Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1255 KB faller extremt fort när vi önskar högre framledning  (läst 18718 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hedde

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Golvvärmeleverantören hade gjort en kalkyl där man räknade med 23 kW avgiven effekt och deltaT = 5 grader vid dimensionerande utetemperatur. Det resulterade i ett flöde på ca 4 m3/h. Jag räknade med pumpens maximala effekt 16 kW och deltaT = 5 grader. Det blir ungefär 2,8 m3/h. Är det nollgradigt ute blir deltaT för golvvärmekretsen bara 2-3 grader.

Det är den extra cirkulationspumpen ovanför ukv-tanken som ger det flödet. Pumpen verkar vara inställd att ge ett deltaT på 4-5 grader enligt loggfilen så flödet varierar med effekten.

Har avvaktat lite och sett om pumpen skulle börja bete sig bättre eller att något ändrats.
Tyvärr inte.
Samt att pumpen i söndags gick in något "låst" läge så ingen värme eller varmvatten gjordes på 3 dagar, jag bortrest och sambo sa att det började bli kallt. När detta inträffade kopplades också pumpen bort från uplink och kom inte själv tillbaka.
Tvingades till att bryta spänningen i centralen för att den skulle starta igen.
Fel anmält till Nibe Service och deras service var här idag och tittade och tog in info.
De kunde inte finna något konkret fel, de kunde inte heller förklara varför vår elmätare enda dagen drog 30-40kWh och andra 110-120kWh, med ytterst lite skillnad i utetemp +/-5 grader ca.
De vi såg var att när el mätare snurrat iväg så har pumpen "rusat" flera timmar 8-10h i rad. Och ändå knappt klarat att höja framledning med 2 grader.
Så fortsättning följer där.
Så hoppas de hittar någon förklararing.

Har försökt att göra en lite mätning på alla fördelare idag, se bifogat.
Det jag upptäckt är att det är ytterst liten tempskillnad på till och från.
(gäller alla fördelare)
Framledning: vid pumpen var då 30,5
Retur: 26,1
Även om framledning och retur vid pumpen är ca 5 grader som det är inställt på så går det väl inte riktigt lita på dessa värden vid pumpen pga vi har en UKV:

Alla slingor är justerade enligt Uponors schema.

Känns lite som att det inte hinner lämna av värmen? Eller tänker jag fel här?
Circ pumpen går inte att ställa in på några andra lägen, och är ställd på konstant differenstryck, ändrat från "stora huset" som installtören satt det på till "medel" huset vilket ska vara rätt om jag sett rätt i manual?
https://cms.media.wilo.com/dcidocpfinder/wilo_f_0200002b00010b8200010092/1271061/wilo_f_0200002b00010b8200010092.pdf

Någon som har någon klok input på hur vi ska fortskrida?



Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
Har kikat lite pÃ¥ ditt bifogade dokument  tummenupp

För det första måste du säkerställa att dina mätvärden är korrekta.
Gör flera mätningar vid olika tillfällen för att säkerställa tillförlitligheten, tex 3-5 st.
Vad mäter du med? Prova att mäta med olika termometrar.
Varför skiljer det så mycket i framledningstemperatur mellan fördelarna?
26,8 - 25,1 Returen på FD1 är varmare än framledningen på de andra fördelarna?
Finns det by-pass på fördelarna?

Ser du att mätningarna är hyfsat lika varandra så kan du nog utgå från att det stämmer.

Om man ska dra slutsatser av det du redan uppmätt så har du kortslutningar på flera av slingorna och fördelarna. Jag skulle börja med att skruva ner cirkpumpen lite och börja med nya mätningar, gissningsvis har du ett digert arbete framför dig för att få ordning på detta.
Det är en klar fördel att göra detta när det är kallt ute / stort värmebehov.

Och, OM du gör några ändringar så tar det MINST 1 dygn innan detta "slår igenom".

Viktigt att sedan justera så att de längsta slingorna är ostrypta och de kortaste hårt strypna.
Det är viktigt att alla termostater är borttagna under all mätning och justering.
« Senast ändrad: 18 januari 2019, 21:18:45 av SUNE73 »
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
Jag gissar att din externa och interna cirkpump är seriekopplade, därför får du för stort flöde.
Den externa pumpen är den största modellen Pico 1-8.
Är  den externa pumpen rätt justerad/installerad? Prova och sänk uppfodringshöjden.

Kan detta stämma?  Sc:,h

Har du kontrollerat att framledningen inte är förväxlad med returen någonstans i systemet?
 
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad hedde

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har kikat lite pÃ¥ ditt bifogade dokument  tummenupp

För det första måste du säkerställa att dina mätvärden är korrekta.
Gör flera mätningar vid olika tillfällen för att säkerställa tillförlitligheten, tex 3-5 st.
Vad mäter du med? Prova att mäta med olika termometrar.
Varför skiljer det så mycket i framledningstemperatur mellan fördelarna?
26,8 - 25,1 Returen på FD1 är varmare än framledningen på de andra fördelarna?
Finns det by-pass på fördelarna?

Ser du att mätningarna är hyfsat lika varandra så kan du nog utgå från att det stämmer.

Om man ska dra slutsatser av det du redan uppmätt så har du kortslutningar på flera av slingorna och fördelarna. Jag skulle börja med att skruva ner cirkpumpen lite och börja med nya mätningar, gissningsvis har du ett digert arbete framför dig för att få ordning på detta.
Det är en klar fördel att göra detta när det är kallt ute / stort värmebehov.

Och, OM du gör några ändringar så tar det MINST 1 dygn innan detta "slår igenom".

Viktigt att sedan justera så att de längsta slingorna är ostrypta och de kortaste hårt strypna.
Det är viktigt att alla termostater är borttagna under all mätning och justering.

Började med en mätning idag på alla FD.
Min tanke är att göra samma sak imorgon både morgon och kväll, detsamma på söndag för att få lite mer "indata".

Just nu mäter jag direkt på slangen, både på inkommande vit alupex och den vita golvvärme slangen.
Uppnås mer korrekt värde om jag sätter svart tejp på?
Mäter med en IR termometer (modell billigare, ca 500kr) men verkar stämma ganska bra när jag testa mot väggar och jämför med en vanlig digital termometer på en yta bredvid. Så jag utgår från att den visar, rätt eller i alla fall lika mycket fel på alla ställen.

FD ligger på olika ställen, och med olika lång matning.
Har ingen bra förklaring ang temp mer än nedan.
FD3 ligger i bjälklaget, bör vara närmast
FD1 ligger i plattan, närmast på Plan 1
FD2 ligger i plattan relativt långt bort från pumpen.

Alla dragningar är gjorda med isolerade MLC rör från Uponor för matning.
Matning som går till FD3 går nästan rakt upp från UKV, medans FD1 och FD2 går ned med 1st 28CU rör nedåt där man satt ett T på.

Tror det finns någon bild på detta i tidigare inlägg.

Tror inte det finns någon bypass. Ligger i alla fall ingen "koppling mellan övre och undre FD röret"

Circ-Pump.
Den i pumpen är väl självjusterande? och går i Auto läge.
Den externa som sitter på UVK kan jag inte ställa hastighet på, bara vilken höjd (de olika husen). Står på 75W hela tiden.
Står då på konstant differenstryck. Annars är det bara läge 1,2,3 på konstant varvtal som verkar finnas.
Dock förstått det på att den ska stå på konstant differenstryck, eller är detta fel?

Systemet är kopplat till vårt KNX.
Jag har där öppnat alla termostater till MAX, 35grader. Och alla blåa "hattar är öppna" i FD.
Så allt bör vara fullt öppet.
Eller ska jag ta bort alla blå don/motor helt när jag justerar in? Bara så att detta blir rätt.
Klickas enkelt bort, men borde ha samma resultat eller tänker jag fel?

