Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nybliven besviken värmepumpsägare  (läst 7568 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hardrocker

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Nybliven besviken värmepumpsägare
« skrivet: 09 december 2005, 10:05:46 »
Fick en Panasonic E12DKE installerad häromdagen (även el),och jag är ganska besviken på effekten. Bor i en tvåplansvilla (plus inredd vind) med 126 m2 yta och öppen planlösning på nedre våningen. Tilläggsisolerade väggar på övervåningen, dock endast 2-glasfönster överallt. Har haft omkring 29-30 000 KWh i total årsförbrukning (varav ca 18 000 KWh uppvärmning) sedan tidigare med vattenburet system och elpanna.

Pumpens innerdel sitter i hallen snett mittemot trappen upp till övervåningen där vi har tre sovrum. Hade tänkt sätta den ovanför ytterdörren men enligt installatören var det för trångt. Istället hamnade den bredvid, högt upp lite inåt i hallen, mittemot en liten vägg, och tanken var att jag skulle rikta utblåset ca 30 grader åt sidan och skicka varmluften in i vardagsrum/kök samt uppåt mot övervåningen (rekommendation av installatören).  Riktverkan var dock extremt dålig, trots att jag ställer spjället i sidoläge blåses det mesta av luften nästan rakt fram. Cirkulationen verkar dock funka hyfsat ändå, tack vare bra drag i fläkten, även om det i hallen är några grader varmare än resten av undervåningen.

Igår kväll var det -1,5 grader ute hemma, och trots att pumpen jobbade maximalt (Heat, 30 grader, full fläkt) fick jag som mest upp 20-22 grader på undervåningen och 17 grader i sovrummen på övre plan. Känns inte speciellt lovande inför kallare dagar, hade hoppats på att man skulle slippa stödvärma innan temperaturen kröp nedåt -5. Låter det normalt att man skall behöva köra fullt blås och full effekt med en så pass kraftig VP (Pumpen är ju dessutom specad till att klara 211 m2...) för 20 grader inne när temperaturen ligger strax under nollan ute?

Dessutom slog jordfelsbrytaren av inatt, något den aldrig gjort sedan vi flyttade in för tre år sedan. Ingen säkring hade dock gått och elen gick igång som den skulle när jag vred tillbaka brytaren. Känns dock lite smånervöst och nu undrar jag om man skulle ta hem en kunnig elektriker (installatören drog även el).
« Senast ändrad: 09 december 2005, 13:13:49 av Rickard »

Utloggad hlj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nybliven besviken värmepumpsägare
« Svar #1 skrivet: 09 december 2005, 10:49:23 »
Som alltid är det svårt att säga om det är fel på pumpen eller inte..men det låter lite som att nånting är tokigt. Har en HE12 själv och jag värmer 2 plan i suteräng villa(ca 170kvadrat värms upp) nu då det är -7 ute så ligger pumpen och drar 1200 watt och det är 22 grader inne på övervåningen och ca 20 nere. Har den inställd på 21 grader och auto på allt vilket jag tycker fungerar bra...Har provat att manuellt ställa om lite men insåg att för att få bäst effekt så var autoläget bäst för mig...

Han som installerade elen borde nog få kolla på det igen låter det som. Ett annat alternativ kan kanske vara att det är något el-fel på pumpen som ställer till så att jordfelsbrytaren löser ut. I vilket fall som helst borde nog installatören få titta på det igen. Hade nog jag begärt i alla fall.
HE12DKE-SPK inst nov -05. Souterängvilla på tot yta 230 kvadrat. Tidigare förbrukning ca 30 000 kwh/år.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nybliven besviken värmepumpsägare
« Svar #2 skrivet: 09 december 2005, 11:06:45 »
Mja,

Något fel är det nog. Endera på inställningen eller på pumpen.

Jag värmer lätt 160m2 med min lilla E9DKE när det är några minusgrader ute. Jag tycker oxå att luften går att styra mycket effektivt både horisontellt och vertikalt. Men... inställningen av luftströmmen borde inte ha någon avgörande betydelse i det fall du beskriver. 30grader och fullt blås borde ge bra värme.

Om du laddar ner servicemanualen och ställer pumpen i testläge, så finns det en enkel effektkontroll man kan göra själv. Annars är det nog reklamation som gäller.

En billig elmätare från Clas Ohlsson är bra för att hålla koll på pumpen.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Hardrocker

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nybliven besviken värmepumpsägare
« Svar #3 skrivet: 09 december 2005, 13:33:05 »
Bifogar en enkel skiss över planlösningen på nedre våningen. Pumpen sitter nära taket bredvid ytterdörren, och jag hade hoppats på att luften skulle blåsa snett mot trappen. En del luft tar den här vägen, men det mesta åker in i köket eller fastnar i väggen mittemot. Hur mycket gör det att det i den lilla hörnan blir 25+ grader rent värmemässigt (förstår att termostaten kan få fnatt), den lilla luftmängden borde väl inte påverka så mycket då jag ändå får schysst cirkulation? Vid matplatsen i öppningen kan man känna draget. Avståndet från pumpen till den bortre matsalsväggen är cirka 6-7 meter.

Kanske bör nämna att montering i hallen var nödvändig för att få upp värmen (ej "öppen" trapp), och placering på andra sidan ytterdörren eller annan plats i hallen ej ett alternativ.
« Senast ändrad: 09 december 2005, 14:03:57 av Hardrocker »

Gravis

  • Gäst
Gravis
SV: Nybliven besviken värmepumpsägare
« Svar #4 skrivet: 09 december 2005, 15:55:35 »
Hur väl en värmepump fungerar är mycket beroende av planlösningen och var den monteras.
MIN teori när jag ser din skiss/beskrivning av huset är att det nog inte är något fel på pumpen snarare att den har ett omöjligt uppdrag.
E12:an är en kraftig pump som levererar mycket värme. En kraftig pump i ett trångt utrymme brukar inte fungera så bra.

Jag har märkt en stor skillnad av värmespridningen bara av att vinkla spjället lite olika på min pump. Med tanke på att värmespridningen är så känslig kan det aldrig vara bra att ha en vägg så där nära framför pumpen. Om det är 6-7m till den bortre väggen kan det inte var mer än 1-1.5m till väggen framför pumpen.
« Senast ändrad: 09 december 2005, 16:20:13 av Gravis »

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Nybliven besviken värmepumpsägare
« Svar #5 skrivet: 09 december 2005, 16:23:13 »
Hej.

Jag tror ocksÃ¥ att värmen studsar mot den lilla väggen mittemot.  :(För att kolla om sÃ¥ är fallet kan du sätta upp en skiva av masonit eller wellpapp som styr luften i 45 graders vinkel mot trappan ?? Bara för att kolla sÃ¥ att det inte är pumpen som spökar...

Jag har själv provat alla möjliga och omöjliga åtgärder för att få till spridningen, det är inte lätt att få till en bra värmespridning...

MVH/Gano

Utloggad Matsa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: norrköping
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nybliven besviken värmepumpsägare
« Svar #6 skrivet: 09 december 2005, 16:28:20 »
Måste säga att det ser lite trångt ut med den lilla väggen framför pumpen  :o

Suterräng hus ca 250 bo yta + 80 garage pannrum mm =330 m2 tot yta . 40 kw vedpanna + 1000l acctankar. Nu även en Panasonic CS-E9DKE pump.
MCP,COMPTIA A+,Industrielektriker,installations elektriker,processoperatör !

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Nybliven besviken värmepumpsägare
« Svar #7 skrivet: 09 december 2005, 16:45:52 »
Hej igen.

Hade inte riktigt tänkt klart... Panasonic E12 har väl vänsterställt utblås, vilket försvårar läget ytterligare ?

Man får ju lust att vinkla ut hela innedelen genom att montera en vinklad konsol bakom. Har aldrig hört talas om någon som gjort så, men det borde vara möjligt. Går rören genom väggen på innedelens högra sida så går det säkert. Om det nu inte är pumpen som spökar..

MVH/Gano

jockefors

  • Gäst
jockefors
SV: Nybliven besviken värmepumpsägare
« Svar #8 skrivet: 09 december 2005, 17:23:37 »
hej..
jag skulle ha monterat den på andra sidan kåken vid matplatsen/vardagsrum...

Utloggad Hardrocker

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nybliven besviken värmepumpsägare
« Svar #9 skrivet: 09 december 2005, 19:30:10 »
Tyvärr var hallen enda alternativet för att få upp värme på övre plan. Har en braskamin (modell ineffektiv) vid matsalen och när vi eldar upp 30 graders värme är det fortfarande 16 grader uppe (innan VP-inköpet).

Placeringen i hallen gjordes på inrådan av installatören, var själv lite orolig för väggen. Enligt honom skulle det inte spela någon roll då vi har så pass öppet i hallen, och att luften skulle cirkulera runt på nedre plan. Mest besviken var jag dock på den dåliga riktverkan i sidled som jag inte fick någon info om av installatör eller säljare. Har heller inte sett någon här på forumet nämna detta, utgick från att 45 grader skulle funka, men i praktiken kanske pumpen sprider 10-20 grader som mest.

