Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med lÃ¥g temperatur i nedre pannan EcoEl + ExoAir  (läst 5035 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Problem med låg temperatur i nedre pannan EcoEl + ExoAir
« Svar #15 skrivet: 21 december 2017, 14:39:43 »
En 107 borde inte ha minsta problem med att hålla värmen.

Såhär ser det it hos mig. Du ser shunten länhgst ned (stängd just nu), radiatorpumpen på framledningen och sladden till tempgivaren för framledningen (vita sladden som försvinner in under rörisoleringen) och returen som kommer till höger med runda termometern på.

EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad J Fragarin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med låg temperatur i nedre pannan EcoEl + ExoAir
« Svar #16 skrivet: 21 december 2017, 14:51:21 »
Jag gjorde som du sa, Lunk. Det visade sig så klart att shunten inte var ordentligt intryckt. Var tvungen att vrida vredet så långt det gick medurs för att det skulle gå att trycka in helt och hållet. Blandade känslor nu: vad dum jag är!/gud vad skönt det vore om det här innebar att systemet började bete sig normalt.

I övrigt: Tempgivaren verkar sitta på rätt ställe, precis som du beskriver. Returen kommer till höger men jag ser ingen termometer, bara en tryckmätare där.
« Senast ändrad: 21 december 2017, 14:56:27 av J Fragarin »

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Problem med låg temperatur i nedre pannan EcoEl + ExoAir
« Svar #17 skrivet: 21 december 2017, 14:59:14 »
Termometern köpte jag på Clas Ohlsson, ett enkelt sätt att få grovkoll på vad som händer. :)

Då är det bara att vänta och se vad som händer med värmen. Men du kan lugnt koppla in innegivaren igen. Den justerar framledningen en aning om du har fel huskurva. Men bara lite. Så du ser om huskurvan ligger för lågt att tempen ligger lägre än börvärdet och tvärtom. Ett snabbt och enkelt sätt att justera huskurvan (som systemet själv borde kunna göra).
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad J Fragarin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med låg temperatur i nedre pannan EcoEl + ExoAir
« Svar #18 skrivet: 21 december 2017, 15:28:33 »
Smart! Det kanske blir en tur till Classe i mellandagarna då :)

Med shunten i automatläge borde väl innetemperaturen sjunka mot börvärdet igen? Säkerligen lagom till att min fru kommer hem - hon som har varit så glad över de senaste dagarnas värmebölja.

En annan fråga har att göra med anledningen till att jag öppnade en tråd här från första början. Då var ju problemet att undre pannan aldrig kom upp till börvärdet på 55 °c. Påverkar en rätt inställd shunt detta? Nu när det har visat sig att värmepumpen är en 107:a, kan jag förvänta mig att den ska kunna klara av 55-graderskörningarna vid 5 °c utetemp?

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Problem med låg temperatur i nedre pannan EcoEl + ExoAir
« Svar #19 skrivet: 21 december 2017, 16:02:45 »
Nej. Eller jo, men bara när det är så varmt ute att du har en diff på VPin/ut på 8-9 grader och när det är så varmt så lär du inte bry dig.
55 är max vad VPn är inställd på att kunna leverera och systemet utgår från +7 graders diff på VPin/ut, så VPn stannar när VPin når 48 grader (55-7=48). Då har nedre tanken kommit upp i 48 plus aktuell verklig diff VPin/ut minus 1-2 grader eftersom tempgivaren sitter aningens lägre än inkommande från VPn, så i bästa fall 54 grader. Dessutom är det ju skiktning i tanken. Så vintertid lär du knappast få upp nedre tanken till mer än max 52-53 grader eller ens det. Sen när det blir kallare så sjunker max VPut och då sjunker stoppvärdet så VPn stannar när VPin är 47, 46, 45, osv.

Om temperaturen inne faller så är det ju bara att försiktigt stega upp kurvan igen. Men 60 låter väldigt mycket...
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad J Fragarin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med låg temperatur i nedre pannan EcoEl + ExoAir
« Svar #20 skrivet: 22 december 2017, 13:33:13 »
Hej igen!

Slänger in en sista uppdatering tillsammans med ett stort tack till er som engagerade er, särskilt Lunk. Värmesystemet levererar nu värme helt normalt. Det var i slutändan bara ett shuntvred som kärvade lite. Så fort det kom i rätt läge var alla problem och märkliga värden som bortblåsta. Min stolthet är kanske något sårad men det är egentligen ingenting med tanke på all ny kunskap jag har förvärvat om hur elpanna och pump samspelar för att värma vårt lilla hus. Så stort tack till alla, god jul och gott nytt år! Vi hörs säkert igen :)

Erik

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Problem med låg temperatur i nedre pannan EcoEl + ExoAir
« Svar #21 skrivet: 22 december 2017, 15:18:55 »
Systemet sköter sig självt när man väl fått till bra inställningar, men det är bra att veta hur systemet funkar så man hinner upptäcka när något blir fel, innan elräkningarna brakar i höjden.
Så lycka till framöver, och..

God Jul!
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!