Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lysrörsarmaturer, energisnÃ¥lt alternativ?  (läst 10841 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
Lysrörsarmaturer, energisnålt alternativ?
« skrivet: 31 mars 2011, 18:54:43 »
Finns det egentligen något man kan välja för rimliga pengar i dag?

Det bästa vore något att sätta i befintlig armatur. Det är ganska många watt det handlar om då sex-åtta dubbelarmaturer står och lyser hela dagarna.

Vad kommer i morgon, är dioderna redan här kanske?

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Lysrörsarmaturer, energisnålt alternativ?
« Svar #1 skrivet: 31 mars 2011, 19:39:01 »
Lysrör är väl snåla redan som dom är. Och kvicksilver innehåller dom oxå, det är ju så modernt!
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Lysrörsarmaturer, energisnålt alternativ?
« Svar #2 skrivet: 31 mars 2011, 19:43:51 »
Ja det kanske är det snålaste redan, det blir ju onekligen rätt mycket ljus av de 36watt den tar, men när det blir 8st som står på mest hela dagarna så plockar det kWh ändå. Därav frågan, men det är kanske extremtänkande ännu?

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Lysrörsarmaturer, energisnålt alternativ?
« Svar #3 skrivet: 31 mars 2011, 19:49:38 »
Det finns ju LED arbetsplatsbelysning, fantastiskt ljusstarka, men dom behöver ingen armatur...står på egna ben om du vill
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Lysrörsarmaturer, energisnålt alternativ?
« Svar #4 skrivet: 31 mars 2011, 19:52:22 »
Men frågan är väl om diodbelysningarna är effektivare än lysrör och lysrörslampor när det gäller hur många lumen man får för varje Watt.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Lysrörsarmaturer, energisnålt alternativ?
« Svar #5 skrivet: 31 mars 2011, 19:56:26 »
Två aspekter tycker jag finns att ta hänsyn till, dels ljuset, både styrka och hur man upplever det, men också kostnaden för armaturen/ljuskällan.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Lysrörsarmaturer, energisnålt alternativ?
« Svar #6 skrivet: 31 mars 2011, 20:03:52 »
LED ger c:a 90 lumen/watt,lysrör c:a 60. Kostnad är ju en annan sak, men du var ju ängslig för energiförbrukningen.
« Senast ändrad: 31 mars 2011, 20:31:23 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Lysrörsarmaturer, energisnålt alternativ?
« Svar #7 skrivet: 31 mars 2011, 20:12:32 »
Jag formulerade nog min fråga dåligt. Klart att man vill ha ned energiförbrukningen, även små steg är värda att ta, men det måste vara rimligt ur kostnadssynpunkt också.

Dessa LED-produkter kommer väl vara det mest naturliga att välja inom några år, men ännu verkar de lite väl dyra för min plånbok...

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Lysrörsarmaturer, energisnålt alternativ?
« Svar #8 skrivet: 31 mars 2011, 20:26:48 »
Led varierar rätt kraftigt från ca 60 Lumen/W och bra lysrör ger upp emot 90 Lumen/W, däremot har lysrör oftast bättre (bredare) spektrum och diodbelysningarna ger oftast en sämre ljusbild. Så nån större skillnad är det inte, det skulle vara priset då. Diodernas livslängd är överlägen men elektroniken som behövs har inte samma långa livslängd. Rent ekonomiskt är det ytterst tveksamt. Jag har i dagarna påbörjat en upphandling av ett väglyse, jag hat tittat på lite alternativ och dom diodbelysningar jag tittat på hänger inte riktigt med så det blir med största sannorlikhet högtrycksnatrium eller metallhalogen.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Lysrörsarmaturer, energisnålt alternativ?
« Svar #9 skrivet: 31 mars 2011, 20:31:57 »
Jag kan ju bara gissa, men om fem år så kommer antagligen LED vara förstavalet i många fall, först att få stå tillbaka borde halogenlampor vara. Jag tittade nyss på en "billigsida" och en LED-strålkastare för 1500:- ersätter en 50W halogenstrålkastare för 69:-.

En sådan behöver på min inköpslista gå ned minst 70-80% i pris för att jag skall välja den, trots betydligt lägre driftkostnad.

Men om fem år tror jag att den också är billigare..

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
SV: Lysrörsarmaturer, energisnålt alternativ?
« Svar #10 skrivet: 31 mars 2011, 20:42:52 »
Här är i alla fall lite mätresultat som jag gjorde på ledrör contra lysrör.
Effekt:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=30866.60
Ljusstyrkan:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=6237.140

Mvh Teltur
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Lysrörsarmaturer, energisnålt alternativ?
« Svar #11 skrivet: 02 april 2011, 08:23:45 »
Hi
ett normalt diodrör är på ca 18w ...räkna ut hur många rör du har å hur många timar dom lyser
sÃ¥ ser du besparing gissar  att du spar ca 50% i förbrukning
sen så är dom inte billiga du får nog räkna med 600 kr per rör

men...ta en livsmedel affär...ica här hemma har ca 200-250 rör som lyser 7 dar i veckan å ca 12-14 timmar per dag ....där skulle det snabbt löna sig

allt hänger på hur många timmar per dag grejerna används

sen så slipper man service på rören ett normalt diod rör ska eller bör fixa ca8- 10 år utan att bli märkbart sämmre,ett vanligt rör är normalt i ca 2 år sen tappar det effekt som F-N
säkert 30% om det lyser -...

Utloggad patrik123

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥neland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW SkÃ¥ne
SV: Lysrörsarmaturer, energisnålt alternativ?
« Svar #12 skrivet: 02 april 2011, 08:50:26 »
Ett normalt diodrör kanske inte ger lika mycket ljus som ett normalt kvicksilverrör. I kommersiella sammanghang där man räknar på arbetstid för byten kan det vara ett bra alternativ. Sjukhuset i Kristianstad håller på att byta lysrören mot ledlampor men det är inte diodrör. De menar att det kommer att löna sig och jag tycker att dt åtminståne ger tillräckligt med ljus och att allt blev mycket snyggare med den nya belysningen.

För min del är det i första hand spottar och liknande som ersätts med LED. Ingen halogen kommer in i mittt hus. Lysrör och lågenergilampor får leva kvar några år till sen blir det troligen 100% LED på sikt. De kommer att bli bättre och billigare men för att utvecklingen skal gå framåt måste man ju även konsumera dagens teknik så man signalerar att forskningen gett resultat.

Utloggad emwgrni

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Varberg
  • Antal inlägg: 278
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Atlas1302ELC
SV: Lysrörsarmaturer, energisnålt alternativ?
« Svar #13 skrivet: 02 april 2011, 20:03:47 »
Hej,

Svenske kocken.
Titta på Nordicled.com, har livslängd på 100´timmar på sina armaturer. Har gjort några parkeringar med dessa armaturerna. Är imponerad av deras olika optik, och framförallt kylningen av dioderna.
En armatur med 60dioder motsvarar minst en 150W natrium/kvicksilver.

Sedan tror inte jag att livslängden på diodrör blir speciellt lång, de har svårt att bli av med värmen.

mvh emwgrni
Värmer 190m2 golvyta 1 1/2planshus, i Halland.
Baxi Solo Innova 50kW mot 5,2m3 tank(ar) i uthus
Hembyggd kulvert till boningshus.
Kulvert till Verkstad/Frd, ca 90m2 som värms till 12Grader
Lesol 22,5m2 solfångare.
Sunlogger 2020
Hemsida till loggern http://www.e-logger.se/pub?W99BBR73&p=1
Solceller 51st 250W Monokristalina från Renesola, omriktare KostalPiko12

Utloggad Stefan M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trelleborg
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Kan lite om mycket
SV: Lysrörsarmaturer, energisnålt alternativ?
« Svar #14 skrivet: 02 april 2011, 20:17:53 »
Hej

Sjukhusen i Skåne byter ut till eco longlife i sina lysrörsarmaturer.
Sänker från 36 till 32 watt per rör och tredubblar livslängden på de nya rören
Kostnaden per rör ca 120 kr inkl elektronisk glimmer

Reviderat från 40 till 36 watt standardrör, var fick jag 40 ifrån?

Stefan
« Senast ändrad: 02 april 2011, 20:55:21 av Stefan M »
Nibe F2025-14, dockad till vedpanna med 2 m3 liters acctankar. Varmvatten via växelventil. Egen styrning via datorn till TAC 6501. 300 m2 uppvärmd yta.
Panasonic PE12DKE luft/luft till rum på ca 95 m2 samt PE9CKE i kök och hall.
Solfångare och värmepumpen till poolvärme på sommaren. Fläktkonvektor direktkopplad till solfångare övriga året.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!