Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur kan jag koppla mitt golvvärmesystem för att fÃ¥ värme pÃ¥ sommaren?  (läst 6332 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad McTornberg

  • Nördar ner mig i bergvärme, golvvärme, kurvor, delta och varmvattenförbrukning
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Och push 12 är en cp? Jag har bara en cp och det är den inbyggda i bvp. Vet inte vad gränsen för en cp är i liter på systemet?
Villa med krypgrund vid Vänern. 128 kvm + 44 kvm biyta.
Bvp Thermia Inverter M 3-12kW installerad 20161029.
200m borra, 15m till berg, 17m foderrör. 
Konverterat från elradiatorer till vattenburen golvvärme i 115 kvm (lagt alla rör själv mellan 160902-161201) över krypgrund med 170mm isolering, tre vattenradiatorer i garage, sovrum och tvättstuga, elgolvvärme i groventre, badrum och uterum.
Acetec PD250 sorbtionsavfuktare inkopplad våren 2014 i krypgrund, luft-luftvp och Keddy superkassett insatt feb 2004 som extravärme.
161103 bvp inkopplad först för varmvatten, raddar i garage, sovrum och tvättstuga.
161209 golvvärmen inkopplad.
Förbrukning 2012: 20 600 kWh
Förbrukning 2013: 17 000 kWh
Förbrukning 2014: 17 100 kWh
Förbrukning 2015: 16 000 kWh
Förbrukning 2016: 16 800 kWh
Förbrukning 2017: 11 900 kWh
Förbrukning 2018: 12 000 kWh

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Push är en lokal CP med inbyggd shuntventil som används i golvvärme för att minska temperaturskillnaden i slangen. Det går att förse den med en elpatron så man kan värma golvet när värmepumpen är avstängd på sommaren t.ex.

Min är av märket Uponor, men det finns andra märken också.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Nidhögg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpar.
Många intressanta inlägg, jag får tacka alla som bidrar!

Och bara för att klargöra innan jag svarar på lite ideér och frågor, så:

Bergvärmepumpen är redan inköpt, en Daikin med inverterdrift, 2.5-13 kW.
Det är inte så att jag MÅSTE ha värme på golvet på sommaren, men jag vill heller inte stå i en situation där man kommer fram till att jag vill ha värme, men att det blir jättedyrt att efterkomplettera.
Så, jag lägger hellre 2-4 000:- på att säkerställa att jag har möjlighet att köra värme på sommaren nu vid nyinstallationen, än att lägga 10-15 000:- sen OM jag konstaterar att vi behöver värmen.

Vi har golvvärme på vår toalett med matta på golvet, stänger av värmen helt på sommarn och har aldrig saknat värme där.
Om du nödvändigt vill värma med värmepumpen (vilken värmepump?) så skall du absolut ha en arbetstank, man brukar rekommendera minst 20 liters vattenvolym/kW uteffekt på värmepumpen, så en 8 kW värmepump behöver minst 160 liter vatten att arbeta emot.
Det du kan göra, på lyxkontot = bortkastade pengar, är ju annars att lägga ned golvvärmeslangen och aldrig ansluta den till något.
Men det känns ju rätt onödigt att lägga ut över 10 000 kr på nåt som de allra flesta nog anser är helt onödigt.
Visst kan det vara skönt med varma golv om man är kall om fötterna, men en plastmatta är ju inte kallare än något annat golv i huset, så att det skulle behövs just i duschrummet tycker jag känns lite overkill.

Värmepumpen är som sagt en Daikin 2.5-13 kW, och eftersom den troligtvis kommer gå på ganska låg effekt på sommaren (om den bara ska värma 16m² + arbetstank) så skulle kanske 60-80 liter räcka?
Det motsvarar då 3-4 kW.
Eller behöver man ha 13*20=260L för att säkerställa funktionen även vintertid?
Tänker mig att då jobbar ju värmepumpen mot hela vattenslingan, så det borde ju gå bra ändå med bara en liten tank?

Plastmattan kommer nog inte vara kallare än andra golv i huset, men till skillnad från de andra golven i huset så går vi barfota i badrummet ;)

På 16kvm hade jag satt ett vanligt element samt elektrisk golvvärme.

Vanligt element får tyvärr inte plats på något vettigt ställe.

Om man har vattenburen och cirkulerar vattnet, kommer man då inte stoppa rumsvärmen i golvet? Dvs hämta 23 grader från rummet och värma plattan?

Intressant teori, kanske funkar?  Sc:,h

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
Har samma funderingar inför att vi ska göra om vårt badrum om några år och har också varit inne på att gjuta in en tunn elslinga ovanför vattengolvvärmen.
Men man kan väl även köra vattengolvvärmen med separat elpatron? Var sätts den isf? I fördelarskÃ¥pet till golvvärmen?  Sc:,h

Helst utanför badrummet i väggen. Den är liten...
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!