Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Atria 6 stannar  (läst 497 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Vetekli

• Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Värmepump eller värmepumpar?
Atria 6 stannar
« skrivet: 13 februari 2018, 13:48:26 »
Har haft problem med min Atria 6, utedelen isar igen och pumpen stannar med larm "lågtryck löst". Har haft problemet till och från några månader nu.. en firma har varit här o kikat. Första gången verkade han göra någon generell koll, rensning av silar mm. Andra gången hittade de att avfrostningsshunten inte fungerade, så de bytte ut den. Då funkade det säkert en månad ungefär, nu har den isat igen några gånger igen.

Den hade stannat idag på morgonen, då var flensarna helt igenisade.. Körde manuell avfrostning (10 min 20 grader ut till utedelen) tre gånger och det smälte en del men all is försvann inte.. Hällde på lite varmvatten och fick bort det mesta av isen. Startade om pumpen med säkerhetsbrytaren och lät den gå i ca 5/10 minuter. Kollade temperaturer och då låg brine ut på 17 grader och brine in på -4 grader. Tyder på att något är fel eller?

Om brine ut-sensorn är kass, vart sitter den på en Thermia Atria 6?

Utloggad Carl N

• Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • Antal inlägg: 22516
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Atria 6 stannar
« Svar #1 skrivet: 13 februari 2018, 14:10:10 »
Brine ut ska sitta bakom frontplåten längst ner precis efter avfrostningsshunten, nr 13 på bilden.
Jag tror (står så i manualen) att det är brine returtemp + utetemp som styr avfrostning via avfrostningskurva.
Så vad visar utegivaren när returen visar -4 C?
Brine in (retur) är för övrigt nr 10 på bilden.
« Senast ändrad: 13 februari 2018, 14:11:54 av Carl N »
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Inloggad Smurfen.

• Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Antal inlägg: 17797
« Svar #2 skrivet: 13 februari 2018, 17:38:12 »
Det är tydligen grymt viktigt att det är rätt glykol blandning i dom inte för starkt och inte för svagt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Vetekli

• Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Värmepump eller värmepumpar?
« Svar #3 skrivet: 15 februari 2018, 17:42:51 »
Tack för svaren! Nu lyckades jag träffa ögonblicket precis innan pumpen stannar. Den gick fortfarande, men utedelen var täckt av is/forst.
https://imgur.com/a/PYBlx

Brine ut 6 grader men brine in -19 grader?? Körde en manuell avfrostning innan jag tog bilden på avfrostningsinfon, det var 545 minuter sedan avfrostning innan jag körde manuell.
Vad kan detta bero på? Utegivaren 1 grad.
« Senast ändrad: 15 februari 2018, 17:54:12 av Vetekli »

Utloggad Carl N

• Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Antal inlägg: 22516
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
« Svar #4 skrivet: 16 februari 2018, 06:56:27 »
Jag skulle nog byta både KB-in och KB-ut givarna.  Sc:,h
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi ppnar din e-postklient

Annonser

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Värmepumpar i Stockholm
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Use CS Theme