Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vad är fel pÃ¥ vÃ¥ra tre (!) Daikin XR40?  (läst 50473 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #165 skrivet: 19 december 2017, 08:35:00 »
Ser jag några tendenser att forumet används i utpressningssyfte mot leverantörer så raderas inläggen.
Eventuella beskyllningar under en pågående process måste verifieras med bilder eller ljudinspelningar som är trovärdiga.
Ditt agerande till nu har varit helt OK, och viktigt för att det hela skall få en lösning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad morgan2421

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #166 skrivet: 19 december 2017, 15:26:12 »
Jag sitter och kollar runt lite på värmepumpar ska byta till våren har 3 panasonic nu riktigt gamla
Har absolut inga problem med att köpa daikin tycker att dom verkar super seriösa tror inte tråd startaren fått samma support ifrån nån annan faktiskt.
Har själv blivit blåst på en av mina nyare pumpar då de tydligen är en fulpump importerad av ett svenskt företag men vägrar att ta i garantin
Så jag kommer vara mycket noga vem som får installera mina nya pumpar och vart dom kommer ifrån denna gången

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #167 skrivet: 21 december 2017, 17:20:22 »
MÃ¥ngen tycken och kansken är det  :)
Daiseikai 9 har precis gått av produktionsbandet så vi får väl se.
/D
Jodå många tycken och kansken är det väl på detta forumet, och det tycker jag är bra.
Vi kommer mkt väl ihåg Panasonics jätteproblem med sina resp H16-fel och innerdels-fläktmotorer som havererade på löpande band. Även Toshibas innerdelsfläktmotorer havererade efter endast något eller några års drift. Antagligen beroende på att Toshiba köpte sina fläktmotorer från samma tillverkare som Panasonic gjorde.
Men detta är historia nu sedan länge och sedan man gick över till keramiska lager i fläktmotorerna så hör man ingenting av dessa problem med några av de här fabrikaten.
Man hör överhuvudtaget ingenting om nÃ¥gra spec problem alls med vare sig Panasonic  eller Toshiba anser jag. Det enda man kan höra talas om ibland är att nÃ¥gon pump har tappat lite i effektivitet oftast beroende pÃ¥ ett mindre gasläckage i nÃ¥gon rörkoppling e.d vilket inte är helt ovanligt pÃ¥ en pump efter ca 5-8 Ã¥rs drift och dessutom är relativt lätt att Ã¥tgärda.
När det gäller Toshiba som precis har fått sina Daiseikai 9-pumpar av bandet så beror detta väl på att de har tagit god tid på sig för att se till så att pumparna verkligen håller måttet även under realistiska förhållanden när de väl kommer ut på marknaden. Som det ser ut så verkar även Mitsubishi och Panasonic göra på samma sätt med sina pumpar, och dessutom så lovar väl ingen av dessa 3 nämnda fabrikat mer än vad de kan innehålla gentemot kunderna när de väl kommer ut på marknaden, utan ligger snarare lite i underkant isf.
Något som även Daikin skulle kunna ta till sig här framledes tycker jag eftersom det är väldigt viktigt att kunderna får ut det man förväntar sig av en pump, vilket är långt ifrån fallet när det gäller Daikins pumpar som det ser ut nu för tillfället.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #168 skrivet: 21 december 2017, 17:58:15 »
Så du tror inte att Mitsubishis avfrostningar var 40:e minut inte påverkar den avgivna effekten ?
Att dessa maskiner håller det databladet lovar ?

/D

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #169 skrivet: 21 december 2017, 18:28:48 »
Så du tror inte att Mitsubishis avfrostningar var 40:e minut inte påverkar den avgivna effekten ?
Att dessa maskiner håller det databladet lovar ?

/D

En pump med det felet som skrivit på forumet. Hört talas om någon mer Dakin?
Inte jag iallafall.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #170 skrivet: 21 december 2017, 19:11:45 »
Så du tror inte att Mitsubishis avfrostningar var 40:e minut inte påverkar den avgivna effekten ?
Att dessa maskiner håller det databladet lovar ?

/D
Jaså du har hittat olafurunes inlägg förstår jag, jag hittade ytterligare några inlägg längre ned i listan, den sista väldigt långt ned i listan. Där den ena pumpen gick i 45 minuter och den 2:ra gick 1 timma mellan avfrostningarna. Självklart är alla avfrostningar av ondo och sänker effektiviteten påtagligt och helst skulle man inte vilja ha några avfrostningar alls på pumparna om man fick önska. Huruvida det skulle vara något problem med pumparna i de här fallen eller om det är helt normalt ifh till väderleken mm kan man inte uttala sig om utan att undersöka pumparna mera ingående på plats isf.
Avfrostningar är ju ett generellt problem för alla pumpfabrikat och det gäller väl även för Daikins pumpar antar jag. Mitsubishis pumpar är ju försedda med s.k behovsanpassad avfrostning likväl som de övriga fabrikaten som jag tidigare nämnde vilket konkret innebär att de beroende på bl.a utetemp, luftfuktighet och hur hårt man kör pumparna när det finns avfrostningsbehov kan avfrosta allt mellan som minst ca 25-30 minuters mellanrum och upp till max ca 3-4 timmars mellanrum.
 
PS Skulle vara bra om du skulle vilja vara hygglig och svara på E9:ans fråga i den här tråden, han har tagit upp den i 2 olika trådar nu utan att få något svar.
Jag är också nyfiken på svaret nämligen Daikin. DS
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=65905.msg697944#msg697944
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=56006.msg698374#msg698374   
« Senast ändrad: 21 december 2017, 20:26:05 av Karis »

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #171 skrivet: 21 december 2017, 22:35:26 »
Jaså du har hittat olafurunes inlägg förstår jag, jag hittade ytterligare några inlägg längre ned i listan, den sista väldigt långt ned i listan. Där den ena pumpen gick i 45 minuter och den 2:ra gick 1 timma mellan avfrostningarna. Självklart är alla avfrostningar av ondo och sänker effektiviteten påtagligt och helst skulle man inte vilja ha några avfrostningar alls på pumparna om man fick önska. Huruvida det skulle vara något problem med pumparna i de här fallen eller om det är helt normalt ifh till väderleken mm kan man inte uttala sig om utan att undersöka pumparna mera ingående på plats isf.
Avfrostningar är ju ett generellt problem för alla pumpfabrikat och det gäller väl även för Daikins pumpar antar jag. Mitsubishis pumpar är ju försedda med s.k behovsanpassad avfrostning likväl som de övriga fabrikaten som jag tidigare nämnde vilket konkret innebär att de beroende på bl.a utetemp, luftfuktighet och hur hårt man kör pumparna när det finns avfrostningsbehov kan avfrosta allt mellan som minst ca 25-30 minuters mellanrum och upp till max ca 3-4 timmars mellanrum.
 
PS Skulle vara bra om du skulle vilja vara hygglig och svara på E9:ans fråga i den här tråden, han har tagit upp den i 2 olika trådar nu utan att få något svar.
Jag är också nyfiken på svaret nämligen Daikin. DS
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=65905.msg697944#msg697944
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=56006.msg698374#msg698374
Det är lätt att kategoriskt generalisera och lägga alla i ett fack. Hur mÃ¥nga klagomÃ¥l har du hittat pÃ¥ forumet om brist pÃ¥ kapacitet? Vi har över 5000 maskiner levererade av XR serien. Buggen vi hittade hos trÃ¥dskaparen Ã¥tgärdades inom en vecka och mer därtill dÃ¥ maskinen levererar mer än deklarerat. De maskiner som vi har ute som har samma bugg kommer alla att bli Ã¥tgärdade. Vad gäller LN sÃ¥ upptäckte jag denna bugg i Finland. Sedan provade jag en maskin som visade pÃ¥ precis samma beteende:  avfrostningar var 40 minuter utan nÃ¥gon som helst isbildning.
Därav min undran, hur kan du i ett inlägg kritisera oss för att leverera maskiner som du anser inte vara färdiga samtidigt som i ett annat inlägg anser att Mitsubishi levererar väl beprövade maskiner ? Är det dubbla standarder som gäller ?

/D

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #172 skrivet: 22 december 2017, 16:14:01 »
Nej det är inte dubbla standarder som gäller här Daikin, och om du med LN menar Mitsubishis nya pumpar så har jag ingen aning om dessa ännu, har inte ens sett någon i verkligheten. Men jag utgår bara ifrån att de precis som med tidigare modeller är utprovade under realistiska förhållanden samt att de är utrustade med behovsanpassad avfrostning.
Jag har i sak inte klagat på Daikins pumpar heller utan jag har bara ifrågasatt uppgiven värmeeffekt på 4 kw värme vid 25 minusgrader, och detta med en pump med en avsäkring på endast 10 amp.
Jag dömer däremot inte ut pumpen på något sätt men vill gärna avvakta en test av ett oberoende testinstitut innan jag köper uppgifterna helt.
Man har väl lärt sig att låter något allt för bra för att vara sant så brukar det inte vara det heller nämligen.
Men när det gäller värmekapaciteten på tidigare nämnda pumpfabrikat och jämför lite med pumpar i storleksklassen 6,6-7,2 kw så ser man att de kan prestera runt ca 4 kw värme vid 15 minusgrader ute och knappt det för en del av dem, och det är en himmelsvid skillnad på en utetemp mellan 15 minus och 25 minus.
När det gäller Mitubishis LN-pumpar så finns det såvitt jag vet inga inlägg alls om dessa pumpar på forumet ännu så länge, och det är ett bra tecken.
För så fort kunder som har köpt pumpar som de upplever vissa problem med så brukar de alltid höra av sig på forumet ganska omg.
När det gäller bristande värmekapacitet på pumpar så hör man väl nästan aldrig talas om detta för vare sig Mitsubishi, Panasonic eller Toshibas pumpar med mindre än att det i enstaka fall kan röra sig om ett mindre gasläckage på pumparna isf, där är väl Daikin nästan helt ensamma om nu på senare tid här på forumet att ha en bristande värmekapacitet.
När det gäller avfrostningar slutligen så är det brukligt att när Svensson köper luftvärmepump så har han ofta ingen aning om hur avfrostningar fungerar på pumparna, om, hur och när detta sker inkl vädrets betydelse för om avfrostningar kommer att ske eller inte.
Det finns ju t.om folk som blir helt chockade när de ser att det ibland kommer en massa vatten från pumputedelarna vid avfrostningarna.
Men vi får förutsätta att nämnda pumpar inkl Daikin har behovsanpassad avfrostning på sina resp pumpar och att de inte avfrostar i onödan utan endast när det verkligen behövs, för annars är det givetvis något fel på pumparna.

Mlimits

  • Gäst
Mlimits
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #173 skrivet: 29 december 2017, 19:23:27 »
Fungerar pumparna fortfarande som önskat.
Skall precis beställa 2 XR40 så man är lite nyfiken.
Och till Daikin . Om man köper dessa pumpar när kan man räkna med att få nya drivrutiner i dem ?

Utloggad OliT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #174 skrivet: 08 januari 2018, 01:17:27 »
Fungerar pumparna fortfarande som önskat.
Skall precis beställa 2 XR40 så man är lite nyfiken.
Och till Daikin . Om man köper dessa pumpar när kan man räkna med att få nya drivrutiner i dem ?

Värmemässigt så funkar pumparna bra, ja. Inte hört något om åtgärd för hög ljudnivå från utedel eller tidvis rejäl isbildning.

Utloggad Mlimits

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #175 skrivet: 27 april 2018, 12:57:21 »
Herr Daikin.
När kan vi förvänta oss att få de nya mjukvarorna installerade i våra pumpar.
Jag tog det som ett löfte att det skulle göras och av den anledningen har mitt hus nu 2 st 40 pumpar .

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #176 skrivet: 27 april 2018, 16:34:31 »
Herr Daikin.
När kan vi förvänta oss att få de nya mjukvarorna installerade i våra pumpar.
Jag tog det som ett löfte att det skulle göras och av den anledningen har mitt hus nu 2 st 40 pumpar .
Kontakta din installatör om detta. Han ombesörjer ert utbyte av programvara. Mvh Daikin

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #177 skrivet: 27 april 2018, 17:38:13 »
Kanske borde alla nykomlingar till forumet mötas av en FAQ som bl a förklarar vad som är installatörens ansvar, vad som är tillverkarens och vad som är försäljarens.
Det finns delvis berört under "vanliga frågor".
Innan de börjar skriva av sig sitt missnöje.

Daikin är ett lysande undantag bland leverantörerna med sin närvaro på forumet.
SÃ¥nt bör uppmuntras  tummenupp
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Stadsfiskalen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #178 skrivet: 27 april 2018, 20:01:00 »
Kontakta din installatör om detta. Han ombesörjer ert utbyte av programvara. Mvh Daikin

Hej, jag har tagit in offerter under dagen och har fått 2 offerter på er Daikin XR40. Om jag får en installerad idag, bör jag påtala för installatören att programvaran ska bytas eller är den redan bytt på nya maskiner?

Utloggad Mlimits

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #179 skrivet: 27 april 2018, 20:22:39 »
Kanske borde alla nykomlingar till forumet mötas av en FAQ som bl a förklarar vad som är installatörens ansvar, vad som är tillverkarens och vad som är försäljarensù.
Det finns delvis berört under "vanliga frågor".
Innan de börjar skriva av sig sitt missnöje.

Daikin är ett lysande undantag bland leverantörerna med sin närvaro på forumet.
SÃ¥nt bör uppmuntras  tummenupp


Kanske skrev slarvigt . Men eftersom Daikins representant här på sidan är så bra och alltid verkar svara ville jag kolla denna vägen först om det fanns färdig mjukvara nu . För när jag fick mina monterade i vintras visste inte min montör något om ny mjukvara . Men på den tiden var mr Daikin involverad i att ta fram ny ihop med sina tekniker .

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!