Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.  (läst 34784 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Regleringen på Nibe 1x55

Jag tar inget ansvar för hur rätt eller sant något av nedanstående är. Alla justeringar görs på eget ansvar.
Förutsättningar: Någorlunda injusterat värmesystem, flöden och värmekurva. Hur det görs, sök någon annanstans.

Börjar med lite grundläggande reglerteknik. Hoppas jag har termerna någorlunda rätt.
En simpel P-regulator jämför börvärde med ärvärde. Om börvärdet är högre än ärvärde får vi en positiv utsignal, dvs öka frekvensen, och vise versa. Med en förstärkningsfaktor (P) kan man justera  hur stor utsignal man vill i förhållande till felet (Bör-är).
Det ger då en steglös utsignal.
I 1x55:an är inte frekvensregleringen steglös, utan minsta steg är 1 hz.
Då måste man fråga sig, hur stort fel skall generera en ändring på 1 hz? 0,1 grad, 0,5 grader eller rent av 1 grad? Jag vet inte svaret på den frågan i 1x55:an. (Ännu)

Säg att 1 grads fel ger 1 hz. Uppåt och neråt. Så vad händer om vi ligger på 0,5 graders fel en längre tid? Frekvensen ändras inte, men däremot räknas det GM. Vi har alltså en band på +- 1 grad där ingen reglering sker.
Förstärkningsfaktorn (P) i 1255:an har värdet 1 från fabrik. Om man kunde ändra den till 2, då skulle dödbandet halveras. Skulle man ändra till 10 får antagligen självsvängning i systemet.

Man kan avhjälpa dödbandet med ytterligare en regulator, en s.k I-regulator. I princip är GM räknaren en sådan. I 1x55:an har gm-räknaren väldigt låg påverkan. (Jo ni läste rätt :))
Testa själva, låt VP:n komma till ett stabilt värde runt gm start kompressor  (-100), med ärvärde hyvsat nära börvärde. Dra GM ner till -300 och se vad den gör, eller inte gör rättare sagt.

Tillbaka till P-regulatorn. Det går inte att ändra P-faktorn i menyerna. Eller?

Här kommer nu en del av min teori. Helt ovetenskapligt otestat.
Jag är rädd för att vi alla har varit och ändrat på P, utan att veta om det. Tyvärr åt fel håll då.
Alla och alla, i alla fall dom som har följt mitt råd, att ändra gm start kompressor från -60.
Om P var 1 vid -60, är den bara 0,5 vid -120, och 0,33 vid -180. Vid -100 som jag har predikat om (skjut mig någon, snälla) är den 0,6. Så ju mer vi skruvat ner gm start kompressor, desto sämre blir det. Större blir dödbandet.

Råd nr 1. Ställ tillbaka gm start kompressor till -60!
Den kommer kanske att stanna efter vv-laddning, och nästan garanterad efter en legionella-körning. Försök att leva med det. Men den borde inte självsvänga.
Vad jag känner till har inte gm tillskott någon annan funktion än just tillskott. Kan låta det vara på 400, 600 eller vad man känner för.

Jag skulle tro att de flesta simpla värmesystem går alldeles utmärkt med fabriksinställningar. I alla fall dom som är väl injusterade för optimal drift. Även med termostater, dock måste minimiflödet garanteras.

Men om man inte har en enkelt system då? Eller vill ha icke optimal drift? Eller bara inte kan leva med ett extra stopp efter legionella-körningen? Är det kört då? Nej då, det är nu det roliga börjar.

Fortsättning följer inom kort...
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
kompressor drifttid EB100-EP14   10000h

Födelsedag!
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Bergen77

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #2 skrivet: 07 februari 2018, 17:05:00 »
Har du mer informasjon Magnus Karlsson?
Hva er galt med PID?

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Javisst!

kompressorstarter EB100-EP14   6526
kompressor drifttid varmvatten EB100-EP14   1098h
tidfaktor   278.8h

Sista raden är alltså eltillskottet, varav åtminstone 275 timmar härstammar från tiden före köldbäraren var inkopplad.

Fast du kanske syftade på inlägget före?
Jo, jag har mer att komma med. Måste hinna skriva ner det bara.
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Inte några andra kommentarer?
Saga eller aha-upplevelse?
Skulle vara intressant att se vad som händer om man ställer gm start kompressor till -30.
Närmare 0:an, men med dubbel förstärkning.
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Uffen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #5 skrivet: 07 februari 2018, 19:38:10 »
Bra initiativ till tråd Magnus.
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad Bergen77

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #6 skrivet: 07 februari 2018, 19:44:14 »
Fast du kanske syftade på inlägget före?
Jo, jag har mer att komma med. Måste hinna skriva ner det bara.
Kom med det du har.
Hva er galt med PID?

Utloggad Jarlingar

  • Specialexpert
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östersund / Orrviken
  • Antal inlägg: 506
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försök inte laga det som redan fungerar...
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #7 skrivet: 07 februari 2018, 20:36:12 »
Det här är över min kunskapsnivå.. Så jag kan inte tillföra så mycket än..

Men hänger med i resonemanget iaf  ;)
Och det är klart intressant  tummenupp

Min pump går med fabriksinställningarna och självsvänger inte. Än iaf...
Har bara justerat kurva och prioritering vv/värme.
Nibe 1255 3-12 installerad  jan 2018.
240m energibrunn, 238m aktivt djup.
Ukv-100  4-vägskopplad.
19 Radiatorer & 16m2 Golvvärme utan aktiv styrning.
Total systemvolym 340 Liter.

256m2 Sutterränghus byggt 1976 med FTX installerad 2016

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #8 skrivet: 07 februari 2018, 20:52:44 »
Jag knackade in -30 för några timmar sedan, hade -100 tidigare. Hittills ser jag ingen skillnad, den svänger ungefär som tidigare idag men vi får väl ge den lite till och störa med lite vv förbrukning  ;)

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad JNF

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: skellefteå
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #9 skrivet: 07 februari 2018, 21:09:17 »
Efter Smurfens idé att blockera tillskottet samt har ställt in - 100 startkompressor och startdifferns tillsats på  200 med denna inställning stannar GM på - 299 vilket är väldigt bra vid låååånga duschar... Upplever också att pumpen inte drar på lika mycket som förr med denna inställning  :) har även inställningen ladda vv med hög effekt och  driftprioritering vv 30 och värme 0.
« Senast ändrad: 07 februari 2018, 21:16:07 av eba »
Nibe 1255-16 installerad 2015-08. 2x600m markslinga. 250m2 timmerhus byggt 1897.....Skellefteå...sektions+treradiga radiatorer+aermec fläktkonvektor.ingen tank/bypass.
LL Fujutsi Nocria LBC14 för kyla sommartid.

Utloggad washburn

  • Glad amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Skåne/Sverige
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #10 skrivet: 07 februari 2018, 23:12:45 »
har även inställningen ladda vv med hög effekt och  driftprioritering vv 30 och värme 0.
Vad blir följden av att sätta vv 30 och värme 0? Låter intressant men innan jag prövar det skulle jag bara vilja förstå vad det förväntas leda till. Tack!
CTC EcoAir 622M och EcoZenith i255 i 1,5-plans villa på 280 kvm i Löddeköpinge, södra Skåne. Detta nya värmesystem installerades mars 2022 och ersätter elpanna från 80-talet. Tidigare elförbrukning till värme och VV c:a 35.000 kWh, förhoppningsvis framöver c:a 10-12.000 kWh till värme & VV. Vi fick också en CTC Expansion Energy Flex II inkopplad mot poolens värmeväxlare (pool 5 x 8 meter), den lär såklart dra en del energi på sommaren. Ska bli spännande att följa detta nya systems prestanda.

Utloggad Jarlingar

  • Specialexpert
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östersund / Orrviken
  • Antal inlägg: 506
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försök inte laga det som redan fungerar...
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #11 skrivet: 07 februari 2018, 23:46:43 »
Det är hur vp'n ska prioritera när det finns behov av både värme o varmvatten.

Min nyinstallerade 1255 3-12 hade stopp efter flera eller stora vv-tapp.

0 - 30 inställning fungerade inget bra för mig.
Blev bättre med 15 min värme och 25 min vv.

Sen ändrade jag inställning till hög effekt vid vv-beredning  och har än så länge, peppar peppar, inte haft några fler stopp..
Nibe 1255 3-12 installerad  jan 2018.
240m energibrunn, 238m aktivt djup.
Ukv-100  4-vägskopplad.
19 Radiatorer & 16m2 Golvvärme utan aktiv styrning.
Total systemvolym 340 Liter.

