Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Anbudsfight - Nibe vs IVT vs Thermoheat vs LG med priser  (läst 64388 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Anbudsfight - Nibe vs IVT vs Thermoheat vs LG med priser
« Svar #135 skrivet: 15 augusti 2010, 11:49:00 »
N-G  Vad tycker du ?  :)

Detta har nu spÃ¥rat ur frÃ¥n den ursprungliga urspÃ¥rningen ;D   Den gällde huruvida en VP blir elpanna och om det finns andra alternativ.

Hur känner du om det?   *vinkar*

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Anbudsfight - Nibe vs IVT vs Thermoheat vs LG med priser
« Svar #136 skrivet: 15 augusti 2010, 12:20:00 »
Varför kan du inte medge att många (inte dom flesta) VP fungerar som rena elpannor när det blir riktigt kallt???????
Det beror på att dom flesta som säljer och monterar VP endera inte kan ELLER inte är intresserade av nått annat än att kränga en VP.
Att det skulle kunna undvikas i dom flesta fall (alla ?) råder det väl ingen tvekan om, kan du inte ens hålla med om att det är så verkligheten är?
Och att den genomsnittlige VP kunden inte har en aning om hur det fungerar och inte gör sig nån nytta av "teknikprat" Utan bara är intresserad av två saker att det blir varmt och att det är billigt.
Kan du inte ge dig nu.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
SV: Anbudsfight - Nibe vs IVT vs Thermoheat vs LG med priser
« Svar #137 skrivet: 15 augusti 2010, 12:38:57 »
Hade man kört tekniksnacket till varje kund hade man inte sålt många annläggningar, samma om man frågat kunden vad HAN tycker att man skall göra, då hade man bliviut idiotförklarad....

HÃ¥ller helt och hÃ¥llet med  Thumbsup
//Thommy J
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Anbudsfight - Nibe vs IVT vs Thermoheat vs LG med priser
« Svar #138 skrivet: 15 augusti 2010, 12:42:45 »
Nej det kan jag inte. Jag har ingen aning om hur det ser ut i resten av landet, men den erfarenhet jag har av pumpar säger mig att dem inte fungerar pÃ¥ det , sättet.  Det kan vara sÃ¥ att jag tolkat detta pÃ¥ fel sätt, men Den tolkning jag gjort är följande.
Så fort spets behövs så blir VP:n en elpanna och definitivt vid DUT.

Det är helt och hållet fel, på dem pumpar jag monterat och ( här är jag lite osäker) då borde det funka så på de flesta.
Rätt monterat och injusterat sÃ¥ kommer det inte att hända, sÃ¥ enkelt är det.  Varför kan du inte inse det. Brukar dem pumpar du monterat funka som elpannor när det blir kallt?

Det jag sa, eller trodde att jag sa, innan ni började attackera var att det finns andra vägar att gå, det var allt.
Jag sa det när Rickard berättade för TS att VP blir en elpanna. Och för att jag sa det sÃ¥ tycker ni alla att jag är en idiot??  Jag har ju rätt, DET FINNS ALTERNATIV, och för det mesta kan man montera en "vanlig" pump sÃ¥ att den INTE blir en ren elpanna, den spetsar med el , men blir INTE en elpanna  

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Anbudsfight - Nibe vs IVT vs Thermoheat vs LG med priser
« Svar #139 skrivet: 15 augusti 2010, 12:48:43 »
T.Johansson.  Om vi leker med tanken att jag kommer pÃ¥ ett besök hos dig, jag frÃ¥gar dig hur du vill att ditt värmesystem ska fungera och vid vilken ungefärlig temp du vill att spetsen ska gÃ¥ till om du nu vill ha spets alls.  Jag frÃ¥gar hur stort ditt VV behov är och berättar skillnader mellan olika pumpar.  Om du är intresserad av det sÃ¥ kan jag visa hur jag räknar pÃ¥ ditt hus. För jag har inga hemligheter i mitt program.

Sedan så frågar jag om det finns ngt som du undrar generellt om VP saker eller om det märke jag brukar rekommendera i synnerhet.

Tycker du dÃ¥ att-  Faan vilken idiot, han frÃ¥gar mig saker.  jag väljer Benke`s han sa inget om konstiga saker?? *vinkar*

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34923
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Anbudsfight - Nibe vs IVT vs Thermoheat vs LG med priser
« Svar #140 skrivet: 15 augusti 2010, 12:49:55 »
Nej det kan jag inte. Jag har ingen aning om hur det ser ut i resten av landet, men den erfarenhet jag har av pumpar säger mig att dem inte fungerar pÃ¥ det , sättet.  Det kan vara sÃ¥ att jag tolkat detta pÃ¥ fel sätt, men Den tolkning jag gjort är följande.
Så fort spets behövs så blir VP:n en elpanna och definitivt vid DUT.

Det är helt och hållet fel, på dem pumpar jag monterat och ( här är jag lite osäker) då borde det funka så på de flesta.
Rätt monterat och injusterat sÃ¥ kommer det inte att hända, sÃ¥ enkelt är det.  Varför kan du inte inse det. Brukar dem pumpar du monterat funka som elpannor när det blir kallt?

Det jag sa, eller trodde att jag sa, innan ni började attackera var att det finns andra vägar att gå, det var allt.
Jag sa det när Rickard berättade för TS att VP blir en elpanna. Och för att jag sa det sÃ¥ tycker ni alla att jag är en idiot??  Jag har ju rätt, DET FINNS ALTERNATIV, och för det mesta kan man montera en "vanlig" pump sÃ¥ att den INTE blir en ren elpanna, den spetsar med el , men blir INTE en elpanna  

Jag brukar varna för att en värmepump som installeras i ett för klent radiatorsystem riskerar bli en ren elpanna när det blir kallt ute och vbf behöver bli högre än VP:ns maximala framledningstemp för att kunna hålla huset varmt.

Den varningen är helt på sin plats, och det är långt ifrån ovanligt att så också sker.
D.v.s. att värmepumpar blir rena elpannor när det blir så kallt ute att eltillskott behövs, och att kompressor + eltillskott tvingar upp vb-tempen så högt att driftspressostat eller HP-pressostat stoppar kompressorn.

Antingen vet du inte hur en värmepump fungerar, eller så är du bara så envis att du får en mental blockering som gör att du inte kan läsa innantill vad andra skriver.

Ingen har förnekat att det går att åtgärda denna typ av problem, men de flesta håller med om att väldigt få installatörer bemödar sig att utreda behoven av det INNAN installation.
De gånger värmepumpen blir en ren elpanna (och kunden upptäcker det) så åtgärdar de flesta företagen detta i efterhand, och kunden får som regel betala kostnaderna för att komplettera med fler eller större radiatorer.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Anbudsfight - Nibe vs IVT vs Thermoheat vs LG med priser
« Svar #141 skrivet: 15 augusti 2010, 12:53:31 »
ja men dÃ¥ ser vi ju saker pÃ¥ ganska lika sätt ändÃ¥.  jag vill bara att vi kan upplysa om att det inte behöver bli sÃ¥.  Det är allt *vinkar*

Det kan vara sÃ¥ att du är lite envis ocksÃ¥.  Min kunskap om pumpar är väl sÃ¥ där, inte sÃ¥ bra som jag skulle önska *vinkar*
« Senast ändrad: 15 augusti 2010, 12:57:17 av Leonidas »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34923
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Anbudsfight - Nibe vs IVT vs Thermoheat vs LG med priser
« Svar #142 skrivet: 15 augusti 2010, 12:57:27 »
Och varför tog det över 100 inlägg i denna tråd innan du kunde erkänna det?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Anbudsfight - Nibe vs IVT vs Thermoheat vs LG med priser
« Svar #143 skrivet: 15 augusti 2010, 12:58:05 »
Är det slagsmÃ¥l pÃ¥ gÃ¥ng?  knUp

Att t.ex. Nibe Split blir en elpanna vid -20°, gäller oavsett var i landet den står. Samma gäller för många andra fabrikat.
(ni diskuterar väl luft/vatten.....ni står i alla fall i den tavlan)

Eller......vad diskuterar ni?  Sc:,h

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34923
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Anbudsfight - Nibe vs IVT vs Thermoheat vs LG med priser
« Svar #144 skrivet: 15 augusti 2010, 12:59:31 »
Elpannesyndromet avser mark/berg/sjövärmepumpar.
Tråden är ordentligt off-topic, tyvärr.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Anbudsfight - Nibe vs IVT vs Thermoheat vs LG med priser
« Svar #145 skrivet: 15 augusti 2010, 13:26:25 »
såhär tycker jag: är systemet ett högtempsystem så bygg aldrig om värmepumpen utan bygg om systemet!
blir man inte av med energin i huset så får du katastrofala värden och väldigt kort livslängd på värmepumpen.
Vad gäller r134a som värmepumpsgas så tycker jag det funkar i frånluft men inte i luft/vatten pga att den helt enkelt inte funkar under -12 ºC
sen kan man juster flöden bäst man vill och kaskadkoppla....det blir aldrig bra.......
jag hade ett sånt här system i vintras där 15 kw elpanna dundrade på och värmepump stog stilla....pannan släppte ut 65 ºC och fick en retur på ca 59 ºC vid lägsta flöde....värmepumpen stannar på retur 48 ºC...så det blev en ren elpanna tills jag monterade in 2 st fläktkonvektorer på tillsammans 6 kw och kunder sänka utshuntningen med 20 ºC...sen funkade det perfekt......sxumma summarum....bygg inte om värmepumpen utan systemet.....

