Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fighter 2020 10 Kw utlöst larm 11, fläkt stoppad, varför?  (läst 6524 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thomas HBG

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
Hej alla.

Jag har sedan 2 år haft min fighter 2020 10 kw, och den har i princip gått bra utom under vissa perioder såsom nu.

Jag har de senaste dagarna fått flera larm nr 11, dvs "Fläkt stoppad pga. Suggastemp T4 är lägre än Förångartemperaturen T7"

Koll på T4 precis efter avfrostning = 6,0 grader
samt T7 = 9,5 grader.

Efter ytterliggare 5 min drift var T4 på -0,9 till -2,0, dvs. pendlande.
T7 var på -1,1 till -1,6 också pendlande.

Därefter stannade VP´n och indikerade larm 11.

Min första fråga är: Kan jag själv justera detta?

Min andra fråga är: Vad beror detta på?

Jag kan återställa/starta om när jag bryter strömmen men det är rätt segt att hålla på så, även om jag har julledigt.
Efter en "nollställnining" går den en 20 min period sen stannar den med larm indikering nr: 11

Hoppas någon kan hjälpa mig inför stundande julhelg, då INGA injusterings människor finns att tillgå.

God Jul / Thomas
« Senast ändrad: 23 december 2009, 10:13:04 av Thomas HBG »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Tempskillnaden är rätt liten nu när det är så kallt ute att en liten felvisning på en av givarna kan få såna konsekvenser. Det du kortsiktigt kan göra är att sänka laddflödet, antingen genom att ställa ner laddpumpen eller (om den står på lägsta flödet) strypa lite med en ventil.

Kontrollera tempdiffen över VP:n, det finns diagram i manualen som visar vilken tempdiff man ska eftersträva vid olika utetemp. Du kan ha lite högre tempdiff än i diagrammen nu, om du justerar tillbaka flödet när det blir varmare ute.

Sen är det troligen så att nån av givarna visar lite fel, de behöver kanske bytas.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fighter 2020 10 Kw utlöst larm 11, fläkt stoppad, varför?
« Svar #2 skrivet: 23 december 2009, 16:21:17 »
Det är temgivarna som är fel, den Ã¥rsmodellen du har har väldigt dÃ¥liga givare. 
Min stannade förra vintern på det larmet, sen bytes givare och sedan har den gått perfekt Thumbsup
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
alltid tråkigt när något krånglar. Men när man häver ur sig sådan skit som Tomas gjort här så måste man berätta vad som är felet.
Väljer man en seriös installatör  sÃ¥ fÃ¥r man inte sÃ¥dana problem. Men visst har vi krÃ¥ngelmaskiner precis som det finns mÃ¥ndagsex när det gäller bilar. Överlag funkar luft/vatten bra här, men nu när det blev kallt sÃ¥ gick det in eltillskott. En seriös säljare lovar inte-20 utan eltillskott.
Eltillskottet går hos mig in vid runt -1 grad tidigare om det blåser. Den har klarat ner till-9 grader under ett dygn när jag glömde slå över från höst vår läge. Att köra höst vår när det är minusgrader är inte bra.
elen skall gÃ¥ in nrä det älr kallt, det kommer att hända med splitarna ocksÃ¥. Effekten 12 kw är vid - 7 grader. Nackdelen med nibe är att det stÃ¥r en symbol när eltillskottet gÃ¥r in och dÃ¥ blir kunden  hysterisk 1 streck motsvarar 1,5 kw 3 streck 4,5 kw. Ett hus pÃ¥ 3 m3 tar 9-10 kw vid DUT, alltsÃ¥ kallaste dagen pÃ¥ Ã¥ret.
Eva
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hawkeye 99.ursäkta men vad är det som tomas skriver som är skit.
c-c

Jag såg då inget skit i tomas in-lägg
alla problem var upp-radade
kanske jag har tagit en julgrogg förmycket ?
kjell  *vinkar* tomte::
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad Thomas HBG

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
alltid tråkigt när något krånglar. Men när man häver ur sig sådan skit som Tomas gjort här så måste man berätta vad som är felet.
Väljer man en seriös installatör  sÃ¥ fÃ¥r man inte sÃ¥dana problem. Men visst har vi krÃ¥ngelmaskiner precis som det finns mÃ¥ndagsex när det gäller bilar. Överlag funkar luft/vatten bra här, men nu när det blev kallt sÃ¥ gick det in eltillskott. En seriös säljare lovar inte-20 utan eltillskott.
Eltillskottet går hos mig in vid runt -1 grad tidigare om det blåser. Den har klarat ner till-9 grader under ett dygn när jag glömde slå över från höst vår läge. Att köra höst vår när det är minusgrader är inte bra.
elen skall gÃ¥ in nrä det älr kallt, det kommer att hända med splitarna ocksÃ¥. Effekten 12 kw är vid - 7 grader. Nackdelen med nibe är att det stÃ¥r en symbol när eltillskottet gÃ¥r in och dÃ¥ blir kunden  hysterisk 1 streck motsvarar 1,5 kw 3 streck 4,5 kw. Ett hus pÃ¥ 3 m3 tar 9-10 kw vid DUT, alltsÃ¥ kallaste dagen pÃ¥ Ã¥ret.
Eva

 
???ÖÖh, jag förstår inte riktigt vad för skit jag häver ur mig.
Tål ni inte höra att Nibe inte är så bra som de försöker utlova...?
Det verkar finnas många måndags ex. från Nibe ;D

Fakta:

VP´n fungerar inte som den ska.

3 olika injusterare har kollat och justerat under 2,5 års drift. Samtliga har även varit i kontakt med Nibe... driftstörningar kvarstår.

Samtliga påtalar också att det är VÄLDIGT vanligt att just Nibe krånglar, mer än andra märken...

Självklart begriper jag att elpatronen på EVP 270 går in och spetsvärmer, framförallt tappvarmvattnet.
Men om du läser min fråga/inlägg igen, så var det inte det som jag avsåg... utan vad indikering S11 beror på!
Detta på grund av att man genom Nibes manual bara får halva-/eller inga förklaringar alls.

Vad jag sen tycker om L/V-pumpar i allmänhet och Nibe i synnerhet kan du läsa om i mitt andra inlägg... *vinkar*


« Senast ändrad: 27 december 2009, 13:44:46 av Thomas HBG »

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Fighter 2020 10 Kw utlöst larm 11, fläkt stoppad, varför?
« Svar #6 skrivet: 27 december 2009, 17:11:25 »
 :o Huvudinlägget bortraderad det var synd det. Men de av oss som kommer ihÃ¥g ursprungsinlägget fick aldrig veta att det har varit tre st gubbar och kollat....

Då kan man hålla med om att det är svagt att gubbarna inte fått igång det hela. Normalt anser man att man håller på med det hela tills det fungerar.
Det gjorde alltid jag som tv-tekniker och ofta byttes "skitet" ut till slut.
Men tyvärr var det många som klagade vid sidan om utan att be mig fixa till problemet.
Kan inte fixa till problem om man inte vet om det.....Fegisar ;D

I min manual står det att S11 ej används hmm men det gäller pumpens inbyggda display.
Äsch f-n du har 2020modellen ursäkta.

Hmm fläkt stoppad: Tillse att luftflödet ej är blockerad. Vid återkommande larm kontakta tekniker....
Knepigt, det är väl inte avfrostningsproblem som orsakar isbildning och dåligt luftflöde eller olämplig placering av utedel? Ja ja jag bara frågar försiktigt...

« Senast ändrad: 27 december 2009, 17:36:08 av hulta »

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Fighter 2020 10 Kw utlöst larm 11, fläkt stoppad, varför?
« Svar #7 skrivet: 27 december 2009, 17:38:31 »
Utökad information om felen brukar endast förbehållas teknikern inte kunden.
Så är det inom hemelektroniken.

Utloggad Thomas HBG

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
:o Huvudinlägget bortraderad det var synd det. Men de av oss som kommer ihåg ursprungsinlägget fick aldrig veta att det har varit tre st gubbar och kollat....

Då kan man hålla med om att det är svagt att gubbarna inte fått igång det hela. Normalt anser man att man håller på med det hela tills det fungerar.
Det gjorde alltid jag som tv-tekniker och ofta byttes "skitet" ut till slut.
Men tyvärr var det många som klagade vid sidan om utan att be mig fixa till problemet.
Kan inte fixa till problem om man inte vet om det.....Fegisar ;D

I min manual står det att S11 ej används hmm men det gäller pumpens inbyggda display.
Äsch f-n du har 2020modellen ursäkta.

Hmm fläkt stoppad: Tillse att luftflödet ej är blockerad. Vid återkommande larm kontakta tekniker....
Knepigt, det är väl inte avfrostningsproblem som orsakar isbildning och dåligt luftflöde eller olämplig placering av utedel? Ja ja jag bara frågar försiktigt...



Hej Hulta.

Tyvärr är det inget som stoppar luftflödet, önskar att det var så enkelt.

Har däremot loggat temp på kanal T4 (suggas) samt T7 (förångartemp) vid konstant drift. Värdena är lååååångt ifrån optimala, vad jag förstått.

T4 ligger på +0,8 -> +1,0 vid +4 grader utomhus temp.

T7 ligger på i princip samma värden...?!

Övriga värden i T-menyn ligger som de skall, när jag jämför med en kollegas värden (fighter 2025 8 kw + VVM 300).

Om jag fattat saken rätt, så har jag antingen ingen gas i systemet, vilket motsäger sig då jag får värme in i pannan.
Eller, så är det givarna som fått riktigt "tuppjuck".


Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Fighter 2020 10 Kw utlöst larm 11, fläkt stoppad, varför?
« Svar #9 skrivet: 29 december 2009, 10:22:00 »
:o Huvudinlägget bortraderad det var synd det. Men de av oss som kommer ihåg ursprungsinlägget fick aldrig veta att det har varit tre st gubbar och kollat....

Då kan man hålla med om att det är svagt att gubbarna inte fått igång det hela. Normalt anser man att man håller på med det hela tills det fungerar.
Det gjorde alltid jag som tv-tekniker och ofta byttes "skitet" ut till slut.
Men tyvärr var det många som klagade vid sidan om utan att be mig fixa till problemet.
Kan inte fixa till problem om man inte vet om det.....Fegisar ;D

I min manual står det att S11 ej används hmm men det gäller pumpens inbyggda display.
Äsch f-n du har 2020modellen ursäkta.

Hmm fläkt stoppad: Tillse att luftflödet ej är blockerad. Vid återkommande larm kontakta tekniker....
Knepigt, det är väl inte avfrostningsproblem som orsakar isbildning och dåligt luftflöde eller olämplig placering av utedel? Ja ja jag bara frågar försiktigt...



Hej Hulta.

Tyvärr är det inget som stoppar luftflödet, önskar att det var så enkelt.

Har däremot loggat temp på kanal T4 (suggas) samt T7 (förångartemp) vid konstant drift. Värdena är lååååångt ifrån optimala, vad jag förstått.

T4 ligger på +0,8 -> +1,0 vid +4 grader utomhus temp.

T7 ligger på i princip samma värden...?!

Övriga värden i T-menyn ligger som de skall, när jag jämför med en kollegas värden (fighter 2025 8 kw + VVM 300).

Om jag fattat saken rätt, så har jag antingen ingen gas i systemet, vilket motsäger sig då jag får värme in i pannan.
Eller, så är det givarna som fått riktigt "tuppjuck".



Thomas!! Jag börjar bli nervös nu....Hoppas min maskin fungerar problemfritt...
Ber nu till värmegudarna.... a:gl

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fighter 2020 10 Kw utlöst larm 11, fläkt stoppad, varför?
« Svar #10 skrivet: 29 december 2009, 16:03:47 »
Enda problemet jag har haft är givarna. Men min vp är 3 år i maj, man tycker att om det varit problem med givarna så mycket så borde det väl vara åtgärdat på de nya 2025.
Eftersom man har 10 Ã¥rs försökring sÃ¥ borde man väl sparat in nÃ¥gra kronor pÃ¥ den tiden. Min vp är intjänad under nästa Ã¥r  Thumbsup
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Thomas HBG

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
Enda problemet jag har haft är givarna. Men min vp är 3 år i maj, man tycker att om det varit problem med givarna så mycket så borde det väl vara åtgärdat på de nya 2025.
Eftersom man har 10 Ã¥rs försökring sÃ¥ borde man väl sparat in nÃ¥gra kronor pÃ¥ den tiden. Min vp är intjänad under nästa Ã¥r  Thumbsup

Hej.

Problemet var inte givarna utan det var gasgenomströmningen i kompressorn vilken var för hög.
Teknikern ströp ner det så att diffen mellan T4 och T7 lirar bättre :)

Hoppas att det funkar nu...

Håller nu på justera Delta T...

Vet någon om det är framledningstemp. på radiatorkretsen som avses eller är det tempen på T3 som avses när man
skall välja kurva i diagrammet?

/ Thomas

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fighter 2020 10 Kw utlöst larm 11, fläkt stoppad, varför?
« Svar #12 skrivet: 29 december 2009, 18:33:57 »
Vet någon om det är framledningstemp. på radiatorkretsen som avses eller är det tempen på T3 som avses när man
skall välja kurva i diagrammet?

2020 kan inte styras efter nån kurva, du måste ha VVM300 eller SMO 10 för att göra det. Men då styr den efter framledningsgivaren.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fighter 2020 10 Kw utlöst larm 11, fläkt stoppad, varför?
« Svar #13 skrivet: 30 december 2009, 08:36:55 »
Enda problemet jag har haft är givarna. Men min vp är 3 år i maj, man tycker att om det varit problem med givarna så mycket så borde det väl vara åtgärdat på de nya 2025.
Eftersom man har 10 Ã¥rs försökring sÃ¥ borde man väl sparat in nÃ¥gra kronor pÃ¥ den tiden. Min vp är intjänad under nästa Ã¥r  Thumbsup

Hej.

Problemet var inte givarna utan det var gasgenomströmningen i kompressorn vilken var för hög.
Teknikern ströp ner det sÃ¥ att diffen mellan T4 och T7 lirar bättre :)   Ã„r det sÃ¥nt som ändras med tiden eller var det felinställt frÃ¥n fabrik? med tanke pÃ¥ att den är nÃ¥gra Ã¥r gammal

Hoppas att det funkar nu...

Håller nu på justera Delta T...

Vet någon om det är framledningstemp. på radiatorkretsen som avses eller är det tempen på T3 som avses när man
skall välja kurva i diagrammet?

/ Thomas
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad preset

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fighter 2020 10 Kw utlöst larm 11, fläkt stoppad, varför?
« Svar #14 skrivet: 30 december 2009, 21:09:23 »
Hej.

Problemet var inte givarna utan det var gasgenomströmningen i kompressorn vilken var för hög.
Teknikern ströp ner det så att diffen mellan T4 och T7 lirar bättre :)

Hoppas att det funkar nu...

Håller nu på justera Delta T...

Vet någon om det är framledningstemp. på radiatorkretsen som avses eller är det tempen på T3 som avses när man
skall välja kurva i diagrammet?

/ Thomas


Kurvorna i diagrammet representerar VP:ns framledningstemperatur T2, ligger du emellan får du interpolera.

/preset
Nibe 2020-10 och Elomax 450, villa i Skåne byggår -41 och -90, ca 200 m2 boyta uppvärmt till 23 gr, 155 m2 källare varav ca 75 m2 komfort-uppvärmt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!