256m2 Sutterränghus byggt 1976 med FTX installerad 2016

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Resten av denna skrift går in på icke dokumenterade ”finesser”, på gränsen till hemliga. Dom finns inte i de vanliga menyerna, utan måste ändras med hjälp av ett usb-minne, eller via Modbus har jag förstått. Inte intresserad? Sluta att läsa då! :)

USB-konfigurering: Sätt in usb-minnet i vp:n, och spara konfiguration. Se till att ingen loggning är aktiv. Ta ut minnet och sätt det i datorn. Kopiera filen store.set till ett säkert ställe (backup). Gör ändringarna  som beskrivs nedan i filen på minnet någorlunda snabbt så att det inte händer så mycket i vp:n under tiden. (Jag lyckades aktivera legionella 2 dagar i rad…). Sätt minnet i vp:n igen, och återställ konfigurationen. Märk att all konfiguring återställs, inte bara det som ändrats.

Öppna store.set i anteckningar, eller liknande program.
Där finns nu en jäkla massa siffror! Ca 1200 rader om jag inte minns fel.
Som tur är så är det bara 3 rader som är av intresse.

47101 Comp freq reg P. Fabriksvärde 1.

Alltså ovan nämnda P-del av regulatorn.
Råd 2. Ändra gm start kompressor till -120, och 47101 till 2. Då har vi alltså flyttat balanspunkten (dvs det gm-tal som regulatorn strävar efter) från -60 till -120 utan att ändra P-delen.
Vill man ha mera förstärkning, höj 47101. Man kan finjustera med gm-värdet om man vill.
Sätter man för högt, blir det självsvängning. Inte testat av mig.


47100 Max diff VBF-BerVBF. Fabrikvärde 40.

Bestämmer hur högt över börvärde framledningen tillåts.
Värdet 40 är alltså 4,0 grader. Detta värde bestämmer alltså hur snabbt vp:n kan köra in gm-underskott. Liten varning här: Jag testade med 10, och det medförde faktiskt att den inte körde in gm alls, utan det sjönk sakta och vackert. Det har att göra med termostater som öppnade och kylde ner returen, varav gm sjönk, men när den skulle köra in dessa gm slog den i taket (1,0) och drog av igen. Lämpligt värde kan vara 20. Testad av mig.


47099 GMz. Fabriksvärde 126. Max är 127, min kanske 90.

Denna har väl gäckat oss alla en längre tid, typ sedan nibe split. Googlar man denna finner man att den är känslig, en ändring till 124 gör stor skillnad. Stor skillnad på vad? Och hur kan en så liten procentuell ändring göra så stor skillnad?

Detta är nu i allra högsta grad teorier, jag har inte testat själv än, dock har andra hjälpt till.
GM är normalt ett negativt tal. Datorer livnär sig på det binära talsystemet, och där finns inte negativa tal egentligen. Istället för att en byte går mellan 0-255 så kan man ”göra” om det till -128 - +127 istället. Snurrigt? Räkna så här istället: 128-gmz. Från fabriken 128-126 = 2 då. Om man då lägger in 124, ger det resultatet 4, vilket är dubbelt mer än 2! Inte undra på om den kan göra stor skillnad då.

Stor skillnad på vad, var frågan. GM kanske? Och gm är en integral.

Och vips, så har vi en fullt justerbar PI-regulator!
Det finns otaliga dokument på nätet om hur man justerar in en PI-regulator.
Bara att hugga in.

Fortsättning följer...
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #13 skrivet: 08 februari 2018, 18:54:11 »
Heja Magnus! Det här är kul att få ta del av!  tummenupp
Hur gör du, kör du ny "backup" före varje ändring eller "kommer du ihåg själv" också?  .,;-
« Senast ändrad: 08 februari 2018, 18:58:56 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad JNF

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: skellefteå
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #14 skrivet: 08 februari 2018, 19:21:27 »
Tackar Magnus  tummenupp Har nu ändrat på min  :)
Nibe 1255-16 installerad 2015-08. 2x600m markslinga. 250m2 timmerhus byggt 1897.....Skellefteå...sektions+treradiga radiatorer+aermec fläktkonvektor.ingen tank/bypass.
LL Fujutsi Nocria LBC14 för kyla sommartid.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!