Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Inverter kontra On Off  (läst 32098 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7654
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #195 skrivet: 20 maj 2019, 20:58:35 »
Nu är väl inverterdrift inte någon nyhet, lite större tryckstyrda fläktar och pumpar har jag kopplat in sedan minst 80 talet.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #196 skrivet: 20 maj 2019, 21:23:56 »
Jag skulle i mitt eget hus absolut montera en on off.   Om jag hade ett system som saknade flödet som jag helst ville ha, sÃ¥ skulle jag titta pÃ¥ en tanklösning.   Finns fina tankar pÃ¥ 40-50 liter om man saknar plats.  Men helst skulle jag ha en Facit tank som säkerställer mitt flöde och samtidigt ger mig nästa obegränsat VV.   Men den kräver lite plats.

Jag tvingade igÃ¥ng min inverter LVVP nu.   Man brukar säga att R410A skall ha hetgaser som är 70 % av kondenseringen .  Jag vet inte men  61 grader känns lite mer än det om.kondenaeringen är 36.  FörÃ¥ngningen är 12 grader under uteluften.    I mina ögon är denna maskin fel byggs och kommer rasa i förtid. Jag tror alla fungerar pÃ¥ samma sätt, men jag kan ha fel här. Jag tänkte ju att Daikin kunde rätta mig men, näpp.   Eftersom de inte ville säga hur dem gör sÃ¥ , mest troligt gör dem ocksÃ¥ likadant.

Vore jag dig, Thermia Diplomat on off,  plus en liten tank.  Oslagbart

Du har rätt Kocken, jag vet att Thermia länge vägrade bygga inverters trots att de utvecklat dem under 40 Ã¥rs tid.   Deras främste systemlösare sÃ¥ det till mig,  fast det är 10 Ã¥r sedan nu.


Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #197 skrivet: 20 maj 2019, 21:27:29 »
Nu är väl inverterdrift inte någon nyhet, lite större tryckstyrda fläktar och pumpar har jag kopplat in sedan minst 80 talet.
Men det är en hel del strul runt frekvensstyrda grejer inom industrin händer rätt ofta att nånting måste återställas och även att nån expert måste ut och programmera om nån grej.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #198 skrivet: 20 maj 2019, 21:50:58 »
Som en parantes i diskussionen.
Vi lanserade vår nuvarande inverter i Sept 2013. Sedan start har vi bytt ut 0 (noll) inverterkort på garantin.
Och vi talar om tusentals maskiner.

Med vänlig hälsning
Daikin

Okej, så du tycker att till exempel jag ska installera en ny on/off när nuvarande kompressorer dör efter ~20.000h? Har du tips på hur jag installerar en ny med bra nog förutsättningar för att den ska överleva och prestera bra får du gärna skriva det i min tråd.

Jag ser helt klart nackdelar med en inverter, inte minst driftsäkerheten med ytterligare komponenter. Invertrar som går sönder ofta är förhoppningsvis barnsjukdommar med den nya tekniken, men jag står ändå i valet att välja en ny pump nu, så jag struntar gärna i det senaste om det finns bra alternativ. Jag är helt klart öppen för förslag på en bra on/off-lösning, inte minst om den är billigare, så sitter du på kunskapen jag saknar för att få en sådan att fungera hos mig så dela gärna med dig.

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #199 skrivet: 20 maj 2019, 21:59:09 »
Nu är väl inverterdrift inte någon nyhet, lite större tryckstyrda fläktar och pumpar har jag kopplat in sedan minst 80 talet.

Jepp en gammal teknik, varför ska det dÃ¥ vara sÃ¥ svÃ¥rt att driva en inverterkompressor med enkel styrning och inte en massa lullul runt omkring, samt massor av parametrar som ställer till det med diverse sänkning av cirkpumparnas fart. Det mÃ¥ste vara enklare och bra  mycket billigare att frekvenzstyra med 0-10V  frÃ¥n en liten reglercentral som fÃ¥r sina data frÃ¥n en utegivare och anpassar varvet efter det. Men dÃ¥ kanske det inträffar att varvet blir lÃ¥gt, ingen smörjning och haveri som följd, inverterkompressorer är sköra saker och framförallt all elektronik som säger upp sig med stora kostnader. En ON/OFF raka rör difftermostat + kontaktor allt som behövs för VP + cirkpumpar, enklare kan det inte  bli och inte en massa saker som havererar, billiga delar pÃ¥ en ON/OFF  förutom kompressorn dÃ¥. Min ON/OFF har gÃ¥tt i 25 Ã¥r nu och bara  exspansionsventilen som bytits , den ville skramla lite

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #200 skrivet: 21 maj 2019, 07:38:03 »
Glömde posta bilden pÃ¥ mina kylvärden igÃ¥r  :)

Värdena blir lite bättre här för att maskinen hÃ¥ller att rampa upp.  Jag fick ju begära 30 grader inne för att fÃ¥ den att starta, värdena blir ännu sämre med dellast för dÃ¥ höjs ÖH för att fÃ¥ bort effekt.

Jag har pÃ¥talat detta till tillverkaren, de gör ingenting Ã¥t det utan tycker maskinen gÃ¥r inom toleranserna .    help


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #201 skrivet: 21 maj 2019, 08:57:16 »
Varför höjer man överhettningen?
Är det vid höga eller låga effekter, eller för att kompensera för för höga eller låga flöden eller deltaT?
Eller är det för att få så hög COP som möjligt?
PÃ¥ min Nibe har jag i vart fall inte hittills sett nÃ¥gra skyhöga temperaturer pÃ¥ överhettningen, skall kolla lite mer men de verkar ligga  ca 25-30 grader över vbf.

För att återgå till det påstått perfekta flödet som en tank ger så stämmer det ju bara så länge man har en tryckstyrd cirkulationspump i radiatorkretsen, OCH alla termostater öppna.
Så snart det börjar stänga termostater kommer trycket på de fortfarande öppna termostaterna att öka och flödet ökar över dessa radiatorer. Det blir säkert inga jätteskillnader, men det blir inte heller några jätteskillnader på flödet på en inverter som tillåter att deltaT blir lägre vid låga uteffekter, och högre (10 grader) vid höga uteffekter.

Om vi t.ex. utgår från min maskin som ligger på ca 3 graders DeltaT vid 20 Hz (2 kW utefekt) och 10 grader vid 12 kW uteffekt så borde deltaT med oförändrat flöde bli ca 18 grader.
I mitt fall är värmepumpen "överdimensionierad" med rätt mycket, så jag kommer att försöka ställa in den så att den har 10 graders deltaT vid 8 kW.
2 kW X 4 = 8 kW, 3 graders DeltaT X 4 = 12 Grader.
Min värmepump kommer alltså att ha 2 grader för stort deltaT vid DUT om jag låter maskinen sköta det hela.

Hade jag haft behov av 12 kW effekt skulle flödet blivit för högt, men då hade jag å andra sidan haft ett mycket större radiatorsystem som hade kunnat ta hand om den effekten med 10 graders deltaT.

Det Nibe nu behöver göra för att förbättra detta är alltså att göra det möjligt för mig som kund/installatör att ange det beräknade toppeffektbehovet vid DUT så att maskinen kan göra en individuell flödeskurva för just min installation.
8 kW uteffekt vid DUT skall dÃ¥ ge 10 graders deltaT, och deltaT skall sedan sjunka med minkat effektbehov tills  man eventuellt nÃ¥r nÃ¥gon form av kylteknisk gräns för dÃ¥ COP blir sÃ¥ lidande att det är bättre att minska pÃ¥ flödet för att bibehÃ¥lla hög COP. 
« Senast ändrad: 21 maj 2019, 09:10:51 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #202 skrivet: 21 maj 2019, 09:13:15 »
Jag tycker ju man gör fel när man höjer sug gas överhettningen,  men den enda anledningen jag kan komma pÃ¥ är att det tar bort effekt och man kan dÃ¥ fÃ¥ invertern att gÃ¥ kontinuerligt.   De skulle bli ännu mer on off annars.

Min maakom väljer massor av olika bör värden pÃ¥ ÖH beroende pÃ¥ driftfall.  Ju mer

Du menar nog tryckgas ÖH när du säger 20-25 grader.    Om du alltid ligger inom 70 % högre hetgas än den temp som gÃ¥r ut pÃ¥ raddarna    sÃ¥ är fin maskin bättre än min och vi nör rekommendera Nibe inverter framför Viessmann.  Min är dock LVVP och din berg och du har lite bättre förutsättningar pga det,  men sÃ¥ mkt svänger inte tempen ute att man inte skulle kunna hinna med att reglera bättre än min maskin gör.  Jag kör mot en 500l tank ocksÃ¥ sÃ¥ jag har skapat bra förutsättningar.

Utloggad tomasbjork

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #203 skrivet: 21 maj 2019, 22:38:38 »
Så här ser det ut när min tuffar i 20hz. +4.9 kb in. Vb kör jag 56% fast med uppmätt flöde via stad och köldbäraren i auto.

En fråga Luka3, det borde ju isf bara vara på min-effekt som den skulle behöva plocka bort effekt då?

Och en till grej, gÃ¥r det se vad jag har för  suggasÖH?
« Senast ändrad: 21 maj 2019, 22:55:14 av tomasbjork »
F1155-12, VPB200, 220m hål och 2st Innova takkassett för frikyla.
Från fjv, 29000kwh sista året till Vp, 8300KwH första året.
Hus från -42. 80m2 öv, 87m2+82m2 källare med radiatorer. 75m2 nybyggt garage med golvvärme.
27 solpaneler i 27 graders lutning och 9 st i 63 graders lutning. 14,5kwp. 14000kwh/Ã¥r cirka.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #204 skrivet: 22 maj 2019, 07:23:50 »
Jag tycker ju man gör fel när man höjer sug gas överhettningen,  men den enda anledningen jag kan komma pÃ¥ är att det tar bort effekt och man kan dÃ¥ fÃ¥ invertern att gÃ¥ kontinuerligt.   De skulle bli ännu mer on off annars.

Min maakom väljer massor av olika bör värden pÃ¥ ÖH beroende pÃ¥ driftfall.  Ju mer

Du menar nog tryckgas ÖH när du säger 20-25 grader.    Om du alltid ligger inom 70 % högre hetgas än den temp som gÃ¥r ut pÃ¥ raddarna    sÃ¥ är fin maskin bättre än min och vi nör rekommendera Nibe inverter framför Viessmann.  Min är dock LVVP och din berg och du har lite bättre förutsättningar pga det,  men sÃ¥ mkt svänger inte tempen ute att man inte skulle kunna hinna med att reglera bättre än min maskin gör.  Jag kör mot en 500l tank ocksÃ¥ sÃ¥ jag har skapat bra förutsättningar.

Med "Höja suggasöverhetningen, menar du då att man tillåter lägre deltaT?
Nåt annat sätt att höja suggasöverhettningen finns väl inte, eller?

När man tillÃ¥ter lägre deltaT/högre suggasöverhettning sÃ¥ fÃ¥r man ju ett varmare radiatorsystem, med bibehÃ¥llet hög deltaT sÃ¥ skulle  man vara tvungen att ha en högre kurva för att bibehÃ¥lla önskad rumstemp, högre kurva ger ocksÃ¥ sämre COP, vilket är nÃ¥got man inte fÃ¥r glömma.

Det där testade jag på min gamla värmepump, att istället för att köra med 6-7 graders deltaT köra med 10 graders deltaT för att få högre COP, men det visade sig att jag fick öka kurvan för att bibehålla den rumstemp jag ville ha, och COP förändrades inte nämnvärt, om möjligt kunde jag detektera en försämring av COP med större deltaT och högre kurva.

Andra som loggat COP med större och mindre deltaT intygar att de sett samma effekt, större deltaT verkar ge sämre COP efter att  kurvan justerats upp för att bibehÃ¥lla önskad rumstemp.
« Senast ändrad: 22 maj 2019, 07:25:45 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #205 skrivet: 22 maj 2019, 07:29:02 »
Så här ser det ut när min tuffar i 20hz. +4.9 kb in. Vb kör jag 56% fast med uppmätt flöde via stad och köldbäraren i auto.

En fråga Luka3, det borde ju isf bara vara på min-effekt som den skulle behöva plocka bort effekt då?

Och en till grej, gÃ¥r det se vad jag har för  suggasÖH?

Är det någon som kan säga vilken uteffekt Nibe 1255-12 ger vid olika frekvenser och t.ex. 0/40 på KB/vbf?
Jag funderar nämligen på att göra som du Tomas, optimera flödet för mitt system för 7 graders deltaT vid den effekt som värmepumpen behöver ha vid DUT (Radiatorsystemet är dimensionerat för 7 graders DeltaT) och låta det bli vad det blir när den går på lägre effekt, eller eventuellt justera upp/ned flödet manuellt lite beroende på årstid.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #206 skrivet: 22 maj 2019, 08:57:23 »
Nej. Jag talar om gaskretsen.  Man styr den elektroniska expansionsventilen genom att sätta ett önskat värde pÃ¥ ÖH. Detta kan man inte ändra. Inte jag iaf.   

