Författare Ämne: Mycket tillsats  (läst 2618 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bjulla

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
Mycket tillsats
« skrivet: 02 februari 2018, 20:25:58 »
Hej Jag har installerat en Altherma CB 6 LVVP som jag tycker tar mycket el.jag satte in separata elmätare för innedel och utedel den 26 jan.
Läste av idag  ca kl12,00 dÃ¥ stog innedelen pÃ¥ 155,9 kwh och utedelen pÃ¥231,1 kwh vilket innebär 387 kwh för värme och vv pÃ¥ 8 dagar,känns för mycket dÃ¥ vi haft plusgrader eller 0 hela tiden förutom idag -10.
Har konverterat frÃ¥n direktverkande el som tog  ca 27000 kwh /Ã¥r.Huset är frÃ¥n 1927 med timmerstomme minimal isolering +fjällpanel,utbyggt 30kvm isolerat ca 200mm.Tak nyisolerat med lösull i taklut ca 250mm och topp 400mm.
Är pumpen för liten eftersom elen slår in så mycket?
Tacksam för råd och ideer.
mvh

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9521
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Mycket tillsats
« Svar #1 skrivet: 03 februari 2018, 09:46:31 »
Låter som en något liten värmepump, 6 kW?, till ett ganska stort hus (27 MWh/år). Hur stort är huset och var i landet ligger det? 387 kWh på 8 dagar motsvarar ca 1450 kWh/månad för värme och varmvatten så det är inte alls så farligt mycket. Tror det behövs statistik över förbrukningen under en längre tidsperiod.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad bjulla

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Mycket tillsats
« Svar #2 skrivet: 03 februari 2018, 10:51:36 »
Huset är på 117kvm 1,5 plan liten källare med tvättstuga och ligger mitt i dalarna.
Utedelen heter Althema 060  jag vet faktiskt inte hur mÃ¥nga KW den är pÃ¥.
Mvh

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9521
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Mycket tillsats
« Svar #3 skrivet: 03 februari 2018, 11:48:49 »
Kan bli ganska kallt mitt i Dalarna, ser att dimensioneringsprogrammet anger DUT till -29 grader. Då dras det en hel del energi i ett hus med äldre isolerings-standard. Om jag utgår från 27 MWh/år och jämför med en NIBE F2030-7 (en klassiker men som inte säljs längre) så kommer värme och varmvatten att behöva ca 10 MWh/år efter installation av värmepumpen, dvs en besparing med LVVP på ca 17 MWh/år. F2030-7 skulle då klara värme och varmvatten ner till ca -8 grader ute innan el-patronen behöver kopplas in.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad bjulla

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Mycket tillsats
« Svar #4 skrivet: 03 februari 2018, 16:57:57 »
Ja visst kan det kallt,men under de här 8 dagarna så har det varit övervägande plus ute ändå har tillsatsen gått in så mycket.
Jag tycker utedelen borde ha klarat värme och vv mestadels vid såna temperaturer.
Pratade med installatören som vart lite konfunderad över så mycket eltillsats ,han tyckte det låt alldeles för mycket så han ska kolla det ev en större pump.
Mvh

Utloggad bjulla

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Mycket tillsats
« Svar #5 skrivet: 08 februari 2018, 23:04:30 »
Hej Igen
Här tror jag nåt måste vara fel,nästan lika mycket tillsats som pumpen.det är ju över 800kwh sen den 26 Jan
vi har haft allt från +4 till minus 16.Låter som pannan ska explodera nästan ibland väldigt konstigt ljud och då står elmätaren still,
Har vridit ner framledningen så det börjar bli kallt inne men det är lika ändå.Får ringa installatören igen han kanske missbedömde
energibehovet.
Bifogar bild på elmätarna som är separata för inom och utomhusdel.
Mvh

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mycket tillsats
« Svar #6 skrivet: 09 februari 2018, 06:42:57 »
Hej,

Vad står det för modellbeteckning på din utomhusenhet ? Erlq....../Erga.......?

Har du radiatorer eller golvvärme ?
Beräknad framledning vid dut ?

Mvh
Daikin

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mycket tillsats
« Svar #7 skrivet: 09 februari 2018, 06:49:21 »
Hej Igen
Här tror jag nåt måste vara fel,nästan lika mycket tillsats som pumpen.det är ju över 800kwh sen den 26 Jan
vi har haft allt från +4 till minus 16.Låter som pannan ska explodera nästan ibland väldigt konstigt ljud och då står elmätaren still,
Har vridit ner framledningen så det börjar bli kallt inne men det är lika ändå.Får ringa installatören igen han kanske missbedömde
energibehovet.
Bifogar bild på elmätarna som är separata för inom och utomhusdel.
Mvh

Och det kan inte vara så att utedelen matas via innedelen så att all kompressoreffekt + eventuell trågvärmare matas via samma matning som pannan?
Men i så fall har det ju inte gått just någon elpatron alls... Så det verkar ju inte kunna stämma.
Har du någon bild av hur kallt det måste vara innan eltillskottet börjar gå in?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Burkas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mycket tillsats
« Svar #8 skrivet: 09 februari 2018, 09:08:44 »
Hej
Jag ska försöka svara på era frågor,det stårERLQ006CAV3 vet tyvärr inte framledningstemperatur men dut ska vara -29 här
Eitillsatsen slår på vid +0 grader,
Jag stod och tittade när utedelen gick imorse,den startade vid 31grader och orkade till 33 sen slog eltillsatsen på då var det 0 ute
En Rättelse huset är på 140kvm och källare ca25kvm.
Ska jag göra en fabriksåterställning!

Utloggad Burkas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mycket tillsats
« Svar #9 skrivet: 09 februari 2018, 09:10:19 »
Ursäkta
jag har radiatorer

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mycket tillsats
« Svar #10 skrivet: 09 februari 2018, 09:33:57 »
Pumpen skall klara huset till ca -7C utan eltillskott.
Det kan vara så att efter en VV laddning så ligger det ett underskott i radiatorkretsen som gör att maskinen slår till tillsatsen för att snabbare komma upp i rätt komfort.
Elpatronblockeringen om 0 C kan du justera neråt på kontrollpanelen. Dock så föreligger en risk att du kommer få en komfortstörning om du sätter ner värdet för mycket p.g.a. kapacitetsbrist.

/D

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mycket tillsats
« Svar #11 skrivet: 09 februari 2018, 10:32:50 »
Det finns ingen inställning för att den skall vänta lite längre innan den hjälper till med elpatron, typ gradminuter innan tillsats som på Nibe och Thermia?
Eller en tidsfördröjning som på IVT?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mycket tillsats
« Svar #12 skrivet: 09 februari 2018, 12:13:56 »
Det finns ingen inställning för att den skall vänta lite längre innan den hjälper till med elpatron, typ gradminuter innan tillsats som på Nibe och Thermia?
Eller en tidsfördröjning som på IVT?
Det finns en tidsfördröjning.
/D

Utloggad bjulla

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Mycket tillsats
« Svar #13 skrivet: 09 februari 2018, 12:45:35 »
Ok vart ställer man in tidsfördröjningen,tacksam för svar
Mvh

FJ

  • Gäst
FJ
SV: Mycket tillsats
« Svar #14 skrivet: 09 februari 2018, 13:52:03 »
Jag undrar om du verkligen mäter på rätt grejer.
Är det inte så att när du mäter innedelen då får du också med annan last. dvs kompressor mm, inte bara tillsats?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!