Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byte av direktel till bergvärme  (läst 7120 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Shoemaker

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Byte av direktel till bergvärme
« skrivet: 18 januari 2011, 15:18:08 »
Är spekulant på ett jättefint hus på 2 plan med källare. Huset är på 200kvm och (145kvm biarea, dvs mest källare). Huset värms upp idag med direktverkande el och har säkert orginalelement. Det är byggt 1972 och ej renoverat sen dess. Nuvarande ägarna använder 30 000kwh, dock tror jag att vi vill ha lite varmare än så.

Nu till frågan. Är det värt för oss att byta hela värmesystemet till bergvärme. Vet att vi tänkte byta ut allt från varmvattenbredare, element och hela faderullan i så fall. Vi är en familj med två små barn och vet att vi kommer att bo där många många år. Vi är totalt otekniska själva och vill gärna få experthjälp. Är det lönsamt? Vad kostar det mellan tummen och pekfingret? Finns det seriösa firmor i Gävleområdet som någon kan rekomendera för hela värmeprojektet? Något vi måste tänka på värmemässigt innan vi slår till och köper?

Tacksam för svar!
« Senast ändrad: 18 januari 2011, 15:19:43 av Shoemaker »

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: Byte av direktel till bergvärme
« Svar #1 skrivet: 18 januari 2011, 16:45:00 »
Ja, med era premisser skulle jag säga att det är värt det. Både ur ekonomisk- och komfortmässig synvinkel.

En konvertering börjar nog nånstans på 250tkr för ett hus med er storlek om ni inte ska göra något arbete själva. Fundera på golvvärme om ni ändå ska renovera mycket, det förbättrar pumpens prestanda.
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad bjoiv

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byte av direktel till bergvärme
« Svar #2 skrivet: 18 januari 2011, 16:50:17 »
Hej och välkommen. Vad som är värt och inte värt är väldigt individuellt likasom synen på vad som är en acceptabel återbetalningstid för en investering. Så här har jag resonerat.

Vi kommer från en lägenhet in i huset och har x pengar "över" från lägenhetsförsäljningen.
En del av dessa pengar kan man då välja att antingen minska bottenlånen i nya huset, eller investera i ett nytt värmesystem.

Investering handlar om storleksordningen 250 tusen och det kommer nog vara nåt liknande för dig om du skall köpa alla tjänster.

250000 i minskade bottenlån skulle spara 8750 SEK årligen (med en antagen ränta på 5%)

En konservativ gissning på din förbrukning efter BV installation kanske är en halvering av total elförbrukning.
Årlig besparing med BV (15000 kwh x 1,3 SEK/kwh) = 19500 SEK årligen.

Plättlätt val tycker jag. Om du vill kan du ju även lägga in i kalkylen att ditt hus sannolikt ökar 100.000 i värde efter installationen.

OBS att ovanstående tankesätt kanske inte är helt funkis om man ligger nära bolånetaket, då kanske man resonerar annorlunda kring risken med att belåna sig samt att man får använda en annan kalkylränta.

För mig känns ovanstående som ett mer relevant sätt att se på investeringen än att stirra sig blind på den exakta återbetalningstiden, men som sagt, det är individuellt.
« Senast ändrad: 18 januari 2011, 16:57:35 av bjoiv »
Suterränghus söder om Stockholm, byggÃ¥r 1971. 100+100m2 uppvärmd yta.  LLVP och FTX Flexit VGS400.

Utloggad Shoemaker

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Byte av direktel till bergvärme
« Svar #3 skrivet: 18 januari 2011, 17:19:23 »
Nu blev gubben imponerad att jag hittat en sådan här fin sida där vi får svar på allt vi tänkt på och inte tänkt på.

Golvvärme överallt är nog inte att tänka på i alla rum, då det är jättefina parkettgolv i fina mönster i nästan alla rum. Dock är badrummen och övriga rum tänkbara till golvvärme. Härligt med varma golv tycker vi och slippa synliga radiatorer är också positivt. Nu måste jag syna alla kort och se var golvvärme går in. Tack för den idéen.

250-300t är något vi tänkt att installationen får kosta och förhoppningsvis får vi vårt "gamla" hus sålt och lite pengar över till renovering. Nu gäller det att vi får huset som vi drömmer om. Lite lurigt det där när det alltid ska budas hejvilt.

Bergvärme är väl igen idé att komplettera med solvärme eller dyligt, eller?

Fler tips och idéer mottages tacksamt!  :)

Utloggad bjoiv

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byte av direktel till bergvärme
« Svar #4 skrivet: 18 januari 2011, 18:17:54 »
Den mentala hälsan är ju nÃ¥t att väga in ocksÃ¥.. man slipper spendera all tid pÃ¥ att gÃ¥ runt och klaga pÃ¥ vädret och vara förbannad pÃ¥ Vattenfall sÃ¥ fort tempen sjunker under -5  :)
Suterränghus söder om Stockholm, byggÃ¥r 1971. 100+100m2 uppvärmd yta.  LLVP och FTX Flexit VGS400.

Utloggad ola_fagerstedt

  • Blivande värmepumpsfreak
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byte av direktel till bergvärme
« Svar #5 skrivet: 18 januari 2011, 18:32:24 »
Jag (vi) har precis konverterat (okt 2010) från direktel till bergvärme (se signatur). Alla hemma är helnöjda. Övriga främst för att det är varmt överallt i huset och mycket behagligare värme än tidigare (vi hade gamla "brödrostar" innan) vilket naturligtvis jag också tycker är positivt. Dessutom har förbrukningen än så länge klart motsvarat förväntningarna. Vi gjorde av med ca 1200 kWh i december för värme+VV och då värmer vi hela huset (260 kvm varav 230 kvm till ca 23 ºC och garagedel ca 30 kvm som är ca 17-18 ºC med dåligt isolerade garagedörrar som av naturliga skäl öppnas ett par gånger per dag). Vi lät en firma sköta allt och gjorde ingenting själva. För vår del kostade det 244 000 kr efter ROT men i det ingår frikyleinstallationen på 22 000 kr efter ROT.

Mvh

/Ola
Souterränghus, 260 kvm, treglasfönster, hyggligt välisolerat, byggår 1977, Stockholm

Tidigare direktverkande el.

2010-10-06: Konvertering pågår.

2010-10-13: Konvertering klar!

NIBE F1245-10. UKV100. 200 m borra. 16 radiatorer (22:or), 1 fläktkonvektor (Eveco typ 28) i garagedelen. Frikyla: Takkassett Eveco UTNC 50.

Tidigare uppskattad förbrukning 35 000 kWh/år (värme + VV). Siktar på att komma ner till 8500 kWh/år.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Byte av direktel till bergvärme
« Svar #6 skrivet: 18 januari 2011, 18:34:05 »
Och solvärme skaffar man inte för det ekonomiska när man har VP utan för att man "tycker om" det.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: Byte av direktel till bergvärme
« Svar #7 skrivet: 18 januari 2011, 21:04:59 »
När vi konverterade från direktverkande el till vattenburet värmesystem + bergvärme (2005) så kostade det oss 165 kkr.
Då gjorde jag en del arbete själv (montering av radiatorer samt håltagning i trossottnar och väggar).
Själva konverteringen till vattenburet kostade 55 kkr.
I vårt fall var elradiatorerna från sent 70-tal och fungerade riktigt dåligt. Ett byte av elradiatorer till moderna med pulsstyrning (heter det väl) skulle ha kostat 45 kkr.

Ser man det så blir kanske en konvertering billigare än man först kan tro...
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: Byte av direktel till bergvärme
« Svar #8 skrivet: 18 januari 2011, 21:31:42 »
Fler tips och idéer mottages tacksamt!  :)

Läs pÃ¥, läs pÃ¥, läs pÃ¥, fundera och tänk. Bolla ideeér här först och var väldigt kritisk till alla som ska "kränga pÃ¥ er en värmepump", det verkar tyvärr vara lÃ¥ngt frÃ¥n alla rörmokare som vet hur en nytt värmesystem ska dimensioneras för att bli sÃ¥ bra som möjligt. Den samlade kompetensen och erfarenheten pÃ¥ detta forum är rätt oslagbar, det har jag märkt under tiden jag hängt här  Thumbsup


Ni har säkert hört det förut också, men försök hinna "bo in er" först i huset. Då kan man gå och klura endel som kan spara stora slantar i slutänden.

270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad HWS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Oxelösund
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byte av direktel till bergvärme
« Svar #9 skrivet: 19 januari 2011, 15:08:28 »
Har du tänkt på ett sk minivattensystem. Det betyder att man installerar inte radiatorer under varje fönster, utan använder sig av strategiskt placerade fläktelement.
Mitt hus, som är egentligen inte så lämpligt pga att det är så långsträckt, klarar sig med fyra konvektorer på 1,5-3kW och en rejäl badrumstork.
Kostnaden gick på 168000kr (+25000 om jag hade valt bergvärme, vilket jag efter de senaste två åren nästan ångrar, att jag inte gjorde).
Långsträckt 1 1/2-plansvilla i Oxelösund. 200m² övre, 40m² nedre våning. Byggt 1975 - isoleringsstandart jämförbart med 1990talet. Har haft direktverk el. Total elåtgång då ca 20 000 KW/år. Konverterat till Optima 1100 med Kombimodul 300A/W samt installerat ett minivattensystem med Carrierfläktar Juli 2009.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Byte av direktel till bergvärme
« Svar #10 skrivet: 19 januari 2011, 17:42:18 »
Oj låter jobbigt, med 4 blåsande/flåsande fläktar, hoppas visserligen de går tystare än luftvärmepump, men ändå fläktar som skall lagras om mm, men säkert bra returtemp..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad HWS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Oxelösund
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byte av direktel till bergvärme
« Svar #11 skrivet: 20 januari 2011, 12:12:19 »
Citera
Oj låter jobbigt, med 4 blåsande/flåsande fläktar
Kunde ju svara, att man vänjer sig, men det är väl i högsta grad individuellt.

Däremot, om man har dem litet överdimensionerade och kan låta dem gå på minihastighet 90% av tiden, är man knappt besvärad.
En stor fördel är, att du får snabbt varmt, när du brassar på.
Långsträckt 1 1/2-plansvilla i Oxelösund. 200m² övre, 40m² nedre våning. Byggt 1975 - isoleringsstandart jämförbart med 1990talet. Har haft direktverk el. Total elåtgång då ca 20 000 KW/år. Konverterat till Optima 1100 med Kombimodul 300A/W samt installerat ett minivattensystem med Carrierfläktar Juli 2009.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Byte av direktel till bergvärme
« Svar #12 skrivet: 03 februari 2011, 00:34:00 »
Ja, nu överdriver ju Apan kanske, men faktum är att de hörs, även på den lägsta hastigheten, men det är inte besvärande, man vänjer sig fort. Den stora frågan tycker jag är, hur tysta är fläktkonvektorerna om säg 10 år? Det sista argumentet tycker jag försvinner. "En stor fördel är, att du får snabbt varmt, när du brassar på". Ska ni bo läänge i huset, satsa på stora konventionella radiatorer. Tror ni blir nöjdast då!
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Byte av direktel till bergvärme
« Svar #13 skrivet: 03 februari 2011, 02:10:01 »
Låt oss säga att du lånar till investeringen. Det är ett av de få lån du kommer ta som kommer minska den totala kostnaden.

Ja så är det faktiskt.
Elbesparingen är högre än räntan och amorteringen. Mer eller mindre oavsett vilken lösning du väljer.
Alternativet är alltså att du inte gör någonting åt värmen och då kommer det kosta mer...

det är således ett mycket trevligt "problem" du står inför.

Givet storleken så tror jag att om ni vill ha hela huset uppvärmt och är en familj så kommer förbrukningen vara mycket högre än de 30mwh som angivits. Säkert är det även så att er investeringskostnad kommer vara högre än 250 000 om ni lejer ut jobbet.

I någon mån skulle det kanske gå att återanvända delar av det befintliga vattenburna systemet? I källaren kan ni nog köra det alla fall. Om inte annat ett litet vattensystem med fläktkonvetor. Dom 2 bo-planen borde väl lämpa sig för golvvärme.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad p-s

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
SV: Byte av direktel till bergvärme
« Svar #14 skrivet: 03 februari 2011, 05:10:35 »
Är spekulant på ett jättefint hus på 2 plan med källare. ……………

Tacksam för svar!

Tänk på att om ni inte konverterar utan vill byta ut den befintliga installationen, dvs elradiatorer till nya, VV-beredare etc. Så är ju även det en kostnad på säkert minst 50’ och eftersom installationen idag är ca 40 år så måste den bytas inom en snar framtid ändå.

Varje ny radiator skall gÃ¥ pÃ¥ ca 6000:- inkopplat, driftsatt etc. dvs helt färdig anläggning, sÃ¥ tänk sÃ¥ sÃ¥ fÃ¥r du en hint om vad det kommer att gÃ¥ pÃ¥, typ 10 nya rad = ca 60'  Och tänk pÃ¥ att installationen skall bli SNYGG dvs fackmannamässigt utförd, och BETALA EJ ALLT innan hela jobbet är klart.

Nuvarande ägarna använder 30 000kwh, dock tror jag att vi vill ha lite varmare än så?
Kolla upp om allt är till uppvärmning eller om det är den totala effekten?

NÃ¥got vi mÃ¥ste tänka pÃ¥ värmemässigt innan vi slÃ¥r till och köper? Tänk pÃ¥ att systemet skall dimensioneras rätt sÃ¥ att värmepumpen gÃ¥r sÃ¥ optimalt som möjligt. Dvs det nya radiatorerna skall vara RÄTT.  Och tänk pÃ¥ att COP kommer landa runt 2,8-3.0 pÃ¥ Ã¥rsbasis.  Om det är en rätt byggd anläggning.  COP pÃ¥ 4-5 som det snackas om stämmer INTE.

Ta in pris frÃ¥n minst 3 olika installatörer om det är möjligt,  sÃ¥ du kan jämföra pris , teknisk lösning mm. En kanske räknar med en 8 kw pump, en annan 10 kw etc ....

Gå även in på energimyndighetens sida på webben, finns bra information och du kan även göra en energikalkyl där så ser du vilka effektiviseringar du kan göra, etc.

Vi skall byta hela systemet till bergvärme nu i sommar, för vi är i samma situation som er. Dvs gamla elradiatorer, etc ….    Och vi vill ha en robust, enkel, installation. Dvs radiatorer och inte fläktluftvärmare, tänk pÃ¥ att dessa mÃ¥ste servas, gÃ¥r sönder mm..mm..

Vi har funderat på frikyla men som det ser ut nu kommer vi INTE installera det.

Men sen e det bara Ã¥ köra, vad kan gÃ¥ fel e ju bara ett hus  :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!