Författare Ämne: Beställt en Daikin Altherma 11.3..  (läst 13129 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KentJohansson72

  • Glad amatör som tror att han..
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SmÃ¥land
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En gÃ¥ng nörd - alltid nörd! :)
Beställt en Daikin Altherma 11.3..
« skrivet: 24 januari 2013, 12:13:46 »
Har skickat en order på en Daikin Altherma 11.3kw nu med 3 fas inkoppling och 260 liters vvb , dvs ERLQ011C+EHVH16S26C9W.

Kompletterar med en vatten-luft konvektor i källaren för att motverka fukt eftersom vi hivar ut den gamla oljepannan som stått där nere.

Installation under februari! Nu måste jag jaga elektrikern så elcentralen uppgraderas i tid å ett fundament ute måste till. Minus 22.5 i morse, kändes lite surt att se elmätaren springa gatlopp nu när gamla pannan går på elström enbart.. :(
« Senast ändrad: 24 januari 2013, 12:18:27 av KentJohansson72 »
Nya kåken: 1.5 plan+källare (132+100kvm) i Småland. Daikin Altherma 11.3kw luft/vatten + 260 liter vvb, installerad i februari 2013.
Tidigare: 1.5 plans träkåk från 1976 i Småland med vattenburen värme. Daikin Altherma 8.8kw + 200 liter compact vvb.

Utloggad Kloge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Ja tack
SV: Beställt en Daikin Altherma 11.3..
« Svar #1 skrivet: 25 januari 2013, 23:56:49 »
 tummenupp tummenupp
Hus på 120 m2 i 1,5 plan med källare byggt 1937. Sedan vintern 2014 även uppvärmning av uterum ca 25m2 med både vattenburet och elelement
Handöl 33T täljstenskamin
Mitsubishi Ecodan 14 kw
Innedel EHST 20C-YM9A.UK
Utedel  PUHZ RP100 YKA.
Installerad 29/5-2012
---------------------------------------------------------
2023 Vp 7794 kwh
2022 Vp 7816 kwh
2021 Vp 9610 kwh
2020 Vp 8400 kwh
2019 Vp 8532 kwh
2018 Vp 8868 kwh
2017 Vp 9171 kwh
2016 Vp 9225 kwh
2015 Vp 7929 kwh 
2014 Vp 7142 kwh 
2013 Vp 8241 kwh 
2012 Vp 3458 kwh  (7 mÃ¥n)

Utloggad MattisH

  • Intresserad okunnig..
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vinslöv
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybörjare pÃ¥ min nyinstallerade F2025-10
SV: Beställt en Daikin Altherma 11.3..
« Svar #2 skrivet: 06 februari 2013, 17:00:39 »
Sitter och surfar runt på alla olika tillverkare osv.
Vad avgjorde att du valde Daikin?
Enplans med källare, 224 m² uppvärmd yta. Värms av en vvm300 tillsammans med en 2025-10 dockad till den. Ukv100 är kopplad innan radiatorkretsarna.

Utloggad KentJohansson72

  • Glad amatör som tror att han..
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SmÃ¥land
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En gÃ¥ng nörd - alltid nörd! :)
SV: Beställt en Daikin Altherma 11.3..
« Svar #3 skrivet: 06 februari 2013, 22:29:13 »
Jag begärde in offerter från ett tiotal leverantörer.
Fick från hälften, på Daikin, 2 st Mitsubishi, Toshiba & Meca Term.

Sen baserat på priset och vad som ingick, min egen (begränsade) erfarenhet av min nuvarande Daikin av mindre modell gjorde att jag valde Daikin igen. Bra stabil maskin och en leverantör som ingav förtroende när han monterade min nuvarande.

Det i kombination med att den nya 11.3:an har riktigt trevliga prestanda, relativt tyst, hög effektivitet, låg lägsta drifttemp (ner till minus 25) gjorde att vi slog till på den.

Tror man kan kalla det "magkänslan", den i kombo med ett i mitt tycke relativt bra pris.

Mitt rÃ¥d är att bjuda in en handfull leverantörer, träffa dem, lÃ¥t dem offerera, filtrera sedan bort allt det brus som de kommer med. De flesta är rätt pigga pÃ¥ att smutskasta andra lösningar än just deras, snarare än att framhÃ¥lla fördelarna med den de har... Det finns en del tomtar i branschen, de ska du undvika!  tummenupp
Nya kåken: 1.5 plan+källare (132+100kvm) i Småland. Daikin Altherma 11.3kw luft/vatten + 260 liter vvb, installerad i februari 2013.
Tidigare: 1.5 plans träkåk från 1976 i Småland med vattenburen värme. Daikin Altherma 8.8kw + 200 liter compact vvb.

Utloggad MattisH

  • Intresserad okunnig..
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vinslöv
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybörjare pÃ¥ min nyinstallerade F2025-10
SV: Beställt en Daikin Altherma 11.3..
« Svar #4 skrivet: 09 februari 2013, 19:15:54 »
Ja den största och första möjligheten att sålla bort oseriösa installatörer är ju att välja bort dom som inte lämnar offert på 2 veckor. Säger man att man ska installera snart och dom inte återkommer så går dom bort..

Det visade sig att grannen något hus bort installerar värmepumpar, bosch och mitsu, så han skulle lämna offert. Han har dessutom bra kännedom om huset eftersom han gjort det rörjobb som är utfört runt pannan...
Enplans med källare, 224 m² uppvärmd yta. Värms av en vvm300 tillsammans med en 2025-10 dockad till den. Ukv100 är kopplad innan radiatorkretsarna.

Utloggad KentJohansson72

  • Glad amatör som tror att han..
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SmÃ¥land
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En gÃ¥ng nörd - alltid nörd! :)
SV: Beställt en Daikin Altherma 11.3..
« Svar #5 skrivet: 28 februari 2013, 15:13:51 »
Pumpen är installerad och driftad nu.  tummenupp
Passade på att såga ner och låta byta ut vattenstammarna i huset, byta samtliga radiator ventiler och termostater samt förbereda för stundande golvvärmeinstallation.

Dyrt så man gråter när faktororna börjar rulla in, men samtidigt - långsiktiga investeringar i huset!
Nya kåken: 1.5 plan+källare (132+100kvm) i Småland. Daikin Altherma 11.3kw luft/vatten + 260 liter vvb, installerad i februari 2013.
Tidigare: 1.5 plans träkåk från 1976 i Småland med vattenburen värme. Daikin Altherma 8.8kw + 200 liter compact vvb.

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Beställt en Daikin Altherma 11.3..
« Svar #6 skrivet: 06 mars 2013, 10:42:11 »
Hallåj, hur går det med din Daikin?
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad KentJohansson72

  • Glad amatör som tror att han..
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SmÃ¥land
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En gÃ¥ng nörd - alltid nörd! :)
SV: Beställt en Daikin Altherma 11.3..
« Svar #7 skrivet: 07 mars 2013, 17:12:04 »
Hallåj, hur går det med din Daikin?
Fungerar fint! Ska flytta kontrollpanelen "upp i huset" bara så jag får en i mitt tycke mer exakt styrning.
Helnöjd än sÃ¥ länge!  tummenupp
Nya kåken: 1.5 plan+källare (132+100kvm) i Småland. Daikin Altherma 11.3kw luft/vatten + 260 liter vvb, installerad i februari 2013.
Tidigare: 1.5 plans träkåk från 1976 i Småland med vattenburen värme. Daikin Altherma 8.8kw + 200 liter compact vvb.

Utloggad KentJohansson72

  • Glad amatör som tror att han..
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SmÃ¥land
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En gÃ¥ng nörd - alltid nörd! :)
SV: Beställt en Daikin Altherma 11.3..
« Svar #8 skrivet: 13 mars 2013, 14:19:55 »
Har nu haft den i en vecka till.. Enda kritiken jag har är att innedelen till den inte är lika tyst som den g:a, men å andra sidan stod den 2 meter från köket så det var viktigare med en tyst maskin än nu när denna står i källaren.

Sen anser frun att den är ful som stryk, bÃ¥de innedelen och utedelen fÃ¥r minusbetyg av henne för utseendet. Den gamla var mindre och hade mycket snyggare innedel hävdar hon bestämt. Kan hÃ¥lla med! Men den är absolut snyggare än en 30 Ã¥r gammal oljepanna som värmde huset innan!  tummenupp
Nya kåken: 1.5 plan+källare (132+100kvm) i Småland. Daikin Altherma 11.3kw luft/vatten + 260 liter vvb, installerad i februari 2013.
Tidigare: 1.5 plans träkåk från 1976 i Småland med vattenburen värme. Daikin Altherma 8.8kw + 200 liter compact vvb.

Utloggad UffeTrader

  • Mitsubishi rules
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Kil
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har insett att LL-Värmepumpar är jäkligt bra!
    • HOPPECKE NiCd Batterier
SV: Beställt en Daikin Altherma 11.3..
« Svar #9 skrivet: 31 augusti 2013, 17:01:59 »
Hallå,

Funderar själv på en sådan maskin, eller kanske en kraftigare ändå! Installatörer ska titta på plats!
Nu fjärrvärme, men en bra luft vatten VP betalar sig på 5-6 år ändå! - Dyr fjärrvärme!
Huset gör nu av med 40 Mwh per år i värme o varmvatten. Hushålls ström tillkommer!

Hur såg dina förhållanden ut innan Daikinen kom på plats?
Fortfarande nöjd?
ME är bäst!

Utloggad KentJohansson72

  • Glad amatör som tror att han..
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SmÃ¥land
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En gÃ¥ng nörd - alltid nörd! :)
SV: Beställt en Daikin Altherma 11.3..
« Svar #10 skrivet: 30 oktober 2013, 15:55:24 »
Hej Uffe,

  Beklagar att jag inte sett din frÃ¥ga förrän idag, sÃ¥ med risk för att du redan handlat system sÃ¥ svarar jag ändÃ¥:

  Yes! Jag är toknöjd. Elförbrukningen har legat hälsosamt lÃ¥gt hela sommaren och anläggning har skött sig precis sÃ¥ bra som jag kan drömma om. Inget underhÃ¥ll, inget fippel och strul. Vi fÃ¥r se nu när kylan kommer krypandes om jag mÃ¥ste tweaka lite pÃ¥ kurvan. Men som det ser ut nu sÃ¥ är det bra.

  Detta är min andra Daikin anläggning, min förra (en 8.8kw av förra generationen) köpte jag för ungefär ett Ã¥r sedan Ã¥ lät dÃ¥ sätta den dÃ¥ i ett radhus frÃ¥n 70-talet som vi sÃ¥lde kort därefter. Den nya ägaren har varit nöjd och angav den nya och underhÃ¥llsfria anläggningen som ett av skälen till att de valde just det huset.

  Nu har vi ett trähus med tegelfasad frÃ¥n 1959 och en 11.3kw som funkar ännu bättre. Gick frÃ¥n en oljepanna som var berövad sin brännare sÃ¥ den var en simpel elpanna bara. Enklare kontrollpanel och större vvb uppskattas, särskilt kapacitet pÃ¥ varmvattnet är imponerande. Trefas inkoppling i kÃ¥ken gör att belastningen pÃ¥ elnätet är jämn och fin. Det enda jag kan tänka mig som framtida förbättringar är ett par fläktkonvektorer till, lät sätta en i pannrummet vid installation och när vi gör i ordning ett badrum i källaren blir det nog ett där oxÃ¥, sen tänker jag mig nog ett även i garagen pÃ¥ lite sikt (dubbelgarage i källaren). Nu sitter det tvÃ¥ gamla gjutjärnsradiatorer där.

  Exakt vad kÃ¥ken drog innan vet jag inte, vi flyttade in efter att VP'n installerades, men jag kan se pÃ¥ förbrukningen att vi ligger lÃ¥ngt under vad tidigare ägaren gjorde av med. DÃ¥ var det en ensamstÃ¥ende 85 Ã¥ring och vi är en smÃ¥barnsfamilj med tvÃ¥ barn, där badkaret används som tidsfördriv av dottern... Kort sagt vi förbrukar mycket mer energi än vad han gjorde, men ändÃ¥ gör vi det billigare.

  Vet inte om det besvarar dina funderingar, men stalltipset är som du redan räknat ut att ta in flera offerter och sÃ¥lla bort tomtarna i branschen innan du köper.
 
Nya kåken: 1.5 plan+källare (132+100kvm) i Småland. Daikin Altherma 11.3kw luft/vatten + 260 liter vvb, installerad i februari 2013.
Tidigare: 1.5 plans träkåk från 1976 i Småland med vattenburen värme. Daikin Altherma 8.8kw + 200 liter compact vvb.

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Beställt en Daikin Altherma 11.3..
« Svar #11 skrivet: 07 december 2013, 22:26:02 »
Som sagt, Daikintråden är fan så "tråkig" de bara lufsar på.
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad Lussebulle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 176
  • Karma +0/-0
  • Ururu-Sarara Emura Nexura Caldo Origo Altherma
SV: Beställt en Daikin Altherma 11.3..
« Svar #12 skrivet: 08 december 2013, 10:29:11 »
Blaser är du i branschen?
Daikin, vad annars?

Utloggad KentJohansson72

  • Glad amatör som tror att han..
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SmÃ¥land
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En gÃ¥ng nörd - alltid nörd! :)
SV: Beställt en Daikin Altherma 11.3..
« Svar #13 skrivet: 12 augusti 2014, 08:49:11 »
Det har gått 1.5 år sedan min 11.3:a togs i bruk, under våren fick jag ringa till leverantören då den slog ifrån i tid och otid pga flödesproblem. Jag hade rengjort det filter som installatören satt på cirkulationsslingan men det hjälpte inte.

Det visade sig bli en "garantiservice", där han byter en Grundfors flödesmätare, en givare vars flödesmätare satts igen. När man fick se den halvledarkomponenten så blev jag inte förvånad att den satts igen. Hålet som flödet mättes med var inte stort. Sedan dess har maskinen flåsat på, tillverkat stöddigt med varmvatten vid behov och värmt huset som man önskar.

Läst i andras trådar att de upplevt pumpen som högljudd, att det blir strömningsljud i anläggningen, är böjd att hålla med. Funderar på vad man kan göra åt det.

Annars har jag väl under den mycket varma sommaren mest varit sur på att jag inte valde till "kyla" som option när anläggningen inhandlades.. Men thats life!
Nya kåken: 1.5 plan+källare (132+100kvm) i Småland. Daikin Altherma 11.3kw luft/vatten + 260 liter vvb, installerad i februari 2013.
Tidigare: 1.5 plans träkåk från 1976 i Småland med vattenburen värme. Daikin Altherma 8.8kw + 200 liter compact vvb.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Beställt en Daikin Altherma 11.3..
« Svar #14 skrivet: 25 augusti 2014, 17:14:15 »
Hej Kent,

om du upplever att din maskin har ett för högt ljud i radiatorkretsen så kan din installatör uppgradera maskinen med en ny programvara.
I den nya programvaran så kan man ställa ett högsta flöde i din värmekrets för komfortens skull.
(dessvärre kan man inte ändra utseendet så frugan blir glad...)
 tummenupp
Mvh
Daikin

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!