Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp, vad är bästa medlet för att fÃ¥ bort fogskum frÃ¥n fingrarna?  (läst 41290 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Håller på att krypa runt med fogskumsburken för att täta ventiler i grunden och dra igång avfuktaren. Lagom som man håller på så går lamp-helv..... sönder och det blir kolmörkt. Av med hanskar för att leta efter ficklampan som ska ligga nån stans. Vips så har man kladdat ner fingrarna med fogskum och jag har ingen lacknafta hemma. Tvål och tvättmedel biter inte. Några tips?

Föresten, finns det någon spekulant på ett noname tangentbord med tangenter nedklibbade med fogskum?

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
Testa smör/bregott, det funkar bra till det mesta som är nerkletat pÃ¥ hud. 100 ggr bättre än mycket annat, fast just fogskum har jag inte testat det pÃ¥  :) En rejäl klick smör, tvÃ¥la omkring med den ordentligt, Ã¥ skrapa lite lätt med naglarna pÃ¥ fogskummet, sÃ¥ Du ser om det lossnar. Gör det det, sÃ¥ fortsätt ett tag till, sÃ¥ är det färdigt. Avsluta med att tvätta av händerna med vanlig tvÃ¥l. Smör fungerar skitbra pÃ¥ tex kÃ¥da, nÃ¥t som alla vedeldare vet, hur svÃ¥r den kan va Ã¥ fÃ¥ bort utan lösningsmedel.

mvh humlan.

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Testa smör/bregott, det funkar bra till det mesta som är nerkletat pÃ¥ hud. 100 ggr bättre än mycket annat, fast just fogskum har jag inte testat det pÃ¥  :) En rejäl klick smör, tvÃ¥la omkring med den ordentligt, Ã¥ skrapa lite lätt med naglarna pÃ¥ fogskummet, sÃ¥ Du ser om det lossnar. Gör det det, sÃ¥ fortsätt ett tag till, sÃ¥ är det färdigt. Avsluta med att tvätta av händerna med vanlig tvÃ¥l. Smör fungerar skitbra pÃ¥ tex kÃ¥da, nÃ¥t som alla vedeldare vet, hur svÃ¥r den kan va Ã¥ fÃ¥ bort utan lösningsmedel.

mvh humlan.

Hoppas lätt och lagom eller olivolja fungerar lika bra för det är vad jag har hemma ;-)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag brukar skrubba med en sån där disksvamp + diskmedel.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag brukar skrubba med en sån där disksvamp + diskmedel.

Det har jag försökt med.  Nu har jag kommit sÃ¥ lÃ¥ngt att jag kan ta i saker. Fingrarna ser inte sÃ¥ roliga ut dock. Klibbar inte längre. Känns dock som ett tjockt lager superlim pÃ¥ dem.

Kan även tala om att Jonnie Walker Black Label fungerar bättre än grappa dock inte tillräckligt bra.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
yes diskmedel funkar pÃ¥ allt  ^-^
ner med händerna en halvtimma i diskbaljan, och sedan är det bara att börja pilla bort skummet från fingrarna

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
Testa smör/bregott, det funkar bra till det mesta som är nerkletat pÃ¥ hud. 100 ggr bättre än mycket annat, fast just fogskum har jag inte testat det pÃ¥  :) En rejäl klick smör, tvÃ¥la omkring med den ordentligt, Ã¥ skrapa lite lätt med naglarna pÃ¥ fogskummet, sÃ¥ Du ser om det lossnar. Gör det det, sÃ¥ fortsätt ett tag till, sÃ¥ är det färdigt. Avsluta med att tvätta av händerna med vanlig tvÃ¥l. Smör fungerar skitbra pÃ¥ tex kÃ¥da, nÃ¥t som alla vedeldare vet, hur svÃ¥r den kan va Ã¥ fÃ¥ bort utan lösningsmedel.

mvh humlan.

Hoppas lätt och lagom eller olivolja fungerar lika bra för det är vad jag har hemma ;-)

Har aldrig försökt med det, "lätt Ã¥ lagom" eller annat smörsurrogat kommer inte innanför min dörr  :) ;) DÃ¥ slÃ¥r mina smaklökar bakut  ;D Men smör är gammalt Ã¥ beprövat pÃ¥ kÃ¥da, fernissa, olja m.m, sÃ¥ det är inget jag själv kommit pÃ¥..., Ã¥ fungerar, det gör det.

mvh humlan.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
thinner eller aceton brukar lösa det mesta studs
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
Aceton ska det vara men innan det härdat, sen är det kört. Har det härdat så är det bara sandpapper som hjälper.
mvh  :)
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Aceton ska det vara men innan det härdat, sen är det kört. Har det härdat så är det bara sandpapper som hjälper.
mvh  :)

Sandpapper vore något för mina kontorsfingrar det......

Fick iaf bort det mesta med en slö sax....

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
I butikshyllan brevid skumflaskan finns rengöringsmedel. Fungerar mycket bra Thumbsup

BjörnK

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
I butikshyllan brevid skumflaskan finns rengöringsmedel. Fungerar mycket bra Thumbsup

BjörnK

Aj då. Fanns skumflaskorna på hyllan med. Jag såg dem bara i den stora korgen märkt med 28 kr....

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Förmodar att du använder engångsburk med munstycke av plast.

Själv har jag en spruta som behöver rengöras ganska ofta, man skruvar på
skumpatronen och kör så det ryker, sen en gång i veckan rengör man med
tillhörande rengöringsmedel, som neutraliserar limmet och sen är det bara torka bort.

BjörnK

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Förmodar att du använder engångsburk med munstycke av plast.

Själv har jag en spruta som behöver rengöras ganska ofta, man skruvar på
skumpatronen och kör så det ryker, sen en gång i veckan rengör man med
tillhörande rengöringsmedel, som neutraliserar limmet och sen är det bara torka bort.

BjörnK

Det låter en hel del smidigare än mina engångs burkar.

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
Ohärdat fogskum avlägsnas med aceton och härdat avlägsnas mekaniskt.
Bäst för huden är att använda engångshanskar i plast och byta när de blir kladdiga.

MVH // Rolle
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!