Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Resonans i ventilationskanal.  (läst 20705 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Resonans i ventilationskanal.
« skrivet: 13 augusti 2005, 03:38:31 »
Håler som bäst på med att installera/justera in min "nya" FTX.

Det jag stött på är att jag får resonansljud i ventilationskanalen som jag har svårt att få bort. Det uppträder vid samtliga varvtal på fläktarna men i lite olika delar av systemet beroende på om det är tilluften eller frånluften. Som jag upplever det så är det själva ventilationskanalen som vibrerar då frekvensen är mycket låg.

FTXen är ansluten med flexibla slangar på tillluft/frånluft från huset och det finns ljuddämpare i "överflöd" både på tillluft och frånluft.

Den enda jag snart inte prövat är att "sektionera" ventilationsrören med flexibel slang så att resonansen inte tar sig så långt. Ska även pröva att stänga av en fläkt i taget för att se om det gäller både tilluft och frånluft eller bara den ena kanalen.

Är det någon som upplevt något liknande?

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad FrittDrag

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Resonans i ventilationskanal.
« Svar #1 skrivet: 27 augusti 2005, 14:14:50 »
Vad menar du med att du har  ljuddämpare i "överflöd", man brukar ha tvÃ¥ stycken (en pÃ¥ tilluften / en pÃ¥ frÃ¥nluften) ?

Hur styr du fläktarnas hastighet ?
Om du styr med tyristerstyrning av någon slag ("dimmer" etc.) så ger dom ofta upphov till lite lustiga ljud i fläktarna som sedan fortplantar sig i systemet.

Hoppas du hittar oljudets källa  :)

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Resonans i ventilationskanal.
« Svar #2 skrivet: 28 augusti 2005, 00:17:36 »
Ljuddämpare i "överflöd" innebär att det finns ljuddämpare direkt efter FTX på inluft och direkt före FTX på frånluft. Dessutom finns ljuddämpare i anslutning till samtliga från/tilluftdon.

Fläktvarvet styrs med transformator.

Tyvärr har jag inte haft tid att leta efter ljudkällan ännu men blir nog snart tvungen till det pga av ljudet i TV rummet.

/Johan
« Senast ändrad: 28 augusti 2005, 00:19:39 av utopiazz »
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Resonans i ventilationskanal.
« Svar #3 skrivet: 28 augusti 2005, 04:52:54 »
Fläktvarvet styrs med transformator...

De brukar kunna ge oönskade resonansljud, speciellt om man satt in en billigare typ av trafo. Prova köra fullt flöde på båda fläktarna, kanske är det där ditt problem finns.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Resonans i ventilationskanal.
« Svar #4 skrivet: 28 augusti 2005, 12:10:54 »
Fläktvarvet styrs med transformator...

De brukar kunna ge oönskade resonansljud, speciellt om man satt in en billigare typ av trafo. Prova köra fullt flöde på båda fläktarna, kanske är det där ditt problem finns.

Citera
Det uppträder vid samtliga varvtal på fläktarna

Tyvärr spelar hastigheten ingen roll. Resonansljudet finns där ändå. Med mitt "öra" verkar det vara i stort sett samma frekvens oberoende av luftflöde.

Från början var det tänkt att vi skulle ha 160mm kanaler som "stamledning" och sedan 125mm eller 100mm i avstick beroende på vilka flöden som behövdes i de olika rummen. Nu fick vi tag på ett sprillans nytt aggregat som iofs var är för litet men med tanke på att det bara kostade 1500:- så fick det duga så länge. Anslutningen från det är 125mm, så från det ökar sedan dimmensionen till 160mm för att sedan minskas ner efter runt 15-20m till 125 igen. De don som vi har "oljudet" i är de som ligger först på inluft/frånluft, övriga är knäpptysta

Jag var i kontakt med en bekant som för 10-15år sedan projekterade ventanläggningar (ritkigt stora sådana för industrin). Det han gissade på utan att ha sett anläggningen var att det skapas resonans genom att en stående våg bildas mellan två av dimmensionsförändringarna som finns i systemet.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Resonans i ventilationskanal.
« Svar #5 skrivet: 28 augusti 2005, 12:18:11 »
Snacka inte om vad till/ frånluft don kan ge för otäcka irriterande ljud. Öppna eller minska lite där det brummar mest så kanske de irriterande ljuden försvinner.

utopiazz din förstoring av lufttummaorna är en bra idee att få ner vent ljud. Du vet nog hur en vent ljuddämpare ser ut. den är ju som en puckel på en kamel. Flera puckar gör många gånger bättre nytta än en ensam.
« Senast ändrad: 28 augusti 2005, 12:19:57 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Resonans i ventilationskanal.
« Svar #6 skrivet: 28 augusti 2005, 12:43:01 »
Snacka inte om vad till/ frånluft don kan ge för otäcka irriterande ljud. Öppna eller minska lite där det brummar mest så kanske de irriterande ljuden försvinner.

utopiazz din förstoring av lufttummaorna är en bra idee att få ner vent ljud. Du vet nog hur en vent ljuddämpare ser ut. den är ju som en puckel på en kamel. Flera puckar gör många gånger bättre nytta än en ensam.

Visst kan man få irriterande ljud. Det är ett av skälen till montering av ljuddämpare. Det andra skälet är att minska överhörning mellan olika rum i samma kanalsystem.

I mitt fall så är oljudet inte knutet till flödet i donen eller hastigheten på fläktarna utan finns där som ett svagt men tydligt lågfrekvent ljud. Men ljudet finns endast i det första donet på till. resp frånluften. Övriga don är knäpptysta även om flödet är 15-20l/s

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad G Bergström

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Resonans i ventilationskanal.
« Svar #7 skrivet: 28 augusti 2005, 12:50:03 »
Kan det vara stommljud?
Har du koll så att det inte beror på vibrationer i ventkanalen som förs över mot stommen.
Har du fästat in kanalerna te x hängande fritt nedåt?
Lägg aldrig kanalerna te x ovanpå eller mot en del av stommen/bjälke /träregel.


SkellefteBygdens Trähus byggt 1985, yta ca:220m² totalt, (112m² BV +108m² KV).
2-5 personer + katt.
Nibe 1130-10,0kw, innegivare, behovssänkning, effektvakt (ingen elpatron i VP).
Egen installation Okt 2005.
Byte kylmodul (nu scroll) och KB-pump Dec 2023.
Borö 320Liters VV-tank med 15m VV-slinga + 10m förvärmningsslinga.
Borrat 201m (194m aktivt), med möjlighet till bevattning.
Befintligt delvis omdisponerat (2 bytta till större)vattenburet 2-rörs , 20st Thermopanel radiatorer (effekt 7145w vid 55°C framl).
Demonterade termostatventiler.
Förra 200L EL-VVB ombyggd till volymöknings-tank, inkopplad som första radiator på radiatorkrets (med ev elreserv).
Praktiskt vid -33°C ute./+22°C inne, framledning=51°C, (lägsta temp hitills i 2-dygn), ingen elpatron inkopplad. Mjukstart/stopp byt 2012
Myseldar/stöttar vid svinkyla med 2-4m³ved/år i KEDDDY insats. Maxvex FTX-ventilation nu med PLC-styrning.
Elförbrukning före ca: 32-33MWh/år,
ELförbrukning inkl hushållse & uppvärmningnu ca: 10 300 KWh/år.

I Sommarstugan luftvärmepump= ZIBRO SC 1326.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Resonans i ventilationskanal.
« Svar #8 skrivet: 28 augusti 2005, 13:50:57 »
Ventrören hänger i bladskruvsfästen, runt kanalen sitter sedan ett metallband som fästs med bult i bladskruven. Dock är det "stumm" genomgång genom två bjälklag. Anslutningen mellan FTX aggregatet och ventkanalerna är gjord med flexslang av aluminium godkänd för bostadsventilation. Aggregatet är placerat i källaren.

I korthet så ser tilluften ut som följer:
FTX ansluten med flexrör (125mm) därefter 3m 125mm ventkanal inkl. ljuddämpare (125/900mm). Sen sker en övergång till 160mm och rören går upp genom golvbjälklaget. Ytterliggare en ljuddämpare (160/600mm). Avstick med T-rör 160mm med anslutet tilluftdon 14l/s. Kanalen fotsätter sedan genom mellanbjälklag och sedan genom vindsbjälklag. På vinden sker sedan flera förgreningar till 125mm till olika rum. Samtliga dessa förgreningar är försedda med ljuddämpare i direkt anslutning till tilluftdonen.
Endast i det första luftdonet finns resonansljud. Det donet har egentligen ingen ljuddämpare beroende på utrymmesbrist, men det finns en ljuddämpare direkt före T röret.

Frånluften ser i princip likadan ut sånär som på att första luftdonet (19l/s, har flexljuddämpare utdragen till 900mm längd och böjd 90gr) inte sitter på undervåningen utan på övervåningen med avstick i slutet på 160mm kanalen

Det jag tror sker är att det blir som en stående luftvåg pga av först en kanalförstoring och därefter en kanalminskning. Ljudet finns bara i de luftdon som sitter på 160mm kanalen.

Jag ska försöka rita en skiss å blir det kanske lite mer begrip-loiijwdf-ligt


/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad FrittDrag

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Resonans i ventilationskanal.
« Svar #9 skrivet: 28 augusti 2005, 13:52:47 »
Har du så många ljuddämpare borde dom äta upp dina "ståemde vågor" eller andra luftljud i systemet.
Hur är aggregatet placerat, finns ett lite konstigt fenomen om man ställer att aggregat på brädder imellan takstolar (på vind då). Se alltid till att aggregat står på något stabilt.
(Om det nu står på en vind) Testa att lyfta aggeragtet och lägga någon form av gummi under stödfötter/punkter.
Finns ljudet även om du helt täpper till dem dom/rör som ljuder är i ? (t.ex. stoppa upp en stor handduk i kanalen)

Bara för att nämna en annan (ljud)felkälla, har du använt don-ramar ? om inte blir det ibland ett läckare runt don/tak.

Finns inget värre än (o)ljud i ett hus   :-\

Utloggad G Bergström

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Resonans i ventilationskanal.
« Svar #10 skrivet: 28 augusti 2005, 13:58:20 »
Och aggregatet står med tex en marskiva eller något annat lämpligt under sig
så att du inte får stommljud från aggregatet ?
Tejpat alla skarvar/krökar täta (med o-ringar), så du inte får läckage/flås därifrån?

Obalans eller lager ljud (har du bytt till nya fräscha SKF-kullager)i fläktarna?
« Senast ändrad: 28 augusti 2005, 14:08:12 av KONULT »
SkellefteBygdens Trähus byggt 1985, yta ca:220m² totalt, (112m² BV +108m² KV).
2-5 personer + katt.
Nibe 1130-10,0kw, innegivare, behovssänkning, effektvakt (ingen elpatron i VP).
Egen installation Okt 2005.
Byte kylmodul (nu scroll) och KB-pump Dec 2023.
Borö 320Liters VV-tank med 15m VV-slinga + 10m förvärmningsslinga.
Borrat 201m (194m aktivt), med möjlighet till bevattning.
Befintligt delvis omdisponerat (2 bytta till större)vattenburet 2-rörs , 20st Thermopanel radiatorer (effekt 7145w vid 55°C framl).
Demonterade termostatventiler.
Förra 200L EL-VVB ombyggd till volymöknings-tank, inkopplad som första radiator på radiatorkrets (med ev elreserv).
Praktiskt vid -33°C ute./+22°C inne, framledning=51°C, (lägsta temp hitills i 2-dygn), ingen elpatron inkopplad. Mjukstart/stopp byt 2012
Myseldar/stöttar vid svinkyla med 2-4m³ved/år i KEDDDY insats. Maxvex FTX-ventilation nu med PLC-styrning.
Elförbrukning före ca: 32-33MWh/år,
ELförbrukning inkl hushållse & uppvärmningnu ca: 10 300 KWh/år.

