Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Konstigheter Nibe 1255-12  (läst 3251 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dgat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Konstigheter Nibe 1255-12
« skrivet: 11 mars 2018, 14:15:52 »
Har märkt att pumpen beter sig märkligt åt ibland:
När gradminuterna  närmar sig -20 sÃ¥ kör den pÃ¥ med samma höga frekvens 48hz och slÃ¥r strax efter av när den kommer till 0 , det finns inget behov av varmvatten heller.
Varför varvar den inte ner till lägre frekvens för att bibehÃ¥lla kompressorn igÃ¥ng ?,  man vill ju undvika en massa extra starter.
Har märkt detta nu när nattempen ute är ca -20 och pÃ¥ morgonen stiger till nÃ¥n minusgrad bara.  Kör endast utegivare och den sitter pÃ¥ nordväst läge.
Skickar med en logg när den slÃ¥r av (x markeringar) ,  ni experter har säkert nÃ¥t bra svar här :)   
Nibe 1255 12Kw, 2017, Jordvärme 2x400 meter,  äldre hus i tvÃ¥ plan tot. 180 kvm + 60 kvm källare ,
 södra hälsingland.

Utloggad washburn

  • Glad amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne/Sverige
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konstigheter Nibe 1255-12
« Svar #1 skrivet: 11 mars 2018, 14:25:38 »
Det andra stoppet ser ut att vara för att den inte hann gå ner i varv tillräckligt snabbt. Detta finns mycket information om i optimeringstråden https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=63599.0

Det första stoppet verkar vara orsakat av något annat. Hos mig - och flera andra - får den plötsliga stopp ibland för att BT2 får in en felaktig avläsning på säg 76 grader, då tycker pumpen att den kommit över högsta tillåtna värde och sätter GM till 0. Det är bara en teori.

Vore bra att du tog med fler värden och laddar upp en bild till. Ta med även:

Varmvatten laddning BT6
Beräknad framledning
Framledningstemp BT2

Då bör man kunna se ännu bättre vad som hänt.

Vilka inställningar har du på GM start, och på start tillskott?
« Senast ändrad: 11 mars 2018, 14:27:57 av washburn »
CTC EcoAir 622M och EcoZenith i255 i 1,5-plans villa på 280 kvm i Löddeköpinge, södra Skåne. Detta nya värmesystem installerades mars 2022 och ersätter elpanna från 80-talet. Tidigare elförbrukning till värme och VV c:a 35.000 kWh, förhoppningsvis framöver c:a 10-12.000 kWh till värme & VV. Vi fick också en CTC Expansion Energy Flex II inkopplad mot poolens värmeväxlare (pool 5 x 8 meter), den lär såklart dra en del energi på sommaren. Ska bli spännande att följa detta nya systems prestanda.

Utloggad Dgat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konstigheter Nibe 1255-12
« Svar #2 skrivet: 11 mars 2018, 14:27:39 »
såg att första X markeringen kom lite väl högt upp, men ni fattar :)
Nibe 1255 12Kw, 2017, Jordvärme 2x400 meter,  äldre hus i tvÃ¥ plan tot. 180 kvm + 60 kvm källare ,
 södra hälsingland.

Utloggad Dgat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konstigheter Nibe 1255-12
« Svar #3 skrivet: 11 mars 2018, 14:33:25 »
Det andra stoppet ser ut att vara för att den inte hann gå ner i varv tillräckligt snabbt. Detta finns mycket information om i optimeringstråden https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=63599.0

Det första stoppet verkar vara orsakat av något annat. Hos mig - och flera andra - får den plötsliga stopp ibland för att BT2 får in en felaktig avläsning på säg 76 grader, då tycker pumpen att den kommit över högsta tillåtna värde och sätter GM till 0. Det är bara en teori.

Vore bra att du tog med fler värden och laddar upp en bild till. Ta med även:

Varmvatten laddning BT6
Beräknad framledning
Framledningstemp BT2

Då bör man kunna se ännu bättre vad som hänt.

Vilka inställningar har du på GM start, och på start tillskott?
Tack för svaret ,  här kommer fler värden :)
Nibe 1255 12Kw, 2017, Jordvärme 2x400 meter,  äldre hus i tvÃ¥ plan tot. 180 kvm + 60 kvm källare ,
 södra hälsingland.

Utloggad washburn

  • Glad amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne/Sverige
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konstigheter Nibe 1255-12
« Svar #4 skrivet: 11 mars 2018, 14:40:03 »
Det syns inte så bra men den 10 mars kl 21:30 c:a ser det ut som att framledning BT2 spikar uppåt snabbt, över 60 grader. Kontrollera det i Uplink. Om det är så, och du har max tillåten framledning inställd på 60, så bryter den pga det. Det verkar vara ett typfel. Man kan ställa upp detta värde till 70 som max, för att lindra lite, ingen lösning men workaround.

Vilka värden har du på GM start kompressor, och på start tillskott?
CTC EcoAir 622M och EcoZenith i255 i 1,5-plans villa på 280 kvm i Löddeköpinge, södra Skåne. Detta nya värmesystem installerades mars 2022 och ersätter elpanna från 80-talet. Tidigare elförbrukning till värme och VV c:a 35.000 kWh, förhoppningsvis framöver c:a 10-12.000 kWh till värme & VV. Vi fick också en CTC Expansion Energy Flex II inkopplad mot poolens värmeväxlare (pool 5 x 8 meter), den lär såklart dra en del energi på sommaren. Ska bli spännande att följa detta nya systems prestanda.

Utloggad Dgat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konstigheter Nibe 1255-12
« Svar #5 skrivet: 11 mars 2018, 15:08:48 »
Det syns inte så bra men den 10 mars kl 21:30 c:a ser det ut som att framledning BT2 spikar uppåt snabbt, över 60 grader. Kontrollera det i Uplink. Om det är så, och du har max tillåten framledning inställd på 60, så bryter den pga det. Det verkar vara ett typfel. Man kan ställa upp detta värde till 70 som max, för att lindra lite, ingen lösning men workaround.

Vilka värden har du på GM start kompressor, och på start tillskott?
10 mars Kl 21:37 har den 61.1 gr 
GM start komperssor är -130
Start tillskott -600
Är det nåt man kan trimma in ?

SÃ¥g nu att fler hade detta fenomen i äldre ärenden,  trodde detta var löst i senaste mjukvaran ?
Nibe 1255 12Kw, 2017, Jordvärme 2x400 meter,  äldre hus i tvÃ¥ plan tot. 180 kvm + 60 kvm källare ,
 södra hälsingland.

Utloggad washburn

  • Glad amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne/Sverige
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konstigheter Nibe 1255-12
« Svar #6 skrivet: 11 mars 2018, 15:13:27 »
Vad stod 5.1.2 Max framledningstemp på, 60 grader?

Tycker dina värden på start och tillskott verkar bra. Jag kör själv med -150 start och tillskott 600, det är inte problemet.
Det du lider av som alla oss andra är att det tar för lång tid för kompressorn att varva ner efter varmvattenladdning. Syns tydligt på ditt andra stopp. Det du kan göra för att lindra det är pilla med inställningarna enligt tipsen i optimeringstråden. Vi är några nu som fått den att gå utan stopp genom att ändra bl.a. P-värdet till högre än 1 som det är default. Du får läsa igenom optimeringstråden och pröva dig fram. Det är värt det tummenupp
CTC EcoAir 622M och EcoZenith i255 i 1,5-plans villa på 280 kvm i Löddeköpinge, södra Skåne. Detta nya värmesystem installerades mars 2022 och ersätter elpanna från 80-talet. Tidigare elförbrukning till värme och VV c:a 35.000 kWh, förhoppningsvis framöver c:a 10-12.000 kWh till värme & VV. Vi fick också en CTC Expansion Energy Flex II inkopplad mot poolens värmeväxlare (pool 5 x 8 meter), den lär såklart dra en del energi på sommaren. Ska bli spännande att följa detta nya systems prestanda.

