Författare Ämne: Luft/Gas i VP !?  (läst 2597 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ABrandt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Luft/Gas i VP !?
« skrivet: 06 december 2015, 10:18:50 »
Hej, Som nybliven VP-ägare och ny pÃ¥ forumet hoppas jag fÃ¥ nÃ¥gra tips om följande problem: Har i sommar installerat en Daikin ewyq007. Den är kopplad direkt mot min 2000 liters ackumulatortank som jag ocksÃ¥ har en Solo+ vedpanna kopplad till. VP är kopplad pÃ¥ pannans laddkrets med manuella ventiler dvs vid VP-drift stänger jag pannkretsen och öppnar för VP (ventiler pÃ¥ tilledning, returen öppen hos bÃ¥da hela tiden). Vad som händer är att när jag skiftar frÃ¥n ved till VP sÃ¥ löser VP ut för dÃ¥ligt flöde 7H efter nÃ¥gon sekund. Det har visat sig att det beror pÃ¥ luft/gas i vattenrören/värmeväxlaren i VP. Efter manuell luftning gÃ¥r den igÃ¥ng och fungerar sedan bra. När jag sedan efter en vecka eller sÃ¥ kör en omgÃ¥ng ved och när tempen i tanken gÃ¥tt ned Ã¥terstartar VP sÃ¥ upprepas det hela. Den automatiska luftaren i pumpen är utbytt, filtret rengjort och som sagt kretsen manuellt luftad 5-6 gÃ¥nger. Var farao kommer luften ifrÃ¥n?  dontknow
240 m2 1,5 plan med anexbyggnad. Enrörssystem och golvvärme. Solo+ vedpanna 2000l ackumulatortank. Daikin ewyq007 rakt in i tanken som komplement.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9523
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Luft/Gas i VP !?
« Svar #1 skrivet: 06 december 2015, 10:46:33 »
Vet att luft kan sugas in bakvägen i en radiator via termostatventilen. Inget vattenläckage utan bara luft som sugs in när radiatorn svalnar och det blir ett visst 'lokalt' undertryck. Därefter kan det börja porla i radiatorn utan man förstår hur luften kunnat komma dit. Kan det vara något liknande här att en ventil eller rörskarv är vattentät men inte luft/gastät?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29315
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Luft/Gas i VP !?
« Svar #2 skrivet: 06 december 2015, 10:46:55 »
Jag kan tänka mig att när du kör med vedeldning så blir det vid nått tillfälle undertryck i "blindtarmen" ut till värmepumpen via anslutningen på returen och då kommer det in luft via avluftaren eller någon annanstans. Sc:,h

Jag skulle prova att ta bort automatavluftaren och gå genom alla kopplingar så de är helt täta.
Misstänker att du har öppet expansionskärl sÃ¥ det är nog lite svÃ¥rt att höja trycket i systemet.  :-\

Ett alternativ är att testa att flytta avstängningen till returen?
« Senast ändrad: 06 december 2015, 10:48:39 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ABrandt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft/Gas i VP !?
« Svar #3 skrivet: 06 december 2015, 11:30:28 »
Jag har en avstängningsventil på returen också. Skall prova att stänga den också nästa gång jag skiftar till ved. Jag har haft en fundering om att det skulle läcka pyttelite VP-gas någonstans i värmeväxlaren så att det blir en gasbubbla där som gör att inte cirkulationen kommer igång. Är det över huvud taget möjligt? Och i så fall hur märker man om gasen börjar försvinna. Har läst någonstans om frostränder på förångaren!?
240 m2 1,5 plan med anexbyggnad. Enrörssystem och golvvärme. Solo+ vedpanna 2000l ackumulatortank. Daikin ewyq007 rakt in i tanken som komplement.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29315
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Luft/Gas i VP !?
« Svar #4 skrivet: 06 december 2015, 15:49:45 »
Jag har en avstängningsventil på returen också. Skall prova att stänga den också nästa gång jag skiftar till ved.

Egentligen ska man inte stänga helt till en värmekälla såvida det inte sitter en säkerhetsventil vid värmepumpen?

Citera
Jag har haft en fundering om att det skulle läcka pyttelite VP-gas någonstans i värmeväxlaren så att det blir en gasbubbla där som gör att inte cirkulationen kommer igång. Är det över huvud taget möjligt? Och i så fall hur märker man om gasen börjar försvinna. Har läst någonstans om frostränder på förångaren!?

Det är ovanligt men jag har läst om ett sånt fall.
Du lär märka det snart i så fall för då kommer din VP lösa ut på lågtryckspressostaten.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Anders Brandt

  • Gäst
Anders Brandt
SV: Luft/Gas i VP !?
« Svar #5 skrivet: 17 december 2015, 17:05:02 »
Vill bara tala om att när jag i dag startade VP igen efter en laddning ved så gick den igång utan krångel. Skillnaden mot tidigare var att jag stängde returen denna gång i stället för tilledningen. Hoppas nu bara att det inte var en engångsföreteelse. tOOmten

Utloggad ABrandt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft/Gas i VP !?
« Svar #6 skrivet: 17 december 2015, 17:08:24 »
Jag var visst inte iloggad. Nu är jag det. ::)
240 m2 1,5 plan med anexbyggnad. Enrörssystem och golvvärme. Solo+ vedpanna 2000l ackumulatortank. Daikin ewyq007 rakt in i tanken som komplement.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!