Inställningen är gjord efter Uponors körning och värde, så jag hoppas att detta stämmer?
Jag kan möjlighetvis gjort något extremt fel vid injusteringen, men gått efter deras manual.
Men kanske ska börja om även där för säkerhetsskull?

Vad menar du med kortslutning? Bara så jag förstår?

Fler tips mottages tacksamt.

//








Utloggad hedde

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag gissar att din externa och interna cirkpump är seriekopplade, därför får du för stort flöde.
Den externa pumpen är den största modellen Pico 1-8.
Är  den externa pumpen rätt justerad/installerad? Prova och sänk uppfodringshöjden.

Kan detta stämma?  Sc:,h

Har du kontrollerat att framledningen inte är förväxlad med returen någonstans i systemet?
 

Det bör stämma.
VP laddar UKV med den interna värmebärarpumpen om jag förstått det rätt, sedan kör circ pumpen på UKV det vidare ut i systemet antar jag.
Efter jag gjorde min mätning idag, så har jag ställt ned uppfordringenhöjden från 8 som var max, till 4,4 tror jag det blev på "mellanhuset" Installatören hade ställt det på detta av någon anledning.
Så tänkte ta en mätning imorgonbitti och se om det är någon skillnad på de olika slingorna.
Är det samma så kanske till och med testa på "lilla huset".
Dock kvarstår frågan om jag det är rätt eller fel att ha det på konstant differenstryck? Vill få det till att detta ska vara rätt? Men någon får gärna komma med input?

Ang framledning och retur.
Slingorna bör ju vara rätt, men är möjligtvis om installatören blandat ihop rören på BV då det är 4 på samma ställe för FD1 och FD2 eller om man vänt på det upp till FD3.
Kan jag kontrollera detta själv på något sätt? Eller är detta ett jobb för installatören?

//

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Känns lite som att det inte hinner lämna av värmen? Eller tänker jag fel här?

Tänk på att flödet från ukv-tanken till golvvärmeslingorna är konstant, det varierar inte med vare sig utetemperatur eller innetemperatur. När jag räknade på ett flöde av 2,8 m3/h gav det ett deltaT på 5 grader när det var riktigt kallt ute. När utetemperaturen är högre kommer framledningstemperaturen att sjunka. Det blir mindre temperaturdifferens mellan vattnet som cirkulerar och rummet. Värmeavgivningen minskar vilket betyder att deltaT sjunker. Är det några plusgrader ute är det rimligt att deltaT blir 2 grader. Är flödet högre än 2,8 m3/h, och det är troligt, pumpen bör klara av det, blir deltaT naturligtvis motsvarande lägre. Jag ser inte det som något större problem. Det viktiga är att det är önskad temperatur i rummen. Var så fallet?

Inställningen konstant differenstryck kan vara bra. Det betyder att om termostaterna på några golvvärmeslingor stänger kommer inte flödet genom de övriga att ändras så mycket jämfört med om pumpen var inställd på konstant hastighet.
 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
Började med en mätning idag på alla FD.
Min tanke är att göra samma sak imorgon både morgon och kväll, detsamma på söndag för att få lite mer "indata".

Just nu mäter jag direkt på slangen, både på inkommande vit alupex och den vita golvvärme slangen.
Uppnås mer korrekt värde om jag sätter svart tejp på?
Mäter med en IR termometer (modell billigare, ca 500kr) men verkar stämma ganska bra när jag testa mot väggar och jämför med en vanlig digital termometer på en yta bredvid. Så jag utgår från att den visar, rätt eller i alla fall lika mycket fel på alla ställen.

FD ligger på olika ställen, och med olika lång matning.
Har ingen bra förklaring ang temp mer än nedan.
FD3 ligger i bjälklaget, bör vara närmast
FD1 ligger i plattan, närmast på Plan 1
FD2 ligger i plattan relativt långt bort från pumpen.

Alla dragningar är gjorda med isolerade MLC rör från Uponor för matning.
Matning som går till FD3 går nästan rakt upp från UKV, medans FD1 och FD2 går ned med 1st 28CU rör nedåt där man satt ett T på.

