Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Omröstning

Vilket parti skulle du rösta på om det vore val idag?

Moderaterna
Kristdemokraterna
Folkpartiet
Centern
Sverigedemokraterna
Miljöpartiet
Socialdemokraterna
Vänstern
Piratpartiet
Annat
Vet ej
Soffliggare
 

Författare Ämne: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val idag?  (läst 80036 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Vilket parti skulle du rösta på om det vore val idag?
« skrivet: 01 september 2012, 13:53:32 »
Precis som frågan lyder, vilket parti skulle du rösta på om det vore val idag?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val idag?
« Svar #1 skrivet: 04 september 2012, 13:38:10 »
Tycker det är lite dålig uppslutning här.
Är det verkligen inte fler som vill bidra, så vi kan få en bild av hur medelålders energisparare röstat om det vore val idag.

Frågan man kan ställa sig är om vi är miljöpartister i större utsträckning då vi intresserar oss för värmepumpar?
Eller är vi Wannabemiljonärs-moderater som vill spara en slant så vi kan placera det på börsen?
Eller är vi solidariska vänsterpartister som vill att den energi vi har tillgång till skall räcka till fler, och till ett lägre pris?
Eller är vi gammel-centerpartister som vill kunna arrendera ut åkermark för jordvärme?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val idag?
« Svar #2 skrivet: 04 september 2012, 13:42:43 »
Tyvärr, sett utifrån mitt politiska perspektiv, verkar det ju snarare som den enda trenden som går att avläsa här, som skiljer sig från andra mätningar på andra ställen, är att mängden sverigedemokrater är avsevärt större här än annorstädes.  dontknow

Vad det verkar är det socialdemokraterna som förlorat till fördel för SD.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val idag?
« Svar #3 skrivet: 04 september 2012, 13:50:18 »
Ja, kanske, men å andra sidan, har du sett annan statistik på medelålders + äldre (huvudsakligen infödda) svenska män, och i vilken utsträckning de är SD-anhängare på annan plats?
Jag ser det inte som helt otroligt att siffrorna stämmer om man skulle fråga den typen av grupp även i större omfattning.
Jag är inte av den uppfattningen att de som röstar på SD är rasister, även om vissa i partiet kanske är eller har varit det, men jag tror att det kan finnas en vilja hos rätt många att försöka minimera invandringen av andra skäl än de rasistiska.
Kan det vara så att vi i forumet är "onormalt" logiska, och en logisk åtgärd för att minska på integrationsproblemen är att minska på invandringen?
Eller är det så enkelt att vi är mer egoistiska än folk i allmänhet?  ;)

Jag gissar att du Rinnan gärna skulle öppna gränserna helt om du bestämde?
« Senast ändrad: 04 september 2012, 13:51:53 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val idag?
« Svar #4 skrivet: 04 september 2012, 14:22:15 »
Nu är ju underlaget för litet för att dra några som helst slutsatser egentligen. Men ändå :)

Vidre tror jag också att en person som vill rösta på SD har ett större intresse av att svara på en enkät av detta slag. Även om man sedan kanske inte röstar så i valet.

Jag tror inte VP forum är representativt för infödd, medelålders i sverige.

Däremot tror jag att folk som hänger på forum som handlar om värmepumpar men ändå väljer att läsa och interagera i trådar som rör helt andra ämnen är en typ av personer som jämfört med ett snitt har lite mer bestämda uppfattningar i många frågor. Det skulle också innebära att partier med en tydlig åsikt vore förfördelade men dock då inte partier som är för långt åt vänster. Förändring sker med konkreta insatser och ett tydligt ställningstagande inte genom flum flum. Så tror jag tvärsnittet i de som svarar på enkäten ser ut.

Jag kan se problemen med hög invandring i länder som har en otydlig syn på sitt eget land och kultur. Som alliansfritt och befriat från exempelvis de största problemen med 2a världskriget och efterföljande järnridå etc... så tror jag att vi, till skillnad från exempelvis Norge eller Finland har det lättare att ta emot mer invandrare men samtidigt egentligen är mindre lämpade att göra så.

Jag tycker vi kan ha mycket mer invandrare men jag tycker också vi måste bli mycket bättre på att integrera invandrare i vårt samhälle. Såsom vårt samhälle ser ut. Det kommer alltid innebära en förändring/förskjutning av "vårt samhälle". Exempelvis måste man då acceptera att det byggs moskéer eller ploppar upp pizzerior. Däremot måste man inte acceptera att skolavslutningen inte får ske i kyrkan, att man inte får sjunga svenska sånger och att flickor och pojkar inte får gå i samma skola etc. Vidare bör man säkerställa att även invandrare lär sig svenska, får jobb, blir en del av samhället och inte tillåts bosätta sig i egna bostadsområden. Det sistnämnda är oerhört svårt att påverka eller motverka tyvärr. 

Mest av allt tycker jag att bistånd till flyktingar, här och lokalt, är något som alla länder tillsammans måste bidra med utifrån sin egen kapacitet. Många flyktingar kan även vara ett resultat av politik som västvärlden och indirekt sverige har varit med att påverka. Man kan inte ha kakan och äta den. Alla måste hjälpas åt. Och regler ska vara samma för alla. För alla länder och för alla människor som bor i dessa länder.

Jag tycker exempelvis inte att det är fel att ha språkkrav/test. Jag tycker inte det är rätt att låta lärare ha burka. Men jag tycker det är rätt att lärare får ha slöja. Jag är således inte emot religiösa yttringar och attribut men inom vissa gränser. Jag måste kunna se en doktor eller en polis eller en lärare i ansiktet. Vilken gud man sedan ber till spelar ingen roll.

I det villaområde som jag bor i skulle det behövas många fler invandrare. Och i närliggande områden där det bor många invandrare skulle det behöva bo många fler svenskar.

Jag kan också konstatera att sverige, precis som vi gjort tidigare, kommer behöva förlita sig på att det kommer in nya människor utifrån för att säkerställa tillväxt och välfärd. Men vi måste göra det på rätt sätt. Personligen kanske jag skiter i om det görs rätt eller fel. Problemet blir när en majoritet tycker att vi gör det på fel sätt och då sätter stopp för invandringen i stället för att hitta lösningar som gör att den fungerar bättre. Att sverigedemokraterna finns kan bara motiveras med att det finns folk som vill sätta stopp för invandringen. Och jag tror personligen precis som du att majoriteten av dessa väljare inte är rasister. Jag tror det helt enkelt är en missnöjesröst som är ett resultat av en för dålig integrationspolitik under kanske 20-30 års tid. Det kommer ta lång tid att vända den skutan.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val idag?
« Svar #5 skrivet: 04 september 2012, 15:03:04 »
Det har med att vi är dåliga på att integrera invandrarna vet jag inte om jag håller med om.
Jag själv skulle t.ex säkert välja att bosätta mig i ett område med många Svenskar om jag flyttade till Spanien, och huruvida jag integrerar mig med det Spanska samhället eller ej borde väl vara helt upp till mig?
Jag har full förståelse för att våra invandrare gör på samma sätt, och skulle ha väldigt svårt att tvinga dem att flytta - om jag satt i beslutande ställning.

Å andra sidan, om jag har de kraven, så kan jag inte heller ställa några större krav på samhället, i vart fall inte så länge jag inte arbetar och betalar skatt.
I Sverige har vi en annan syn på saken än i många andra länder, här betalar vi för "allas" uppehälle, men ställer samtidigt i princip inga krav på invandrarna, i vart fall ställer vi inte mer krav på dem än vi gör på infödda svenskar.
Många tycker nog att det borde vara lite tuffare krav för invandrare.

Här i Piteå finns det ju knappt några invandrare, ser man någon med annorlunda hudfärg som är de oftast adopterade, och har då följaktligen integrerats så bra som det är möjligt.
Med tanke på min ringa erfarenhet av invandring eller integrationsproblem skall jag därför egentligen inte uttala mig, men just det här med segregerade bostadsområden tror jag aldrig att vi kommer ifrån - inte så länge vi är en demokrati.
Hade vi varit en totalitär stat hade vi kanske kunnat förvisa folk från botkyrka till Piteå, men det kommer ju aldrig att ske, det finns INGEN politiker i de mer rumsrena partierna som kommer att få stöd för några sådana regler som specifikt pekar ut invandrare som mer "tvingade" att flytta, t.ex. till lediga jobb.
Blir det en uppstramning när det gäller "tvingande flytt" så kommer det troligen bara att resultera i en sak, det kommer att gälla alla, inte bara invandrare - och det kommer att leda till en ytterligare urbanisering, då allt fler glesbygdsbor tvingas flytta till storstäderna för att ta de arbeten som erbjuds där.

För konstigt nog är det lätt för oss norrlänningar att få jobb i Stockholm och andra storstäder.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val idag?
« Svar #6 skrivet: 04 september 2012, 15:13:56 »
Tycker det är lite dålig uppslutning här.
Är det verkligen inte fler som vill bidra, så vi kan få en bild av hur medelålders energisparare röstat om det vore val idag.

Du kanske skulle fixa så att rösten hamnar automatisk på 'Soffliggare' när man loggar in och inte har röstat nåt annat...  tummenupp
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val idag?
« Svar #7 skrivet: 04 september 2012, 15:28:36 »
Det har med att vi är dåliga på att integrera invandrarna vet jag inte om jag håller med om.
Jag själv skulle t.ex säkert välja att bosätta mig i ett område med många Svenskar om jag flyttade till Spanien, och huruvida jag integrerar mig med det Spanska samhället eller ej borde väl vara helt upp till mig?
Jag har full förståelse för att våra invandrare gör på samma sätt, och skulle ha väldigt svårt att tvinga dem att flytta - om jag satt i beslutande ställning.

Å andra sidan, om jag har de kraven, så kan jag inte heller ställa några större krav på samhället, i vart fall inte så länge jag inte arbetar och betalar skatt.
I Sverige har vi en annan syn på saken än i många andra länder, här betalar vi för "allas" uppehälle, men ställer samtidigt i princip inga krav på invandrarna, i vart fall ställer vi inte mer krav på dem än vi gör på infödda svenskar.
Många tycker nog att det borde vara lite tuffare krav för invandrare.

Här i Piteå finns det ju knappt några invandrare, ser man någon med annorlunda hudfärg som är de oftast adopterade, och har då följaktligen integrerats så bra som det är möjligt.
Med tanke på min ringa erfarenhet av invandring eller integrationsproblem skall jag därför egentligen inte uttala mig, men just det här med segregerade bostadsområden tror jag aldrig att vi kommer ifrån - inte så länge vi är en demokrati.
Hade vi varit en totalitär stat hade vi kanske kunnat förvisa folk från botkyrka till Piteå, men det kommer ju aldrig att ske, det finns INGEN politiker i de mer rumsrena partierna som kommer att få stöd för några sådana regler som specifikt pekar ut invandrare som mer "tvingade" att flytta, t.ex. till lediga jobb.
Blir det en uppstramning när det gäller "tvingande flytt" så kommer det troligen bara att resultera i en sak, det kommer att gälla alla, inte bara invandrare - och det kommer att leda till en ytterligare urbanisering, då allt fler glesbygdsbor tvingas flytta till storstäderna för att ta de arbeten som erbjuds där.

För konstigt nog är det lätt för oss norrlänningar att få jobb i Stockholm och andra storstäder.

Kan bara hålla med bostadsområdesproblematiken är ju svår att göra så mycket åt. Det leder dock till automatisk segregation och det är ju tråkigt och motproduktivt.  Jag tror att många med invandrarbakgrund blir "tvingade" till den typen av bostadsområden på grund av att prisläge etc etc. Likväl som många aktivt väljer det.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad nttekniker

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Panasonic CU-E9DKE och Mitsubishi Q-heat 635
SV: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val idag?
« Svar #8 skrivet: 04 september 2012, 15:45:40 »
Du kanske skulle fixa så att rösten hamnar automatisk på 'Soffliggare' när man loggar in och inte har röstat nåt annat...  tummenupp
tummenupp
Panasonic CU-E9DKE (2005-2007) och Qheat 635 (2012) i en plans hus på 130kvm i sthlm från 1971.
Bytt alla fönster och fönsterdörrar till 3 glas oktober 2013.
Års förbrukning
2011= 14.8 Mwh
2012= 15.65 Mwh
2013= 16.06 Mwh
2014= 14.99 Mwh
2016= 15.64 Mwh

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val idag?
« Svar #9 skrivet: 04 september 2012, 20:56:24 »
Tror jag skulle lägga rösten på SD. Inte för att jag har något emot invandrare utan för att det är det enda partiet som tar upp enkla men för livskvaliteten avgörande frågor som rör sjukvård skola pensionärer barn mm helt enkelt frågor som var aktuella på Brantings tid och för honom. Och det gäller för alla invånare i Sverige. Sedan är det ju en nödvändighet att maten på bordet räcker till alla och gör den inte det, kan ju de som har överflöd dela med sig, men icke. FiR Och i vilka partier hittar vi dem?
Övriga partier tycker jag verkar vara stöpta i samma form.
Som när mor bakade sockerkaka när man var en tvärhand hög, ger en sleven och säger du får slicka den, fasen, man vill ju ha en bit av kakan. argue
En annan anledning till att rösta på SD är att man vill värna om demokratin. Det duger inte att försöka vuxenmobba bort och utestänga de man anser obekväma, det är trots allt ganska stort förhållandevis.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val idag?
« Svar #10 skrivet: 04 september 2012, 21:49:41 »
Något som är ganska typiskt är att vissa säger att för min del får det bli mera invandrare i Sverige och dom som säger det, bor ju inte ens med dom!! "Jag har stött på det ofta"

För mig får det gärna bli flera vargar, jag bor ju i sthlm ^-^

Själv har jag alltid röstat mellan att vara röd och rödare, men detta val som kommer kommer det att bli SD..

Jag vet flera som inte röstade på SD förra valet för man visste inte om dom skulle nå upp till spärren och då var rösten bortkastad.. Nu kommer dom att rösta på SD, gissar på att dom kommer bli det tredje största parti nästa val...
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1143
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val idag?
« Svar #11 skrivet: 04 september 2012, 22:00:21 »
Hej
Tror jag skulle lägga rösten på SD. Inte för att jag har något emot invandrare utan för att det är det enda partiet som tar upp enkla men för livskvaliteten avgörande frågor som rör sjukvård skola pensionärer barn mm helt enkelt frågor som var aktuella på Brantings tid och för honom. Och det gäller för alla invånare i Sverige. Sedan är det ju en nödvändighet att maten på bordet räcker till alla och gör den inte det, kan ju de som har överflöd dela med sig, men icke. FiR Och i vilka partier hittar vi dem?
Övriga partier tycker jag verkar vara stöpta i samma form.
Som när mor bakade sockerkaka när man var en tvärhand hög, ger en sleven och säger du får slicka den, fasen, man vill ju ha en bit av kakan. argue
En annan anledning till att rösta på SD är att man vill värna om demokratin. Det duger inte att försöka vuxenmobba bort och utestänga de man anser obekväma, det är trots allt ganska stort förhållandevis.
Instämmer med föregående talare. Tror oxå att folk känner att de etablerade partiernas företrädare allt  ifrån V till M inom lever i sin egen bubbla.
Med bostäder inne i de centrala delarna av storstäderna. Med allt vad detta kan erbjuda. Deras möten med mångkulturen är i bästa fall kyparen på deras favoritkrog eller städarna som ombesörjer städningen av deras bostäder.
Antagligen till hälften betalt genom Rutbidrag.

Sedan finns det "vanliga" folket som inte kan göra Rutbidrag eller ha möjlighet att bosätta sig på adresser som inte är överrepressenterade  av kriminalitet.

Om då det plötsligt dyker upp ett parti som mer påminner om gemene mans tillvaro. Så tror jag att det kan uppstå tycke.
Rent spontant känns SD politik mest Jordnära.
Med fundementala krav att sjukvård/äldrevården/skolan/rättsväsende osv skall tillgodoses.
Nu ges istället extra bidrag till bostadsområden som redan tidigare missköts sig.

Tror risken är stor att folk mer o mer undrar vad de betalar skatt till !

