Författare Ämne: Monoblock  (läst 2952 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hjort

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Monoblock
« skrivet: 15 april 2017, 15:37:16 »
Hej
Har precis köpt en Daikin Monoblock och kopplat den till en vedpanna med el-patron. Fick uppgiften att det ska fungera att elda upp till 85-90 grader på vedpannan (har ackumulator som laddar vid 75gr) av återförsäljaren utan att pumpen tar skada. Igår eldade jag upp till 70 grader på vedpannan då det blev lite kallt. Efter ett tag upptäckte jag felmedelande ”8H” Elpatrons utloppstemperatur felaktig". Den hade stängt ner flödet. Jag fick igång den igen när pannan var på 30 gr.
Kan man alltså inte elda upp till 70 gr? Någon som vet?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4653
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Monoblock
« Svar #1 skrivet: 15 april 2017, 16:03:53 »
Att den inte tar skada är väl en sak men går det heta vattnet igenom VP så tror jag den kan lösa ut CP

Utloggad Hjort

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Monoblock
« Svar #2 skrivet: 15 april 2017, 16:32:08 »
Ja, ok.
Man får alltså antagligen hålla sig under 60-65 gr på pannan om den inte ska stänga ned då.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4653
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Monoblock
« Svar #3 skrivet: 15 april 2017, 19:56:22 »
Ja, ok.
Man får alltså antagligen hålla sig under 60-65 gr på pannan om den inte ska stänga ned då.
Det beror väl på hur rören är kopplade och styrning

Weian

  • Gäst
Weian
SV: Monoblock
« Svar #4 skrivet: 13 februari 2018, 17:39:11 »
Hej
Har precis köpt en Daikin Monoblock och kopplat den till en vedpanna med el-patron. Fick uppgiften att det ska fungera att elda upp till 85-90 grader på vedpannan (har ackumulator som laddar vid 75gr) av återförsäljaren utan att pumpen tar skada. Igår eldade jag upp till 70 grader på vedpannan då det blev lite kallt. Efter ett tag upptäckte jag felmedelande ”8H” Elpatrons utloppstemperatur felaktig". Den hade stängt ner flödet. Jag fick igång den igen när pannan var på 30 gr.
Kan man alltså inte elda upp till 70 gr? Någon som vet?

Hej. Jag funderar på en Daikin monoblock 8kw, och undrar hur det gått för dig i vinter? Vi har också ackumulatortankar, och vi har tänkt ansluta den ena (varderar är på 500 liter) till luft/vatten värmepumpen. Vedpannan har börjat läcka vatten, och funderar på om jag ska köpa ny. I så fall vill jag flytta ut den från grannrummet till köket. Intressant att höra hur dina erfarenheter är.

Annelie

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser