Författare Ämne: Daikin EHVH08S26CB9W/ERLQ00CV3  (läst 2445 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Rokun

  • Gäst
Rokun
Daikin EHVH08S26CB9W/ERLQ00CV3
« skrivet: 08 november 2017, 11:23:28 »
Hej till forumet,
ska byta ut oljepanna i en tegelklädd 1,5 plans villa från 70talet till luft-vatten-värmepump där den enda offert jag fick in kom från Daikin där man föreslog ovannämnd aggregat (EHVH08S26CB9W inne/ERLQ00CV3ute). Oljeförbrukning ca 2-2,5 m3 i 5 pers hushåll. Hörde att en ny alterma ska lanseras men det placeras enligt installatören efter nyår. Värd att väntar? Tacksam för synpunkter

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9520
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Daikin EHVH08S26CB9W/ERLQ00CV3
« Svar #1 skrivet: 08 november 2017, 12:04:03 »
Hej! Inte sÃ¥ kul att bara ha en offert att välja pÃ¥ :-\  De flesta värmefirmorna har säkert fullt upp med arbete nu när kylan har kommit. Har man ett värmesystem som fortfarande fungerar tycker jag man ska ta ordentligt med tid för att studera olika modeller, nyheter och fabrikat samt fundera pÃ¥ vilka som passar bäst till det egna huset. Mot slutet av vintern när vÃ¥rsolen börjar dyka upp är det säkert lättare att fÃ¥ fler offerter och tid för installation. Spontant blir jag lite fundersam när jag läser specen för ERLQ00CV3 och skulle gärna vänta pÃ¥ mer info om den nya modellen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Rokun

  • Gäst
Rokun
SV: Daikin EHVH08S26CB9W/ERLQ00CV3
« Svar #2 skrivet: 08 november 2017, 14:47:25 »
Hej och tack för svaret. Vad precis gör dig eftertänksamt betr utedelen?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9520
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Daikin EHVH08S26CB9W/ERLQ00CV3
« Svar #3 skrivet: 08 november 2017, 17:27:20 »
Den benämns "10 kW" men nominell effekt är 7 kW. Vad ger den t.ex. vid -7°C ?  Räcker det till ert hus och hur stort är det? Andra saker är bl.a. 1-fas, storlek, vikt, design, lägsta utetemperatur. Hur kallt kan det bli pÃ¥ orten ni bor? Nya modellen har en större förÃ¥ngare om jag läste rätt och i min smak har den nya snyggare design 8). Jämför ocksÃ¥ med andra fabrikat och modeller.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

rokun

  • Gäst
rokun
SV: Daikin EHVH08S26CB9W/ERLQ00CV3
« Svar #4 skrivet: 12 november 2017, 21:35:14 »
Hej igen, det tog lite tid tills jag kunde sätter mig ner igen och letar efter uppgifterna. Vårt hus ligger i kronoberg-växjö och är 1,5 plan 130+120 kvm, 5 pers. På vintern blir det väl ca 0-15 gr kallt, haft dock också -25 och kallare enstaka tillfällen. Beträffande kapacitet av aggregatet vid -7 C hittade jag bara det här https://www.manualslib.com/manual/1097562/Daikin-Erlq-Cv3.html?page=11#manual. Tänkte inhämtar anbud från NIBE också om dem nu har kanske mer tid än i oktober.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9520
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Daikin EHVH08S26CB9W/ERLQ00CV3
« Svar #5 skrivet: 13 november 2017, 09:16:10 »
Hej! Ni har ett stort hus på 250 kvm och är 5 pers. Jag skulle inte titta efter något mindre än Daikins 11 kW-modell (https://luftmiljobutiken.se/produkt/altherma-lt-11-ehvh-cb/) eller motsvarande från annan tillverkare. Då är det också 3-fas anslutning av dels utedelen och dels innerdelen. När är huset byggt? (säger en del om energiförbrukningen) Intressant med tabell över effekten på den mindre modellen men jag tycker det är svårt att tolka den, en ytterligare siffra i modellbeteckningen skapar lite förvirring(?) Hur som helst behövs en större värmepump till er. Bra om det kommer offert från NIBE också. Ska bli intressant att se vad de kommer fram till passar bäst.

Edit: Såg nu att det står ju redan att huset är från 70-talet. Styrker att det behövs en kraftigare värmepump än den första offerten. 2-2,5 m3 olja per år är ganska lågt? Kan det bero på senaste årens ganska milda vintrar? Beräkningsprogrammet föreslog först 3,5 m3/år. Med 2,5 m3/år så skulle en 12 kW luftvattenvärmepump ge 99% energitäckning vilket är mycket bra, blir ytterst lite den går på el-patron. En sak bör man kolla och det är vilken framledningstemperatur det behövs när det är som kallast ute? Är den för hög (över 55, 60 eller 65 °C) beroende på modell tvingas den köra mer el-patron.
« Senast ändrad: 13 november 2017, 09:52:44 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

rokun

  • Gäst
rokun
SV: Daikin EHVH08S26CB9W/ERLQ00CV3
« Svar #6 skrivet: 13 november 2017, 16:27:36 »
Hej igen,
ja den oljeförbrukningen har legat rätt konstant det senaste 12 åren på 1,5 m3 sep-apr och 1 m3 apr till sept. Undantag var 05 men då kunde jag inte pannan. Hur ser man framledningstemp hos en oljepanna? Den håller sin temp inne på 70 C och ut varierar då ju upp till 30, tror inte att det var så mycket mer än det - def inte över 40. Kan det stämmer? Och jag tackar mycket för tiden du offrar.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9520
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Daikin EHVH08S26CB9W/ERLQ00CV3
« Svar #7 skrivet: 13 november 2017, 16:44:31 »
Ok, dÃ¥ ligger ni pÃ¥ en relativt lÃ¥g energiförbrukning för uppvärmningen för att vara ett sÃ¥ stort hus. Kanske eldas det ocksÃ¥ en del med ved pÃ¥ vintern? Hur stor är el-förbrukningen? Framledningstemperaturen kan man t.ex. följa genom att sätta en anliggningstermostat pÃ¥ utgÃ¥ende värmerör strax efter pannan: https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/vvs-installation/kopparrorstillbehor/anliggningstermometer-450304/  Kanske redan sitter där? Om framledningstemperaturen inte brukar gÃ¥ över 40 °C ens när det är kallare ute sÃ¥ är värmesystemet mycket väldimensionerat med rejäla radiatorer. PÃ¥ 70/80-talen förekom det ocksÃ¥ högtemperatursystem med ganska smÃ¥ radiatorer och smala rör. Detta kräver dÃ¥ höga framledningstemperaturer när det är kallt, upp till 80 °C. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!