Ju lägre värde ju bättre, men är det för lÃ¥gt blir inte allt köldmedium förÃ¥ngat sÃ¥ därför krävs en överhettning.  Ju högre överhettning ju mindre köldmedium i förÃ¥ngaren och desto mindre energi kan vi hämta upp i kyleffekt. Detta gör att cop blir sämre vid lägre förÃ¥ngning.  Du kan jämför med man borrat för kort eller att uteluften är kallare.

Man kan pÃ¥ detta sätt fÃ¥ bort effekt och fÃ¥ maskinen att gÃ¥.  Jag tycker det är fel

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #207 skrivet: 22 maj 2019, 09:04:56 »
Varför går den inte med en lägre överhettning?
Det beror väl troligen på att de har låg deltaT vid låga effekter, och då behövs kanske större överhettning för att få fullständig förångning av köldmediat som är en blandgas?
Som jag fattat det så riskerar man väl annars vätskeslag om man har blandgas, lågt deltaT och låg överhettning?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #208 skrivet: 22 maj 2019, 09:09:39 »
Nej, det beror inte alls pÃ¥ det.   Man behöver inte ha högt DT för att fÃ¥ full kondensering. Jag kör dessutom mot tank och har vilka flöden jag vill.  Men jag ser aldrig nÃ¥nsin att jag fÃ¥r 5 i ÖH ( det lägsta värde och bästa som används i min maskin)  vid dellast och högre utetemp, det gör att jag fÃ¥r aldrig de fina värden som man läser om.  Thermia har funkat pÃ¥ samma sätt pÃ¥ de maskiner jag sett

Det är bara felbyggt i mina ögon .  Jag tar hellre att min inverter blir mer om on off än att den kan gÃ¥ med lägre effekter

Utloggad JNF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: skellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #209 skrivet: 22 maj 2019, 21:11:09 »
Varför höjer man överhettningen?
Är det vid höga eller låga effekter, eller för att kompensera för för höga eller låga flöden eller deltaT?
Eller är det för att få så hög COP som möjligt?
PÃ¥ min Nibe har jag i vart fall inte hittills sett nÃ¥gra skyhöga temperaturer pÃ¥ överhettningen, skall kolla lite mer men de verkar ligga  ca 25-30 grader över vbf.

För att återgå till det påstått perfekta flödet som en tank ger så stämmer det ju bara så länge man har en tryckstyrd cirkulationspump i radiatorkretsen, OCH alla termostater öppna.
Så snart det börjar stänga termostater kommer trycket på de fortfarande öppna termostaterna att öka och flödet ökar över dessa radiatorer. Det blir säkert inga jätteskillnader, men det blir inte heller några jätteskillnader på flödet på en inverter som tillåter att deltaT blir lägre vid låga uteffekter, och högre (10 grader) vid höga uteffekter.

Om vi t.ex. utgår från min maskin som ligger på ca 3 graders DeltaT vid 20 Hz (2 kW utefekt) och 10 grader vid 12 kW uteffekt så borde deltaT med oförändrat flöde bli ca 18 grader.
I mitt fall är värmepumpen "överdimensionierad" med rätt mycket, så jag kommer att försöka ställa in den så att den har 10 graders deltaT vid 8 kW.
2 kW X 4 = 8 kW, 3 graders DeltaT X 4 = 12 Grader.
Min värmepump kommer alltså att ha 2 grader för stort deltaT vid DUT om jag låter maskinen sköta det hela.

Hade jag haft behov av 12 kW effekt skulle flödet blivit för högt, men då hade jag å andra sidan haft ett mycket större radiatorsystem som hade kunnat ta hand om den effekten med 10 graders deltaT.

Det Nibe nu behöver göra för att förbättra detta är alltså att göra det möjligt för mig som kund/installatör att ange det beräknade toppeffektbehovet vid DUT så att maskinen kan göra en individuell flödeskurva för just min installation.
8 kW uteffekt vid DUT skall dÃ¥ ge 10 graders deltaT, och deltaT skall sedan sjunka med minkat effektbehov tills  man eventuellt nÃ¥r nÃ¥gon form av kylteknisk gräns för dÃ¥ COP blir sÃ¥ lidande att det är bättre att minska pÃ¥ flödet för att bibehÃ¥lla hög COP.

Rickard effekt vid dut går ställa manuellt efter senaste uppdateringen....om det även blir några skillnader på delta vet jag dock inte
Nibe 1255-16 installerad 2015-08. 2x600m markslinga. 250m2 timmerhus byggt 1897.....Skellefteå...sektions+treradiga radiatorer+aermec fläktkonvektor.ingen tank/bypass.
LL Fujutsi Nocria LBC14 för kyla sommartid.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!