Författare Ämne: Pump direktkopplad till radiatorkretsen  (läst 2661 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lakul

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Pump direktkopplad till radiatorkretsen
« skrivet: 09 februari 2017, 11:58:41 »
Hej,
Ny på värmepumpar. Jag har en väl fungerande elpanna och rätt litet behov av tappvarmvatten. Har sett att Daiken har en pump Nitherma Monoblock som man, om jag fattat rätt, kan koppla direkt till radiatorkretsen. Mina frågor: Har någon erfarenhet av denna pump?
Hur kan man undvika att radiatorvattnet fryser om pumpen stannar? Kan man blanda radiatorvattnet med glykol? Är radiator vattnet tillräckligt rent? Måste man ha ett filter som renar radiatorvattnet?

Mvh/lakul

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9523
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Pump direktkopplad till radiatorkretsen
« Svar #1 skrivet: 09 februari 2017, 14:12:35 »
Hej! Daikin Altherma monoblock har jag sett men inte Nitherma. Vid installation med s.k. flytande kondensering som ger högst energibesparing i värmekretsen kopplar man in den på värmereturen med en backventil emellan. Se t.ex. NIBE principschema för sådan dockning mot en elpanna: http://www.nibe.se/nibedocuments/12863/M10889-3.pdf

Man brukar alltid rekommendera att ett smutsfilter monteras på returröret ut till luftvattenvärmepumpen för undvika att strömningen genom dess kondensor försämras av smuts. Laddpumpen kan kopplas direkt från annan el-matning inomhus så den alltid snurrar för att förhindra frysning. Luftvattenvärmepumpen kan också ha en anslutning för laddpumpen som kör den precis så ofta som behövs för att det inte ska frysa även om inte luftvattenvärmepumpen går eller det t.ex. är något fel på dess kompressor. Vid ett mycket långt strömavbrott får man stänga ventilerna till luftvattenvärmepumpen och tappa ur vattnet genom avtappningsventilen på insidan ytterväggen. Går att blanda i glykol men det ger sämre värmeöverföringsförmåga än rent vatten och det ökar risken för mindre läckage i kopplingar etc i värmesystemet.
« Senast ändrad: 09 februari 2017, 14:14:40 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser