Författare Ämne: Daikin dÃ¥lig kvalitet?  (läst 28963 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ZigZag

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin dålig kvalitet?
« Svar #15 skrivet: 22 augusti 2016, 21:30:40 »
Lägger mina ägg i korgen för att de som "slutat sälja" säger det för att de får bättre kick-back från leverantör A alt B (om ändå under respektive leverantörs kampanj). Ärlighet varar längst eller hur var det.
Villa i norra Stockholm, BYÅ -77, 1-plans med källare mer av souterängtyp (2x122 kvm), tegelfasad, gjuten oisolerade platta på mark, mur- samt bjälklag av siporex, 2-glasfönster (ca 30 kvm), självdrag med paxfläkt, direktel med totalt installerad effekt om ca 15000w, med en FH35a, totalförbrukning el e inst på ca 24600kWh/år. Ett extra förråd som värms med el och ett kallförråd. (Ej med i förbrukningen nu)

Läckage

  • Gäst
Läckage
SV: Daikin dålig kvalitet?
« Svar #16 skrivet: 07 september 2016, 11:23:23 »
Skador på cirkulationspumpar och flödesvakter är I de flesta fallen (ej alla) att härleda till magnetit I systemet och beror oftast på att installatören har slarvat med renspolning av radiatorkretsen. Vej ej anledningen till problem just I ditt fall men så ser vår erfarenhet ut.
Om så är fallet så är det fel att skylla en bristfällig installation på tillverkaren.

Att styrsystemet byttes ut 2012 stammer men beroende pÃ¥ storlek av utomhusenheten sÃ¥ kan vi ha kvar gamla utedelar I lager I fabriken.  Vänligen Ã¥terkom med exakt beteckning pÃ¥ din utomhusenhet sÃ¥ kan vi kontrollera om det gÃ¥r att ordna fram en ny utomhusenhet sÃ¥ hela systemet slipper bytas ut.

Mvh
Daikin

Jag har varit i kontakt med er supportavdelning, de skulle återkomma om de hade någon annan lösning till mig men tyvärr inte återkommit.

Du får gärna göra ett försök, min utedel heter ERYQ007ACV3. Kan du med din erfarenhet (eller någon annan av er forumrävar :) ) svara på om det är lönt att lödda/laga själva "flänspaketet"

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19103
  • Karma +15/-13
SV: Daikin dålig kvalitet?
« Svar #17 skrivet: 07 september 2016, 11:39:39 »
Vad är det som gör att det inte går att laga din ute del den är ju bara 9 år gammal och där cirkulerar inget vatten så ev magnetit ska vara inblandat i felet ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Läckage

  • Gäst
Läckage
SV: Daikin dålig kvalitet?
« Svar #18 skrivet: 07 september 2016, 15:17:19 »
Vad är det som gör att det inte går att laga din ute del den är ju bara 9 år gammal och där cirkulerar inget vatten så ev magnetit ska vara inblandat i felet ?

Det är läckage av köldmedie, det läcker ut fortare än det går att fylla på. Läckaget är spårat till utedelen av servicekille.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Daikin dålig kvalitet?
« Svar #19 skrivet: 07 september 2016, 15:28:14 »
En sån skada måste bero på att rören har skadats mekaniskt. Antingen innan/vid monteringen/transport, eller hemma hos dig. Har dom inte skadats hemma hos dig så tycker jag det är ett fabrikationsfel, men det är väl säkert svårt att åberopa några garantier efter så lång tid.

Sen tycker jag det låter konstigt med "det läcker ut fortare än han kan fylla på" är det en certifierad kyltekniker så borde han ha upptäckt ett så stort läckage vid vakuumsugningen och veta att det är förbjudet att släppa ut kylmedia i luften...
« Senast ändrad: 07 september 2016, 15:31:30 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Daikin dålig kvalitet?
« Svar #20 skrivet: 07 september 2016, 16:14:43 »
Stod det inte någonstans att det finns vissa av de där pumparna som skadats av is som byggt upp i botten av tråget?
Har för mig det i alla fall.  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19103
  • Karma +15/-13
SV: Daikin dålig kvalitet?
« Svar #21 skrivet: 07 september 2016, 16:55:37 »
Det är läckage av köldmedie, det läcker ut fortare än det går att fylla på. Läckaget är spårat till utedelen av servicekille.
Att det blir läckage är inte så ovanligt men det är väl där service killen kommer in tycker det borde gå att täta läckan i stället för att byta hela ute delen eller hela anläggningen som trots allt bara är 9 år.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin dålig kvalitet?
« Svar #22 skrivet: 07 september 2016, 21:54:02 »
Jag har varit i kontakt med er supportavdelning, de skulle återkomma om de hade någon annan lösning till mig men tyvärr inte återkommit.

Du får gärna göra ett försök, min utedel heter ERYQ007ACV3. Kan du med din erfarenhet (eller någon annan av er forumrävar :) ) svara på om det är lönt att lödda/laga själva "flänspaketet"
Din utedel finns inte längre i lager. Dock så går hela växlaren att köpa som en reservdel, finns 3 st. i lager på huvudlagret. Den är inte så dyr så denna reparation bör inte kosta alltför mycket.
/Daikin

Läckage

  • Gäst
Läckage
SV: Daikin dålig kvalitet?
« Svar #23 skrivet: 08 september 2016, 15:59:22 »
Din utedel finns inte längre i lager. Dock så går hela växlaren att köpa som en reservdel, finns 3 st. i lager på huvudlagret. Den är inte så dyr så denna reparation bör inte kosta alltför mycket.
/Daikin

Tack för infon, men jag behöver lite förtydligande jag är inte så hemma inom området :-)
Utedelen finns inte längre men jag kan byta växlare(?), är det en del i utedelen? Läckaget är bedömt att finnas i röret som löper i kylflänsarna, är det en del i växlaren?

Tack för hjälpen!

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Daikin dålig kvalitet?
« Svar #24 skrivet: 08 september 2016, 16:40:58 »
Den del som ser ut som en bilkylare är "växlaren".
SÃ¥ ja, om man byter den skall det vara OK.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Läckage

  • Gäst
Läckage
SV: Daikin dålig kvalitet?
« Svar #25 skrivet: 09 september 2016, 07:48:32 »
Den del som ser ut som en bilkylare är "växlaren".
SÃ¥ ja, om man byter den skall det vara OK.

Tack!

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Daikin dålig kvalitet?
« Svar #26 skrivet: 09 september 2016, 08:11:58 »
Finns det förångare i lager? om det finns det så tycker jag du skall fråga din reparatör varför han inte har kollat upp det? Om han hävdar att det läcker ut fortare än vad han fyller på så borde det helt klart höras var det läcker och om det läcker i växlaren så borde du ha så mycket "bubblande" i radiatosystemet så du skulle reagerat på det.

Läckage

  • Gäst
Läckage
SV: Daikin dålig kvalitet?
« Svar #27 skrivet: 09 september 2016, 12:41:48 »
Finns det förångare i lager? om det finns det så tycker jag du skall fråga din reparatör varför han inte har kollat upp det? Om han hävdar att det läcker ut fortare än vad han fyller på så borde det helt klart höras var det läcker och om det läcker i växlaren så borde du ha så mycket "bubblande" i radiatosystemet så du skulle reagerat på det.

På Daikin är det gas mellan inne-/utedel, då blir det inga bubblor i radiatorerna. Dock har du rätt i att han inte gjort sin läxa ordentligt, vilket han ska få höra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Daikin dålig kvalitet?
« Svar #28 skrivet: 09 september 2016, 12:47:36 »
Det sitter ju en värmeväxlare i innedelen som växlar över värme från kylmediat till värmevattnet. Om den växlaren läcker så blir det gas i radiatorerna.
Frågan är vad som menas med 'växlaren'. Det kan antingen vara kondensorn inne eller förångaren ute.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Daikin dålig kvalitet?
« Svar #29 skrivet: 09 september 2016, 14:48:11 »
So jag fattat det är det ju i utedelen, och den växlaren är ju förÃ¥ngaren.  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser