Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Avfrostar hela tiden  (läst 11002 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zaibot

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Filipstad
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Medlem i H16-klubben
    • www.kuhlins.com
Avfrostar hela tiden
« skrivet: 25 oktober 2007, 22:10:14 »
Har precis fått min utbytespump från Panasonic. Har kört den ca 1 månad.

Nu gör den en avfrosting var 45:e minut, trots att det är två plusgrader ute. Detta kan väl inte vara nödvändigt?

Kollade sista gången nu och det är inte alls mycket frost på utedelen.

Jag har läst här på forumet att ca 2 timmar mellan varje avfrostning är normalt vid denna temperatur.

Vad kan det vara för fel? En givare?

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Avfrostar hela tiden
« Svar #1 skrivet: 27 oktober 2007, 10:15:53 »
Har precis fått min utbytespump från Panasonic. Har kört den ca 1 månad.

Nu gör den en avfrosting var 45:e minut, trots att det är två plusgrader ute. Detta kan väl inte vara nödvändigt?

Kollade sista gången nu och det är inte alls mycket frost på utedelen.

Jag har läst här på forumet att ca 2 timmar mellan varje avfrostning är normalt vid denna temperatur.

Vad kan det vara för fel? En givare?


 Ska vara sÃ¥ = Panasonic äggklocks avfrostning
 mvh Kjell
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Avfrostar hela tiden
« Svar #2 skrivet: 27 oktober 2007, 16:25:25 »
Hej

Jag är lite förundrad över att den skulle ha en äggklocksfunktion, är det verkligen så ?

Finns det någon som har en sån pump och som kan ta Rickard eminenta logger och logga temperaturen på rören till innerdelen.
Jag skulle vilja se om den avfrostar helt tidsmässigt eller om temperaturen styr det hela.

MVH
Messer

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Avfrostar hela tiden
« Svar #3 skrivet: 27 oktober 2007, 17:36:36 »
Hej

Jag är lite förundrad över att den skulle ha en äggklocksfunktion, är det verkligen så ?

Finns det någon som har en sån pump och som kan ta Rickard eminenta logger och logga temperaturen på rören till innerdelen.
Jag skulle vilja se om den avfrostar helt tidsmässigt eller om temperaturen styr det hela.

MVH
Messer

 Det har stÃ¥tt mycket här pÃ¥ forumet om avfrostningen pÃ¥ Panasonic
Tror det var minus 5 grader så var det bara äggklocke avfrostning
 Min nya TE 9a är lite mer intelligent den börjar med äggklocks avfrostning vid
 minus 8-10 grader
mvh Kjell
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Avfrostar hela tiden
« Svar #4 skrivet: 28 oktober 2007, 02:59:20 »
Hej

Jag skulle iallafall vilja se en logg på fenomenet.
Anledningen är enligt mitt tycke ganska enkelt, om man får för dålig temp-diff på utedelen så behöver man antagligen avfrosta, och det är väl inte svårt att mäta eller ?
Problemet med avfrostning borde bara vara hur längen ska men hålla på för att det skall bli lagom avfrostat.
Jag har kurvor på min burk och den verkar hålla på tills en viss tempdiff uppstår så jag ville bara jämföra om det nu finns någon som har loggat sånt.

MVH
Messer

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Avfrostar hela tiden
« Svar #5 skrivet: 28 oktober 2007, 18:38:12 »
Hej

Jag skulle iallafall vilja se en logg på fenomenet.
Anledningen är enligt mitt tycke ganska enkelt, om man får för dålig temp-diff på utedelen så behöver man antagligen avfrosta, och det är väl inte svårt att mäta eller ?
Problemet med avfrostning borde bara vara hur längen ska men hålla på för att det skall bli lagom avfrostat.
Jag har kurvor på min burk och den verkar hålla på tills en viss tempdiff uppstår så jag ville bara jämföra om det nu finns någon som har loggat sånt.

MVH
Messer


 Vad har du för fabrikat pÃ¥ din  (burk) ?
  Kjell
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Avfrostar hela tiden
« Svar #6 skrivet: 28 oktober 2007, 20:47:30 »
Hej

Jag skulle iallafall vilja se en logg på fenomenet.
Anledningen är enligt mitt tycke ganska enkelt, om man får för dålig temp-diff på utedelen så behöver man antagligen avfrosta, och det är väl inte svårt att mäta eller ?
Problemet med avfrostning borde bara vara hur längen ska men hålla på för att det skall bli lagom avfrostat.
Jag har kurvor på min burk och den verkar hålla på tills en viss tempdiff uppstår så jag ville bara jämföra om det nu finns någon som har loggat sånt.