Kan det hjälpa att sätta in en fläkt innanför det lilla utrymmet som blåser ut luft åt vänster, in i vardagsrummet?

Utloggad U137

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar min värmepump!
SV: Nybliven besviken värmepumpsägare
« Svar #10 skrivet: 09 december 2005, 20:13:12 »
Hej! Hade liknande problem i början pga en "mindre" öppen planlösning, blev aldrig värmare än 20 C i vardagsrummet  :-\
Att peka utblÃ¥sten rakt nedÃ¥t hjälpte lite grann men en takfläkt (inköpt pÃ¥ Jula) gjorde att det nu lätt blir 22+ i vardagsrummet  :D :D
Den blåser nedåt på halvvarv (hörs mycket lite) och gör att varmluft pressas ut över golvet till resten av nedre planet.
Toshiba RAS13 (2005) + olja/elpanna (2000, vattenburen) i 40-tals villa på 150 kvm (1.5 plan)

Utloggad larsake

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
    • www.cybis.se
SV: Nybliven besviken värmepumpsägare
« Svar #11 skrivet: 09 december 2005, 21:39:28 »
Tyvärr var hallen enda alternativet för att få upp värme på övre plan. Har en braskamin (modell ineffektiv) vid matsalen och när vi eldar upp 30 graders värme är det fortfarande 16 grader uppe (innan VP-inköpet).
......

Fundera på om du har möjlighet att på något sätt släppa ner kall "golv-luft" från övervåningen till undervåningen.
På landet har jag en vedkamin som inte sprider värmen effektivt upp genom trappuppgången till övervåningen. Jag tror att det bildas en varmluftpropp där som hindrar luften att komma upp - det finns inte plats för att skicka ner kall luft för trappan.
Så jag tänkte ta hål i golvet i ett intill-liggande rum på övervåningen och bygga en liten trumma (möjligen isolerad) som får släppa ner den kalla luften från övervåningen genom trumman och låta den landa på golvet i undervåningen.
På så sätt tänkte jag slippa att ha så mycket elvärme på uppe på övervåningen.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Nybliven besviken värmepumpsägare
« Svar #12 skrivet: 09 december 2005, 22:03:42 »
Mitt tips är att om ni har från luft fläkt från WC;BAD;KÖK så drar den värmen till sig mot dessa utrymmen så att man får bra spridning.

Min fläkt konvektor som har samma funktion som en inner del ger mig värme 10 m bort i tvätttrummet för att där sugs luft ut via från luften,
samma är att köket får värme till sig för att där alltid är öppen dörr.


Bad rummet suger också men har oftast stängd dörr så dit går ej så mycke´t men det gör ingen för där har jag el golvvärme som ger mig bra värme.
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Hardrocker

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nybliven besviken värmepumpsägare
« Svar #13 skrivet: 09 december 2005, 22:50:36 »
Hej! Hade liknande problem i början pga en "mindre" öppen planlösning, blev aldrig värmare än 20 C i vardagsrummet  :-\
Att peka utblåsten rakt nedåt hjälpte lite grann men en takfläkt (inköpt på Jula) gjorde att det nu lätt blir 22+ i vardagsrummet  :D :D
Den blåser nedåt på halvvarv (hörs mycket lite) och gör att varmluft pressas ut över golvet till resten av nedre planet.


Tack för tipset, funderar på att skaffa en fläkt i övre hallen också som får sprida ut värmen till sovrummen. Blir lite 80-tal men det får man väl stå ut med. Har nu lyckats få lite jämnare temperatur genom att rikta utblåset mer nedåt, inte lika kallt åt fötterna. Det där med att utnyttja befintliga ventiler för att få lite drag på luftströmmarna låter vettigt. Vi har ju bara självdrag i huset och endast ventiler (utan fläktar) i badrummen, men man kanske skulle öppna upp ett par fönsterventiler?

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Nybliven besviken värmepumpsägare
« Svar #14 skrivet: 09 december 2005, 23:42:57 »
Ni som ej har frånluftfläkt, montera in en paxfläkt som ni låter alltid vara till i badrummet så får ni bättre klimat i hela bostaden och den hjälper alltid till att sprida er värme runt i hela huset.

Den drar en del energi men  ni spar ändÃ¥ genom att  VP effekt kommer tillgoda mycket bättre i bostaden.


Det blir med det 2 flugor i en smäll som ord språket säger :P
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!