Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Inverter kontra On Off  (läst 32217 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #165 skrivet: 19 maj 2019, 09:27:50 »
Menar du att man ska köra med 6° påverkan, så undrar jag om det inte blir ännu mer fel på vintern d.v.s. vid undertemp samlar den på sig ytterliga fiktivt gradminutunderskott som inte har med villans värmebalans att göra.

En brytare som man ställer om vid övertemp? Då är det bara att hoppas man kommer ihåg att ställa på den innan man åker på vintersemester. Kan bli en otrevlig överraskning annars.
Brytaren behöver inte ställas om den ställas om på vintern den ställs in vid vilken temp den ska blockera värmen och det är troligtvis samma temp året om om jag inte minns helt fel ställs GM på 0 så länge brytaren är aktiv.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #166 skrivet: 19 maj 2019, 10:55:20 »
men att som i Rikards fall där värmen passerat genom hans system och inte kylts av anser jag inte vara samma sak som att löda in ett rör mellan kondensor och förÃ¥ngare  ;).

Ett rör mellan kondensor och förångare har väl alla värmepumpar.

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #167 skrivet: 19 maj 2019, 12:17:07 »
Du menar, lika oförskämd som att inte svara pÃ¥ frÃ¥gor men anklaga nÃ¥gon för att ljuga sÃ¥ som du gör  :)

Daikin nyttjar väl ocksÃ¥ bypass lösningen , sÃ¥ du kan väl förklara varför det är en fördel att tillverka en temperatur och sedan köra in den direkt pÃ¥ returen  :)  var för skulle det vara en fördel med lägre umderkylning och högre retur bara för att fÃ¥ maskinen att kunna fungera ?

Om Min maskin ger mig säg 10 kw och 1 gÃ¥r rakt tillbaks in i maskinen , hur mÃ¥nga kw fick jag ut ?   

Bypass är ett plÃ¥ster som jag ser det, men för er tillverkare är det ett sätt att slippa fÃ¥ klagomÃ¥l för kunden är nöjd bara maskinen gÃ¥r.   Det är ett sätt för er att sälja massor av maskiner via stora nätaktörer och slippa undan problem när dessa monteras i fel system.

Jag är för adekvata beräkningar och dimensioneringar samt att anpassa en lösning efter det aktuella systemet  tummenupp
« Senast ändrad: 19 maj 2019, 12:32:14 av Luka 3 »

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #168 skrivet: 19 maj 2019, 13:17:54 »
Jag är för adekvata beräkningar och dimensioneringar samt att anpassa en lösning efter det aktuella systemet  tummenupp
[/quote]
 tummenupp
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #169 skrivet: 19 maj 2019, 15:07:45 »

Om Min maskin ger mig säg 10 kw och 1 gÃ¥r rakt tillbaks in i maskinen , hur mÃ¥nga kw fick jag ut ?   


svar: 10 kW

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #170 skrivet: 19 maj 2019, 15:18:56 »
Svar  mindre än jag skulle fÃ¥tt om jag räknat rätt.   Jag förstÃ¥r att det känns enkelt för dig att bara klappa in 2 t rör och 1 TA trim sÃ¥ kan du fÃ¥ maskinen att gÃ¥ och kunden vara nöjd.

Men det gör det inte rätt  :)

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #171 skrivet: 19 maj 2019, 16:13:15 »
Jag tycker du ska förklara när/var/hur det försvinner effekt vid 10 kW radiatoravkylning och 10 kW effekt från kondensorn.

Exempel:
Förutsättningarna är 8° deltaT över kondensorn (0,30 l/s) och deltaT 10° över värmekretsen (0,24 l/s).
Det innebär att 0,6 l/s återcirkulerar tillbaka till värmepumpen via bypass. Dock är radiatorernas avkylning och kondensorns avgivna effekt densamma d.v.s. 10 kW. Den temperatur som lämnar kondensorn är samma temperatur som går till radiatorerna.

Vad är problemet med det driftfallet?

Du har tidigare skrivit att du anser det är fel, men har du något mer än din åsikt som beskriver det eventuella problemet?


Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #172 skrivet: 19 maj 2019, 16:43:27 »
Ser du inte problemet själv  dontknow

Om vi värmer returen , vad händer dÃ¥ med kyleffekten?  Jo den sjunker och dÃ¥ sjunker cop. Men hey, kunden är nöjd och du slipper samtal  tummenupp

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #173 skrivet: 19 maj 2019, 17:12:55 »

Du skrev tidigare i tråden
"Om huset vill ha 0,25l sÃ¥ fÃ¥r det det. Jag kör dÃ¥ med tryckstyrd cp precis som IVT.  Flödet över kondensorn blir oftast högt,  sällan DT överstiger 5 oavsett effekt pÃ¥ maskinen."

Du själv tycker det är okej med deltaT 5° över kondensorn, men jag ska tvingas köra med 10° över kondensorn.

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #174 skrivet: 19 maj 2019, 17:14:19 »
Jag kör det över en tank, du genom ett 15 rör

Vad händer vid 65-50 system eller 80-60 ? I mitt fall inget,  men med din 15 bit ?
« Senast ändrad: 19 maj 2019, 17:16:00 av Luka 3 »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #175 skrivet: 19 maj 2019, 17:35:49 »
Exempel:
Förutsättningarna är 8° deltaT över kondensorn (0,30 l/s) och deltaT 10° över värmekretsen (0,24 l/s).
Det innebär att 0,6 l/s återcirkulerar tillbaka till värmepumpen via bypass. Dock är radiatorernas avkylning och kondensorns avgivna effekt densamma d.v.s. 10 kW. Den temperatur som lämnar kondensorn är samma temperatur som går till radiatorerna.

Vad är problemet med det driftfallet?

Om fram/retur är 45/35 i fallet med bypass avger radiatorerna en viss effekt. Tar man bort bypassen och har flödet 0,3 L/s och deltaT = 8 grader över radiatorsystemet också avger radiatorerna samma effekt vid fram/retur 43,9/35,9 enligt radiatorleverantörernas kalkylprogram.

Det gÃ¥r alltsÃ¥ att sänka framledningstemperaturen. I fallet med bypass blandas det varma bypassflödet med det svalare returvattnet vid inloppet till pumpen. Varje blandning av vatten med olika temperatur innebär en förlust av arbete som när man har en värmepump mÃ¥ste ersättas med mer el till kompressorn. Problemet med driftfallet är att COP blir lite sämre. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #176 skrivet: 19 maj 2019, 17:38:45 »
Kvalitetsinlägg Roland  tummenupp

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #177 skrivet: 19 maj 2019, 18:08:14 »
Om fram/retur är 45/35 i fallet med bypass avger radiatorerna en viss effekt. Tar man bort bypassen och har flödet 0,3 L/s och deltaT = 8 grader över radiatorsystemet också avger radiatorerna samma effekt vid fram/retur 43,9/35,9 enligt radiatorleverantörernas kalkylprogram.

Det går alltså att sänka framledningstemperaturen. I fallet med bypass blandas det varma bypassflödet med det svalare returvattnet vid inloppet till pumpen. Varje blandning av vatten med olika temperatur innebär en förlust av arbete som när man har en värmepump måste ersättas med mer el till kompressorn. Problemet med driftfallet är att COP blir lite sämre.

Problemet är att radiatorsystemet är designat för 0,24 l/s och inte för 0,30 l/s.

Vi kan inte öka flödet 25% om rör och ventiler inte är anpassat för det.


Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #178 skrivet: 19 maj 2019, 18:27:01 »
AlltsÃ¥ är det bättre med adekvata beräkningar och dimensioneringar än att jacka pÃ¥ en 3-12 i varje hus, exakt som jag sagt hela tiden  tummenupp

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #179 skrivet: 19 maj 2019, 19:20:22 »
Problemet är att radiatorsystemet är designat för 0,24 l/s och inte för 0,30 l/s.

Vi kan inte öka flödet 25% om rör och ventiler inte är anpassat för det.
Du måste då bo i ett ganska nytt hus eftersom du vet vad som är beräknat i flöde på systemet och hur många vet det ?
Det finns nog bara en handfull rörisar i vårt avlånga land som mäter upp flödet vid max öppna radiatorer/ventiler och installerar därefter
och dÃ¥ blir det som det blir med allt vad verkningsgrad heter. Ingen som vet bara antagande, VP ger ju värme, känn pÃ¥ rören, OJ stor skillnad pÃ¥ in och ut, vad bra nu kommer värmen, tack röris   

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!