Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Anbudsfight - Nibe vs IVT vs Thermoheat vs LG med priser  (läst 64276 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Anbudsfight - Nibe vs IVT vs Thermoheat vs LG med priser
« Svar #150 skrivet: 15 augusti 2010, 14:03:00 »
Bekymmret är inte att få ner deltat....bekymret är att kommer det ner till 45 ºC så räcker inte värmen till....den måste va 65 ºC för att räcka till i huset alltså elementen är dimensionerade för att ge låt säga 10kw vid 65 ºC framledning, sänker du då flödet så att ºC när den kommer tillbaka är den 45 ºC så räcker det inte till.....
har du sÃ¥  högt cop vid den framledningen vid sÃ¥ kall väderlek sÃ¥ är det ingen dÃ¥lig maskin.

En snabb fråga: om man sänker flödena så mycket hur mycket minskar då effekten på värmepumpen?

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Anbudsfight - Nibe vs IVT vs Thermoheat vs LG med priser
« Svar #151 skrivet: 15 augusti 2010, 14:15:55 »
skulle aldrig gett mig in i tuppfäktningen men va f-n lite debatt är ju alltid roligt!
En fråga till Leonidas (oraklet var lättare att skriva): I och med att vi talar såp mycket om kunskap o mäta flöden, täta ut osv osv för att kunden ska få det bästa är det då rätt att sälja en luftvatten alt bergvärme till ett riktigt hederligt gammalt högtempsystem?

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Anbudsfight - Nibe vs IVT vs Thermoheat vs LG med priser
« Svar #152 skrivet: 15 augusti 2010, 14:17:38 »
minskar effekten pÃ¥ v-p ?   det förstog jag inte. fattas det "flöde" till värmepumpen finns det massor med allternativ för att fÃ¥ dom att gÃ¥ bra innan brytpunkten är nÃ¥d för 24/7 drift

Bekymret är inte sÃ¥ stort N-G det kollar man innan installtionen pÃ¥börjas med ett par referens radiatorer gentemot dom utrymmena dom sitter i räknar lite pÃ¥ termiska ytan pÃ¥ radiatorena och flyttar lite siffrer och vips fÃ¥r man fram ett kvs värde justera flödena sen gÃ¥r det bra  Thumbsup
 skulle inte en injustring/beräkning fungera fanns inte alla dessa firmer som inte gör nÃ¥got annat  Ã¤n drift optimerar systemen ute i dom termiska skal vi installerarar i och spar rätt mycket pengar pÃ¥  :)

copelands beräknings program . det vi skrivit om här är en urspÃ¥rad trÃ¥d exemplena  kommer frÃ¥n berg/mark v-p
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Anbudsfight - Nibe vs IVT vs Thermoheat vs LG med priser
« Svar #153 skrivet: 15 augusti 2010, 14:31:04 »
I zon 1 hugget som stucket . med en 134 maskin och rätt dimensionrad . du vet N-G ett sex pack cocacola och lite papper å penna sen blir det bra .
ovanför zon 1 berg/mark kollektor , dryga 60% fixar en juste luft vatten lösning (ibland lite till) har ett par ställen där jag styr spesten i 100 steg med hjälp av en triac och en 0-10 volts signal 0,1 volt 1% av installerad spets effekt  fungerar grymt bra
cocacola
Tuppfäktning  *roflmao*  mÃ¥ste beställa tid hos tatueraren i sÃ¥ fall .men det blir dyrt med den här bröstkorgen   ;)
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Anbudsfight - Nibe vs IVT vs Thermoheat vs LG med priser
« Svar #154 skrivet: 15 augusti 2010, 14:36:32 »
Om jag behöver 65 ºC framledning som i detta fallet vid ca-13 ºC hur gör jag då med en ecoel ecoair polar?
jag shuntar ut 65 ºC och får tillbaka på returen vid lägsta flöde ca 57 ºc, vid den framledningen håller huset 19-20 ºC om jag då stryper ännu mer för att få lägre retur så sjunker innetempen med 2-3 grader till, alltså den samlade effekten på elementen räcker inte till vid lägre framledning, jag monterar upp 2*3kw fläktradiator och bekymmret är löst jag kan höja flödena, sänka framledningen och helt plötsligt funkar det perfekt

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Anbudsfight - Nibe vs IVT vs Thermoheat vs LG med priser
« Svar #155 skrivet: 15 augusti 2010, 14:47:53 »
Självklart är det rätt med en BV eller en LV pump. Är det högtemp så kan vi ju med tankar och andra gaser mm fixa så att vi kan köra på olika sätt.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Anbudsfight - Nibe vs IVT vs Thermoheat vs LG med priser
« Svar #156 skrivet: 15 augusti 2010, 14:49:46 »
som skrivet det finns massor med vägar att gÃ¥ för att lösa problemen . Men nÃ¥gonstans finns det radiatorer som gÃ¥r för fort stryp dom och systemet blir ännu bättre . med en ctc anläggning  monterad Thumbsup är den inte känslig för flödes stypningarna som sker i systemet .

65 grader vid - 13  Sc:,h  nÃ¥got är  fel ,den framledningen ska vi inte behöva  du bör kunna sänka 8-10 grader för att uppnÃ¥ en inomhus temp pÃ¥ 20-21 .  titta igenom rad systemet  . Samt kolla frÃ¥nluften . finns risk för att lgh är överventilerade . (utgÃ¥r frÃ¥n att det är en lite större fastighet )
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Anbudsfight - Nibe vs IVT vs Thermoheat vs LG med priser
« Svar #157 skrivet: 15 augusti 2010, 14:50:02 »
Självklart är det rätt med en BV eller en LV pump. Är det högtemp så kan vi ju med tankar och andra gaser mm fixa så att vi kan köra på olika sätt.



jahapp.....

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Anbudsfight - Nibe vs IVT vs Thermoheat vs LG med priser
« Svar #158 skrivet: 15 augusti 2010, 14:53:23 »
som skrivet det finns massor med vägar att gÃ¥ för att lösa problemen . Men nÃ¥gonstans finns det radiatorer som gÃ¥r för fort stryp dom och systemet blir ännu bättre . med en ctc anläggning  monterad Thumbsup är den inte känslig för flödes stypningarna som sker i systemet .

65 grader vid - 13  Sc:,h  nÃ¥got är  fel ,den framledningen ska vi inte behöva  du bör kunna sänka 8-10 grader för att uppnÃ¥ en inomhus temp pÃ¥ 20-21 .  titta igenom rad systemet  . Samt kolla frÃ¥nluften . finns risk för att lgh är överventilerade . (utgÃ¥r frÃ¥n att det är en lite större fastighet )
cocacola

en villa med självdrag......alla element funkar....som sagt ett hederligt högtempsystem....funkar sådär med värmepump!....lägg oxå till den gamla pannans förluster i källaren till radiatorernas nackdel.....


Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Anbudsfight - Nibe vs IVT vs Thermoheat vs LG med priser
« Svar #159 skrivet: 15 augusti 2010, 15:30:55 »
Om vi tar ditt exempel. SÃ¥ kanske det allra bästa är att stoppa dit nya raddar. Men om den konverteringen skulle kosta 150000  och vi säger en Nibe 1245(vanligaste pumpen) kostar kunden 60000. Allt annat samma.

DÃ¥ kan vi köpa en billigare pump utan styr, mer avancerat styr, tankar shuntar, montera det och ändÃ¥ ha 75000 typ kvar. COP blir lite sämre men det tar 40 Ã¥r typ att spara in de 75000.  Bara det jag vill ha sagt.

DET finns alternativ om man vill.
Folk kanske inte vill ha feta raddar. De kanske vill ha de befintliga av estetiska skäl.

Allt går.

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
SV: Anbudsfight - Nibe vs IVT vs Thermoheat vs LG med priser
« Svar #160 skrivet: 15 augusti 2010, 17:10:15 »
T.Johansson.  Om vi leker med tanken att jag kommer pÃ¥ ett besök hos dig, jag frÃ¥gar dig hur du vill att ditt värmesystem ska fungera och vid vilken ungefärlig temp du vill att spetsen ska gÃ¥ till om du nu vill ha spets alls.  Jag frÃ¥gar hur stort ditt VV behov är och berättar skillnader mellan olika pumpar.  Om du är intresserad av det sÃ¥ kan jag visa hur jag räknar pÃ¥ ditt hus. För jag har inga hemligheter i mitt program.

Sedan så frågar jag om det finns ngt som du undrar generellt om VP saker eller om det märke jag brukar rekommendera i synnerhet.

Tycker du dÃ¥ att-  Faan vilken idiot, han frÃ¥gar mig saker.  jag väljer Benke`s han sa inget om konstiga saker?? *vinkar*


Säg det till fru Olga 75år istället,,,och ja då tror jag att hon väljer "Benke",just för att hon kommer att känna att hon inte klarar av dina invecklade frågor till henne.
Hon är inte kapabel att avgöra hur hennes värmesystem ska fungera,bara det blir varmt och utan problem,hon kan troligtvis inte avgöra hur stort hennes vv behov är heller.
jag tror att hon väljer någon som inte är så besvärlig av sig och kommer med en massa frågor som är rena Grekiskan för henne.
och ja...jag tror att hon inte köper anl.utav dej.
//Thommy J
« Senast ändrad: 15 augusti 2010, 17:13:08 av T.Johansson »
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Anbudsfight - Nibe vs IVT vs Thermoheat vs LG med priser
« Svar #161 skrivet: 15 augusti 2010, 18:01:08 »
Olga 75 bemöter man med  respekt och ödmjukhet, Jag frÃ¥gar i alla fall om hon inte ska ha med sig nÃ¥gon i en sÃ¥n här stor affär.
Eller så kanske det kan bli som för mig ibland . Olga ringer och säger din pappa gjorde vvsen här när vi byggde och vi har ringt er sen 1961
kan du hjälpa mig med en sån där värmepump . och då får hon den hjälpen hon ska ha .

cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Anbudsfight - Nibe vs IVT vs Thermoheat vs LG med priser
« Svar #162 skrivet: 15 augusti 2010, 18:21:51 »
 Thumbsup

T.J  Ã¥ker du bara ut och säger -japp ni ska ha en 10kw Zubadan. 

Förresten grekiskan?  Om man frÃ¥gar duschar ni ofta, hur varmt har ni inne? Hur har ni tänkt er erat nya system, sedan anpassar man nivÃ¥n.

« Senast ändrad: 15 augusti 2010, 19:02:28 av Leonidas »

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Anbudsfight - Nibe vs IVT vs Thermoheat vs LG med priser
« Svar #163 skrivet: 15 augusti 2010, 20:00:01 »
Om vi tar ditt exempel. SÃ¥ kanske det allra bästa är att stoppa dit nya raddar. Men om den konverteringen skulle kosta 150000  och vi säger en Nibe 1245(vanligaste pumpen) kostar kunden 60000. Allt annat samma.

DÃ¥ kan vi köpa en billigare pump utan styr, mer avancerat styr, tankar shuntar, montera det och ändÃ¥ ha 75000 typ kvar. COP blir lite sämre men det tar 40 Ã¥r typ att spara in de 75000.  Bara det jag vill ha sagt.

DET finns alternativ om man vill.
Folk kanske inte vill ha feta raddar. De kanske vill ha de befintliga av estetiska skäl.

Allt går.


15000 för två fläktkonvektorer monterade o klara..........tjänade ganska hyffsat....hade jag bytt till lågtempsraddar i hela huset låt säga kanske 45000:-
« Senast ändrad: 15 augusti 2010, 20:02:20 av Rickard »

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Anbudsfight - Nibe vs IVT vs Thermoheat vs LG med priser
« Svar #164 skrivet: 15 augusti 2010, 20:12:24 »
vad bra,  jag vill fortfarande bara säga att det finns alternativ.  Men ni verkar snöa in pÃ¥ att det mÃ¥ste vara antingen eller.  Man MÃ…STE INTE KONVERTERA HELA HUSET för att fÃ¥ en juste drift. Kanske inte är alla som vill ha fläktkonvektorer,etc

nu är jag mig själv igen, OK  Nisse *vinkar*
« Senast ändrad: 15 augusti 2010, 20:14:50 av VP ORAKLET »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!