Författare Ämne: Manuellt styra varvtal pÃ¥ cirkulationspump  (läst 4573 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mikaelbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Manuellt styra varvtal på cirkulationspump
« skrivet: 08 februari 2015, 12:11:17 »
Vi fick installerat värmepump i höstas då vår vedpanna gick sönder. Nu har vi i vår entre i källarplanet (sutteränghus) en lite dum lösning där golvvärmen är påkopplad i serie efter en radiator. Och detta är svårt att lufta, så det är lite ojämnt uppvärmt. Nu har vi haft ca 17,5 grader i entren i vinter. Någon gång gick temperaturen upp till 18,5 grader och hela golvet kändes varmt. När vi hade vedpanna så gick det att ställa om cirkulationspumpen till högsta hastighet för att snabbare få ur luften. Finns det nån möjlighet att göra så på Daikins värmepump? Jag har ställt om deltaT till endast tre grader och det var då som det tillfälligt blev något varmare i golvet (kan ha varit en tillfällighet).

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29313
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Manuellt styra varvtal på cirkulationspump
« Svar #1 skrivet: 08 februari 2015, 13:22:16 »
Ser du måste göra är att trimma in flödena på övriga radiatorer för att tvinga vattnet till entrén.
På en del radiatorer kan man ställa grundflödet på ventilen (under termostaten) annars får man ge sig på returventilen eller kopplet.
Se framför allt till att ingen radiator kortsluter flödet utan att vattnet hinner kylas ner några grader i varje radiator.
Eftersom du har golvvärme i serie med en radiator i entrén så är troligen flödesmotståndet högst där, men för att få det att funka bra behöver du nog högst flöde där vilket innebär att du måste strypa ner flödena i övriga radiatorer ordentligt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad mikaelbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Manuellt styra varvtal på cirkulationspump
« Svar #2 skrivet: 08 februari 2015, 16:19:55 »
Ja, jag har endast strypt med termostater på övriga radiatorer. På radiatorn som sitter precis innan golvet är termostaten öppnad max. Det är ju lite knepigt att det blev någorlunda fart på detta med vedpanna. Hade ungefär samma framledningstemperatur som nu. Enda skillnaden som jag ser det är att vi tömt systemet och sedan fyllt på igen så att det är nu luft kvar. Hade luftproblem med vedpannan också, men fick bort luften med högre varvtal på cirkulationspumpen, dessutom eldade jag till 85 grader så luften gick väl ur lite snabbare. Nu har vi även stängt av värmen till ett angränsande rum, för att ha som förråd, så den väggen kan kyla av lite mer nu.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29313
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Manuellt styra varvtal på cirkulationspump
« Svar #3 skrivet: 08 februari 2015, 16:28:20 »
Antagligen hade du en kraftigare CP på värmepannan, och då är det inte lika noga att trimma in flödena.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad mikaelbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Manuellt styra varvtal på cirkulationspump
« Svar #4 skrivet: 09 februari 2015, 10:25:54 »
Ja, kan ha varit kraftigare CP. En annan sak som jag undrar över: Enligt pannan, så skall det t ex vara 37 grader i framledningstemperatur, men när jag har satt på temperaturprobar vid utgående framledning från pannan, så är det ca 4-5 grader lägre temperatur. Har testat med två olika mätare, som sinsemellan kan diffa någon halv grad, så antar att de är ganska OK. Så pannan mäter väl framledningstemperaturen internt nånstans. Har sett att framledningstemperaturen kan skutta upp till 50 grader, men det skulle bero på att det blir "värmeläckage" via ventil som kopplar mellan varmvattenberedare och framledning enligt min installatör. Så det kanske alltid är ett visst värmeläckage här? Kan nog även förklara varför det är lite kallare i källaren nu. Med vedpannan, så satt givaren helt öppet efter cirkulationspumpen, och jag vet i och för sig inte om den visade rätt. Men jag hade ungefär samma framledningstemperatur inställt nu som då.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29313
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Manuellt styra varvtal på cirkulationspump
« Svar #5 skrivet: 09 februari 2015, 11:16:16 »
Den interna tempgivaren på framledningen kanske sitter före förgreningen mot VVB (det är radiatorvattnet som värmer varmvattnet) och i så fall ser du hur varmt värmevattnet är när den laddar varmvatten.

Sen är det inte ovanligt att en tempgivare visar lite fel, dock låter det mycket med 4-5 °C.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad mikaelbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Manuellt styra varvtal på cirkulationspump
« Svar #6 skrivet: 09 februari 2015, 14:43:05 »
Jag har rätt gamla radiatorer, men jag antar att jag kan trimma in flödet på antingen käglan med pinnen under termostaten, eller i returen? Har bra med värme på övervåningen och skulle kunna trimma här. Sen har vi en tillbyggnad från 80-talet med egen slinga. Där finns en injusteringsventil, där det går att vrida en kran ca ett varv. Har inte märkt nån större skillnad på ändlägena, har dock inte gått så lång tid sen jag skruvade åt den max så kanske det har stabiliserat sig idag. Finns även kopplingar så att det skall gå att mäta flödet, vad jag förstår på den ventilen. I värsta fall kan jag ju höja framledningstempen några grader. Detta är lite av ett i-landsproblem, det är OK med 18 grader i entren, men kan vara trevligt att få jämn värme i hela huset så gott det går.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser