Författare Ämne: Gasslekkasje Altherma  (läst 2174 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bonzn

  • Inte ide! :-)
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Gasslekkasje Altherma
« skrivet: 05 mars 2013, 00:12:54 »
Jeg fikk gasslekkasje på min Altherma rett etter garantien gikk ut, 5år og 2mnd. (Norge 5 års garanti) Montør fant ikke feil, og etterfylte gass. Samme skjedde på nytt etter mindre en 2mnd. Ny feilsøking førte ikke frem, ingen feil funnet.
Etter å ha stengt kraner inne, stengt lufteventil, begynte trykket inne å øke. Jeg har altså gasslekkasje i plateveksleren, som gjør at gassen går inn i vannet. Jeg har forståelse over at denne feilen var vanskelig å finne.

Denne plateveksleren har jeg fått pris på i Norge, og den var utrolig dyr. Min pumpe må driftes i mange år for å tjene inn min feilsøking, og en eventuell reprasjon av defekt plateveksler.

Noen som har firmaer og sider jeg kan kontakte for å få pris i Sverige eller andre steder?? (jeg tenker kun på selve delen, ikke reprasjon)
Er den i det hele vært å reparere??
Hvor lenge bør en slik vare?
Hus 2006mod, 315m2, 215m2/ca1000m med 20mm wirsbo gulvvarme, 43m2 via el gulvvarme. Gulvvarmesløyfer justerad via Uponor trÃ¥dløs.  Villavent VR-700 EV, Flexit S3R, Daikin Altherma 8,4kw, som brukes opp mot Høiax DMX 300.
Høiax DMX 300 varmet huset første 12mnd, med sine 7,5kw i bunn.
Elforbruk uten daikin, 28500kwt/12mnd. Elforbruk med daikin, 17000kwt/ 12mnd.
Alterma'en brukes med "tvangskjørt" sirkulasjonspumpe.

Utloggad joachim26

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gasslekkasje Altherma
« Svar #1 skrivet: 14 mars 2017, 16:11:14 »
Fant du noe løsning på problemet ditt ?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Gasslekkasje Altherma
« Svar #2 skrivet: 15 mars 2017, 07:27:02 »
Plattvärmeväxlare håller ju i normalfallet anläggningens hela livstid.
I Sverige har vi ju en hemförsäkring som täcker kostnader för både felsökning och åtgärd, har ni inte det i Norge?
OK, det blir ju avdrag med kanske 40-50% men ändå, det gör ju det hela lite lättare att klara ekonomiskt i alla fall...
Kolla upp detta med försäkringsbolag är mitt råd.
Skulle tro att man byter hela den del som innehåller den trasiga värmeväxlaren i normalfallet. (Innedelen i detta fall?)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser