Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dyrbar felkonstruktion pÃ¥ Atria???  (läst 14294 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Dyrbar felkonstruktion på Atria???
« Svar #15 skrivet: 09 april 2014, 22:28:30 »
GÃ¥r det inte koppla en extern beredare till Atria fast den kanske är lika dyr  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Dyrbar felkonstruktion på Atria???
« Svar #16 skrivet: 09 april 2014, 23:14:57 »
Det finns väl ett allvarligare problem med det än "bara" en reparation på 25000? Vatteninträngningen från VV till glykolslingan innebär även att det finns möjlighet att få omvänt flöde, dvs etylenglykol in i VV. Jag vet att det är övertryck i VV MEN det finns möjlighet till tryckfall och i brineledningen är det visst övertryck. Det är många tiotals liter av giftig etylenglykol som ligger som en mantel runt en VV som har materialfel som tillverkaren väl känner till.

Eftersom Thermia valt att låta kunderna bära kostnaden för deras felkonstruktion/felaktiga val av material funderar jag på att höra med berörd myndighet om inte detta är en tillräcklig hög risk för att Thermia ska tvingas till produktåtertagande eller reparation. Om jag inte misstar mig var det just tillsats av etylenglykol i vin som på 80-talet förstörde hela vinindustrin i Österrike. Det skedde inga dödsfall men bara genom att de gjorde detta tappades förtroendet för ett helt lands vinindustri.
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Dyrbar felkonstruktion på Atria???
« Svar #17 skrivet: 09 april 2014, 23:18:22 »
Hela avfrostningssystemet av utedelen är beroende av konstruktionen tillsammans med VV-beredaren så det är nog bara att reparera.
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Dyrbar felkonstruktion på Atria???
« Svar #18 skrivet: 10 april 2014, 13:23:51 »
Håller med dig till fullo, tycker Thermia ska stå sitt kast och hjälpa till med kostnaderna när det drabbar kunderna på detta viset.
Men risken med glykol i vattnet är nog minimal, först ska du ha lägre tryck i färskvattnet än brine vilket är osannolikt sen dricker man ju inte varmvatten.
« Senast ändrad: 10 april 2014, 14:01:01 av snuppesno »
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Dyrbar felkonstruktion på Atria???
« Svar #19 skrivet: 10 april 2014, 23:27:33 »
Exempel 1: spolar varmt vatten i vattenkokaren för att göra te, exempel 2: småbarn i duschen, dricker gärna lite vatten medan de duschar... Att det finns en teoretisk chans är oacceptabelt. Man kan som tillverkare inte tillåta en konstruktion som korroderar sönder och öppnar till en glykoltank på tiotals liter. Jag jobbar i en kemibransch med livsmedelsklassade produkter och hanterar ISO-certifiering enligt 22000 och tycker att den risk som Thermia utsätter kunderna för med detta materialfel är långt över de gränser som är acceptabla. Att de sedan frånsäger sig ansvar och kostnad irriterar mig till den grad att jag tänker gå vidare med detta.
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Dyrbar felkonstruktion på Atria???
« Svar #20 skrivet: 11 april 2014, 09:50:45 »
Giftig vätska i samma system som dricksvatten... Det låter inte rätt någonstans.
Är det verkligen etylenglykol de använder?

Ytterligare ett scenario är om man helt enkelt bara öppnar sin engreppsblandare och tar ett glas vatten eller börjar fylla en kastrull. Man får då i många fall en blandning. Eller så var senaste tappningen varm så att det står kvar i pipen.

Och risken för haveri torde ju för övrigt vara störst just vid ett tryckbortfall på varmvattnet? Ypperligt tillfälle för en svag punkt i beredaren att ge vika...
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Dyrbar felkonstruktion på Atria???
« Svar #21 skrivet: 12 april 2014, 10:14:32 »
100% säkert att det är just etylenglykol, blandat till en fryspunkt på -32. Som sagt, att veta att man har en svag punkt i systemet och inte pro-aktivt åtgärda/ta ansvar är inte OK.
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Dyrbar felkonstruktion på Atria???
« Svar #22 skrivet: 13 april 2014, 21:55:43 »
Jaha, i väntan pÃ¥ reparation gick VV-beredaren troligen helt paj. Vatten började rinna rakt ut ur överflödesröret pÃ¥ nivÃ¥kärlet, säkerhetsventilen lät som en skitig KSP 58 och samtidigt öppnades ventilen för max pÃ¥fyllning av VV-beredaren. Fick stänga av vattentillflödet till pumpen. Grattis, nu är väl bara frÃ¥gan om man fÃ¥r detta fixat före PÃ¥sk eller inte (gissar pÃ¥ "inte")  :'(
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Dyrbar felkonstruktion på Atria???
« Svar #23 skrivet: 13 april 2014, 22:15:49 »
Vår Atria 8 är från 2006, betyder det VV-tank klädd med koppar? Är det någon som vet om vi kommer att få rostfritt i utbytestanken? Har precis läst om andra som haft problem med korrosion trots byte till rostfritt... Det hela ger en rejäl olustkänsla.
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Dyrbar felkonstruktion på Atria???
« Svar #24 skrivet: 22 april 2014, 11:15:30 »
Ny VVB installerad i föregÃ¥ende vecka och pumpen knallar nu Ã¥terigen. Trevägsventilen behövde ocksÃ¥ bytas (suck...) och ett tryckkärl hade gett sig. Nu väntar man bara pÃ¥ fakturan...  :'(

Funderar på att initiera en diskussion med SP (numera Sveriges Tekniska Forskningsinstitut) som certifierat pumpen om konstruktionen med tiotals liter giftig glykol kring en vattentank som det finns ett känt materialfel på.
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Tompaaa

  • Gäst
Tompaaa
SV: Dyrbar felkonstruktion på Atria???
« Svar #25 skrivet: 07 maj 2015, 21:07:29 »
Har haft exakt samma problem som dig. Efter att de bytt diverse ventiler, givare och värmeväxlaren står nu vv beredaren på tur. De räknar på en slutnota på ca 45000:-. Lägg därtill att de hållit på i 5 månader nu (Okt-April). Överväger nu att byta hela j*kla pumpen, ÅF har gått med på att riva gamla fakturan om jag beställer ny... Blir orolig när jag läser att det är ett känt fel.

Rekommendationen måste väl ändå att ha en stor balja istället för att tippa ner det i avloppet. Verkar ju inte direkt vara en hälsodryck som går i Brine delen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!