Tror det finns någon bild på detta i tidigare inlägg.

Tror inte det finns någon bypass. Ligger i alla fall ingen "koppling mellan övre och undre FD röret"

Circ-Pump.
Den i pumpen är väl självjusterande? och går i Auto läge.
Den externa som sitter på UVK kan jag inte ställa hastighet på, bara vilken höjd (de olika husen). Står på 75W hela tiden.
Står då på konstant differenstryck. Annars är det bara läge 1,2,3 på konstant varvtal som verkar finnas.
Dock förstått det på att den ska stå på konstant differenstryck, eller är detta fel?

Systemet är kopplat till vårt KNX.
Jag har där öppnat alla termostater till MAX, 35grader. Och alla blåa "hattar är öppna" i FD.
Så allt bör vara fullt öppet.
Eller ska jag ta bort alla blå don/motor helt när jag justerar in? Bara så att detta blir rätt.
Klickas enkelt bort, men borde ha samma resultat eller tänker jag fel?

Inställningen är gjord efter Uponors körning och värde, så jag hoppas att detta stämmer?
Jag kan möjlighetvis gjort något extremt fel vid injusteringen, men gått efter deras manual.
Men kanske ska börja om även där för säkerhetsskull?

Vad menar du med kortslutning? Bara så jag förstår?

Fler tips mottages tacksamt.

//

Med kortslutning menar jag liten temperaturskillnad mellan fram och retur, tex på slinga 1-5, 3-5 och 3-6.
Detta är inte bra alls, tyvärr kan man också se liknande tendens på fördelarna.

Av detta kan vi bland annat konstatera,

- Instrypningen du gjort enligt Uponor stämmer inte alls.
Anledningen är egentligen ointressant förutsatt att man vid installation av slangarna inte gått bananas med slinglängden. Kontrollera ditt arbete kring instrypningen för att utesluta att inte du gjort något fel.

- Du har på tok för högt flöde och kanske något felkopplat?

Om jag vore dig skulle jag börjat med att försöka sänka den externa cirkpumpen och sedan göra nya mätningar. Försök att sänka så mycket att temp diffen på respektive slinga hamnar kring 4-6 grader.

För säkerhetsskull ta bort alla don på fördelarna och kontrollera att alla ventiler öppnar fullt.
LÃ¥t dessa vara bortkopplade tills vidare.



Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad hedde

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tänk på att flödet från ukv-tanken till golvvärmeslingorna är konstant, det varierar inte med vare sig utetemperatur eller innetemperatur. När jag räknade på ett flöde av 2,8 m3/h gav det ett deltaT på 5 grader när det var riktigt kallt ute. När utetemperaturen är högre kommer framledningstemperaturen att sjunka. Det blir mindre temperaturdifferens mellan vattnet som cirkulerar och rummet. Värmeavgivningen minskar vilket betyder att deltaT sjunker. Är det några plusgrader ute är det rimligt att deltaT blir 2 grader. Är flödet högre än 2,8 m3/h, och det är troligt, pumpen bör klara av det, blir deltaT naturligtvis motsvarande lägre. Jag ser inte det som något större problem. Det viktiga är att det är önskad temperatur i rummen. Var så fallet?

Inställningen konstant differenstryck kan vara bra. Det betyder att om termostaterna på några golvvärmeslingor stänger kommer inte flödet genom de övriga att ändras så mycket jämfört med om pumpen var inställd på konstant hastighet.

Är det på detta sätt man normalt då kopplar in en UKV på, och att denna pump går konstant?
Temp är just nu högt i vissa rum och lågt i vissa, så gick idag över alla FD och kontrollerade så att jag inte missat något på Uponors körning. Och jag hoppas jag ställt in det rätt, (såg så ut)
Och passade då även på att mäta alla slingor så att jag ändå har något att gå på.
Var då ca + 2 grader ute, ska bli lite kallare i natt, så kör en mätning imorgon bitti också så kan man ändå kanske då se en skillnad.

När Nibe service partner var här, testade man att stänga av kompressor, och lät circpumpen gå vidare och de upplevde att tempen på tillopp eller om det var retur sjönk väldigt snabbt. Ingen exakt mätning gjordes och det vara enbart en kommentar från dem. Vet inte om detta då också spelar någon roll?

Är det normalt att man kör en 3 pips UKV med konstant differenstryck?

Tack på förhand.

Utloggad hedde

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Med kortslutning menar jag liten temperaturskillnad mellan fram och retur, tex på slinga 1-5, 3-5 och 3-6.
Detta är inte bra alls, tyvärr kan man också se liknande tendens på fördelarna.

Av detta kan vi bland annat konstatera,

- Instrypningen du gjort enligt Uponor stämmer inte alls.
Anledningen är egentligen ointressant förutsatt att man vid installation av slangarna inte gått bananas med slinglängden. Kontrollera ditt arbete kring instrypningen för att utesluta att inte du gjort något fel.

- Du har på tok för högt flöde och kanske något felkopplat?

Om jag vore dig skulle jag börjat med att försöka sänka den externa cirkpumpen och sedan göra nya mätningar. Försök att sänka så mycket att temp diffen på respektive slinga hamnar kring 4-6 grader.

För säkerhetsskull ta bort alla don på fördelarna och kontrollera att alla ventiler öppnar fullt.
LÃ¥t dessa vara bortkopplade tills vidare.

Tack för all återkoppling.
Blir dock något delad, då Roland skriver att detta kan vara korrekt, din bild är att något är fel.
Så frågan är hur jag ska börja.

Tittade lite snabbt på Uponors körning, och enligt den ska det vara 5 graders skillnad på T & R vid 0 grader ute, framledning då 30,6 grader och retur 24,8, dock blir deras faktiskt 5,8 grader.

Detta stämmer ungefär med de värden som jag får i VP.
Just nu -0,2 ute
Fram 30,5
Retur 26,1
DÃ¥ 4,4 grader i skillnad.

Dock så säger dessa väl inte så mycket då temp verkar vara något helt annat vid FD.
Även om den mätningen är gjord med IR.



Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
Tack för all återkoppling.
Blir dock något delad, då Roland skriver att detta kan vara korrekt, din bild är att något är fel.
Så frågan är hur jag ska börja.

Tittade lite snabbt på Uponors körning, och enligt den ska det vara 5 graders skillnad på T & R vid 0 grader ute, framledning då 30,6 grader och retur 24,8, dock blir deras faktiskt 5,8 grader.

Detta stämmer ungefär med de värden som jag får i VP.
Just nu -0,2 ute
Fram 30,5
Retur 26,1
DÃ¥ 4,4 grader i skillnad.

Dock så säger dessa väl inte så mycket då temp verkar vara något helt annat vid FD.
Även om den mätningen är gjord med IR.

Roland beräknar det totala flödet och beskriver att deltaT varierar med framledningstempen och ger svaret att det är inom rimlighetens gränser.

Att det är kortslutning och för högt flöde i slingorna är det ingen tvekan om, det skulle ocksÃ¥ kunna vara fel kopplat. De värden du läser av i Vp blir de totala, du mÃ¥ste först säkerställa korrekt flöde över varje golvvärmeslinga för det är dessa som avger värmen. Sedan mÃ¥ste kanske respektive fördelare justeras flödesmässigt, men det blir en senare frÃ¥ga.  tummenupp
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad hedde

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Roland beräknar det totala flödet och beskriver att deltaT varierar med framledningstempen och ger svaret att det är inom rimlighetens gränser.

