Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Koppla in nÃ¥gra olika stora bilbatterier parallellt?  (läst 829 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
Har samlat på mig några olika stora bilbatterier. Går det att kolla in dom parallellt för uttag och även LADDNING?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
Det gÃ¥r utmärkt sÃ¥ länge förhÃ¥llandet mellan kapacitet och inre resistans är lika för alla batterierna.  I praktiken innebär det att allihop bör vara ungefär lika gamla, i samma skick och byggda med samma teknik, men det spelar ingen roll om de är större eller mindre. Man bör INTE blanda vanliga startbatterier med t ex AGM-batterier eller fritidsbatterier.

Har man parallellkopplat flera batterier bör man övervaka dem flitigt. Om ett batteri får en kortsluten cell, finns det risk att det drar ur de övriga batterierna så de sedan förstörs av sulfatering om man inte upptäcker det inom några dagar.
DÃ¥ batteribanken inte används aktivt, bör man gärna koppla isär batterierna för att minska risken att nÃ¥got sÃ¥dant händer.  Och innan man parallellkopplar batterierna bör man se till att alla har ungefär samma laddningstillstÃ¥nd, bäst är att först ladda dem fullt ett och ett, sedan lÃ¥ta dem stÃ¥ orörda nÃ¥gra dagar och kolla att alla har ungefär samma spänning innan man kopplar ihop.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 625
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!