Utloggad Dgat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konstigheter Nibe 1255-12
« Svar #7 skrivet: 11 mars 2018, 15:23:03 »
Vad stod 5.1.2 Max framledningstemp på, 60 grader?

Tycker dina värden på start och tillskott verkar bra. Jag kör själv med -150 start och tillskott 600, det är inte problemet.
Det du lider av som alla oss andra är att det tar för lång tid för kompressorn att varva ner efter varmvattenladdning. Syns tydligt på ditt andra stopp. Det du kan göra för att lindra det är pilla med inställningarna enligt tipsen i optimeringstråden. Vi är några nu som fått den att gå utan stopp genom att ändra bl.a. P-värdet till högre än 1 som det är default. Du får läsa igenom optimeringstråden och pröva dig fram. Det är värt det tummenupp
5.1.2 stÃ¥r pÃ¥ 60  (bör man höja den till 70 ? )
Okey fÃ¥r läsa OptimeringstrÃ¥den lite mer noggrant  dontknow.. 
Tack för all hjälp sÃ¥ länge  tummenupp
Nibe 1255 12Kw, 2017, Jordvärme 2x400 meter,  äldre hus i tvÃ¥ plan tot. 180 kvm + 60 kvm källare ,
 södra hälsingland.

Utloggad washburn

  • Glad amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne/Sverige
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konstigheter Nibe 1255-12
« Svar #8 skrivet: 11 mars 2018, 15:37:32 »
5.1.2 stÃ¥r pÃ¥ 60  (bör man höja den till 70 ? )
Då var det i alla fall förklaringen till det första stoppet. Du fick in ett plötsligt högre värde på BT2 som var högre än det inställda tillåtna. Som jag skrev tidigare drabbar det flera, verkar vara någon form av mjukvarufel eller avläsningsfel. Hos mig sker det någon gång i månaden just nu. En period var det en gång i veckan. Konstigt är det. Jag har i alla fall felanmält det till installatören och han i sin tur vidare till Nibe men det lär ta tid innan det löses. Om du vill undvika stoppet just av den här anledningen, och du bedömer att det är riskfritt, kan du ställa upp detta värde som workaround. Mycket nöje med optimeringstråden!
CTC EcoAir 622M och EcoZenith i255 i 1,5-plans villa på 280 kvm i Löddeköpinge, södra Skåne. Detta nya värmesystem installerades mars 2022 och ersätter elpanna från 80-talet. Tidigare elförbrukning till värme och VV c:a 35.000 kWh, förhoppningsvis framöver c:a 10-12.000 kWh till värme & VV. Vi fick också en CTC Expansion Energy Flex II inkopplad mot poolens värmeväxlare (pool 5 x 8 meter), den lär såklart dra en del energi på sommaren. Ska bli spännande att följa detta nya systems prestanda.

Utloggad Dgat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konstigheter Nibe 1255-12
« Svar #9 skrivet: 11 mars 2018, 16:53:19 »
Då var det i alla fall förklaringen till det första stoppet. Du fick in ett plötsligt högre värde på BT2 som var högre än det inställda tillåtna. Som jag skrev tidigare drabbar det flera, verkar vara någon form av mjukvarufel eller avläsningsfel. Hos mig sker det någon gång i månaden just nu. En period var det en gång i veckan. Konstigt är det. Jag har i alla fall felanmält det till installatören och han i sin tur vidare till Nibe men det lär ta tid innan det löses. Om du vill undvika stoppet just av den här anledningen, och du bedömer att det är riskfritt, kan du ställa upp detta värde som workaround. Mycket nöje med optimeringstråden!
Har läst pÃ¥ lite mer nu :) ,  har koll pÃ¥ store.set  och editera (tre värden man kan labba med )  , 
undrar dock en sak:  om man slÃ¥r av pumpen eller strömavbrott ,  läser den dÃ¥ en defaultvärden igen
sÃ¥ man Ã¥ter mÃ¥ste in och ändra  ?
 