MVH
Messer
om man ska mäta någon temp, så är det överhettning. när den är nere på noll är det hög tid för avfrostning ,för att undvika vätskeslag !
men för att upprätthålla effektiviteten bör man troligen avfrosta tidigare. även om man mäter över hela cykeln !
en avfrostning ger även kompressorn än välbehövlig olje-injektering. detta är en trolig orsak till äggklockeavfrostningen vid kall väderlek !
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Avfrostar hela tiden
« Svar #7 skrivet: 28 oktober 2007, 23:35:35 »
Hej

Min burk är en panasonic CS-PE9CKE.

Tack Ace, men jag förstår inte vad "så är det överhettning. när den är nere på noll är det hög tid för avfrostning " betyder (jag kan inte jargongen så bra), så om du kan förklara lite enkelt blir jag glad.

MVH
Messer

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Avfrostar hela tiden
« Svar #8 skrivet: 29 oktober 2007, 06:55:51 »
Hej Messer !
så länge vi hämtat mer värme (i förångaren/utedelen) än vad som åtgår för att förånga all vätska så "överhettar" vi suggasen.
efterhand som förångaren fryser på så minskar värmeupptagningsförmågan (överhettningen sjunker).
vid 0 ºC överhettning hämtar vi så lite värme att vi riskerar att inte förånga all köldmedie i förångaren, förångningens slutfas sker i "slurkeburken" ,och när den är igenfrusen så hinner vi inte slutföra förångningen alls, utan leder oförångad vätska in i kompressorn =vätskeslag.

överhettning = skillnaden mellan förångningstempraturen och suggastempraturen.

hoppas det blev glasklart nu !
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Avfrostar hela tiden
« Svar #9 skrivet: 31 oktober 2007, 11:09:36 »
Ah-ha! fick samma fenomen jag på mina utbytes H16 maskiner!

Gick upp tidigt i morse (för en gångs skull) och kollade termometern... -1.. perfekt och kolla avfrostningarna.
Jodå, där kom dom, ca 45 minuter, snabba avfrostningar tack o lov tog lite mer än 5minuter uppskattningsvis.

Jag kan säga att det är TUR att Pana har ändrat regleringen för avfrostning eftersom det har varit anledningen till H16 i första hand.

Däremot kommer det nog ev. leda till s.k. "tok-avfrostningar" när det inte behövs. När tempen droppar förbi -5 finns det endast låga mängder fukt i luften och påisningen sker väldigt långsamt så skulle man kunna vänta på avisning tills det behövs.

Aha! det bekräftar iaf teorin om att det är INTE någon fjäders fel att H16 inträffar utan att det är avfrostningsfel! Dom har korrigerat programvaran Hehehee....
Pana är sånna sabla lögnare officiellt men i lönndom fixade dom iaf den största boven till problemet, det var ju bra. Nu skall vi se senare i höst/vinter EXAKT hur DUM avfrostningen är.
För rent personligen så fattar jag inte hur det med avfrostningen skall vara så himla krångligt att göra rätt.

EDIT: Nu när dagstempen har gått upp lite så slutar den avfrosta. Det bildades frost på utedelen efter sista avfrostningen, men nu när tempen gick över nollan så tinade de bort automatiskt och inget behov av avfrostning behövdes och pumpen avfrostade heller inte. Sist den avfrostade så var det fortfarande -grader, men troligtvis så blev inte "andra villkoret" uppfyllt för att trigga igång avfrostning, kan vara att värmeväxlaren måste bli -6C(tydligt tecken på att den är isolerad från omgivningsluften som är -1) innan den faktiskt gör något åt det, som det skall vara.

Precis så smart önskar jag att avfrostningen är generellt, blir det för stor skillnad mellan omgivningsluften och värmeväxlaren så är det nog dags att avfrosta oavsett tid.
Sen måste man beakta andra faror som lång tid på del-last pumpar ut olja men mediat har så låg hastighet att den inte riktigt tar med sig oljan effektivt i retur. Då måste man "gasa på" lite då och då för att pumpa hem det helt enkelt.

Blir det sen -15 ute så blir nog oljan rätt seg när den kämpar sig igenom utevärmeväxlaren, och därför måste man kanske avfrosta iaf trots att den inte är helt igensatt ännu.
« Senast ändrad: 31 oktober 2007, 11:35:37 av Paxmax »
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!