Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: COP som funktion av brinetemp, värmelagringside  (läst 5354 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: COP som funktion av brinetemp, värmelagringside
« Svar #15 skrivet: 02 april 2018, 11:21:47 »
Kan snäcksanden duga eller ska man byta ut sanden mot stenmjöl? Räckar källargolvytan till? (90m2) Husets Eenergibehov är 40MWh/år.
Vid 20 graders temperaturskillnad mellan laddat och urladdat värmelager gÃ¥r det att lagra ca 5 kWh/ton. Det behövs alltsÃ¥ runt 600 ton värmelager = ungefär 7 ton/m2 golvyta. Lagret skulle behöva vara runt 4 meter djupt. I praktiken behövs ett betydligt större lager dÃ¥ värmeförlusterna nerÃ¥t och Ã¥t sidorna blir stora. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: COP som funktion av brinetemp, värmelagringside
« Svar #16 skrivet: 02 april 2018, 16:04:12 »
jag räknade en gÃ¥ng pÃ¥ ca 120 m3 stort lager i lera med laddning i mitten av tre slinkylager och uttag i det övre och undre  och kom fram till att det skulle hjälpa till i nÃ¥gra mÃ¥nader pÃ¥ hösten. 
Roligare att värma en dam eller en pool och ev ta tillbaka värmen
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: COP som funktion av brinetemp, värmelagringside
« Svar #17 skrivet: 02 april 2018, 17:48:13 »
Helt klart roligare att värma en dam  ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: COP som funktion av brinetemp, värmelagringside
« Svar #18 skrivet: 02 april 2018, 18:02:10 »
Vid 20 graders temperaturskillnad mellan laddat och urladdat värmelager går det att lagra ca 5 kWh/ton. Det behövs alltså runt 600 ton värmelager = ungefär 7 ton/m2 golvyta. Lagret skulle behöva vara runt 4 meter djupt. I praktiken behövs ett betydligt större lager då värmeförlusterna neråt och åt sidorna blir stora.
Tack Roland! precis vad jag behövde veta.  tummenupp SÃ¥ djupt vill jag inte gräva och även om jag kan minska lagringsbehovet till netto efter hushÃ¥llsel dvs 35MWh sÃ¥ blir det för svettigt under huset. Hur stora solfÃ¥ngare skulle ha behövts var nästa frÃ¥ga, men jag Ã¥tergÃ¥r till solelstankar istället.. .,;-
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!