Nibe 1255 12Kw, 2017, Jordvärme 2x400 meter,  äldre hus i tvÃ¥ plan tot. 180 kvm + 60 kvm källare ,
 södra hälsingland.

Utloggad Uffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
SV: Konstigheter Nibe 1255-12
« Svar #10 skrivet: 11 mars 2018, 17:13:04 »
Då var det i alla fall förklaringen till det första stoppet. Du fick in ett plötsligt högre värde på BT2 som var högre än det inställda tillåtna. Som jag skrev tidigare drabbar det flera, verkar vara någon form av mjukvarufel eller avläsningsfel. Hos mig sker det någon gång i månaden just nu. En period var det en gång i veckan. Konstigt är det. Jag har i alla fall felanmält det till installatören och han i sin tur vidare till Nibe men det lär ta tid innan det löses. Om du vill undvika stoppet just av den här anledningen, och du bedömer att det är riskfritt, kan du ställa upp detta värde som workaround. Mycket nöje med optimeringstråden!
Meddela gärna forumet om du får svar på givarfelet. Vi är några till med samma problem så det vore intressant att få höra Nibes svar på detta.
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad Uffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
SV: Konstigheter Nibe 1255-12
« Svar #11 skrivet: 11 mars 2018, 17:19:01 »
Har läst pÃ¥ lite mer nu :) ,  har koll pÃ¥ store.set  och editera (tre värden man kan labba med )  , 
undrar dock en sak:  om man slÃ¥r av pumpen eller strömavbrott ,  läser den dÃ¥ en defaultvärden igen
sÃ¥ man Ã¥ter mÃ¥ste in och ändra  ?
Efter modbusadressen i store.set kommer två kolumner. Det vänstra värdet är det som som ändras när du justerar inställningar i menyn och det andra värdet är det som maskinen startar upp med efter att ha varit avstängd. Mao måste du sätta bägge kolumnerna till samma värde annars kommer den att starta med det ursprungliga värdet efter tex ett strömavbrott.
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad Dgat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konstigheter Nibe 1255-12
« Svar #12 skrivet: 11 mars 2018, 17:30:19 »
Efter modbusadressen i store.set kommer två kolumner. Det vänstra värdet är det som som ändras när du justerar inställningar i menyn och det andra värdet är det som maskinen startar upp med efter att ha varit avstängd. Mao måste du sätta bägge kolumnerna till samma värde annars kommer den att starta med det ursprungliga värdet efter tex ett strömavbrott.

Tackar då har jag koll , återkommer med resultatet :)
Nibe 1255 12Kw, 2017, Jordvärme 2x400 meter,  äldre hus i tvÃ¥ plan tot. 180 kvm + 60 kvm källare ,
 södra hälsingland.

Utloggad washburn

  • Glad amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne/Sverige
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konstigheter Nibe 1255-12
« Svar #13 skrivet: 11 mars 2018, 17:30:55 »
Mao måste du sätta bägge kolumnerna till samma värde annars kommer den att starta med det ursprungliga värdet efter tex ett strömavbrott.
Dgat, som Uffen skriver, ändra båda värdena och läs in STORE.SET. Efter att inläsningen bekräftats, spara sedan åter inställningarna till USB och öppna STORE.SET på datorn. Kolla om den behöll ditt egna default värde eller om den skrev över det med Nibe-default. Hos mig spelar det ingen roll hur jag gör, den accepterar inga ändringar på default värden utan skriver över dessa så jag måste ändra efter varje omstart. Men hos dig kanske det funkar?
CTC EcoAir 622M och EcoZenith i255 i 1,5-plans villa på 280 kvm i Löddeköpinge, södra Skåne. Detta nya värmesystem installerades mars 2022 och ersätter elpanna från 80-talet. Tidigare elförbrukning till värme och VV c:a 35.000 kWh, förhoppningsvis framöver c:a 10-12.000 kWh till värme & VV. Vi fick också en CTC Expansion Energy Flex II inkopplad mot poolens värmeväxlare (pool 5 x 8 meter), den lär såklart dra en del energi på sommaren. Ska bli spännande att följa detta nya systems prestanda.

