Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: pÃ¥fyllning kylmedia/kompressorfel nibe310p  (läst 3265 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bennysteen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
påfyllning kylmedia/kompressorfel nibe310p
« skrivet: 27 augusti 2017, 12:01:00 »
Jag har en nibe 310p med integrerad frånluftvärmepump från 2001 där elpatronen vid installationen istället är kopplad till fjärrvärmens tillslag. Så vi använder normalt fjärrvämre + frånluftvärme för uppvärmning. Funkar utmärkt.

Sedan några år tillbaka har jag märkt att fjärrvärmeförbrukningen stigit utan någon speciellt anledningen. Och jag misstänkte då att det tillskott som värmepumpen ger är skillnanden, kanal 4 och 5 på panel visar samma temperatur vilket indikerar att frånluftspumpen inte gör sitt jobb.

Kylmedia läcker ju ut som bekant , jag har fyllt AC i gamla bilar med framgång så jag tänker att jag provar det.

Efter kopplat in mig i systemet med avstäng värmepanna för att mäta så finns dock tryck. Men när man slår på värmesystemet sjunker det inte alls, ingen förändring sker. Detta är alltså utan gjort någon som helst påfyllning.

Om man  mäter pÃ¥ bilar sÃ¥ brukar trycket vara högt initialt, för att sedan  sjunka när kompressorn gÃ¥r igÃ¥ng. SÃ¥ jag undrar om det kan vara samma sak här, är felet kompressorn istället.

Med fläkten bortkopplad och systemet påslaget så är värmepannan helt tyst. Kompressorn borde ju låta lite grann ?




« Senast ändrad: 27 augusti 2017, 12:05:14 av bennysteen »

Utloggad bennysteen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: påfyllning kylmedia/kompressorfel nibe310p
« Svar #1 skrivet: 27 augusti 2017, 13:35:47 »
Jag har fortsatt min felsökning. På panelen finns det en lysdiod som indikerar när kompressorn går. Den lyser aldrig. Jag mätte då direkt på kretskortet för sladdarna som går till kompressorn (1, 2 och 3 (vad är 3an ?) på kretschemat, där finns ingen spänning alls.

Jag noterade också att relät för motorskyddet (stift 1 på schemat) och längst till vänster på bilden är sotigt på insidan. Så min gissning är antingen är själva relät trasigt eller som följd av att kompressor gått sönder.

Någon med som råkat ut för något liknande ?
 
« Senast ändrad: 27 augusti 2017, 13:39:34 av bennysteen »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9636
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: påfyllning kylmedia/kompressorfel nibe310p
« Svar #2 skrivet: 27 augusti 2017, 14:18:42 »
Har också ett relä nr 1 som är sotigt på insidan men kompressorn fungerar helt normalt trots det. Om strömmen varit avslagen till pannan tar uppåt 20 min innan kompressorn tillåts starta även om kanal 08 visar under starttemperaturen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad bennysteen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: påfyllning kylmedia/kompressorfel nibe310p
« Svar #3 skrivet: 27 augusti 2017, 15:12:56 »
ok, bra att veta. Jag gick dit nu och kollade och nu lyser LED'en för kompressorn. Jag mätte även för stift 1-2 och 1-3 och där är nu 230V.  Men kompressorn är helt tyst ändÃ¥. och avluft och förÃ¥ngningstemperatur är bÃ¥da 26grader.

Betyder det att jag behöver byta kompressorn och fylla på ny gas ? Varifrån köper man en ny kompressor isåfall ?



Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9636
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: påfyllning kylmedia/kompressorfel nibe310p
« Svar #4 skrivet: 27 augusti 2017, 18:14:34 »
DÃ¥ är det troligt att kompressorn har havererat helt. Brukar höras ett klick frÃ¥n motorskyddet pÃ¥ kompressorn när det löser ut dÃ¥ den försöker starta men det är tvärstopp. En 310P med fungerande kompressor sparar ca 7000 kWh/Ã¥r men den drar givetvis ocksÃ¥ drivström frÃ¥n elnätet om ca 3500 kWh/Ã¥r. Totalt ger 310P dÃ¥ 10.500 kWh värme/Ã¥r vid COP 3. Detta istället för att fjärrvärmen mÃ¥ste ge de 10.500 kWh om kompressorn inte fungerar. Ny kompressor finns t.ex. pÃ¥ jsenergi.se men det krävs lödning och kylcert ocksÃ¥ för brännbar kylmedia för att följa reglerna. Normalt gör man en standardrenovering och byter förÃ¥ngare, torkmedelsbehÃ¥llare, lÃ¥gtryckspressostat, expansionsventil etc. och monterar kompressorvärmare om det saknas pÃ¥ samma gÃ¥ng. Om huset är större än ca 130 kvm är det smart att välja reservdelskompressorn till 360P som är pÃ¥ 650W istället för den pÃ¥ 550W till 310P. Ger lite högre energibesparing per Ã¥r (ca 1000 kWh/Ã¥r) och kostar en dryg tusenlapp mer.   
« Senast ändrad: 28 augusti 2017, 13:35:16 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

brutusnr1

  • Gäst
brutusnr1
SV: påfyllning kylmedia/kompressorfel nibe310p
« Svar #5 skrivet: 01 september 2017, 09:39:13 »
Nej köldmediet läcker inte som bekant "bara ut sådär" i en värmepump,att det förekommer läckor är en sak men du kan inte och får deffenetivt inte laga det genom att koppla på en "ersättningsgas"och försöka fylla.

Problemet lär inte ligga i köldmediet i sig,utan kompressor/klixon.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!