Författare Ämne: Daikin dÃ¥lig kvalitet?  (läst 28965 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mbyrod

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Daikin dålig kvalitet?
« skrivet: 26 april 2016, 15:36:10 »
Ska installera värmepump och tittar på Mitsubishi eller Daikin. En leverantör som säljer bägge rekommenderar Daikin, medan den andra som säljer Mitsubishi, Nibe mfl (men inte Daikin) avrådde från Daikin och sa att de har haft problem med de pumparna och slutat sätta in dem därför. Nu fick jag ju det svaret när jag sa att jag funderade på något som de inte säljer, så det får tas med en stor nypa salt förstås. Lutade själv åt Daikin, men man blir ju förstås lite nervös ändå...

Daikin verkar inte lika vanliga vad jag kan se? Någon som vet hur de står sig mot Mitsubishi

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Daikin dålig kvalitet?
« Svar #1 skrivet: 26 april 2016, 20:32:40 »
De är nog rätt lika kvalitetsmässigt.
Daikin är en av världens största producenter av kylmaskiner, så i "branschen" kan de väl närmast jämföras med Honda när det gäller motorer.
Sen kan ju alla misslyckas med enskilda funktioner eller komponenter, men min bild är inte att det skulle vara någon nämnvärd skillnad.
Andra kanske har en annan uppfattning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin dålig kvalitet?
« Svar #2 skrivet: 30 april 2016, 17:42:52 »
Efter att ha hängt här i något år har jag fått uppfattningen att många säljare slutat att sälja [valfritt konkurrerande märke] för att det var så mycket problem med dem.
Om nu detta skulle vara sant så skulle i princip varenda säljare sålt alla märken för några år sedan.

107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Daikin dålig kvalitet?
« Svar #3 skrivet: 02 maj 2016, 11:30:45 »
Problemen behöver ju inte handla om att själva VPn inte fungerar eller krånglar.
Det kanske handlar om svårigheter för installatören att få kontakt med fabrikanten när det uppstår problem? Svårigheter att få installationen att fungera? Otydliga installationsanvisningar? Osv...
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Daikin dålig kvalitet?
« Svar #4 skrivet: 02 maj 2016, 11:37:26 »
Eller en installatör som är van att jobba med ett visst fabrikat och inte vill/kan/orkar sätta sig in i hur ett annat fungerar.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3602
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Daikin dålig kvalitet?
« Svar #5 skrivet: 03 maj 2016, 00:37:49 »
Jag gillar när man spelar ett rent spel.
Man kan med lite tur få höra spelet bakom kulisserna och då häpnar man över vad som pågår, jodå jag har sett dokumentationen själv med egna ögon. :o

Mellan dom där två fabrikaten hade jag "förmodligen" valt Mitsubishi.
 
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Daikin dålig kvalitet?
« Svar #6 skrivet: 04 maj 2016, 21:01:25 »
Lustigt att det för nästan ett år sedan var en annan forum medlem/gäst som skrev exakt samma sak.
att en leverantör sagt att Daikin var dåliga och att de slutat sälja dessa maskiner och gått över helt på Nibe.

Denna postare kom om jag inte minns helt fel från Blekinge, kan det vara samma leverantör/installatör?
Synd att jag inte hittar den post igen.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin dålig kvalitet?
« Svar #7 skrivet: 05 maj 2016, 08:54:49 »
Läs runt på forumet hur folk upplever sina maskiner. Är det knas på dem så brukat sådant komma fram.

För ett tag sedan så var det ett företag i sthlm som gick ut med samma information om vår bergvärmepump till privatpersoner som efterfrågade vår maskin. Det företaget i fråga hade aldrig köpt en endaste maskin av oss men "de hade slutat med dem p.g.a. kvalitetsproblem"

Fatta din egen uppfattning i frågan.
Båda är bra maskiner med skillnader på vissa konstruktionslösningar.

Mvh
Daikin

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3880
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Daikin dålig kvalitet?
« Svar #8 skrivet: 05 maj 2016, 09:10:09 »
Jag har en Daikin luftvatten...installerad 2008. Den har aldrig krånglat....
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

UffeN

  • Gäst
UffeN
SV: Daikin dålig kvalitet?
« Svar #9 skrivet: 05 augusti 2016, 13:11:26 »
Jag har nu haft en Daikin Luft/vatten ett par år!
En 14 kW trefas-maskin, med 300 l vv-beredare. Snittförbrukningen har tidigare legat på 40.000 kwh per år, för värme och varmvatten. Ja det är stort hus..ca 300 kvm totalt.
Min kalkyl sa ca 25.000 kwh TOTAL vilket verkar stämma bra!
Så investeringen på 105.000 kr efter ROT är betald på 5 år!

Det har varit ett litet problem, då den stannade pga "låg cirkulation" men smutsfiltret var rent, så det var fel på ngn flödesmätare, eller om den mäter skillnad i tryck, före och efter filter?

Efter det...INGA problem alls. Är helnöjd med allt....

På förekommen anl. jag säljer INTE värmepumpar!


Läckage

  • Gäst
Läckage
SV: Daikin dålig kvalitet?
« Svar #10 skrivet: 18 augusti 2016, 09:31:55 »
Jag har en Daikin installerad 2007. Den har de senaste tvÃ¥ Ã¥ren kostat mig  ca 15000 sek i reperationskostnader, ex flödesvakt och cirkulationspump. Under vintern tycker jag att det gÃ¥tt mycket el men inte funderat mer pÃ¥ det. För nÃ¥gon mÃ¥nad sedan slutade utedelen att fungera. Reperatören konstaterar läckage av köldmedie, det läcker ut fortare än han kan fylla pÃ¥. Daikin bytte styrsystem vid 2013 vilket gör att min reparerade innedel inte kan kopplas ihop med en ny utedel, jag behöver byta ut min 9 Ã¥r gamla värmepump mot ett helt nytt system. Det är ganska mycket kortare tid än jag räknat med.
Jag håller inte Daikins kvalitet högt, inte heller deras kundservice.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19103
  • Karma +15/-13
SV: Daikin dålig kvalitet?
« Svar #11 skrivet: 18 augusti 2016, 14:47:41 »
Finns det ingen box som gör att nyare utedel kan kopplas mot äldre inne del Ctc har i alla nått liknande system vilket verkar vettigt så man slipper byta rubbet igen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin dålig kvalitet?
« Svar #12 skrivet: 18 augusti 2016, 15:48:05 »
Jag har en Daikin installerad 2007. Den har de senaste tvÃ¥ Ã¥ren kostat mig  ca 15000 sek i reperationskostnader, ex flödesvakt och cirkulationspump. Under vintern tycker jag att det gÃ¥tt mycket el men inte funderat mer pÃ¥ det. För nÃ¥gon mÃ¥nad sedan slutade utedelen att fungera. Reperatören konstaterar läckage av köldmedie, det läcker ut fortare än han kan fylla pÃ¥. Daikin bytte styrsystem vid 2013 vilket gör att min reparerade innedel inte kan kopplas ihop med en ny utedel, jag behöver byta ut min 9 Ã¥r gamla värmepump mot ett helt nytt system. Det är ganska mycket kortare tid än jag räknat med.
Jag håller inte Daikins kvalitet högt, inte heller deras kundservice.
Skador på cirkulationspumpar och flödesvakter är I de flesta fallen (ej alla) att härleda till magnetit I systemet och beror oftast på att installatören har slarvat med renspolning av radiatorkretsen. Vej ej anledningen till problem just I ditt fall men så ser vår erfarenhet ut.
Om så är fallet så är det fel att skylla en bristfällig installation på tillverkaren.

Att styrsystemet byttes ut 2012 stammer men beroende pÃ¥ storlek av utomhusenheten sÃ¥ kan vi ha kvar gamla utedelar I lager I fabriken.  Vänligen Ã¥terkom med exakt beteckning pÃ¥ din utomhusenhet sÃ¥ kan vi kontrollera om det gÃ¥r att ordna fram en ny utomhusenhet sÃ¥ hela systemet slipper bytas ut.

Mvh
Daikin

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19103
  • Karma +15/-13
SV: Daikin dålig kvalitet?
« Svar #13 skrivet: 18 augusti 2016, 21:40:02 »
Finns det ingen lösning att koppla ny utedel mot äldre innedel ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin dålig kvalitet?
« Svar #14 skrivet: 22 augusti 2016, 08:19:55 »
Finns det ingen lösning att koppla ny utedel mot äldre innedel ?
Hej Smurfen,

dessvärre inte. Maskinerna är köldmediesplittar så det har att göra med växlaren som sitter I inumhusenheten. Olika växlare och styrlogik på maskinerna. Men det finns en möjlighet att vi har maskin I lager och då kan vi lösa detta på så sätt att hela anläggningen inte behöver bytas ut. Om det dock skulle visa sig att det är magnetit som är orsaken till de tidigare cirklationspumps/flödesvakts problemen så skulle jag rekommendera en ordentlig genomspolning av värmebärarsidan på maskinen / I huset.

Mvh
Daikin

Utloggad ZigZag

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin dålig kvalitet?
« Svar #15 skrivet: 22 augusti 2016, 21:30:40 »
Lägger mina ägg i korgen för att de som "slutat sälja" säger det för att de får bättre kick-back från leverantör A alt B (om ändå under respektive leverantörs kampanj). Ärlighet varar längst eller hur var det.
Villa i norra Stockholm, BYÅ -77, 1-plans med källare mer av souterängtyp (2x122 kvm), tegelfasad, gjuten oisolerade platta på mark, mur- samt bjälklag av siporex, 2-glasfönster (ca 30 kvm), självdrag med paxfläkt, direktel med totalt installerad effekt om ca 15000w, med en FH35a, totalförbrukning el e inst på ca 24600kWh/år. Ett extra förråd som värms med el och ett kallförråd. (Ej med i förbrukningen nu)

Läckage

  • Gäst
Läckage
SV: Daikin dålig kvalitet?
« Svar #16 skrivet: 07 september 2016, 11:23:23 »
Skador på cirkulationspumpar och flödesvakter är I de flesta fallen (ej alla) att härleda till magnetit I systemet och beror oftast på att installatören har slarvat med renspolning av radiatorkretsen. Vej ej anledningen till problem just I ditt fall men så ser vår erfarenhet ut.
Om så är fallet så är det fel att skylla en bristfällig installation på tillverkaren.

Att styrsystemet byttes ut 2012 stammer men beroende pÃ¥ storlek av utomhusenheten sÃ¥ kan vi ha kvar gamla utedelar I lager I fabriken.  Vänligen Ã¥terkom med exakt beteckning pÃ¥ din utomhusenhet sÃ¥ kan vi kontrollera om det gÃ¥r att ordna fram en ny utomhusenhet sÃ¥ hela systemet slipper bytas ut.

Mvh
Daikin

Jag har varit i kontakt med er supportavdelning, de skulle återkomma om de hade någon annan lösning till mig men tyvärr inte återkommit.

Du får gärna göra ett försök, min utedel heter ERYQ007ACV3. Kan du med din erfarenhet (eller någon annan av er forumrävar :) ) svara på om det är lönt att lödda/laga själva "flänspaketet"

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19103
  • Karma +15/-13
SV: Daikin dålig kvalitet?
« Svar #17 skrivet: 07 september 2016, 11:39:39 »
Vad är det som gör att det inte går att laga din ute del den är ju bara 9 år gammal och där cirkulerar inget vatten så ev magnetit ska vara inblandat i felet ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Läckage

  • Gäst
Läckage
SV: Daikin dålig kvalitet?
« Svar #18 skrivet: 07 september 2016, 15:17:19 »
Vad är det som gör att det inte går att laga din ute del den är ju bara 9 år gammal och där cirkulerar inget vatten så ev magnetit ska vara inblandat i felet ?

Det är läckage av köldmedie, det läcker ut fortare än det går att fylla på. Läckaget är spårat till utedelen av servicekille.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Daikin dålig kvalitet?
« Svar #19 skrivet: 07 september 2016, 15:28:14 »
En sån skada måste bero på att rören har skadats mekaniskt. Antingen innan/vid monteringen/transport, eller hemma hos dig. Har dom inte skadats hemma hos dig så tycker jag det är ett fabrikationsfel, men det är väl säkert svårt att åberopa några garantier efter så lång tid.

Sen tycker jag det låter konstigt med "det läcker ut fortare än han kan fylla på" är det en certifierad kyltekniker så borde han ha upptäckt ett så stort läckage vid vakuumsugningen och veta att det är förbjudet att släppa ut kylmedia i luften...
« Senast ändrad: 07 september 2016, 15:31:30 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Daikin dålig kvalitet?
« Svar #20 skrivet: 07 september 2016, 16:14:43 »
Stod det inte någonstans att det finns vissa av de där pumparna som skadats av is som byggt upp i botten av tråget?
Har för mig det i alla fall.  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19103
  • Karma +15/-13
SV: Daikin dålig kvalitet?
« Svar #21 skrivet: 07 september 2016, 16:55:37 »
Det är läckage av köldmedie, det läcker ut fortare än det går att fylla på. Läckaget är spårat till utedelen av servicekille.
Att det blir läckage är inte så ovanligt men det är väl där service killen kommer in tycker det borde gå att täta läckan i stället för att byta hela ute delen eller hela anläggningen som trots allt bara är 9 år.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin dålig kvalitet?
« Svar #22 skrivet: 07 september 2016, 21:54:02 »
Jag har varit i kontakt med er supportavdelning, de skulle återkomma om de hade någon annan lösning till mig men tyvärr inte återkommit.

Du får gärna göra ett försök, min utedel heter ERYQ007ACV3. Kan du med din erfarenhet (eller någon annan av er forumrävar :) ) svara på om det är lönt att lödda/laga själva "flänspaketet"
Din utedel finns inte längre i lager. Dock så går hela växlaren att köpa som en reservdel, finns 3 st. i lager på huvudlagret. Den är inte så dyr så denna reparation bör inte kosta alltför mycket.
/Daikin

Läckage

  • Gäst
Läckage
SV: Daikin dålig kvalitet?
« Svar #23 skrivet: 08 september 2016, 15:59:22 »
Din utedel finns inte längre i lager. Dock så går hela växlaren att köpa som en reservdel, finns 3 st. i lager på huvudlagret. Den är inte så dyr så denna reparation bör inte kosta alltför mycket.
/Daikin

Tack för infon, men jag behöver lite förtydligande jag är inte så hemma inom området :-)
Utedelen finns inte längre men jag kan byta växlare(?), är det en del i utedelen? Läckaget är bedömt att finnas i röret som löper i kylflänsarna, är det en del i växlaren?

Tack för hjälpen!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Daikin dålig kvalitet?
« Svar #24 skrivet: 08 september 2016, 16:40:58 »
Den del som ser ut som en bilkylare är "växlaren".
SÃ¥ ja, om man byter den skall det vara OK.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Läckage

  • Gäst
Läckage
SV: Daikin dålig kvalitet?
« Svar #25 skrivet: 09 september 2016, 07:48:32 »
Den del som ser ut som en bilkylare är "växlaren".
SÃ¥ ja, om man byter den skall det vara OK.

Tack!

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Daikin dålig kvalitet?
« Svar #26 skrivet: 09 september 2016, 08:11:58 »
Finns det förångare i lager? om det finns det så tycker jag du skall fråga din reparatör varför han inte har kollat upp det? Om han hävdar att det läcker ut fortare än vad han fyller på så borde det helt klart höras var det läcker och om det läcker i växlaren så borde du ha så mycket "bubblande" i radiatosystemet så du skulle reagerat på det.

Läckage

  • Gäst
Läckage
SV: Daikin dålig kvalitet?
« Svar #27 skrivet: 09 september 2016, 12:41:48 »
Finns det förångare i lager? om det finns det så tycker jag du skall fråga din reparatör varför han inte har kollat upp det? Om han hävdar att det läcker ut fortare än vad han fyller på så borde det helt klart höras var det läcker och om det läcker i växlaren så borde du ha så mycket "bubblande" i radiatosystemet så du skulle reagerat på det.

På Daikin är det gas mellan inne-/utedel, då blir det inga bubblor i radiatorerna. Dock har du rätt i att han inte gjort sin läxa ordentligt, vilket han ska få höra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Daikin dålig kvalitet?
« Svar #28 skrivet: 09 september 2016, 12:47:36 »
Det sitter ju en värmeväxlare i innedelen som växlar över värme från kylmediat till värmevattnet. Om den växlaren läcker så blir det gas i radiatorerna.
Frågan är vad som menas med 'växlaren'. Det kan antingen vara kondensorn inne eller förångaren ute.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Daikin dålig kvalitet?
« Svar #29 skrivet: 09 september 2016, 14:48:11 »
So jag fattat det är det ju i utedelen, och den växlaren är ju förÃ¥ngaren.  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Daikin dålig kvalitet?
« Svar #30 skrivet: 09 september 2016, 15:02:53 »
Om det inte finns en ny ytterdel så borde inte reparationen kosta så mycket mer än 15000:- i mina ögon.

Siggge

  • Gäst
Siggge
SV: Daikin dålig kvalitet?
« Svar #31 skrivet: 02 december 2016, 18:29:35 »
Har hållt Daikin högt, men inte längre. Har en pump som är 5 år och 2 månader gammal, har ett lågenegihus så värmen har gått minimalt men har sett att trycket i radiatorkretsen sakta ökat ända sen i sommras för att den senaste veckan öka fortare. Passade på att kolla övertrycksventilen igår och det skummade om vattnet. Förstod att nått var fel. Fick låna en gasläck sökare av min installatör och jepp gas går ut i radiatorkretsen. Frågade honom om garanti eller goodwill från Daikins sida då garantin gick ut i september, glöm det var hans svar.

Riktigt riktigt dåligt tycker jag.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Daikin dålig kvalitet?
« Svar #32 skrivet: 03 december 2016, 06:49:38 »
Men Sigge
Nu tycker jag inte du är helt rättvis
Du skriver att installatören säger glöm det !
Har ni överhuvudtaget pratat med tillverkaren ?

Sen en intressant grej
Vart går gränsen för inköpta produkter och garanti åtaganden
För att hålla en kund nöjd dontknow

Du valde ett kvalitets märke när du köpte din värmepump ,det va rätt
Allt! Som tillverkas kan det bli fel på , därför har vi hemförsäkringar
Som hjälper oss villa ägare när oturen vart framme ,

Mitt råd är att så fort du kan kontakta tillverkaren personligen och
Fråga där ,
För Sigge  :) det är kvalitet pÃ¥ Daikins produkter ,
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19103
  • Karma +15/-13
SV: Daikin dålig kvalitet?
« Svar #33 skrivet: 03 december 2016, 07:55:45 »
Det är väl just sånt har som är problemet med produkter som inte har support till slutkund har man en dålig inte intresserad åf då blir det som det blir. Nu finns det ju en representant från Daikin på forumet som säkert hoppar in i diskussionen. Men har garantin gått ut så gäller den ju inte längre och hur lång garanti produkten har brukar man få info om även före köpet och 5 års garanti är mera än de flesta har.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Daikin dålig kvalitet?
« Svar #34 skrivet: 03 december 2016, 08:38:08 »
Om jag har fattat det rätt sÃ¥ gick den sönder innan garantin gick ut,  men felet konstaterades inte förr än efter?
Pratade du med någon reparatör i somras om problemet?
« Senast ändrad: 03 december 2016, 08:40:00 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Sigggge

  • Gäst
Sigggge
SV: Daikin dålig kvalitet?
« Svar #35 skrivet: 03 december 2016, 10:48:12 »
Men Sigge
Nu tycker jag inte du är helt rättvis
Du skriver att installatören säger glöm det !
Har ni överhuvudtaget pratat med tillverkaren ?

Min installatör har installerat Daikin sen gud vet när. Första Luft Luft pumpen han installerade åt mig måste ha varit runt 2004 iallafall, han har installerat tre åt min tidigare firma, så han har hållit på länge och kör bara Daikin, Det var han som kollade upp mitt garantidatum. Han är mycket tillmötesgående och engagerad så när han säger glöm det så förutsätter jag att han har kollat upp saker och ting.

Sen en intressant grej
Vart går gränsen för inköpta produkter och garanti åtaganden
För att hålla en kund nöjd dontknow

Garantiåtagande är solklart datumet gäller, men sen har vi nått som heter goodwill här kommer sånt som är lite i gråzonen och det tycker jag detta är (Nu är jag ju partisk i frågan iof). Det som gått sönder är en inbyggd detalj utan rörliga delar, dvs kunden kan inte ha haft sönder den. Den var monterad från fabrik så det är inget snack om att kunden kan monterat den fel, Detaljen sitter i en väl definierad miljö som är enkel att räkna livslängd på. Så antingen har jag fått en defekt del från tillverkare eller så har man designat delen för en kort livslängd.

Så defekt del från fabrik = Goodwill
Medveten eller omedveten design för livslängd på 5 år = Dålig kvalitet.

Du valde ett kvalitets märke när du köpte din värmepump ,det va rätt
Allt! Som tillverkas kan det bli fel på , därför har vi hemförsäkringar
Som hjälper oss villa ägare när oturen vart framme.

Visst är det så och sen är det ju kul att köpa nya grejer också.

Mitt råd är att så fort du kan kontakta tillverkaren personligen och
Fråga där ,
För Sigge  :) det är kvalitet pÃ¥ Daikins produkter ,

Luft Luft pumpar (AC) ja det tror jag, Luft-vatten not so sure :)

Cocacola

Sigggge

  • Gäst
Sigggge
SV: Daikin dålig kvalitet?
« Svar #36 skrivet: 03 december 2016, 10:52:23 »
Hmm svarade under varje stycke, blev visst lite svårläst. Kan tyvärr inte redigera eftersom jag är inloggad som gäst. Har ett gammalt konto här men går till en mailadress jag inte har längre, har skaffat ett nytt alias men har inte fått bekräftelsemailet än.
 

Sigggge

  • Gäst
Sigggge
SV: Daikin dålig kvalitet?
« Svar #37 skrivet: 03 december 2016, 10:56:12 »
Det är väl just sånt har som är problemet med produkter som inte har support till slutkund har man en dålig inte intresserad åf då blir det som det blir. Nu finns det ju en representant från Daikin på forumet som säkert hoppar in i diskussionen. Men har garantin gått ut så gäller den ju inte längre och hur lång garanti produkten har brukar man få info om även före köpet och 5 års garanti är mera än de flesta har.

Jajjemen jag är fullt medveten medveten om hur lång garantitiden var.

Sigggge

  • Gäst
Sigggge
SV: Daikin dålig kvalitet?
« Svar #38 skrivet: 03 december 2016, 11:05:11 »
Om jag har fattat det rätt sÃ¥ gick den sönder innan garantin gick ut,  men felet konstaterades inte förr än efter?
Pratade du med någon reparatör i somras om problemet?

Nej tyvärr gjorde jag inte det, Det är ju alltid lättare att förstå felet i efterhand sen har pumpen gått så lite under sommaren.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Daikin dålig kvalitet?
« Svar #39 skrivet: 03 december 2016, 16:23:07 »
Du tycker alltså att 5 års garanti är ett tecken på dålig kvalitet ?
Jag delar inte din uppfattning !

Exakt vad är det som gått sönder?
Är det gummiblåsan i Expansionskärlet ?
Eller är det värmeväxlaren ( kondensorn) som läcker ?
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Sigggge

  • Gäst
Sigggge
SV: Daikin dålig kvalitet?
« Svar #40 skrivet: 03 december 2016, 17:12:47 »
Du tycker alltså att 5 års garanti är ett tecken på dålig kvalitet ?
Jag delar inte din uppfattning !

Exakt vad är det som gått sönder?
Är det gummiblåsan i Expansionskärlet ?
Eller är det värmeväxlaren ( kondensorn) som läcker ?

Nej jag tycker det är starkt att tro på sina produkter så man vågar lämna 5 år garanti.

