Författare Ämne: altherma övertrycksventil läcker  (läst 2564 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gnuttisch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
altherma övertrycksventil läcker
« skrivet: 09 oktober 2017, 22:22:52 »
Hej,

Har nu upptäckt att vår övertrycksventil läcker då vi inte kan behålla trycket i systemet, är det bara att byta eller är det någon special? Vi har haft pumpen sedan 2010.

Tack

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: altherma övertrycksventil läcker
« Svar #1 skrivet: 09 oktober 2017, 22:28:59 »
Hej,

Har nu upptäckt att vår övertrycksventil läcker då vi inte kan behålla trycket i systemet, är det bara att byta eller är det någon special? Vi har haft pumpen sedan 2010.

Tack

Hej, en säkerhetsventil skall konditioneras regelbundet. prova att vrida om den ett par gånger och se um det blir tätt.

mvh
Daikin

Utloggad gnuttisch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
SV: altherma övertrycksventil läcker
« Svar #2 skrivet: 10 oktober 2017, 08:09:12 »
Hej,

Har provat att ventilera ventilen men så fort jag rör på den så läcker den, är det byte som gäller då?

Tack

edit,
ser ut att vara G15 gänga, men hur många bar ska ventilen klara av? bryter vid 2,5bar?
« Senast ändrad: 10 oktober 2017, 09:23:41 av gnuttisch »

NiclasBson

  • Gäst
NiclasBson
SV: altherma övertrycksventil läcker
« Svar #3 skrivet: 15 januari 2018, 08:04:00 »
Har ett liknande problem. Enligt servicefirman jag hade på besök i höstas var det säkerhetsventilen som hade gett upp. De bytte denna och gjorde samtidigt en rengöring av filtret.
Men det hjälpte aldrig helt utan systemet har fortsatt att tappa i tryck, långsammare dock. Servicefirman säger att det förmodligen är kvar luft i systemet, men har luftat i omgångar och problemet kvarstår.
De senaste dagarna har jag testat med att försöka få kläm på när den tappar tryck och läcker ut vatten. Värmer jag inte varmvatten (vilket jag gör med värmepumpen och inte elpatronen, annat än när den trycker upp några extra grader på slutet) så tappar systemet knappt något vatten. Men när jag värmer varmvatten så tappar systemet ca 2 dl. Inte under varmvattenberedningen, men de kommande ca 2 timmarna efteråt. Sedan håller den i stort sett tätt igen fram tills nästa gång jag värmer varmvatten och så upprepar det sig, ca 2 dl tappas ut med små skvättar under ca 2 timmar efteråt.
Kan ju inte ha med att det är luft i systemet, eller? Något som har något bra förslag på vad det kan vara?

NiclasBson

  • Gäst
NiclasBson
SV: altherma övertrycksventil läcker
« Svar #4 skrivet: 25 januari 2018, 12:09:30 »
Sprider att jag verkar ha lyckats lösa mitt problem med läckande övertrycksventil. Som tipsats om i forumet, men i annan trÃ¥d,sÃ¥ testade jag att öppna pÃ¥fyllningskranen ordentligt. Övertrycksventilen löste naturligtvis ut i stort sett direkt. Lät vattnet forsa ett tag. Blev svart vatten som kom ut. Nu har det gÃ¥tt en halv vecka och ventilen hÃ¥ller tätt. Kan ju tänkas att när servicefirman bytte till ny övertrycksventil för mig i slutet av november, och samtidigt rensade filtret, sÃ¥ blev det skit som satt fast i ventilen. Nu har jag förhoppningsvis fÃ¥tt bort detta och den nya ventilen fungerar som den ska. Jag hoppas det i alla fall.   

Utloggad gnuttisch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
SV: altherma övertrycksventil läcker
« Svar #5 skrivet: 22 oktober 2018, 22:41:08 »
Min original ventil läcker som sagt, så jag bytte den till en standard 1,5bars ventil men den löser direkt innan jag ens hinner se något tryck på tryckmätaren.

Så jag köpte en ny på 2,5bar och då hinner jag få 0,5bars tryck i systemet innan den öppnar.

Alla gånger har jag fyllt på vatten med öppna ventiler och med cirkulationspumpen på.

Just nu sitter en 6bars ventil pÃ¥ och dÃ¥ fungerar det, men är ju inte rätt  Sc:,h

Någon idé?

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: altherma övertrycksventil läcker
« Svar #6 skrivet: 23 oktober 2018, 00:19:13 »
Troligtvis trasig tryckmätare.
Inte ovanligt att de sätts igen av smuts och visar fel värde.
Byt till 1,5 bar och fyll systemet tills den precis skall öppna.

Med vänlig hälsning
Daikin


Min original ventil läcker som sagt, så jag bytte den till en standard 1,5bars ventil men den löser direkt innan jag ens hinner se något tryck på tryckmätaren.

Så jag köpte en ny på 2,5bar och då hinner jag få 0,5bars tryck i systemet innan den öppnar.

Alla gånger har jag fyllt på vatten med öppna ventiler och med cirkulationspumpen på.

Just nu sitter en 6bars ventil pÃ¥ och dÃ¥ fungerar det, men är ju inte rätt  Sc:,h

Någon idé?

Utloggad gnuttisch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
SV: altherma övertrycksventil läcker
« Svar #7 skrivet: 23 oktober 2018, 20:00:52 »
Tack för svar,

Kan man plocka isär denna och blåsa rent röret eller hur gör man?

Troligtvis trasig tryckmätare.
Inte ovanligt att de sätts igen av smuts och visar fel värde.
Byt till 1,5 bar och fyll systemet tills den precis skall öppna.

Med vänlig hälsning
Daikin

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser