Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: hjälp med värmekurva i garage (endast ca 10gr)  (läst 1646 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad busgraab

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
hjälp med värmekurva i garage (endast ca 10gr)
« skrivet: 05 januari 2018, 22:50:57 »
Hejsan!
Jag är helt grön på detta med vattenuppvärmning så jag har använt mig av google, men jag inser att jag ändå behöver lite handfasta råd...

förutsättningar:

Nybyggt garage, 90kvm. ingjuten golvenvärme (ca 200m 20mm-slang),
välisolerat ca 210mm i väggarna, 220mm i mellanbjälklag (kallställd ovanvåning ovanför), 200mm cellplast under.
uppvärmning, en Thermia Elpanna, EPT 13 D.
ort: Vänersborg, ca 10mil norr om Göteborg

MÃ¥lsättning:  hÃ¥lla garaget vid en temperatur pÃ¥ ca 8-10 gr.

nu till vad jag har gjort:

driftsatt systemet, och satt följande parametrar:
Min temp: 7gr
max temp: 40gr
värmekurva: 32gr
samtliga knäck är ställda till 0gr.

Mina frågor blir, eftersom jag inte har någon som helst aning egentligen.

Vad ska jag börja med för värmekurva? jag har förstått att det beror på en mängd parametrar, men någon kanske kan åtminstone peka mig i rätt riktning? har ju satt den till 32gr idag, alltså mellan A och B i diagrammet, men jag vet egentligen inte varför, mer än att jag inte vill ha för hög framledningstemperatur. är det ett vettigt startvärde?

diagrammet utgår ju ifrån en temp på 20gr. jag antar att det är för att man vill hålla "ungefär" 20gr i en villa. i mitt fall, ett garage är jag inte så kräsen. 8-10gr duger gott. jag gissar därför att jag ska parallell förflytta kurvan? det lustiga är att det inte står något om detta alls i manualen, men när jag tryckte på knapparna "+" och "-" samtidigt så fick jag upp valet "VÄRME +/-". där kunde jag ställa ett värde ifrån "-20" till "+20". när jag ökade detta värde så ökade mitt BÖR-värde på panntemperaturen, och vice versa när jag sänkte den.
Är denna parameter en parallellförflyttning av min värmekurva? dvs att jag skjuver mina linjer uppåt/nedåt?
För isf borde jag ställe "VÄRME" på -10gr om jag vill hålla ca 10gr i garaget (20gr-10gr =10gr) ???
gör jag det så sjunker även mitt BÖR värde på pannan med ungefär samma mängd (tror det var -12, dvs 32-12 = 20gr i BÖR-värde)

Är det så jag ska tänka?
för att sammafatta lite så skulle jag helt enkelt vilja ha hjälp med att först sätta en vettigt kurva att starta med, och sedan få förklarat vad parametern "VÄRME +/-" gör.

jag bifogar lite utdrag ur manualen.

Tacksam för all input!

MVH Henrik

Utloggad busgraab

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: hjälp med värmekurva i garage (endast ca 10gr)
« Svar #1 skrivet: 05 januari 2018, 22:53:39 »



Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: hjälp med värmekurva i garage (endast ca 10gr)
« Svar #2 skrivet: 06 januari 2018, 00:00:07 »
diagrammet utgår ju ifrån en temp på 20gr. jag antar att det är för att man vill hålla "ungefär" 20gr i en villa. i mitt fall, ett garage är jag inte så kräsen. 8-10gr duger gott. jag gissar därför att jag ska parallell förflytta kurvan? det lustiga är att det inte står något om detta alls i manualen, men när jag tryckte på knapparna "+" och "-" samtidigt så fick jag upp valet "VÄRME +/-". där kunde jag ställa ett värde ifrån "-20" till "+20". när jag ökade detta värde så ökade mitt BÖR-värde på panntemperaturen, och vice versa när jag sänkte den.
Är denna parameter en parallellförflyttning av min värmekurva? dvs att jag skjuver mina linjer uppåt/nedåt?
För isf borde jag ställe "VÄRME" på -10gr om jag vill hålla ca 10gr i garaget (20gr-10gr =10gr) ???
gör jag det så sjunker även mitt BÖR värde på pannan med ungefär samma mängd (tror det var -12, dvs 32-12 = 20gr i BÖR-värde)

Är det så jag ska tänka?

LÃ¥ter rimligt, testa och se.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!