Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dags för värmepump luft/luft  (läst 5794 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ilstallione

  • Gäst
ilstallione
Dags för värmepump luft/luft
« skrivet: 23 september 2015, 15:57:04 »
Hej alla glada,

Har haft stor hjälp av forumet bland annat när jag kompletterade gammalt självdrag med mekanisk frånluft. Tänkte nu även komplettera gaspannan med en luft/luft värmepump om ni anser detta vara vettigt.

Hus: 125 kvm enplans i betong med betongtak och en gnutta isolering ovanpå sen kallvind.
Fönster: tvåglas med yttre glas någon form av isolerglas. Bra kallras när det är på nollan och neråt.
Uppvärmning: Kondenserande gaspanna Vaillant med tvårörsystem till radiatorer från 60-talet med termostater. Radiatorerna balanserade med hjälp av guide i forumet så termostaterna används bara i de rum där solen kan skapa värmetoppar, huvudtempen i huset sköt med ändring av börvärdet på pannan. Pannan har utomhusgivare och det fungerar utmärkt, inga större diffar i tempen.
Använder idag cirka 20000kW/år och då värms även tappvattnet av pannan.
Ventilation: Fresh 90 i sovrummen, utsug i badrum, toalett och tvättstuga till en kanalfläkt som är ansluten till samma skorsten som pannan. Kan reglera kanalfläkten steglöst och brukar köra den på cirka halv kapacitet vilket är runt 45L/sekund.

Har bifogat en bild på planlösning och märkt ut var jag har möjlighet att sätta inomhusdel med en etta och en tvåa, vid entré och fönster matsalsdel.
Vardagsrummet är helt öppet förutom en vägg som går halvvägs ut i rummet till den öppna spisen märkt ÖS på planskissen.



Tänkte eventuellt köra på en pump från Jula med snabbkoppling, anser mig själv som händig så kan absolut montera själv. Vilken pump ska jag köra på tycker ni och var ska innerdel placeras?

Utloggad ilstallione

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dags för värmepump luft/luft
« Svar #1 skrivet: 23 september 2015, 16:04:18 »
Ska tilläggas att det även sitter två Fresh 90 även i vardagsrummet, en ovanför varje fönster.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dags för värmepump luft/luft
« Svar #2 skrivet: 23 september 2015, 18:27:42 »
sätt en märkes-pump någonstans vid fönstret i vardagsrummet och låt den blåsa mot sovrummen
du kan nog inte påräkna någon jämn temperatur och till och med lite kallt i köket
märkespump väljer du för att de vanligvis har bättre luftspridning vilket du behöver.
annars kan du väl jacka in en jula luft/vatten till ditt befintliga system?

Utloggad ilstallione

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dags för värmepump luft/luft
« Svar #3 skrivet: 23 september 2015, 18:29:47 »
Har ett gammalt högtemps-system, framledningstemp på uppåt 60 grader när det är kallt. Kan jag ändå docka på ett billigt luft/vatten menar du?

Kanske sätta två billiga fulpumpar, en vid vardagsrummet och en i hallen?

Utloggad ilstallione

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dags för värmepump luft/luft
« Svar #4 skrivet: 25 september 2015, 10:06:54 »
http://www.bauhaus.se/lg-libero-c09lh-1.html

Borde väl vara ganska prisvärt?

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: Dags för värmepump luft/luft
« Svar #5 skrivet: 25 september 2015, 13:42:29 »
Har ett gammalt högtemps-system, framledningstemp på uppåt 60 grader när det är kallt. Kan jag ändå docka på ett billigt luft/vatten menar du?

