Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Blinkande Timer-lampa pÃ¥ pÃ¥ Panasonic CS-E9DKEW - vad gör vi för fel?  (läst 55028 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ulrik+Carolina

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Hej!

Som nya husägare och nya ägare av luft/luftvärmepumpen Panasonic CS-E9DKEW så har vi inte -trots idogt läsande av manualen- förstått exakt hur man ska använda den.

Det som händer är att vi ställer pumpen i läget "auto" och ställer in önskad temperatur. Pumpen går igång och värme kommer fram.
När vi återkommer på kvällen så blinkar "timer-lampan" och pumpen ger ingen värme, och det är ganska kallt i huset. När vi då försöker använda fjärrkontrollen för att ställa om pumpen så reagerar den inte alls, och vi måste då rycka ur sladden för att "boota" om den. Då kan vi igen kommunicera med fjärrkontrollen och få den att gå igång.

Varför fungerar det inte att ställa in läget "auto" om man vill upprätthålla en temperatur i huset?
Vad betyder det att timer-lampan blinkar? Är det att ett tidsprogram är inställt eller är det ett felmeddelande?
Vad skiljer "auto-läget" från "heat-läget"?
Varför går det inte att använda fjärrkontrollen när timer-lampan blinkar?

Det finns uppenbarligen en timer-funktion, men även om vi raderat alla tidsinställningar för denna, så blinkar timer-lampan när vi återkommer på kvällen.(Under dagarna har det i princip varit nollgradigt hela tiden).

Är det någon som vet hur vi ska göra för att få värmepumpen att underhållsvärma hela tiden?


 

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
är det timer lampan som blinkar så läs manualen för att se hur man tar fram felkoden.

Under luckan pÃ¥ fjärrkontrollen har du tvÃ¥ nedsänkta knappar. Tryck in "check" med en penna. Stega upp med upp/ned knapparna framför inomhus-enheten. Maskinen kommer pipa till vid  den aktuella felkoden. Säger den H00 är allt ok. Ett rätt vanligt fel är H16 pÃ¥ E9 Maskinerna. Finns mÃ¥nga trÃ¥dar om detta här och tom en egen avdelning: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=81.0

Läs ut felkod och ta kontakt med dem där du köpte den.

Annars ang att använda auto. Använd Heat när du vill värma och Cool när du vill kyla.
Auto försöker hålla tempen konstant vilket gör att pumpen kan stå och värma och kyla om vart annat (vilket inte är så ekonomiskt).


« Senast ändrad: 14 december 2008, 22:13:40 av MangeH »

Utloggad Ulrik+Carolina

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Tack för snabbt svar!

Ok, när timerlampan blinkar är det alltså fel och det finns en felkod. Självklart. Borde jag förstått. :-)

När dom som sålde huset till oss var med vid besiktningen så hände samma sak, och säljarna verkade inte så "haj" på maskinen, men dom fick iaf fram en felkod som då hette F11. Detta var för flera veckor sedan.

Jag fick nyss berättat för mig att sambon kollade felkoderna på det sätt du beskrivit häromdagen och hon fick inte fram någon kod alls då, trots blinkande timer-lampa.

Vårt problem är att värmepumpen inte har någon dokumentation alls var den är köpt eller vem som har installerat den. Allting är ett "svartjobb" från händige herrn. Om det nu är fel på hela utomhusdelen (och felkod H16) , kommer Panaonic ändå att ersätta oss med en ny utedel eller är det lika bra att vi då köper en helt ny pump?
 

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tack för snabbt svar!

Ok, när timerlampan blinkar är det alltså fel och det finns en felkod. Självklart. Borde jag förstått. :-)

När dom som sålde huset till oss var med vid besiktningen så hände samma sak, och säljarna verkade inte så "haj" på maskinen, men dom fick iaf fram en felkod som då hette F11. Detta var för flera veckor sedan.

Jag fick nyss berättat för mig att sambon kollade felkoderna på det sätt du beskrivit häromdagen och hon fick inte fram någon kod alls då, trots blinkande timer-lampa.

Vårt problem är att värmepumpen inte har någon dokumentation alls var den är köpt eller vem som har installerat den. Allting är ett "svartjobb" från händige herrn. Om det nu är fel på hela utomhusdelen (och felkod H16) , kommer Panaonic ändå att ersätta oss med en ny utedel eller är det lika bra att vi då köper en helt ny pump?
 

Är det H16 så tar nog panasonic sitt ansvar. Dock kan det ta lång tid.

Ska finnas både telnr till vem man ska prata med och nån e-post adress där man kan höra av sig. (Har för mig att det tar tid att få svar på mailen)

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Du kan själv...
ladda ner servicemanualen från nätet. Pana verkar hittills alltid ha bytt/reparerat alla utedelar med H16 indikation utan kostnad för ägaren. Läs under H16 på detta forum.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Har även för mig att jag läst i nån tråd att F11 och H16 kan vara samma fel på pumpen.
(Kan dock vara minnet som sviker mig)

Edit: Var nog denna tråd jag tänkte på: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=13836.msg136875#msg136875

Girija

  • Gäst
Har fått samma problem med min Panasonic med samma model.
Det hjälper  inte  med check knappen. Inget pip eller felkod.  Kollat att fjärr
kontroll funderar med digital kamera. Går inte att få bort den blinkande timer
knappen. Har någon ett vettigt svar. Hjälps inte med manualen. Går ej stänga
av timer blinkning. Hjälp !!                                                                     

Utloggad Lussebulle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 176
  • Karma +0/-0
  • Ururu-Sarara Emura Nexura Caldo Origo Altherma
Hej!

Som nya husägare

Hur nya? Problemet kan bli förra ägaren. Om jag inte missminner mig. Kolla med mäklaren.
Daikin, vad annars?

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
De har nog bott där i minst 5 Ã¥r nu sÃ¥...  ::) Hoppas det löste sig med pumpen!

Ang. pump som inte reagerar på fjärren så prova bryta strömmen till den helt. Hjälper inte detta så är det något galet med IR-mottagaren eller fel på styrkortet i innerdelen.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Huddinge68

  • Gäst
Huddinge68
SV: Blinkande Timer-lampa på på Panasonic CS-E9DKEW - vad gör vi för fel?
« Svar #9 skrivet: 06 januari 2016, 22:07:24 »
Någon som har tips på vad man kan göra när man får fel kod H11??!

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
H11 = "Indoor/outdoor abnormal Communication" enligt en äldre servicemanual.

Kontrollera
• Internal / external cable connections
• Indoor / Outdoor PCB

Om det inte är fel på kabeln inkl. anslutningar mellan inne- och utedel är det troligen fel på något av kretskorten.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!