Jag tycker deras goodwill hantering är dålig.

Men jag tycker att det är dålig kvalitet på grejerna när kondensorn gått sönder och jag får kylmedium i radiatorkretsen.

Hade det varit gummiblåsan, vilket jag faktiskt trodde att det kunde vara från början så hade varit en annan sak, det är att ses som en slitdetalj, (hela delen är rörlig) som kan behöva bytas.

Som jag skrev tidigare:
Det som gått sönder är en inbyggd detalj utan rörliga delar, dvs kunden kan inte ha haft sönder den. Den var monterad från fabrik så det är inget snack om att kunden kan monterat den fel, Detaljen sitter i en väl definierad miljö som är enkel att räkna livslängd på. Så antingen har jag fått en defekt del från tillverkare eller så har man designat delen för en kort livslängd.

Så defekt del från fabrik = Goodwill
Medveten eller omedveten design för livslängd på 5 år = Dålig kvalitet.

Jag kommer inte att rekommendera Daikin i fortsättningen men är inte heller intresserad av att snacka skit om dem heller, Jag är inte ute efter att de ändrar sitt beslut. De har en en policy runt Goodwill jag tycker den är väl stram, vi har en långt mycket generösare på vår firma.

Du verkar duktig på din sak Cocacola
Hur länge tycker du en kvalitetskondensor skall hålla? Jag kanske har en skev uppfattning när jag tror att en sån ska hålla 15 år?

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Daikin dålig kvalitet?
« Svar #41 skrivet: 03 december 2016, 17:30:18 »
En bra kondensor håller länge om den inte tätnar av tex smutsigt radiatorvatten då brukar det dåliga flödet skapa problem när pumpen avfrostar så att vattnet fryser och till sist spricker den. Jag har också varit med om en kondensor som gått sönder pga att den satt i "spänn" då inkopplingen av köldmedierören vart för tajt


Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Daikin dålig kvalitet?
« Svar #42 skrivet: 03 december 2016, 23:46:09 »
En Lödd plattväxlare blir mycket äldre en 15 år
VVX köps av tillverkarna för värmepumpar av swep alfalavall tex

Den VVX som sitter i din pump hade lika gärna kunna suttit i en Thermia ctc nibe tex , det jag vill säga med dem orden är att det inte är Daikins fel att VVX gÃ¥r läck inuti , 
Kompressor fel , Daikin
Styrfel på kort ,, Daikin
Buggar i systemet Daikin
Men nu är det inte där felet ligger ,,

Har du personligen pratat med tillverkaren ?
Vad säger ditt Försäkringsbolag ?

Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin dålig kvalitet?
« Svar #43 skrivet: 04 december 2016, 16:03:01 »
Jag blir lite fundersam när jag läser signaturen "sigggge"-s post.

Flera saker ter sig konstiga:
Enligt vad jag ser så har ingen officiell kontakt med Daikin gjorts i detta ärende och ändå så finns det en åsikt att vår goodwill hantering är dålig ?
Den snara saken som är konstig är att signaturen har sett redan i somras att trycket faller men väntar ända tills nu att kontrollera och då störa sig på att garantitiden har löpt ut.
I ett sådant fall så är följande tillvägagångssätt att tänka på: 1. En anmälan skall göras inom "skälig tid" till leverantören efter att fel har upptäckts om garanti skall åberopas. Detta är i lagens mening cirka 2 veckor, inte 5 månader. Anledningen till detta är eventuella följdfel som kan uppstå skall förhindras. 2. Om anläggningen har en garanti på 5 år så skulle i alla fall JAG ha sett till att få detta kontrollerat INNAN garantitiden har förflutit.

Som Coca cola och andra påtalar så är detta en maskin med en köpt växlare av Alfa Laval eller SVEP, 2 av världens största tillverkare och dessa växlare sitter i alla kvalitetstillverkares produkter. Oavsett om det står Daikin eller Nibe eller IVT på maskinen så hittar ni dessa växlare i dem. När en växlare spricker (i detta fall en löds plattväxlare) så beror det på i de FLESTA fallen (läs = i stort sett 100% av fallen) på ett dåligt flöde av värmebärare över växlaren under avfrostning. Det kan vara orsakat av flera olika anledningar, t.ex: 1, smutsigt filter värmebärare. 2. Liten volym vatten på värmebärarsidan, 3.Stängda termostater/ventiler på värmebärarsidan, 4. Smutsbelagd växlare, t.ex. magnetit bakterier av dött vatten e.t.c.

Om växlaren har spruckit av någon av dessa anledningar ovan så är det inte att betrakta som garanti och ingen ersättning utgår.
Min erfarenhet av många reklamationsfall i Europa vad gäller spruckna växlare är att det är sällan som garanti tilldöms (d.v.s. goodwill) när anledningen är något av ovan.

Att en anläggning har en garanti betyder inte att det per automatik ersätts på garantimutan det betyder att vi har ansvaret att reparera om inte externt fel kan påvisas. I detta fall är jag tämligen säker på att det är någon av anledningarna ovan som är orsaken.

Mvh
Daikin

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Daikin dålig kvalitet?
« Svar #44 skrivet: 04 december 2016, 16:38:07 »
Nej tyvärr gjorde jag inte det, Det är ju alltid lättare att förstå felet i efterhand sen har pumpen gått så lite under sommaren.

måste fråga en sak
lät montören värmepumpen gÃ¥ efter att han konstaterat köldmedel i radiatorkretsen ? 
vad gjorde han för att säkerställa att det verkligen är köldmedel som går ut i radkretsen ?
när värmepumpen gör varmvatten tex är det 38-40 bars tryck ,  du tömmer kylkretsen direkt ,
värmepumpen stannar pÃ¥ hög hetgas eller lÃ¥gtryck  beroende pÃ¥ vad som infinner sig först
eller ett totalras ,
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Daikin dålig kvalitet?
« Svar #45 skrivet: 10 oktober 2017, 20:14:02 »
Nu är ju inte jag den som installerar pumpar varje dag iofs, men under årens lopp har jag nog fått mest hjälp av Comfortzone och Daikin. Har dock bara installerat en Comfortzone (åt mig själv), några Mitsu en Nibe och en Daikin, och det blir en Daikin till snart eftersom jag gillar den backuppen som finns att tillgå. Jag är jättenöjd med de Mitsu anläggningarna jag installerat, men just de känns det lite mer svårare att få en respons på ifall man får lite bekymmer.... men jag gillar alla märkena, och kommer fortsätta installera dem beroende på vad som krävs.
Men får nog säga att Daikins support är nog något utöver det vanliga... och för en små installerare som mig, så känns det väldigt bra iaf och kommer gå över imot Daikin där det passar.
« Senast ändrad: 10 oktober 2017, 20:35:41 av Abuquir »
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8421
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Daikin dålig kvalitet?
« Svar #46 skrivet: 10 oktober 2017, 21:46:20 »
LÃ¥ter lite oroande för comforzone ägare, du har bara installerat 1st men verkar haft mest Ã¥terkommande kontakt med dom  ::)
Kanske inte varit fel på grejerna utan bara lite tips!

Dom väldigt få gånger vi behövt support eller reservdel från Mitsubishi ELECTRIC i Sollentuna så har det gått väldigt fort men det kanske skiljer sig åt från dag till dag.

Nibe är väl annars dom som man hör haft riktigt bra och snabb serviceavdelning.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Daikin dålig kvalitet?
« Svar #47 skrivet: 11 oktober 2017, 06:44:19 »
Det var lite tips och trix med Comfortzonen i början och vid uppdatering av programvaran. Det har igentligen aldrig varit något problem med pumpen och den är 13 år nu.

Det har igentligen varit tips och trix med alla igentligen, men har haft lite återkommande flödes problem med Mitsun och på den ena fick jag helt enkelt stänga av den.
« Senast ändrad: 11 oktober 2017, 15:40:21 av Abuquir »
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8421
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Daikin dålig kvalitet?
« Svar #48 skrivet: 11 oktober 2017, 07:15:04 »
Det är bättre än att det varit problem  tummenupp
Kunde tolkas som det det varit mycket strul.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser