Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmeförluster rör i krypgrund  (läst 5915 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hasse G

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
Värmeförluster rör i krypgrund
« skrivet: 19 februari 2009, 18:08:32 »
Skall dra värmerör i krypgrunden (ca+5C nu)troligen isolerad PEX,vilka förluster skall man räkna med för totalt ca 100m rör.Svårt att dra rören inne,finns det lösningar på problemet eller är förlusterna marginella?
Bosch 6kw,123m aktivt hål,170kvm, radiatorer,Uppsala
Nibe 730, 120kvm, Nyköping

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Värmeförluster rör i krypgrund
« Svar #1 skrivet: 19 februari 2009, 18:12:12 »
Det bör vara helt problemfritt. Använd bara rejäl rörisolering.

Ett annat problem är flöden. Vilken rör/slangdimension tänker du använda?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Hasse G

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
SV: Värmeförluster rör i krypgrund
« Svar #2 skrivet: 19 februari 2009, 19:13:23 »
Det blir 2 slingor, 22mm PEX ,6radiatorer per slinga,har fått flera offerter, "gamla"rörmokare vill montera koppar(som dom helst vill att jag skall isolera själv),medan övriga vill köra PEX.
Jag var inne på IVTcenter idag och snackade värmepump,dom var tveksamma till rördragning i krypgrund för mycket förluster trots isolering.
Ju fler man pratar med desto fler variabler, ofta tvärt emot!
Bosch 6kw,123m aktivt hål,170kvm, radiatorer,Uppsala
Nibe 730, 120kvm, Nyköping

Utloggad Andy_hstad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 159
  • Karma +0/-1
SV: Värmeförluster rör i krypgrund
« Svar #3 skrivet: 19 februari 2009, 19:45:06 »
jag har alla mina rör i grunden och det är stål rör.När jag flyttade in så fanns det ingen isolering på dessa rör.Nu har jag isolerat allt och jag har en skilnad på 7 grader på framledning och retur.Så några jätte förluster får man inte.
Nibe fighter 410P flvp och en Sanyo 123 llvp.Hus från 67 i lätt betong
Föregånde ägare 23500 kw
Ã…r 1:17535 kw  21 grader inne
Ã…r 2:14400 kw 21 grader inne
Ã…r 3:12500kw  22 Grader inne

Utloggad olam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Stoppa allt!
SV: Värmeförluster rör i krypgrund
« Svar #4 skrivet: 31 mars 2009, 16:08:25 »
Vaddå förluster, Du ska inte ha 5 grader i krypgrunden. plugga igen ventilerna, isolera golvet och låt krypgrunden bli varm, minst 20 grader. Då får du torrt även på sommaren. Är huset gammalt, är det förmodligen byggt för att krypgrunden ska vara varm.

Nu vet jag inte hur ditt hus ser ut men kolla med t.ex. anticimex eller vem som har hand om dessa delar i din hemförsäkring. Deras
"krypgrunds avfuktare" fungerar där det är kallt oxo men den kostar typ 40000 installerad. Ganska mycket billigare att hålla vart istället...

Utloggad olam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Stoppa allt!
SV: Värmeförluster rör i krypgrund
« Svar #5 skrivet: 31 mars 2009, 19:26:35 »

Du vet kanske att det finns en anledning att krypgrunden är ventilerad, det ju framgår inte, och det är inte självklart. Om huset är gammalt, typ från "billigt uppvärmning tiden", är det inte så listigt att ventilera ner till +5 på vintern. Är krypgrunden varm behövs inte så mycket ventilation.

Utloggad olam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Stoppa allt!
SV: Värmeförluster rör i krypgrund
« Svar #6 skrivet: 31 mars 2009, 19:42:19 »
Jag skrev att jag inte vet hur huset ser ut och föreslog ett samtal med sakkunnig från försäkrings bolag. Det brukar vara hjälpsamma INNAN man gjort något dumt.
Jag föreslår inte för någon att man ska spendera 40000 på avfuktare, det är ju bara dumt.

Läs innan du bits.

Utloggad olam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Stoppa allt!
SV: Värmeförluster rör i krypgrund
« Svar #7 skrivet: 31 mars 2009, 20:22:30 »
Jag repar mig nog...
Jag har renoverat ett hus från typ 1915 som hade Äkta hussvamp i krypgrunden. Anticimex missade det i sin besiktning så det var rysligt hjälpsamma. behandlade till självkostnads pris typ, efter att jag rivit 8 kvm golv och lika mycket puts, inne och ute...
Tipset jag fick var att lägga plast och isolering på marken, ta bort bjälklags isoleringen, och sätta element i krypgrunden. Värmer till 25 grader så nu är det snus torrt och golven är varma och fina... Det pyser tillräckligt med friskluft vid golvbjälkarna för att tillfredställa ventilations behoven.
Men, visst är det bra att isolera rören, bättre kontroll på var värmen går och när.

"Fukt experternas" tips ska givetvis ifråga sättas, deras offerter baseras på skrämsel taktik.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!