Att det är kortslutning och för högt flöde i slingorna är det ingen tvekan om, det skulle ocksÃ¥ kunna vara fel kopplat. De värden du läser av i Vp blir de totala, du mÃ¥ste först säkerställa korrekt flöde över varje golvvärmeslinga för det är dessa som avger värmen. Sedan mÃ¥ste kanske respektive fördelare justeras flödesmässigt, men det blir en senare frÃ¥ga.  tummenupp

Förstår tyvärr inte alla delar, men lär mig dag för dag.
I morgon blir då att mäta av alla FD igen för kontroll om ev "mellan huset" gjort någon skillnad.
Sedan plockas alla don bort för att säkerställa att även om det ser ut att vara öppet inte låst sig på något sätt ändå (bäst så om jag förstått dig rätt) :-)
Sedan tänkte jag låta det gå till söndag och se om det är någon skillnad igen på FD i temp, tänker då mest på om det skiljer ungefär lika mycket som nu, framledning kan ju variera så klart, så får fokusera på diff temp.

Så ger vi det ett nytt försök och se om vi kan få ordning på det.

En sak jag vet är att inga justeringsventiler sitter på "stick" till respektive FD, fick dock svar här på forumet att detta inte skulle vara nödvändigt då slingorna skulle vara strypta, men måste kanske ändå installeras för att säkerställa att det blir rätt flöde till varje fördelare innan jag allt annat?


Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Har du mätt temperaturen på rören som kommer direkt från pumpen? Troligen är det inte samma temperatur som pumpen visar!
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad hedde

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har du mätt temperaturen på rören som kommer direkt från pumpen? Troligen är det inte samma temperatur som pumpen visar!


Menar du direkt efter UKV mot golvvärmen?
Eller menar du på T och R från värmebärare från pumpen som går till och från UKV?

Det är ju kopparrör, så då bör det fungera och mäta om jag sätter ex svart eltjejp på eller?

Bara jag vet vart jag ska mäta så gör jag detta direkt :-)

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning


Menar du direkt efter UKV mot golvvärmen?
Eller menar du på T och R från värmebärare från pumpen som går till och från UKV?

Det är ju kopparrör, så då bör det fungera och mäta om jag sätter ex svart eltjejp på eller?

Bara jag vet vart jag ska mäta så gör jag detta direkt :-)

Det är smart att ta med ett par mätpunkter där också.
Mät på kopparrören direkt på Vp samt på UKV, sätt dit ett par bitar eltejp och låt de sitta där så har du samma mätpunkt varje gång. Ta med detta i excel-loggen
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Är det på detta sätt man normalt då kopplar in en UKV på, och att denna pump går konstant?

Det är normalt att man gör så. Man måste dock ta hänsyn till att ukv-tankar brukar installeras när det är en on/off-värmepump. I det här fallet är det en inverterpump och då finns det inget nämnvärt behov av en ukv-tank. Tanken skulle, som påpekats tidigare, kunna ersättas med en rörstump.

Om flödet till golvvärmekretsen justeras sÃ¥ att deltaT blir 5 grader när det är runt noll grader ute kommet deltaT att bli uppemot 10 grader när det är riktigt kallt ute. För att deltaT oavsett utetemperatur alltid ska vara 5 grader mÃ¥ste cirkulationspumpen varvtalsstyras. 

Att deltaT över golvvärmesystemet är ca 2 grader är som det ska vara om deltaT ska vara 5 grader när det är som kallast ute.

Däremot är det inte optimalt. Det optimala är att deltaT över golvvärmen alltid är lika med deltaT över värmepumpen vilket betyder att flödet i golvvärmesystemet ska vara lika med flödet genom värmepumpen. Det medför att det blir nollflöde genom ukv-tanken. Det blir högst verkningsgrad så. Är flödena genom pump och golvvärme olika kommer vatten av olika temperatur att blandas i ukv-tanken. Sett ur ett termodynamiskt perspektiv betyder blandning av vatten med olika temperatur en förlust av arbete. Den förlusten måste ersättas med mer el till värmepumpen.

Jag vill sätta frÃ¥getecken för elmätarnas funktion. Som jag har skrivit tidigare är värdena som har presenterats konstiga.   

Givarna som sitter i värmepumparna kan visa fel med någon grad. Det är NTC-motstånd som mäter temperaturen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!