Kanske sätta två billiga fulpumpar, en vid vardagsrummet och en i hallen?

personligen ser jag inte billiga fulpumpar som ett egentligt alternativ, varför? jo de är inte nog billiga..
Du får ju märkespumpar för ~10k medan en "fulpump" med motsvarande spec kostar 7-9k.
Enda egentliga fördelen med en fulpump är väl att de går att få med snabbkopplingar och då kan man spara in några tusenlappar på installationen.
Men deras SCOP är ju oftast bra mycket sämre än en "Märkes"
« Senast ändrad: 25 september 2015, 13:48:57 av Thelemorf »
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad ilstallione

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dags för värmepump luft/luft
« Svar #6 skrivet: 25 september 2015, 14:32:49 »
Ja, har nog lämnat fulpumpsalternativet, blir nog något från de mer erkända märkena samt installation med kvitto.
Nog för att det är kul att hålla på med huset och sakerna runt det men felfrekvensen på både fulpumpar och märkespumpar verkar ändå vara "mätbar" så skönt att slippa oroa sig för att demontera och montera nytt om det går sönder.
Köper jag märkespump med installation är det ju faktiskt bara att ringa om det blir strul. Kan vara värt några tusenlappar.
LG´n verkar som sagt prisvärd.

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: Dags för värmepump luft/luft
« Svar #7 skrivet: 25 september 2015, 17:10:53 »
Du får en Mitshubishi Fh25/35 för 10 respektive 12k hos elgiganten (iallafall de prisuppgifter jag fick när jag var och pratade med dem, inte deras officiella pris).

Fast i Malmö har ni väl rätt varmt? ;)
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad ilstallione

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dags för värmepump luft/luft
« Svar #8 skrivet: 30 september 2015, 10:18:20 »
Blev en LG på Bauhaus för 7995 och ska få den monterad inom en vecka.

Kan man dra upp rören genom från innerdelen genom takfoten och lägga dom längs den för att sen gå ner tre meter bort och ansluta mot ytterdelen? Har o-inredd vind och inget som spärrar vägen för rören. Skulle bli absolut snyggast att göra så för att slippa kanaler på fasaden, har fasadbelysning i takfoten så undviker gärna kanalerna.

Något jag bör tänka på eller kan jag göra så?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Dags för värmepump luft/luft
« Svar #9 skrivet: 30 september 2015, 16:17:17 »
Om du kommer köra ac eller avfuktning måste du komplettera med en kondensvattenpump om även dräneringslangen ska gå den vägen.
Alternativt hittar ni en väg att dra kondensvattenslangen med fall ut eller till en golvbrunn.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad ilstallione

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dags för värmepump luft/luft
« Svar #10 skrivet: 30 september 2015, 19:19:13 »
Dräneringsslangen kan jag lägga ner snyggt på fasaden i ett hörn så det blir bara rören jag ber att få upp via kallvinden. Firman som ska göra det lät inte så sugna men får väl helt enkelt betala för den extra tid det tar.
Innerdelen kommer att sitta över entrén och ytterdelen runt hörnet utanför matplatsen för det var tyvärr för lågt över fönstret i vardagsrummet.

Stort tack för svar!
« Senast ändrad: 30 september 2015, 19:21:51 av ilstallione »

Utloggad ilstallione

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dags för värmepump luft/luft
« Svar #11 skrivet: 10 oktober 2015, 22:26:47 »
Pumpen installeras på fredag, ska bli spännande att se hur det blir. Lite kuriosa är att det är på dagen exakt ett år sen vi flyttade in så om ytterligare ett år får vi se skillnaden. Har gjort av med ganska exakt 20000 kwh gas detta året och i Augusti gjorde vi av med cirka 400 kwh vilket sannolikt borde vara enbart varmvatten.
Så detta året har vi cirka 15000 kwh uppvärmning, hoppas det blir betydligt lägre nästa år utan att elen skenar.

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: Dags för värmepump luft/luft
« Svar #12 skrivet: 11 oktober 2015, 09:34:58 »
Med vår jordvärme + direktel underhållsvärme och inte alltför energismart på hushållselen så förbrukar vi 18000kwh totalt per år, i norrbotten. Känns som att du borde kunna tjäna in din pump ganska fort.
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad ilstallione

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dags för värmepump luft/luft
« Svar #13 skrivet: 11 oktober 2015, 13:11:21 »
Hushållselen ligger idag på cirka 250-300 kwh/månad.


Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: Dags för värmepump luft/luft
« Svar #14 skrivet: 12 oktober 2015, 10:09:44 »
VV går på gas?
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!