Författare Ämne: Styra förbrukning  (läst 2549 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad frejac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Daikin Altherma LVVP - EHBH08C9W, ERLQ006CV3, EKHW200
Styra förbrukning
« skrivet: 10 april 2015, 21:46:21 »
Hej.

Jag har en innerdel EHBH08, utedel ERLQ006CV3, och en VVB EKHW200

Har en liten fundering på att kanske prova timdebitering på elförbrukningen (och tidstariff på elnätet)
Mest på skoj, prova ett år och se hur det gått.

Men isåfall vill man ju gärna styra förbrukningen till billig tid på dygnet, där det går.
VVB kan jag ju styra via innerdelens kontrollpanel och sätta upp scheman, men går det att styra värmepumpen i övrigt på liknande sätt?
Drar den mindre under quiet times, skulle det gå att använda för att styra elförbrukningen?
Eller finns det något annat man kan göra?

Bara lite funderingar :)

Larssss

  • Gäst
Larssss
SV: Styra förbrukning
« Svar #1 skrivet: 24 april 2015, 16:23:16 »
Är det inte billigare med el när uttaget ur nätet är som lägst? Finns en risk att dessa tider inte sammanfaller med de tider när ditt hus behöver värme som mest. Kan tänka mig att det blir lite osynkat med över/undervärme vissa tider.

Men har du bestämt dig för detta och fått någorlunda fasta tider då du vet att priset är lågt har väl den pumpen nattsänknings funktion, då borde det gå att ställa in bra. På min egen(annat märke) kan man ställa scheman för veckans alla dagar/timmar hur man vill ha tempen hemma.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Styra förbrukning
« Svar #2 skrivet: 24 april 2015, 23:11:50 »
Går nog att planera ganska väl då man får reda på timpriserna för morgondagen ca kl 13 varje dag.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad frejac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Daikin Altherma LVVP - EHBH08C9W, ERLQ006CV3, EKHW200
SV: Styra förbrukning
« Svar #3 skrivet: 25 april 2015, 00:08:11 »
Det blir ett ettårigt experiment. Jag bor där vattenfall har nätet, och deras tidstariff gör stor skillnad på förbrukning på mellan kl 22-06 vardagar under vintermånaderna mot övriga dygnet.

Och som sagt timavläsning av elförbrukningsleverantören, och spotpris.

Långt ifrån säkert att det blir bra, beror ju på hur sträng vinter det blir, och hur mycket last jag kan flytta från dagtid på vardagar.

Men kul att lära sig.

Jag gick ner och letade och hittade schemainställnigarna för värmepumpen, så nu är jag laddad för experiment.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser