Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Röklukt värre än nÃ¥gonsin! HJÄLP!  (läst 24032 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Majem

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Röklukt värre än någonsin! HJÄLP!
« skrivet: 12 november 2007, 21:30:20 »
Förra vintern hade vi en del problem med att vi fick in röklukt i huset när grannarna eldade i sin kamin. Vi har en Nibe Fighter 410P, installerad i feb 06... rätt ny alltså. I år är problemet än värre. Varje kväll stinker det av rök och jag känner hur halsen blir alldeles rosslig och jag får ont i huvudet.

Det är inte så att de eldar med dålig ved, men de eldar varje kväll... och för mig som inte ens är rökare så börjar jag undra hur hälsosamt det egentligen är att andas in den här röken?? Har sett att det blir sotiga ringar runt donen i taket, fast det kommer väl inte bara från röken, antar jag.

Finns det verkligen INGENTING man kan göra åt detta? Går det justera ventilationen på annat sätt? Jag avstår gärna lite ventilation i huset mot att slippa få in all rök för det är fruktansvärt jobbigt.

Alla tips mottages TACKSAMT!

/Majem

Utloggad JohnnyJH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 144
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Röklukt värre än någonsin! HJÄLP!
« Svar #1 skrivet: 12 november 2007, 23:24:53 »
Jag antar att du bor i ett fristående hus?
Om det inte ryker för kung och fosterland från grannen så verkar det som du har ditt friskluftsintag på ett väldigt ogynnsamt ställe i relation till din grannes skorsten.
Om så är fallet så kan antingen din granna skaffa högre skorsten:)
eller så får du flytta ditt friskluftsintag. Det finns lite exempel här i forumet där folk har lett tillluftsrör under mark en bit för att värma upp tilluften på vintern och vice vers på sommaren så det kan vara en smart lösning. om inte annat kan du använda det som motivation för arbetet förutom olägenheten från din grannes rök.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Röklukt värre än någonsin! HJÄLP!
« Svar #2 skrivet: 12 november 2007, 23:36:37 »
Om man klagar hos kommunen så tror jag att dom kan bestämma att dom inte får elda så mycket.Men det kanske inte är så roligt för grannhälsan.
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad kave

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Röklukt värre än någonsin! HJÄLP!
« Svar #3 skrivet: 13 november 2007, 07:17:18 »
Förra vintern hade vi en del problem med att vi fick in röklukt i huset när grannarna eldade i sin kamin. Vi har en Nibe Fighter 410P, installerad i feb 06... rätt ny alltså. I år är problemet än värre. Varje kväll stinker det av rök och jag känner hur halsen blir alldeles rosslig och jag får ont i huvudet.

Det är inte så att de eldar med dålig ved, men de eldar varje kväll... och för mig som inte ens är rökare så börjar jag undra hur hälsosamt det egentligen är att andas in den här röken?? Har sett att det blir sotiga ringar runt donen i taket, fast det kommer väl inte bara från röken, antar jag.

Finns det verkligen INGENTING man kan göra åt detta? Går det justera ventilationen på annat sätt? Jag avstår gärna lite ventilation i huset mot att slippa få in all rök för det är fruktansvärt jobbigt.

Alla tips mottages TACKSAMT!

/Majem


Om din granne eldar på detta vis så vet han inte hur man eldar med ved. Det måste ju vara en hälsofara för alla runt omkring oavsett om man är ute eller inne.
Eldar man på korrekt vis med korrekt ved blir det ingen rök överhuvudtaget, bara när man börjar elda.
Fråga din granne först och om det inte hjälper tala med kommunen.
Bor utanför Borås, ComfortZone CE65L med 500L acctank. 200m2 Suterränghus från 1972.
21 grader inne. Värmer garaget med konvektorelement till cirka 7 grader.
2-Glasfönster, ingen tilläggsisolering, klarar ner till 0 grader utan eltillskott.
Årsförbrukning 16500kwh.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Röklukt värre än någonsin! HJÄLP!
« Svar #4 skrivet: 13 november 2007, 07:24:01 »
flytta friskluftsintaget, o bevara grannsämjan !
du säger ju själv att han inte eldar vårslöst !
smuts runt tilluftsdondon, beror på medejektering

mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Röklukt värre än någonsin! HJÄLP!
« Svar #5 skrivet: 13 november 2007, 11:14:19 »
Det handlar inte bara om att ha torr ved, man måste elda med rätt lufttillförsel också, troligen eldar de med för lite luft (mycket vanligt).

