Författare Ämne: Lite inställningshjälp  (läst 2060 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Holpers

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Lite inställningshjälp
« skrivet: 15 februari 2018, 00:02:09 »
Tjena
Jag har en Daikin EHVH16S26CA9W.
Har läst manualerna flera ggr men saknar ändå något..mycket.

Tycker att det är kallt inne. Det verkar bli bättre om jag ställer offset på temp till -10. Denna Offsetfunktion nämns inte ens i manualen vad jag kan se. Är det kurvförskjutning?

Jag skulle vilja öka ut-tempen istället, nu är den ca 40grader vid 0 ute. Vart/hur ökar jag ut-tempen?

Kan jag öka flödet på cirkpumpen, 39l/min låter lite lite?

SÃ¥g att i jan hade pumpen gÃ¥tt 752h, kompressorn 299h, RV1 7h, RV2 1h.      I Feb hade redannpumpen gÃ¥tt 999h, kompressor 750h, RV1 81h o RV2 63h?!?!    Har pannan fÃ¥tt spelet?

Kan man stänga av elstegen helt och optimera pannan? Manualen beskriver bara hur du aktiverar elpatronen men inte hur du inaktiverar den.

Finns det någon vettig utförlig manual till min panna,

Mvh Jimmy

Utloggad bjulla

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Lite inställningshjälp
« Svar #1 skrivet: 15 februari 2018, 09:08:02 »
Ta kontakt med din installatör,håller med ang manualerna de är väldigt komplicerade.
Prova att justera framledningstempen så du kanske kommer rätt.
Har själv en luft vatten som jag inte kommer överens med,jag kontaktade installatören som varit här och kollat.

Utloggad Mangan82

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lite inställningshjälp
« Svar #2 skrivet: 31 december 2018, 09:15:47 »
jag hoppas vi kan hjälpa varandra :)

Först några frågor:
Har du golvvärme eller element?
hur stort hus har du? Om du har golvvärme och 180 kvm hus (som jag) så kanske vi borde ha ungefär samma vid 0 °C. Jag har mellan 7 och 16 l/min. Dina 39 l/min blir jag väldigt nyfiken på, tror ditt värde är mer rätt än mitt.

Du ändrade din offset till -10°C, men från vad? Jag hade -9°C när installatörerna var färdiga men jag tyckte det var kallt så jag ändrade till 0C. Det gjorde ingen häpnadsväckande skillnad däremot så ändrade jag parametern "kompensation kring 0" d-03 i min Daikin (inte samma som dig, se min signatur). Jag ändrade från 1 ->2 så nu boostar den temperaturen något kring 0 vilket kan behövas pga all avfrostning av utomhusdelen.

Jag lyckades för övrigt googla mig till den tjocka manualen på svenska, är bra mycket mer utförlig framförallt vad gäller parametrar.

I min Altherma 3 så kan man sätta nått som heter jämviktstemperatur och det bestämmer när elpatronen får gå. Låt oss anta att trots att vi har olika Daikin så är parametrarna dem samma...assumption is the mother of all fuck ups....nåväl
5-00  0 betyder att elpatron är tillÃ¥tet jämnt, 1 betyder att det är tillÃ¥tet under jämviktstemperaturen
5-01 jämviktstemperaturen, min är satt till 3
5-03 prioritetstemperatur, ska vara högre än 5-01, jag har satt min till 4.
Du kanske inte har samma nummer på parametrarna men det låter som att det är dessa du ska pilla på om du vill komma åt när elpatronen kör.

Jag har själv problem med knäppningar i golvvärmen när enheten avfrostar. Jag har noterat att den använder värmen i golvvärmen för att avfrosta och att reservvärmarna inte används för att kompensera detta. När avfrostningen är färdig så går dock dem igång. Kan du se om du har samma beteende?
Altherma 3 EHVH08S23DA9W. 180 kvm hus + 40 kvm fristående garage. Inomhusdelen står i garaget så garaget är lite uppvärmt. VVC som går då och då. Golvvärme från -91. Runt nollan utomhus varierar flödet mellan 7-16 l/min. Problem med knäppningar i golvet. Parametrar: dT = 5°C; 13 °C ute -> 28°C tillopp; -18°C ute-> 40°C Tillopp; 5-00 -> 0; 5-01->3; 5-03->4; d-03->2; offset temperatur-> 2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!