Utloggad JNF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: skellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konstigheter Nibe 1255-12
« Svar #14 skrivet: 11 mars 2018, 18:34:16 »
Bara en inflik.  Max framledning bryr sig min pump inte mycket om... Har satt 55c som max.. Men den kan lätt köra runt 60c om det är väldigt kallt ute(-20-30)och nÃ¥n har duschat för att komma ikapp med GM underskott.

Enda stoppet jag märkt pga
Hög framledning är dessa buggar jag sett i Uplink med spikar pÃ¥ 70-80c .  Även min pump ändrar direkt höger kolumnen till defult...SÃ¥ mina ändringar i storeset mÃ¥ste läsas in igen vid ev strömavbrott.
« Senast ändrad: 11 mars 2018, 21:35:27 av JNF »
Nibe 1255-16 installerad 2015-08. 2x600m markslinga. 250m2 timmerhus byggt 1897.....Skellefteå...sektions+treradiga radiatorer+aermec fläktkonvektor.ingen tank/bypass.
LL Fujutsi Nocria LBC14 för kyla sommartid.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Konstigheter Nibe 1255-12
« Svar #15 skrivet: 12 mars 2018, 18:36:03 »
Om jag inte minns helt fel är det börvärdet som blir max 55 grader men värmer vp mycket över kan det naturligtvis bli lite högre än max inställda värdet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad JNF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: skellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konstigheter Nibe 1255-12
« Svar #16 skrivet: 12 mars 2018, 19:53:38 »
Om jag inte minns helt fel är det börvärdet som blir max 55 grader men värmer vp mycket över kan det naturligtvis bli lite högre än max inställda värdet.
Ok dÃ¥ förstÃ¥r jag  tummenupp
Nibe 1255-16 installerad 2015-08. 2x600m markslinga. 250m2 timmerhus byggt 1897.....Skellefteå...sektions+treradiga radiatorer+aermec fläktkonvektor.ingen tank/bypass.
LL Fujutsi Nocria LBC14 för kyla sommartid.

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konstigheter Nibe 1255-12
« Svar #17 skrivet: 12 mars 2018, 20:24:32 »
Den tvärnitar inte pga för hög framledning, utan om framledningen är mer än 10 grader över bör.
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad washburn

  • Glad amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne/Sverige
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konstigheter Nibe 1255-12
« Svar #18 skrivet: 12 mars 2018, 21:16:50 »
Den tvärnitar inte pga för hög framledning, utan om framledningen är mer än 10 grader över bör.
Den var bra, tack! Då har jag också lärt mig något nytt igen tummenupp. Dessa underbara maskiner, de är lite som vildhästar... med mycket tålamod så brukar man kunna få ordning på dem till slut.
CTC EcoAir 622M och EcoZenith i255 i 1,5-plans villa på 280 kvm i Löddeköpinge, södra Skåne. Detta nya värmesystem installerades mars 2022 och ersätter elpanna från 80-talet. Tidigare elförbrukning till värme och VV c:a 35.000 kWh, förhoppningsvis framöver c:a 10-12.000 kWh till värme & VV. Vi fick också en CTC Expansion Energy Flex II inkopplad mot poolens värmeväxlare (pool 5 x 8 meter), den lär såklart dra en del energi på sommaren. Ska bli spännande att följa detta nya systems prestanda.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!