Grannen vill antagligen inte ha alltför varm brasa och stryper då lufttillförseln istället för att lägga på lite mindre med bränsle. Korrekt sätt att elda en liten brasa är att lägga på sparsamt med bränsle istället för att vräka på en massa vedträn och strypa på lufttillförseln.

Försök prata med grannen om detta och att du upplever deras brasor som väldigt rökiga.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Majem

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Röklukt värre än någonsin! HJÄLP!
« Svar #6 skrivet: 14 november 2007, 19:33:02 »
Tusen tack för era svar!

Vi har funderat på att ta ett snack med grannen, men det är ju så himla svårt. De har bott här i området i 16 år... vi har bott här i 1½... och de har säkert eldat med ved hela vintrarna tidigare. Jag kan dock också känna att det inte bara kan vara VI som har ont av detta, hela området stinker! När jag kom hem i dag kände jag röklukten t.o.m. innan jag klivit ur bilen...

Vi har dock fått kontakt med en ventilationsfirma nu som skall komma och ta sig en titt. Enligt dem skall det inte behöva vara såhär, utan det skall gå att göra något åt. Hur återstår väl att se, men vi betalar gärna några tusen om det går att få en uthärdlig inomhusluft igen! I alla fall kan det ju vara bra att veta ifall det är något fel hos oss, och om det inte är det - om allting är precis som det skall - så är väl nästa steg att ändå ta upp det här med grannen... och kanske också kolla med kommunen vad det finns för bestämmelser.

Tycker idén med att lägga tilluftsrör under marken lÃ¥ter väldigt bra, ifall nu inget annat skulle hjälpa. Att leva halva Ã¥ret med ett "rökfyllt" hus är INTE ett alternativ i alla fall!  >:(

/Majem

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Röklukt värre än någonsin! HJÄLP!
« Svar #7 skrivet: 14 november 2007, 19:44:50 »
Ge grannen en värmepump i julklapp...  tomte::
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Röklukt värre än någonsin! HJÄLP!
« Svar #8 skrivet: 14 november 2007, 20:00:20 »

Förslag till argument vid samtal med grannen: Rökiga brasor betyder dÃ¥lig verkningsgrad pÃ¥ eldningen, en massa ved i onödan gÃ¥r Ã¥t. DÃ¥ligt för miljön, "pyreldade" pannor släpper enligt NaturvÃ¥rdsverket ut sÃ¥ mycket kolväten (främst metan) att de ur miljösynpunkt (växthuseffekten) är värre än oljepannor. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Röklukt värre än någonsin! HJÄLP!
« Svar #9 skrivet: 14 november 2007, 20:57:44 »
Hej !

Alltså , vad eldar din granne i ? Öppen spis ?
Kanske det vore att flytta Tillluftsdon till motsatta sidan av huset ? Eller kanske det blir orimligt mycket jobb ?
Otroligt att nÃ¥gon eldar sÃ¥ där , pÃ¥ vÃ¥r dialekt kalas det att "tjytoelda" , risk finns dessutom för soteld !  :D
Eller kanske skaffa (dubbla) kolfilter ???:D  ;D

  :)
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Röklukt värre än någonsin! HJÄLP!
« Svar #10 skrivet: 15 november 2007, 10:55:21 »
Jag tycker det är fel att ni ska få ändra på saker i erat hus för att grannen eldar fel,fel utrustning.

Det är på gång förändringar som kanske kommer leda till en straff avgift för hushåll som eldar i ej miljögodkända pannor.
Vet ej om det kommer gälla öppna spisar,kaminer.

Det är sÃ¥n grym skillnad med miljögodkända grejor. Hos mig försvinner den vita röken 1m frÃ¥n skorstenen och nÃ¥gon lukt känner man inte  Thumbsup
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Majem

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Röklukt värre än någonsin! HJÄLP!
« Svar #11 skrivet: 17 november 2007, 20:38:18 »
Hej !

Alltså , vad eldar din granne i ? Öppen spis ?
Kanske det vore att flytta Tillluftsdon till motsatta sidan av huset ? Eller kanske det blir orimligt mycket jobb ?
Otroligt att nÃ¥gon eldar sÃ¥ där , pÃ¥ vÃ¥r dialekt kalas det att "tjytoelda" , risk finns dessutom för soteld !  :D
Eller kanske skaffa (dubbla) kolfilter ???:D  ;D

  :)

Om jag fattat det hela helt rätt så är det en vanlig braskamin som de eldar i. Inget konstigt alls alltså och förra vintern var det inte såhär illa som det varit i år, så det känns som att något har hänt.

Vi har funderat på att flytta tillufsdonet, men hur blir det? Måste inte det sitta i anslutning till värmepannan? Den står ju i tvättstugan som är belägen åt grannens håll...

/Majem

Utloggad JohnnyJH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 144
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Röklukt värre än någonsin! HJÄLP!
« Svar #12 skrivet: 17 november 2007, 21:07:01 »
Om jag fattat det hela helt rätt så är det en vanlig braskamin som de eldar i. Inget konstigt alls alltså och förra vintern var det inte såhär illa som det varit i år, så det känns som att något har hänt.

Vi har funderat på att flytta tillufsdonet, men hur blir det? Måste inte det sitta i anslutning till värmepannan? Den står ju i tvättstugan som är belägen åt grannens håll...

/Majem

Det verkar helt sjukt att det skall behöva ryka så. Om jag förstår dig rätt så har du ditt insug nere vid marken i höjd med tvättstugan, det är du säker på? Och grannen har sin rök enom vanlig skorsten 5-7 meter högre upp?
Du måste helt enkelt tala med din granne om ovanstående stämmer. Du kan ju alltid läggar rör runt huset men det känns ju lite märkligt.

Jag hade tilluften på taket när vi flyttade in men stekte man bacon så kände man det i barnens rum först eftersom köksfläkten satt bredvid. Mao finns det alltid korkade installationer men korkade grannar kan vara jobbiga.

Utloggad Majem

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Röklukt värre än någonsin! HJÄLP!
« Svar #13 skrivet: 19 november 2007, 20:23:17 »

Det verkar helt sjukt att det skall behöva ryka så. Om jag förstår dig rätt så har du ditt insug nere vid marken i höjd med tvättstugan, det är du säker på? Och grannen har sin rök enom vanlig skorsten 5-7 meter högre upp?
Du måste helt enkelt tala med din granne om ovanstående stämmer. Du kan ju alltid läggar rör runt huset men det känns ju lite märkligt.

Jag hade tilluften på taket när vi flyttade in men stekte man bacon så kände man det i barnens rum först eftersom köksfläkten satt bredvid. Mao finns det alltid korkade installationer men korkade grannar kan vara jobbiga.

Nej, nej - vi har inte insuget nere vid marken, utan det är pÃ¥ gaveln av huset en bra bit upp... kanske 4 meter upp. Grannen har en vanlig skorsten. Vi kanske skulle ha vÃ¥rt insug nere vid marken... eftersom röken stiger uppÃ¥t... men samtidigt sÃ¥ har det luktat rök i precis hela omrÃ¥det när det varit som värst, och dÃ¥ hjälper det väl inte var insuget sitter. De senaste dagarna har det varit rökfritt, antagligen beroende pÃ¥ att det varit varmare sÃ¥ de inte eldat i kaminen. Skall man hÃ¥lla tummarna för en vinter med 10 plusgrader kanske?  Sc:,h

/Majem

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Röklukt värre än någonsin! HJÄLP!
« Svar #14 skrivet: 19 november 2007, 20:39:58 »
Om han nu snÃ¥leldar sÃ¥ att det stinker i hela omrÃ¥det bör det innebära att han fÃ¥r en duktig beläggning med tjära i rökrör/skorstenspipa, vilket är en brandrisk. Var full i fan och frÃ¥ga honom vad han har för grejor med svepskälet att ni själva funderar pÃ¥ en kamin  ;) , men att ni just hört om diverse problem typ tjärbeläggning, nya miljöbestämmelser m.m.

Annars är bästa investering 1 st stort kolfilter samt flytt av friskluftsintag, men om han eldar så att det stinker i hela området är jag osäker på om filtret tar 100%.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!