Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ackumulatortank till luft/vattenvärmepump  (läst 20618 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad skaraborg

  • Bästa lösningen för maximalt med varmvatten utan elpatron
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Herrljunga
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • luft/vattenvärmepump plus pellets
ackumulatortank till luft/vattenvärmepump
« skrivet: 17 september 2012, 21:39:35 »
Jag har en Nibe Fighter F2025 som idag är kopplad till min panna (en Focus PE-30 miljö) som har en vattenvolym på 220 liter. Detta är ingen höjdarlösning eftersom pannas varmvattenslinga endast är 9m lång och behöver ha en arbetstemp på 70-80grader (blir endast 45-50 med v-pump) för att varmvattnet skulle räcka till oss fem i hushållet. Jag spetsar därför varmvattnet i en 300liter elberedare som tar en jävla massa ström ca 2000kw om året endast i värmeläckage om jag räknat rätt... :( Funderar på att kasta ut vv-beredaren och koppla värmepumpen och pannan mot en ackumulatortank på ca 500liter för att få en bra skiktning av vattnet etc, men framförallt ett billigare varmvatten . Vilket skall jag välja, slinga eller beredare i ackumulatorn för att få ut så mycket varmvatten som möjligt?? Jag vill inte ha någon elberedare och då är det väl slinga som gäller med tanke på bakterier, men räcker varmvattnet till en rejäl dusch??
Skaraborg 
« Senast ändrad: 17 september 2012, 21:48:30 av skaraborg »
Värmer 232m2 boyta plus 70m2 garage med Nibe Fighter F2025 8kw plus Pelletspanna Focus PE-miljö. Åtgång 2011 18000kw plus 60 säckar pellets. Toppar idag varmvattenet med en gammal 300liters elberedare.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: ackumulatortank till luft/vattenvärmepump
« Svar #1 skrivet: 17 september 2012, 22:17:31 »
Jag skulle välja tank med slinga.
Men varför inte en elberedare i serie med acktankens varmvattenslinga?
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: ackumulatortank till luft/vattenvärmepump
« Svar #2 skrivet: 18 september 2012, 08:31:49 »
Om du kör flytande kondensering så måste du slutvärma varmvattnet på nåt sätt.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad skaraborg

  • Bästa lösningen för maximalt med varmvatten utan elpatron
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Herrljunga
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • luft/vattenvärmepump plus pellets
SV: ackumulatortank till luft/vattenvärmepump
« Svar #3 skrivet: 18 september 2012, 12:59:43 »
Med flytandekondensering, menas det att värmepumpsens vatten och värmesystemets vatten är det samma?
Tror ni inte att varmvattnet räcker eller är det för bacillerna som vv-beredaren behövs??
Jag funderar även på hur jag skall ladda tanken från pannan. Det borde fungera att ha en c-pump som går på en termostat från tanken och som v-pumpen kan blockera så länge den klarar uppvärmningen på egen hand??
Värmer 232m2 boyta plus 70m2 garage med Nibe Fighter F2025 8kw plus Pelletspanna Focus PE-miljö. Åtgång 2011 18000kw plus 60 säckar pellets. Toppar idag varmvattenet med en gammal 300liters elberedare.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: ackumulatortank till luft/vattenvärmepump
« Svar #4 skrivet: 18 september 2012, 13:06:03 »
Flytande kondensering betyder att värmesystemets vattentemperatur och därmed kondenseringstemperaturen varierar beroende på värmebehovet. Flytande kondensering är egentligen ett felaktigt uttryck, det vore bättre om det hette variabel kondenseringstemperatur eller något liknande.

Vår och höst är kondenseringstemperaturen låg vilket betyder att varmvattentemperaturen blir låg då varmvattnet värms till samma temperatur som radiatorvattnet.

Edit: Förtydligande, hade bluddrat till sista meningen.
« Senast ändrad: 18 september 2012, 16:11:16 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad skaraborg

  • Bästa lösningen för maximalt med varmvatten utan elpatron
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Herrljunga
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • luft/vattenvärmepump plus pellets
SV: ackumulatortank till luft/vattenvärmepump
« Svar #5 skrivet: 18 september 2012, 15:34:59 »
Jag har alltså fast kondensering. Värmepumpen startar och stänger av med en termostat. Den sitter nu i pannan och jag brukar ha den på 48grader eftersom det inte blir någon skiktning i pannan som den är kopplad nu. Nibe fighter stoppar nämligen när returtempen går över 48 grader och när framledningstempen går över 56 och jag inte missminner mig.. Tanken är jag skall använda termostat i ackumulatortanken också och på det sättet få ut så mycket varmvatten som möjligt och en bra skiktning, termostaten bör väl sitta i den övre halvan av tanken förmodar jag.
Värmer 232m2 boyta plus 70m2 garage med Nibe Fighter F2025 8kw plus Pelletspanna Focus PE-miljö. Åtgång 2011 18000kw plus 60 säckar pellets. Toppar idag varmvattenet med en gammal 300liters elberedare.

Utloggad rgx107

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
SV: ackumulatortank till luft/vattenvärmepump
« Svar #6 skrivet: 18 september 2012, 20:02:09 »
Jag vågar inte föreslå en lösning, du verkar i princip redan ha det som brukar rekommenderas här på forumet. Men jag kan säga att med 500 l tank och 20 m varmvattenslinga så ger min sommarinställning 35-40 °C i botten, 45 °C en bit upp och 52-54 °C i toppen. Då kan man ta en rejäl dusch. Inte säkert dock att man kan ta fem rejäla duschar på raken, jag har inte provat. Energimyndigheten fick ut 495 l 40-gradigt vatten när de testade samma tank, men då hade de värmt på den ordentligt. De hade 67 °C i toppen men det framgick inte vad temperaturen var längre ned, troligen cirka 50 °C för det är vad pumpen klarar. Det jag själv har märkt är att hela tanken måste vara varm för att ge bra varmvatten, det räcker inte att toppen är varm.
Enplanshus i Göteborg, 130 m2 boyta + 20 m2 biyta, golvvärme i betongplatta, 2xSirius S2/5, 200 m borrhål, 500 l ackumulatortank.

Utloggad skaraborg

  • Bästa lösningen för maximalt med varmvatten utan elpatron
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Herrljunga
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • luft/vattenvärmepump plus pellets
SV: ackumulatortank till luft/vattenvärmepump
« Svar #7 skrivet: 21 september 2012, 19:56:26 »
Har du någon vv-beredare efter tanken och vart på tanken går det varma vattnet från v-pumpen in? Jag har pellets som jag kommer att komplettera med och jag antar att v-pumpen skall använda den nedre delen av tanken som jobbar med låg temp och pellets med den övre delen som jobbar med högre temp?
Värmer 232m2 boyta plus 70m2 garage med Nibe Fighter F2025 8kw plus Pelletspanna Focus PE-miljö. Åtgång 2011 18000kw plus 60 säckar pellets. Toppar idag varmvattenet med en gammal 300liters elberedare.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ackumulatortank till luft/vattenvärmepump
« Svar #8 skrivet: 21 september 2012, 21:02:51 »
Det borde gå att få till, med lite investeringar, ett system med flytande kondensering och som också laddar en VV-tank med växelventil. Den befintliga pannan används då som eltillskott för värme och även som spets för VV.

Jag tänker alltså på en SMO10-lösning ungefär som http://www.nibeonline.com/pdf/M10466-4.pdf. Men det är inte superbilligt om inte den gamla VV-beredaren kan återvinnas. SMO10 är rätt dyr och en 500 liters tank med 20 m slinga och en elpatron kostar väl 15-20000?

Fler principscheman finns här:

http://iframe.nibe.se/epi/iframes/dockning_uvp.asp#

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad rgx107

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
SV: ackumulatortank till luft/vattenvärmepump
« Svar #9 skrivet: 21 september 2012, 21:39:02 »
Jag har ingen varmvattenberedare, enbart 500 l tank med 20 m slinga i, jämnt fördelad från botten till topp. Jag beskrev den bara som ett exempel för skaraborgarn undrade hur en 500 l tank med slinga fungerar i praktiken. Den värms upp på annat sätt men resultatet lär bli samma, om man värmer hela tanken till 45-50 °C ungefär (som skaraborgarn redan har - utan skiktning). Om man däremot har kraftig skiktning, till exempel 30 °C i större delen och 50 °C bara i t.ex. övre fjärdedelen så hinner slingan inte värma vattnet om man spolar för fullt.
Enplanshus i Göteborg, 130 m2 boyta + 20 m2 biyta, golvvärme i betongplatta, 2xSirius S2/5, 200 m borrhål, 500 l ackumulatortank.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ackumulatortank till luft/vattenvärmepump
« Svar #10 skrivet: 22 september 2012, 10:24:53 »
Om man spetsar i elpannan så tycker jag detta borde räcka fint, men det handlar då om placering av tempgivaren i tanken. Jag har upplevt samma fenomen i HPB300 som normalt har tempgivaren i toppen på undre tanken. Vid lågt värmeuttag blir det då kallt i botten med en väldigt kraftigt skiktning vilket medför ett lågt värmeinnehåll. Därför flyttade jag tempgivaren ett hack ner och då blev det mycket bättre. (Men när det blir riktigt varmt ute kommer VP att stanna på max temp ut som är 60°C på min VP så därför ställer jag ner max temp undre tank; en annan lösning är att öka laddpumpens hastighet)

Med kraftig skiktning blir det snabbt väldigt kallt i toppen på tanken när VP laddar eftersom VP bara lyfter kanske 5-7 grader, samtidigt blir laddningstiden också lite väl lång med tanke på att värmesystemet också vill ha energi (system med växelventil). Mitt tips på test är dessutom att sätta hysteresen ganska lågt, detta om temperaturen sjunker väldigt långsamt utom just kring skiktningen. Detta får man prova fram, men även med ett fåtal graders hysteres blir det vettiga körtider med 500 l även med exempelvis en 10 kW VP.

För att sammanfatta: vill man ha ett bra genomsnittligt värmeinnehåll sett över tiden i en tank som skiktar bra är det bättre att ha givaren långt ner (=ej i toppen) och satt med ett lägre börvärde och med låg hysteres. I toppen på tanken kommer det ändå att varmare än vad börvärdet säger.

/Marcus
« Senast ändrad: 22 september 2012, 10:27:01 av Värmeslösaren »
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad skaraborg

  • Bästa lösningen för maximalt med varmvatten utan elpatron
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Herrljunga
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • luft/vattenvärmepump plus pellets
SV: ackumulatortank till luft/vattenvärmepump
« Svar #11 skrivet: 23 september 2012, 20:39:01 »
Jag har kollat pÃ¥ Strömsnäspannans tank som har 10+15 meter vv-slinga och pÃ¥ Huskvarnatanken som har 10+10 meter slinga. Det är kamräfflade kopparslingor i bÃ¥da tvÃ¥. Min tanke är att det endast fÃ¥r gÃ¥ Ã¥t nÃ¥gra  100kw/Ã¥r till en elberedare som skall sitta efter acktankens vv-slinga. Elberedaren skall bara användas i yttersta nödfall, min tanke är att jag skall sätta en trevägsventil mellan tanken och elberedaren sÃ¥ att jag kan koppla bort den under sommar och när det är riktigt kallt ute dÃ¥ jag eldar med pellets.. Meningen med en värmepump mÃ¥ste väl ända vara att använda den fullt ut.? FrÃ¥gan är om jag skall välja nÃ¥gon tank som har längre slinga kanske 15+15m för att kräma ur mer vv? Jula har en "tekniktank" med 20+20 det finns andra tillverkare ocksÃ¥, kanske kan varan nÃ¥got. Jula har ju iallafall numera inte bara billig skit eller vad tror ni..??
Värmer 232m2 boyta plus 70m2 garage med Nibe Fighter F2025 8kw plus Pelletspanna Focus PE-miljö. Åtgång 2011 18000kw plus 60 säckar pellets. Toppar idag varmvattenet med en gammal 300liters elberedare.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: ackumulatortank till luft/vattenvärmepump
« Svar #12 skrivet: 24 september 2012, 15:34:35 »
Varför inte ha en växelventil och ladda en separat förådsberedare. Värme = flytande. VV = fast.

Annars är det ju spets som gäller. Flytande mot tanken, och slingan tar det den får och resten hanteras av spetsberedaren. Med en bättre tank och slinga blir det ju färre kwh på spetsberedaren.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: ackumulatortank till luft/vattenvärmepump
« Svar #13 skrivet: 24 september 2012, 17:15:18 »
Varför inte ha en växelventil och ladda en separat förådsberedare. Värme = flytande. VV = fast.

Annars är det ju spets som gäller. Flytande mot tanken, och slingan tar det den får och resten hanteras av spetsberedaren. Med en bättre tank och slinga blir det ju färre kwh på spetsberedaren.
tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ackumulatortank till luft/vattenvärmepump
« Svar #14 skrivet: 24 september 2012, 19:41:35 »
Det borde gå att få till, med lite investeringar, ett system med flytande kondensering och som också laddar en VV-tank med växelventil. Den befintliga pannan används då som eltillskott för värme och även som spets för VV.

Jag tänker alltså på en SMO10-lösning ungefär som http://www.nibeonline.com/pdf/M10466-4.pdf.

Det är ju precis det jag säger ju... Men ingen lyssnar pÃ¥ mig som vanligt, inte ens katten...  :'(

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!