Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vad kan man förvänta sig av solfÃ¥ngaren  (läst 26588 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Jämse

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0

Hej!
En fråga från en som inte kommer till skott.

Vad kan man förvänta sig av en solfångaranläggning typ. Sfinx 60 rör
Jag eldar uteslutande med ved,mot 2 acc.tankar 750l med beredare+1500l (1500l kan kopplas bort).

Funderar på solfångare 60 rör, plattvärmeväxlare mot 750l tanken.

Någon erfaren som kan ge en vink om utbyte? Tillräckligt med rör,mm?

//   C

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Vad kan man förvänta sig av solfångaren
« Svar #1 skrivet: 20 maj 2007, 11:59:22 »

Hej!
En fråga från en som inte kommer till skott.

Vad kan man förvänta sig av en solfångaranläggning typ. Sfinx 60 rör
Jag eldar uteslutande med ved,mot 2 acc.tankar 750l med beredare+1500l (1500l kan kopplas bort).

Funderar på solfångare 60 rör, plattvärmeväxlare mot 750l tanken.

Någon erfaren som kan ge en vink om utbyte? Tillräckligt med rör,mm?

//   C

Rätt installerat så kan Du räkna med "gratis" vv 6-8 mån utslaget över hela året. Eller i ditt fall, slippa vedeldningen under sommaren. Det finns ju en del alternativ till inkoppling, men som Du beskriver det, så blir det vedeldningen som Du slipper, när Det inte behövs nåt tillskotts värme. Ta det nu inte det här som nåt exakt svar, utan mer nåt att utgå ifrån.

mvh humlan.

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Vad kan man förvänta sig av solfångaren
« Svar #2 skrivet: 20 maj 2007, 13:16:36 »
Det du kan läsa på SP sida om solfångare är vad dom uppmätt som referens till olika solfångartyper. Verkligheten är en helt annan. 8 månader fritt duschvatten kan du glömma för så mycket sol finns inte i vårt land. Då får du täcka upp dubbla för du ska ha den dagen inte solen är täckt av regnmoln. Jag är realist och ser bara till där jag bor och vi har haft 4 soldagar sen 15 april när mina 60 rör var on line på mitt system, ingen av de dagarna har varit molnfri heller. Har en granne som satte upp plana för 3 år sedan och det enda han fått är lite tillskott på värme och varmvatten. Inget att duscha nämnvärt i på de 6m2 han betalt svindyrt för. Han kör systemet ihop med sin vedpanna och det kräver minst 40 kw bara för att få upp tappvarmvattnet i 55°. Han fick samma råd av sk proffs att nu har du gratis vv större delen av året. Det haglar och regnar här så det blir som vanligt, ner och elda en brasa.
Tycker humlan ska slÃ¥ av sin tillskottsvärme han Ã¥beropar sina data efter och se hur mycket varmvatten han dÃ¥ har kvar till sina duschar. FÃ¥r det är sÃ¥ att tillför man värme frÃ¥n annat hÃ¥ll konstant sÃ¥ kan man ju inte se vad solfÃ¥ngarna presterar. Fuska kan jag med genom att sätta igÃ¥ng elpatronen sÃ¥ har jag konstant 60°, men det var väl inte meningen jag ska gynna elverket genom denna installation  Thumbsup
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Vad kan man förvänta sig av solfångaren
« Svar #3 skrivet: 20 maj 2007, 13:49:21 »
hej ...
jompaa är du irri  a:gl

näää måste säga att jag håller fullt med jompaa 60 rör e lite å solvärme kommer alldrig att bli nått annat än ett komplement...visst det värmer men inte nog..du måste ha extra värme för det ska funka bra
hälst då en liten elberedare på 40-80 liter
köra stöd värme i acctanken är inte så lätt du har dålig koll på vad å hur mycket det värmer extra

skulle tro att du sitter med föråds beredare i acctanken ?
där har du fel nr 1 den kommer att zabba mycket

sen att värma 750 liter på 60 rör e ochså lite,du kan säkert ha 90 rör på den tanken
jag funderar starkt på 90 eller 120 rör i min anläggning ...å jag kör en 500 liters tank


visst går det att bygga om å ändra hela ditt system så det funkar...men jag tvivlar på att du vill kasta ut acctankar eller köpa en 500 liters tank å koppla in den i ditt system det blir inte billigt

skulle man få börja om från början skulle det säkert gå få det till att funka 30% bättre
men ska man bygga på befintliga grejer för ved eldning lirar grejerna inte riktigt i hop..dom e för stora å grova
solfångarna ska jobba mot små system

ska du köra solfångare så bör tanken ha dubbla varmvatten slingor...+ gärna en solslinga i botten på tanken
den bör ochså va tokbra isolerad,,,å inte större än 500 literså du får upp värmen fort i tanken...
det ettigaste e nog 2 st 500 så du kan ha den ens som buffrert tank om det skulle gå varmt

fast iofs toppladdar du din 750 liters tank sÃ¥ skiktar  den sig fint + att du har alltid lite reserv om det gÃ¥r varmt
men i din 750 liter sitter din föråds beredare å pajar ganska rejält ...

min föråds beredare sabbar jätte mycket i min 500 liters tank,det räcker med en riktig duch för att sänka från 70 grader i tanken till 50...dvs jag tappar ca 15-20 grader i tanken på en duch
iofs inte hela värden men...står tanken på 50 grader finns det inte mycket att hämta ur den sen ...då e ju tanken på ca 35 grader efter duch

det finns en bättre lösning än dubbla slingor i tanken en ...tappvatten automat ..som man sätter utanför tanken
den är visst väldigt effektiv  den tar 70 grader Ã¥ lämnar ut 10 gradigt vatten i botten pÃ¥ tanken
på det viset har du helt perfekt skiktning i tanken mellan kallt å varmt vatten å slipper problemet med att stå med en tank som har 38 grader i hela....


« Senast ändrad: 20 maj 2007, 14:22:07 av Dr Chun-Lan »

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Vad kan man förvänta sig av solfångaren
« Svar #4 skrivet: 20 maj 2007, 13:57:05 »
Det du kan läsa på SP sida om solfångare är vad dom uppmätt som referens till olika solfångartyper. Verkligheten är en helt annan. 8 månader fritt duschvatten kan du glömma för så mycket sol finns inte i vårt land. Då får du täcka upp dubbla för du ska ha den dagen inte solen är täckt av regnmoln. Jag är realist och ser bara till där jag bor och vi har haft 4 soldagar sen 15 april när mina 60 rör var on line på mitt system, ingen av de dagarna har varit molnfri heller. Har en granne som satte upp plana för 3 år sedan och det enda han fått är lite tillskott på värme och varmvatten. Inget att duscha nämnvärt i på de 6m2 han betalt svindyrt för. Han kör systemet ihop med sin vedpanna och det kräver minst 40 kw bara för att få upp tappvarmvattnet i 55°. Han fick samma råd av sk proffs att nu har du gratis vv större delen av året. Det haglar och regnar här så det blir som vanligt, ner och elda en brasa.
Tycker humlan ska slÃ¥ av sin tillskottsvärme han Ã¥beropar sina data efter och se hur mycket varmvatten han dÃ¥ har kvar till sina duschar. FÃ¥r det är sÃ¥ att tillför man värme frÃ¥n annat hÃ¥ll konstant sÃ¥ kan man ju inte se vad solfÃ¥ngarna presterar. Fuska kan jag med genom att sätta igÃ¥ng elpatronen sÃ¥ har jag konstant 60°, men det var väl inte meningen jag ska gynna elverket genom denna installation  Thumbsup
/Bosse

Du är välkommen å kolla, men då får Du lova att sen beskriva den verklighet jag lever med. 6-8 mån vv utslaget på 1 år är inget konstigt alls. Jag säger inte vv 6-8 mån i sträck, vilket är nåt helt annat.

mvh humlan.

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Vad kan man förvänta sig av solfångaren
« Svar #5 skrivet: 20 maj 2007, 14:34:46 »
Som Dr Chun-Lan så tycker jag din tank är för stor för 60 rör så har du råd och möjlighet så sätt upp 90 istället. Funderar själv att utöka med 30 rör men först ska jag prova vinkla ut mina befintliga från 90° till 65°. Kom över ett prog genom humlans försorg så jag har kört lite simuleringar i olika vinklingar på fångarna och insåg att 65° är bäst för mitt system.
Jag är inte "irri" utan de med värmepumpar kan ju slå av sin för att simulera hur vi vedeldare har.
Enda gÃ¥ngen jag blir "irri" är när man har klÃ¥da  ;D
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Vad kan man förvänta sig av solfångaren
« Svar #6 skrivet: 20 maj 2007, 14:36:45 »
Det du kan läsa på SP sida om solfångare är vad dom uppmätt som referens till olika solfångartyper. Verkligheten är en helt annan. 8 månader fritt duschvatten kan du glömma för så mycket sol finns inte i vårt land. Då får du täcka upp dubbla för du ska ha den dagen inte solen är täckt av regnmoln. Jag är realist och ser bara till där jag bor och vi har haft 4 soldagar sen 15 april när mina 60 rör var on line på mitt system, ingen av de dagarna har varit molnfri heller. Har en granne som satte upp plana för 3 år sedan och det enda han fått är lite tillskott på värme och varmvatten. Inget att duscha nämnvärt i på de 6m2 han betalt svindyrt för. Han kör systemet ihop med sin vedpanna och det kräver minst 40 kw bara för att få upp tappvarmvattnet i 55°. Han fick samma råd av sk proffs att nu har du gratis vv större delen av året. Det haglar och regnar här så det blir som vanligt, ner och elda en brasa.
Tycker humlan ska slÃ¥ av sin tillskottsvärme han Ã¥beropar sina data efter och se hur mycket varmvatten han dÃ¥ har kvar till sina duschar. FÃ¥r det är sÃ¥ att tillför man värme frÃ¥n annat hÃ¥ll konstant sÃ¥ kan man ju inte se vad solfÃ¥ngarna presterar. Fuska kan jag med genom att sätta igÃ¥ng elpatronen sÃ¥ har jag konstant 60°, men det var väl inte meningen jag ska gynna elverket genom denna installation  Thumbsup
/Bosse

Du är välkommen å kolla, men då får Du lova att sen beskriva den verklighet jag lever med. 6-8 mån vv utslaget på 1 år är inget konstigt alls. Jag säger inte vv 6-8 mån i sträck, vilket är nåt helt annat.

mvh humlan.


Nu har jag ju inga solfÃ¥ngare själv men var ett tag grymt sugen pÃ¥ att skaffa...... men är jävligt glad att jag avvaktade tills Dr Chun-Lan hade monterat sina...... en sak är dÃ¥ säker..... funkar dom sÃ¥ kasst som hans fÃ¥ngare sÃ¥ kommer jag iaf aldrig att investera i nÃ¥gra........ men nu vet jag ju inte hur dina funkar...... där du bor sÃ¥ kanske solen lyser mkt mera vilket dÃ¥ gör att det funkar bättre men ärligt talat sÃ¥ är jag MYCKET tveksam. För det lilla som Dr:s solfÃ¥ngare verkar generera sÃ¥ skulle jag dÃ¥ aldrig i livet orka jävlas med nÃ¥gra fÃ¥ngare och tapetsera huset men en massa rappel.... dÃ¥ tror jag det finns mkt andra saker som är enklare och billigare att spara in pÃ¥.  OBS som jag skrev innan jag har inga fÃ¥ngare själv men känner till Dr:s samt en till som har fÃ¥ngare och han tycker själv att det bara är tjoller.......



//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Vad kan man förvänta sig av solfångaren
« Svar #7 skrivet: 20 maj 2007, 14:54:25 »
hej ..
problemet är liksom 2 eller 3 delat ..

för lite effekt ur fångarna ser jag som nr ett,lätt åtgärdat men det kostar...att mata dit 30-60 rör till
går iofs anpassa lite med vinkeln på montaget ochså...90 e inte optimalt på sommaren

dessutom säljs dom ju 30rör för varmvatten Ã¥ 60rör för värme Ã¥ varmvatten 
sÃ¥ det tycker jag man ska tänka pÃ¥,skulle vilja se den anläggningen som pÃ¥ 30 rör fixar varmt vatten Ã¥t en normal familj,dÃ¥ mina 60 inte är i närheten av att göra det 

jag drar mig inte för att säga att 90 rör "kan" fixa varmvattnet Ã¥t en familj ,,mina erfarenheter är att under 60 rör är det inte lönt att gÃ¥ ..dÃ¥ e du nästan utan varmvatten  a:gl
tvivlar starkt att 30 rör klarar varmvatten tillverkningen ..kan va om familjen lider av rabies å består av 2 dvärgar

sen så e tillgången på sol för osäker,kan ju gå 3 veckor mellan den tittar fram..
visst det laddar vid lite mulet väder men effekten e grymt reducerad
det e nr 2

till sist för att få bra funktion på systemmet ska det rakt genom hällst va grejer som e anpassade för solvärmme
du ska ha en liten  (500-750liter) tank med slingor eller tappvatten automat
tanken ska hällst ha 90 mm pur isolering + att precis alla rör ska va välisolerade
+ att du ska ha nÃ¥tt som ser till att du inte bllir utan varm vatten om det blir dÃ¥ligt väder  tex en elberedare

klickar det nånstans på vägen så funkar det mindre bra ....har du bra väder så visst ger dom varmvatten

men som kingen skriver ...det finns lika billiga alternativ som funkar bättre eller lika bra
humlan har en  *vinkar*
dom kommer att rasa i pris i år så det är en lika vettig investering om inte vettigare ,vsst den tar ström men funkar å andra sifdan jämt å har väl ett cop på ca 5 mitt i sommaren...
sen att dom ochså är byggda för att värma huset mer till minus 15 grader gör saken inte sämmre
« Senast ändrad: 20 maj 2007, 15:37:04 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Vad kan man förvänta sig av solfångaren
« Svar #8 skrivet: 20 maj 2007, 14:57:50 »
hej ..
problemet är liksom 2 eller 3 delat ..

för lite effekt ur fångarna ser jag som nr ett,lätt åtgärdat men det kostar...att mata dit 30-60 rör till
går iofs anpassa lite med vinkeln på montaget ochså...90 e inte optimalt på sommaren

sen så e tillgången på sol för osäker,kan ju gå 3 veckor mellan den tittar fram..
visst det laddar vid lite mulet väder men effekten e grymt reducerad
det e nr 2

till sist för att få bra funktion på systemmet ska det rakt genom hällst va grejer som e anpassade för solvärmme
du ska ha en liten  (500-750liter) tank med slingor eller tappvatten automat
tanken ska hällst ha 90 mm pur isolering + att precis alla rör ska va välisolerade
+ att du ska ha nÃ¥tt som ser till att du inte bllir utan varm vatten om det blir dÃ¥ligt väder  tex en elberedare

klickar det nånstans på vägen så funkar det mindre bra ....har du bra väder så visst ger dom varmvatten

men som kingen skriver ...det finns lika billiga alternativ som funkar bättre eller lika bra
humlan har en  *vinkar*
dom kommer att rasa i pris i år så det är en lika vettig investering om inte vettigare ,vsst den tar ström men funkar å andra sifdan jämt å har väl ett cop på ca 5 mitt i sommaren...
sen att dom ochså är byggda för att värma huset mer till minus 15 grader gör saken inte sämmre



HÃ¥ller med dig Dr:n till 100%   Gillar oxÃ¥ att du är ärlig och inte jiddrar med sanningen det finns dom som har saker som funkar pissigt men ändÃ¥ framhÃ¥ller det som det vore guld och gröna skogar......

//Krister

1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Vad kan man förvänta sig av solfångaren
« Svar #9 skrivet: 20 maj 2007, 15:42:42 »
det jag vill veta är hur...

 humlan captiva mfl har löst sin varmvatten produktion dÃ¥ solen inte behagar att lysa eller dÃ¥ det rengnar i nÃ¥gra dagar ?  i min värd sÃ¥ blir det inte mÃ¥nga kw inladdade vid molningt eller rengn
visst det kan det ladda ner,men ca 75-80% av effekten är borta

kör ni el eller eldar ni i pannan
elbereder ni vattnet så vill jag gärna veta hur ni gör,dvs vart ni värmer på vattnet i tank eller i separat beredare
« Senast ändrad: 20 maj 2007, 15:47:51 av Dr Chun-Lan »

Utloggad kristerl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skorped - Öviks kommun
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad kan man förvänta sig av solfångaren
« Svar #10 skrivet: 20 maj 2007, 17:18:07 »
Hur mycket man får ut från sina solfångare beror säkert en hel del på var man bor. Vet bara hur det ser ut här efter norrlandskusten. Om vi tar i min närhet så har Övik mycket mera sol än vad jag har 4,5 mil inåt landet. Här blir det ofta stackmoln under sommaren men ju längre ut i kustbandet man kommer så mera sol blir det.
Energibrist? Har jag aldrig hört!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad kan man förvänta sig av solfångaren
« Svar #11 skrivet: 20 maj 2007, 18:33:54 »
Jag skulle tro att de flesta är rätt eniga om att solfångare kräver sol för att fungera (bra), senaste månaden har det inte varit mycket av den varan i norra delen av landet. Jag gissar att DR C är mindre besviken efter sommarn - om den inte regnar bort vill säga.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Vad kan man förvänta sig av solfångaren
« Svar #12 skrivet: 20 maj 2007, 19:16:47 »
hej .
det är ju det jag säger ...det måste finnas sol för det ska funka,finns det ingen sol är det teoretiskt omöjligt att
det funkar,den som  hävdar motsatsen ljuger....