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Anbudsfight - Nibe vs IVT vs Thermoheat vs LG med priser
« Svar #146 skrivet: 15 augusti 2010, 13:33:34 »
Nisse-Gurra var det en R134a pump som stannade eller vad var det för pump?  *vinkar*

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Anbudsfight - Nibe vs IVT vs Thermoheat vs LG med priser
« Svar #147 skrivet: 15 augusti 2010, 13:47:42 »
404 en 134 pump hade man varit tvungen att stänga av mycket tidigare.....r134a en kall vinter är inte att föredra.......jag tycker att skall man få lång hållbarhet på r134a så ska den aldrig köras under -8 ºC

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Anbudsfight - Nibe vs IVT vs Thermoheat vs LG med priser
« Svar #148 skrivet: 15 augusti 2010, 13:49:16 »
 Sc:,h elpanner nu igen . kom igen nu. Det är därför jag t,e,x skriver .Balans i värmesystemet . Det ska va injusterat är det inte det är inte en v-p installation färdig. Det kallas för funktions ansvar .  Just justerade flöden är en av dom viktigaste sakerna i ett värme system gör man rätt här blir det inte 6 graders delta i ett 20 graders delta system (Här gÃ¥r det emmelanÃ¥t att flytta deltat lite till). Du har obalans nÃ¥gonstan , och Det har vid flera inlägg pÃ¥talats att det blir inte optimalt men det gÃ¥r

sÃ¥ här borde det bli det kan vi kanske vara överens om .vi tar en beräkning pÃ¥ ett hus med 12 kwh i toppeffekt . normerande för en sÃ¥n installation är en  7,7 kw enligt prestige(när man endast räknar efter ett program) med en 6kw elpatron som spets och Installeras den sÃ¥ som föreskrivet  och pumpen stannar tillför den endast energi som motsvarar -2 grader  när det är runt  20minus i sthlm och om det är rätt gjort borde temp ut vara ca65grader och returen 50 v-p stannar.   framledningen bli ca 57 grader  .Efter ca 1 varv i systemet är den nere pÃ¥ 40-42 grader O.B.S när systemet är rätt justerat.  värmepumpen startar .  ren elpanna som gör att pumpen inte startar nej . det är ett system som inte är helt 100 men det gÃ¥r .
väljer vi här en 134 pump (som jag tjatat om går värmepumpen -10 förångning 60 grader i kondesering 2,37 i cop bra mycket bättre än en elpatron .

Just detta" problem" ni tar upp ja då känns det extra viktigt att någon/några talar om att det finns lösningar för dom som ska ny investera i en v-p anläggning .
En Bra kundrelation bygger pÃ¥ förtroende . jag t,e,x är utrustad med talets gÃ¥va och inte skriften . klarar man att sänka sig till kundens nivÃ¥ och fÃ¥r reda pÃ¥ vilka vaner och hygien krav dom har är det enklare att ta fram rätt produkt. FrÃ¥gerna som reds ut redan vid kundkontakten gör att kunden vet vad han/hon köper och blir nöjdare med sin investering,  
Hur köper ni Bil t,e,x  gÃ¥r ni in pÃ¥  audi och ber om ett par nycklar till nÃ¥gon bil som kan ta er frÃ¥n punkt atill b .Nej FrÃ¥gor om Bilen prestanda m-m och kan inte säljaren svara dÃ¥ gÃ¥r i alla fall jag nÃ¥gon annan stans

134 som luft-vatten  fungerar riktigt bra N-G ca 30 timmar om Ã¥ret är skillnaden pÃ¥ en ctc och t,e,x ecozonen .och den har jag släppt ner till - 15 och den gÃ¥r bra där med sÃ¥ i klimatzon 1 är den en kollega i branschen till vÃ¥ra ctc maskiner
cocacola
« Senast ändrad: 15 augusti 2010, 13:57:46 av cocacola »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Anbudsfight - Nibe vs IVT vs Thermoheat vs LG med priser
« Svar #149 skrivet: 15 augusti 2010, 13:52:29 »
Rickard vad ska jag erkänna?  FörstÃ¥r inte riktigt.

Nu snackar vi L/V eller.  Var det en Atria du hade problem med dÃ¥?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!