Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: hjälp med ny ventilation  (läst 1466 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PerHag

  • Per
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm - SpÃ¥nga
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • FrÃ¥gvis nyfiken nybörjare
hjälp med ny ventilation
« skrivet: 28 oktober 2013, 12:30:18 »
Hej
Behöver er hjälp med att fatta hur ett framtida ventilation bör vara utformad istället för det självdrag jag har idag.
Hus från 1940 totalt ca 250kvm i tre våningar inkl källare. I källaren tänkte vi bygga 2 uthyrningsrum, så vi ser källaren som bostadsdel. Familjen består av 2 vuxna och 3 ungdomar. Har möjlighet till frikyla via borran till bvp.

Har ni några råd?

1. Har lite problem med att se hur stammarna ska kunna dras mellan våningarna utan att hela huset ska behöva byggas om. Har därför tidigare varit inne på att köpa några Lunos E2 men tror det faller både på pris och att det inte går att kyla luften, vilket i och för sig kanske inte behövs när ventilationen blir bättre. Hur är era erfarenheter räcker det med bra ventilation på sommaren eller vill man gärna kyla luften oxå?

2. Stämmer det att man ska ha 0,31 l/s tilluft till vardagsrum mm. Gäller det även för sovrum läste på någon sida att man ska ha mer i sovrum och då beräkna per sovplats. Vad gäller?

3. stämmer det att beräknad frånluft ska vara:
kök 10 l/s
Pentry /kokvrÃ¥   15 l/s
Bad/Dusch, med öppningsbart fönster  15 l/s
Bad/Dusch, utan fönster 10 l/s med forsering till 30 l/s
Toalett 10 l/s
Tvättstuga 10 l/s

4. Kan man dra ventilationsrören mellan våningarna i skorstenen? finns det några nackdelar med det? någon som vet vilken dimension det brukar vara på skorstensrören? Jag vet inte dimensionen idag men jag har mailat skorstensfejaren och bett dom höra av sig för att göra en inspektion.

5. För att slippa dra rörstammar mellan våningsplanen funderar jag på om det kan vara en bra ide att ha ett aggregat i källaren som löser behovet i källaren samt ett aggregat på vinden för att fixa ventilationen till övervåningen. Kan det vara en bra ide eller blir det strul med injustering mm om man har 2 aggregat i samma byggnad. Tänker mig oxå att det inte behöver vara så grova stammar mellan våningsplanen om man "bara" ska dra stammar till ett våningsplan utöver det där aggregatet står. Funderingar?

Se gärna bifogad pdf, där jag har försökt mig på att beskriva huset, våningarna, rumen och hur mycket till och från luft som behövs. vart efter att ni kommer med era luriga tankar och kommentarer så kommer jag att uppdatera dokumentet.

tacksam för råd och stöd

Per
Villa Stockholm, Ã¥r 1940, 250kvm inkl källare, Bergvärme, Självdrag.  vattenburen golvvärme i källare, resten radiatorer alla Ã¥rsmodeller.
Terawatt 4 1/2 (10,5kW), Borra 220m med kaliumkarbonat - Pottaska, AckTank KW 500 (idag enbart VV), Poolvxlare = Zodiac Heat line 40kW

Förbrukning
2011: 22700 kW
2012: 23962 kW, kopplat pool till BV, 26gr
2013: 21894 kW, 28-29gr i poolen

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: hjälp med ny ventilation
« Svar #1 skrivet: 28 oktober 2013, 16:14:27 »
På nr 3 kan jag svara att det du angivit är lägsta flöden tillåtna i respektive utrymme, sedan måste du räkna ut din totala frånluft och justera efter det. Jag gissar på att du kommer kunna hålla lägre flöden än 0,35l/sekx250m2. Annars blir det väldigt mycket luft att skjuta ut, med sämre värmeekonomi som följd. Om du vill gå efter boken(kanske du måste om du ska ha uthyrning?) så titta på ett ftx system, då får du lite återvinning av värmen i frånluften.
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad PerHag

  • Per
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm - SpÃ¥nga
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • FrÃ¥gvis nyfiken nybörjare
SV: hjälp med ny ventilation
« Svar #2 skrivet: 29 oktober 2013, 15:28:12 »
Tack HansMarten,

Nu har jag fått tag i sotaren och bett dom planera in ett hembesök för kartering, vilket tydligen är det ord de använder för kartläggning av en skorsten.
Sotaren pratade om att normalt är det hel eller halvsten i en skorsten (14cm*14cm alt 14*27).

Någon som vet vilken storlek på rör man behöver mellan våningsplanen?
Villa Stockholm, Ã¥r 1940, 250kvm inkl källare, Bergvärme, Självdrag.  vattenburen golvvärme i källare, resten radiatorer alla Ã¥rsmodeller.
Terawatt 4 1/2 (10,5kW), Borra 220m med kaliumkarbonat - Pottaska, AckTank KW 500 (idag enbart VV), Poolvxlare = Zodiac Heat line 40kW

Förbrukning
2011: 22700 kW
2012: 23962 kW, kopplat pool till BV, 26gr
2013: 21894 kW, 28-29gr i poolen

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!