jag vet om att det funkar om det finns sol,har ju kört mina sen tidig vår,,men att hävda att det är en lösning som funkar till 95-100% är fantasier så mycket sol har vi inte hafft å kommer förmodligen alldrig att få
i detta landet

för att få det att funka 100% måste man tillföra energi,antingen med el eller nått annat som värmer
det e lika bra att både inse det+ att råda folk som funderar på att köpa en anläggning att det är så ...

så dom antingen spetsar med el i tanken eller kör en separat elberedare i serie med acctanken...alternatift e att dom är beredda på att vissa dagar måste man ändå elda i pannan...

kunden /killen som köper anläggningen kommer att bli mindre missnöjd om man informerar om det direkt vid ett ev köp,i stället för att skruva upp förväntningarna så dom tror att dom har ca 200% över kapasitet till sitt varmvatten
ska man ha 100% över kapasitet så får man nog vackert smeta dit betydligt mer fångare än 60 rör säkert det dubbla ,det är ju trots allt så att från 30-60 skiljer det 30 grader
från 60-90 är det ochså 30 grader fast dom är betydligt mer tungladdade iomed man tappar i verknings grad då dom måste jobba mot en så hög temp

jag tvivlar på att mina 60 rör kommer att orka koka min 500 liters tank.har jag bra väder i 2 dagar så brukar tanken ligga på 70-75 grader ...det fattas då 30 grader upp till 100 ca
det tror jag inte dom orkar att trycka upp speciellt inte om man tar en duch...

jag vet inte om jag låter pesimistisk men jag pratar bara om vad jag har för erfarenheter av mitt system
å mina soltimmar,det är inte speciellt svårt det går ju att räkna ut vad anlägningen ger för effekt å hur mycket man förbrukar å vd tanken klarar av att svälja innan den kokar ..

om jag inte räknat fel sÃ¥ ger mina fÃ¥ngare i bästa fall ca 29kwt per dag ...vet inte hur mÃ¥nga kwt en duch Ã¥ ett normalt hushÃ¥ll tar per dag men säg det ligger pÃ¥ runt 15-20kwt totalt per dyngn = i bästa fall har jag över 10 kwt  per dyngn + att det ochsÃ¥ kommer att försvina lite i strÃ¥lnings värme mm mm sÃ¥ säg att jag har över 5-7 kwt...
inte verkar det som jag kommer att kunna sälja varmt vatten till grannen...

räkne exemplet är i bästa fall...drar det in moln så kommer effekten att sjunka rätt mycket så ,,,,jaja hoppas ni fattar vad jag menar ...




Utloggad Stig53

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mariehamn Ã…land
  • Antal inlägg: 195
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad kan man förvänta sig av solfångaren
« Svar #13 skrivet: 20 maj 2007, 19:18:56 »
Hej!
Jag har denna mÃ¥nad maj 20 dagar som jag har fÃ¥tt solenergi frÃ¥n mina solpaneler, summa 890 KWH medel om jag tar pÃ¥ dyngn 44KWH, helt nöjd med dett sÃ¥ lÃ¥ngt.  studs
Solfångare Intelli-heat 24/58 4 st, i söderläge 30 ° lutning från lodrät, 1 st optimaltank tekniktank 750 l +2 st optimaltank 750 slav. Steca 603 solautomatik. Etna k 30 vedpanna med laddomat.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Vad kan man förvänta sig av solfångaren
« Svar #14 skrivet: 20 maj 2007, 19:43:50 »
Hej!
Jag har denna mÃ¥nad maj 20 dagar som jag har fÃ¥tt solenergi frÃ¥n mina solpaneler, summa 890 KWH medel om jag tar pÃ¥ dyngn 44KWH, helt nöjd med dett sÃ¥ lÃ¥ngt.  studs

hej
det du skriver bekrätar ju mitt resonemang,du kör med 4x28 rör ?  44kwt /96rör = 0.46 kwt per rör Ã¥ dyngn
dvs du behöver minst 60 rör för att få ...27 kwt per dyngn
har du kört med 30 rör = 13,5 kwt per dyngn 

30 rör räcker inte långt...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!