I Sommarstugan luftvärmepump= ZIBRO SC 1326.

Utloggad Alexander Pettersson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 334
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KISS Keep It Simple Stupid!
    • VP-Dygn
SV: Resonans i ventilationskanal.
« Svar #11 skrivet: 28 augusti 2005, 14:21:03 »
Jag vet inget om ventialation...  :-[

Tror också på en stående våg mellan förminskningarna.
En ide vore kanske att mäta avståndet sedan räkna ut resonansfrekvensen.
Sedan kan du generera samma frekvens i PC:n och med ditt goda öra avgöra om det verkar vara samma frekvens.
(Du kanske kan spela in ljudet i PC:n och göra en FFT-analys för att hitta frekvensen).
Ljudet du hör kan också vara en multippel/överton av resonansfrekvensen.

Ljuddämparna på röret dämpar låga frekvenser dåligt... Men det vet du säkert redan..
Sedan är det ju frågan hur du ska bli av med ljudet...
En förminskning på 160mm röret på 1/3 av dess längd kanske?

/Nibe 1110-4, 500L VVB 2-kammrör, ytjord 200m lera, VV-cirk, lågtempradiatorer och golvvärme. 8 000kWh/år. Lite hushållsel.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Resonans i ventilationskanal.
« Svar #12 skrivet: 28 augusti 2005, 16:08:41 »
FrittDrag:
Stomljud från FTX aggregaten tror jag inte det är. Fläktarna hänger i små gummidämpare och aggregatet står på en hylla med "liggunderlag" emellan för att minska eventuellt stomljud.

Konult:
Aggregatet är förvisso begagnat men aldrig använt tidigare. Det var fortfarende förpackat i orginalkartong och fläktarnas transportsäkring satt kvar. Tar jag ur fläkten helt ur aggregatet så är den "tyst" sånär som på att det blåser som f-n.
Samtliga skarvar är försedda med oringar. Dessutom popnitade och tejpade efter alla konstens regler. Även anslutningsramarna är tejpade och nitade.

Alexander Pettersson:
Jo jag vet att låga frekvenser dämpas dåligt av ljuddämparna. Jag ska få låna en ljudanalysator med mikrofon i nästa vecka för att se vilka frekvenser det är. Tipset var att mäta både i kanalen, utanpå kanalen samt i anslutning till donen för att få rätt frekvensomfång.
Jag har varit i kontakt med tillverkaren av aggregatet och han trodde också att det kunde bli en stående våg pga av dommensionsändringarna. Han föreslog också att montera in en förminskning på 160mm röret. Trodde att det skulle räcka med en förminskning och sedan en förstoring direkt efter varandra. Hans tipps var att dessa inte skulle sitta på mitten av rörlängden utan placeras någonstans mellan 1/3 och 1/2 längden.

Men jag ska mäta ljudfrekvensen vid olika fläkthastigheter för att se om den är konstant eller varvtalsberoende. Återkommer under veckan med resultat.


Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Resonans i ventilationskanal.
« Svar #13 skrivet: 28 augusti 2005, 23:19:59 »
Prova koppla bort transformatorn helt, det kanske hjälper.
(Om jag har rätt)

Samma frekvens hela tiden... 50 Hz... motorn!
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Resonans i ventilationskanal.
« Svar #14 skrivet: 29 augusti 2005, 01:26:31 »
Prova koppla bort transformatorn helt, det kanske hjälper.
(Om jag har rätt)

Samma frekvens hela tiden... 50 Hz... motorn!

Har varit inne på det tidigare. Problemet är bara att även om jag tar bort trafon har jag ju fortfarende 50Hz på matningen till fläktarna så jag tycker inte det borde hjälpa. Enda sättet då skulle vara att byta till likstömsfläkar vilket jag inte riktigt känner för att göra.
Jag mäter frekvensen under veckan. Om det visar sig att den ligger i på 50Hz eller en resonansfrekvens till 50Hz får jag funder ut någon bra lösning till att dämpa just den störande frekvensen.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!