Förutom detta är SD det enda partiet mig veterligen som är emot både EU å Euron.
Många pluspoäng. Minuspoängen är att när man startar ifrån scratch så får man in många stolpskott.
Som massmedia förstås hoppar på direkt.
Tror att SD än så länge är det mest jordnära partiet.
Antar, pessimist som jag är att får åren gå så blir även SD lika slätstruket som de nuvarande partierna med skandaler.......

M v h tyke :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1143
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val idag?
« Svar #12 skrivet: 04 september 2012, 22:45:40 »
Hej

Mitt ingrodda misstroende mot de etablerade partierna göds när de med honungslena stämmor/mantran säger hur fantastiskt det skulle vara att vara med i en större sammanslutning. ( EUron)

Känns nästan som det finns en dold Agenda att sabba Konungariket Sverige.
Med massmedias goda minne.

På sistone har det lyckligtvis varit väldigt tyst på anslutningseuforin. Vad det nu kan bero på  ::).
I mina ögon visar det bara på vilka olika världar "dom" å vi lever i.

Tycker personligen att vi har en politikerelit/massmediaelit som borde ställas inför riksrätt för hur de missköter landets framtid.


Sedan skulle de få springa gatlopp bland alla de som blivit utsatta för det mångkulturella experimentet å andra avarter/misslyckade reformer.

M v h tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val idag?
« Svar #13 skrivet: 05 september 2012, 00:00:55 »
Vi bor i en demokrati och som vi alla vet är det grekiska för folkstyre.
Ändå finns det frågor som samtliga partier utom 1 tar upp och som vi absolut inte får rösta om.
De andra politikerna och journalistkåren tar alltid till rasistkortet så fort frågan kommer upp på bordet.
Och det är i min mening märkligt för det gynnar ingen och framförallt inte invandrarna.
Tar man emot fler människor än vad systemet klarar av att hantera då skickar man dem onekligen in i arbetslöshet,utanförskap och fattigdom.
Och jag tror att ju mer man försöker utesluta SD och ta upp just den frågan ju fler röster kommer SD få.

Personligen är jag riktigt splittrad för första gången i mitt liv.
Som det ser ut nu kommer jag för första gången i mitt liv rösta på det som nästan varit helt otänkbart tidigare, i kommunalvalet skulle jag idag rösta på Sossarna.
M har styrt i kommunen i mer än 30 år och nu har de fullständigt tappat greppet om verkligheten.
Vanligt problem när samma parti suttit för länge vid makten och blir maktfullkomliga.

Vad gäller rikspolitiken så ser jag det som så:
Det som en gång var en "röd grön sörja" och "fyra nyanser av blått" är nu enbart en brun sörja.

Så ännu är jag en soffliggare, men allt beror på utvecklingen i Europa det närmsta året vad jag väljer i nästa val.
Blir det kaos så kan man hoppas att M och S kan samarbeta för Sveriges väl och lägga gammalt groll bakom sig.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val idag?
« Svar #14 skrivet: 05 september 2012, 00:30:12 »
Politik...
Inför förrförra valet, var det 2006? Iaf så blev jag tillfrågad under en fest av Pappers avd _ _ av en styrelsemedlem vad jag skulle rösta på? Jag svarade att jag skulle rösta på det parti som öppet säger att de vill behålla kärnkraften... vilket jäävla liv det blev på han och strax senare på några andra i samma "färg".... Det är ju inte klokt egentligen vad det kan ställa till med... En del åskådare var väldigt imponerad av mig för att jag inte "la till han/dom" utan höll mig hyffsat lugn...

Inför detta val gjorde jag en stor "valtest" för att jag skulle se var jag stod, blev själv förvånad, men stämde tydligen bra med kärnkraftsfrågan. Nästa val vet jag inte vad det blir, absolut inte miljöpartiet, är övertygad om att de kan köra landet Sverige i sank för sina frågor, vi kanske sjunker senare iaf pga miljön? Soffan är ju sällan fel, även i andra  sammanhang... : )

Komplettering: Politiker inger inget större förtroende.


 
« Senast ändrad: 05 september 2012, 00:33:06 av leifa.k »
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!