Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny värmepump + vedpanna(kombi) reserv hur kopplar man bäst?  (läst 7151 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nu har första firman varit och tittat inför offertlämnande, han skulle lämna en offert på en Thermia Diplomat Optimum 6. Och jag har nästan redan fastnat för just den pumpen efter allt jag har läst både här och på andra ställen. Men min fråga rör om hur man kopplar in den bäst mot befintlig vedpanna(Kombi), med vv i pannan och acktank på 1000l?
VP skall vara primära värmekällan och får inte tappa någon effektivitet och skall gå optimalt, enda gången jag planerar att använda vedpannan är när det är riktigt kallt.

Han som var hit föreslog att man kopplar vedpanna och VP i serie(både varmvatten och radiatorkrets) där vedpannan är först och så kopplar man bort motorshunt på vedpannan.
När man enbart kör VP så ställer man shunten på pannan i stängt läge, och när man vedeldar så öppnar man shunten på vedpannan något och låter VP fortsätta gå. Men jag tycker att det inte kändes riktigt rätt. Inga problem så länge man inte eldar men hur reagerar VP:n när man öppnar shunten på pannan och börjar elda?

Finns det något bra och enkelt sätt att koppla in både VP och Vedpanna, vedeldning blir det nog bara när det är riktigt kallt. Bör man seriekoppla varmvattenberedarna och manuellt koppla om radiatorkretsen mellan vedpanna och VP?

1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
Man tar väl returen från huset först till värmepumpen sen till pannan där du ställer shunten läge 0 när du ej eldar, då går vattnet förbi och pannan förblir kall.
Om du vill elda som tillskott ställer man shunten på 10 och vattnet går in i pannan samt toppas med din vedeldning och sedan ut till radiatorerna.
Om det kopplas på detta sätt är det minst risk för ngt larm, jag tror att den värmepump du väljer eller de flesta har ett sk. övertempslarm så om man tex har pannan först och sen vp så kommer de att larma.
Dessutom så jobbar vp mest ekonomiskt om den kopplas på returen från huset först.
VV skulle jag koppla enbart mot vp.
Visst det blir ju en förvärmning i pannan om man tar den vägen först men om man tycker detta är bra om´tex strömmen går ofta så blir det inte mer vv för det, man får då spola ur hela vp först.
I själva verket är jag lite emot de som vill ha sin panna kvar, de kommer kanske elda max 5 ggr innan de lägger ner den tanken och panna står där och skrotar samt att installationen blir snyggare när man fått ut pannan.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ny värmepump + vedpanna(kombi) reserv hur kopplar man bäst?
« Svar #2 skrivet: 14 februari 2007, 16:22:07 »
Installationsmässigt så spelar det ingen roll att vedpannan står kvar, VP:ns placering passar ändå bättre på ett annat ställe i källaren, och så har jag hur mycket gratis ved som helst så det är svårt att helt skiljas från vedpannan.

Offertlämnaren menade säkert precis som du (luckyman) om inkoppling av vp först och sedan vedpanna på radiatorkretsen, det var nog bara jag som kastade om det i alla rördragningsfrågor som uppkom.
Vad händer när värmen då är slut i vedpannan+acktankar och shunten är lite öppen? Kommer VP:n att sakta men säkert värma vedpanna med tankar om man inte stänger shunten?

Att även koppla in VV på vedpannan var tänkt som förvärmning till VP:n. Det är inga problem att det vattnet då kan bli ända upp till 90-95 grader som kommer in i VP:ns VVB?
Vid strömavbrott får man leva med att inte ha VV, eftersom jag har egen brunn så måste jag i så fall också ha batteridrift på vattenpumpen, vilket aldrig kommer att hända. Däremot batterdrift på vedpannan kan var aktuellt för att hålla värmen i huset vid svinkyla...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ny värmepump + vedpanna(kombi) reserv hur kopplar man bäst?
« Svar #3 skrivet: 14 februari 2007, 17:25:53 »
Om jag kopplar enligt din beskrivning, luckyman, så antar jag att vedpannan bara toppar, VP kommer fortfarande att göra en del av jobbet?

Jag undrar om jag inte skall koppla så att radiatorkretsen kopplas om manuellt med ventiler mellan VP:n eller vedpannan. Då får jag den mest ekonomiska driften vid vedeldning och VP:n får då stå i drift-läget som bara producerar VV eller helt avstängd.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
varför ska du installera bergvärme om du fortfarande ska elda??
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Ny värmepump + vedpanna(kombi) reserv hur kopplar man bäst?
« Svar #5 skrivet: 14 februari 2007, 20:52:05 »
Jag vet flera som har hundartals hektar skog som tycker deras bästa investering var värmepumpen!

Ang inkoppling, det är svårt att få det att funka bra med spetsning.
Ska det bli bra måste ALLTID fullt flöde (hela) gå genom VP. Om man spestar med delflöde från vedpannan får man ofelbart kompressorstopp. Om man inte har tålamod och fingertoppskänsla på styren.
Vet inte om det går då ens!

Men som du säkert vet är det ingen vinst alls att elda med ved så länge VP orkar med arbetet utan tillskott. Man sparar högst 1/3 så mycket på vedeldning om man har en VP!!!

Blir det enorm kallt kanske inte vp och elpatron orkar vära huset, maxtempen kanske inte räcker. Då kan det va ovärderligt att ha vedpannan kvar.
Jag tycker att man ska koppla in vedpannan och vp parallellt. Det möjliggör inte spetsning med ved (ändå olämpligt) men det tillåter antingen vedeldning eller vp drift.

Enkel och ren inkoppling som ger garanterat bästa verkningsgrad.

Bild på min inkoppling ser du här.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?/topic,6270.0.html



Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ny värmepump + vedpanna(kombi) reserv hur kopplar man bäst?
« Svar #6 skrivet: 15 februari 2007, 06:35:35 »
<Bertil>Jag kommer att köra på din lösning, den känns helt klart bäst och det var den jag var inne på från första början. Att spetsa med vedpannan känns inte som någon vits, om det nu alls går att få det att fungera. Har jag väl börjat elda så kan jag väl elda för hela värmebehovet.

Varför jag vill installera VP beror på att jag vill slippa elda under veckorna och om man t.ex. är borta sent eller flera dagar i sträck så är VP en bekväm lösning. Men är jag hemma en helg och det är -35 ute så går jag gärna ner och kör vedpannan istället eftersom det i princip är gratis.

Tack för alla svar, det är tur att det finns sådana här forum när det finns folk, som jag, som är sjukligt intresserad av hur det fungerar.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Millan69

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
Jag vet flera som har hundartals hektar skog som tycker deras bästa investering var värmepumpen!

Ang inkoppling, det är svårt att få det att funka bra med spetsning.
Ska det bli bra måste ALLTID fullt flöde (hela) gå genom VP. Om man spestar med delflöde från vedpannan får man ofelbart kompressorstopp. Om man inte har tålamod och fingertoppskänsla på styren.
Vet inte om det går då ens!

Men som du säkert vet är det ingen vinst alls att elda med ved så länge VP orkar med arbetet utan tillskott. Man sparar högst 1/3 så mycket på vedeldning om man har en VP!!!

Blir det enorm kallt kanske inte vp och elpatron orkar vära huset, maxtempen kanske inte räcker. Då kan det va ovärderligt att ha vedpannan kvar.
Jag tycker att man ska koppla in vedpannan och vp parallellt. Det möjliggör inte spetsning med ved (ändå olämpligt) men det tillåter antingen vedeldning eller vp drift.

Enkel och ren inkoppling som ger garanterat bästa verkningsgrad.

Bild på min inkoppling ser du här.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?/topic,6270.0.html





Så har vi gjort. Har ju en vedpanna från 2001 som är grymt effektiv och även tillgång till gratisved. Tanken hos oss är främst att elda för varmvatten när tjocka släkten kommer på besök. Vi kan vara 10-12 personer som ska bada o duscha vid de (få) tillfällena.
Eftersom vi klarar säkert -30 utan eltillskott så blir veden mest en varmvattenreserv. Tar ju bara ett par timmar att elda så att man har 1500l 95 ºC vatten att tillgå. DET räcker läänge
Mvh
Millan
CTC Ecoheat 7.5 170 m borra, 164 aktivt. Superisolerad kåk i Stockholm. 160+25 m2. Blir kul att se vad driften blir på detta.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ny värmepump + vedpanna(kombi) reserv hur kopplar man bäst?
« Svar #8 skrivet: 15 februari 2007, 09:04:48 »
Och när man har funderat ett tag så kom en till fråga.
Radiatorkretsen har jag helt klart för mig, den kopplar jag enligt Bertils beskrivning, parallellt.

Men hur kopplar jag varmvattnet lämpligast?
Min tanke var att koppla den i serie, först in i vedpanna och sedan in i VP och så ut.
1. På så sätt är vattnet alltid fräscht i båda varmvattenberedarna
2. Bra med varmvatten när jag kör VP-drift
3. Däremot så kan det bli problem med varmvatten vid ved-drift, lång tid att spola ur VVB i VP:n, men det borde man kunna lösa med att VP:n bara producerar VV vid ved-drift.

1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Ny värmepump + vedpanna(kombi) reserv hur kopplar man bäst?
« Svar #9 skrivet: 15 februari 2007, 14:01:48 »
Man kan koppla vv på samma sätt, antingen eller. Då kan man ev välja att vp´s vvb får fortsätta att fixa vv om man vill. Eller att vedpannan får sköta både värme o vv.
Men som du antyder fÃ¥r man gammalt vatten som stÃ¥r stilla i  den vvb som ej används.

Det kan bildas legionella bakterier i vatten som står stilla därför ska man ha avstängare på båda kall o vvattenledningarna till båda beredarna. Dom ska desutom sitta så nära "huvudledningen" som möjligt. Stillastående vatten som "ändå" har kontakt med tappledningen ska undvikas!!

Om man sen byter vvb så skall man först höja tempen rejält i den nya innan man kopplar över till den. Sen kan man spola ur rejält tex i nån kran i källaren.

Risken är liten men finns dock där.

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ny värmepump + vedpanna(kombi) reserv hur kopplar man bäst?
« Svar #10 skrivet: 15 februari 2007, 14:38:56 »
Det var för att slippa gammalt vatten och risken för legionella som jag ville koppla i serie.
Enda gången det inte kommer att fungera perfekt är ju om man slår av VP:n helt och bara kör Vedpannan. Men dessa tillfällen kommer nog inte att vara vanliga.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Ny värmepump + vedpanna(kombi) reserv hur kopplar man bäst?
« Svar #11 skrivet: 15 februari 2007, 15:27:50 »
Vill du ha så kan du iofs he ett kort avstick med en kulventil före vp´s vvb till vv ledningen ut till tappställena.
Då kan du koppla förbi den inbyggda vvb i vp.
Du kommer aldrig elda ved så länge så det blir nån fara med vv som står stilla i VP.

Jag har kört vp i 7 år.. har jag använt vedpannan ännu??

Svaret blir inte en enda gång
Jag var riktigt sugen före jul  hade vi nog Svenskt rekord i antal elavbrott. Men det var runt +-0 ute sÃ¥ det blev inte sÃ¥ kallt.

Förts 14 timmar sen 2 timmar ström sen 13 timmar till. Efter det ca 15 kortare avbrott dom längsta 8 timmar.
Det kom blötsnö här som man aldrig skÃ¥dat! Nästan alla träd stod pÃ¥ "trekvart", man blev riktigt less  fiR:
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ny värmepump + vedpanna(kombi) reserv hur kopplar man bäst?
« Svar #12 skrivet: 15 februari 2007, 19:03:00 »
Du har nog helt rätt Bertil att man nästan aldrig kommer att elda när VP:n väl är på plats...

Vi hade samma skitväder som hos dig, det var knappt man vågade gå utanför dörren ifall man skulle få ett träd i huvudet...man hörde hela tiden hur träd knäcktes av tyngden av all blötsnö...men som sagt det var ju inte speciellt kallt då, men säg att det ovädret hade följts av en köldknäpp, då är det fint med en vedpanna...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Ny värmepump + vedpanna(kombi) reserv hur kopplar man bäst?
« Svar #13 skrivet: 15 februari 2007, 19:34:37 »
Strömavbrott vid riktig kyla kan nog fÃ¥ dom flesta att darra  ;) ;)

Det sjuka är ju att mest alla pelletskaminer även dom behöver ström  fiR:

Många vanliga kaminer också, vilket inte är nån "hit" ur beredskapssynpunkt.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ny värmepump + vedpanna(kombi) reserv hur kopplar man bäst?
« Svar #14 skrivet: 15 februari 2007, 19:43:49 »
Det sjuka är ju att mest alla pelletskaminer även dom behöver ström  fiR:

Vedpannor också väl? Cirkulationspump...
Skillnaden är ju att pellets- och vedanläggningar klarar sig med väldigt lite el jämfört med VP. Ett litet elverk räcker.

För överigt tycker jag att det är en mycket bra idê att behålla pannan om man har plats. Snart kanske det kommer nya sätt för elbolagen att ta extra betalt vid effekttoppar, då kan det vara bra att gå över till ved. Det kan ju bli sämre tider med arbetslöshet eller annat strul. Då kan man komma att ångra sig om man slängt ut pannan.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!