Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Anbudsfight - Nibe vs IVT vs Thermoheat vs LG med priser  (läst 64286 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Anbudsfight - Nibe vs IVT vs Thermoheat vs LG med priser
« Svar #120 skrivet: 14 augusti 2010, 10:08:32 »
C-C

IVT åf i Örebro besökte fastigheten........och det lät vi oss nöja med.

Jag skall byta ut ett par radiatorer i samband med att installatören måste ta bort en gammal icke fungerande cirkpump som blockerar flödet.

Du hade gjort det annorlunda, men tyvärr bor du inte i Örebro.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Anbudsfight - Nibe vs IVT vs Thermoheat vs LG med priser
« Svar #121 skrivet: 14 augusti 2010, 10:20:47 »
nej jag bor inte i örebro , men jag har gjort jobb frÃ¥n halmstad till skinskatteberg dÃ¥ det efterfrÃ¥gats.  ;)

Skulle det inte varit skönt att kunna ställa en del av dom frÃ¥gor som jag berättat om? passar värmepumpen ett högtempat system ? finns det nÃ¥got allternativ (färgade  Ã¥f installatörer liten fara)  när kommer vi behöva spets , med mera . istället för som nu kanske sitta med en lite för liten värmepump som installerats för dyra pengar . En bra värme pump men felplacerad .

lämna dom en gammal icke fungerande pump kvar i kretsen  *roflmao* . vad mätte dom upp för flöden innan dom sa sÃ¥ där ja nu fungerar det .Varsegod familjen nu har ni en välfungerande v-p installation i källaren .
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Anbudsfight - Nibe vs IVT vs Thermoheat vs LG med priser
« Svar #122 skrivet: 14 augusti 2010, 10:24:14 »
Som sagt, den genomsnittlige kunden, och den genomsnittlige försäljaren har inte kompetens nog att föra den typen av resonemang, det är anledningen till att detta forum har så pass många besökare.
Både kunder, värmepumpsägare, säljare och installatörer använder sig av forumet för att förkovra sig och få svar på sina frågor, och jag tror faktiskt att forumet har, och kommer att ha, en rätt stor betydelse när det gäller att minska antalet problemanläggningar i Sverige.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Anbudsfight - Nibe vs IVT vs Thermoheat vs LG med priser
« Svar #123 skrivet: 14 augusti 2010, 10:33:50 »
ja det hÃ¥ller jag med  om Rickard . Det är därför jag envist hävdar vissa saker i forumet i en del sak frÃ¥gor som dyker upp :).
Det jag med 100% säkerhet vet att det är sÃ¥ viker jag mig aldrig  :) det mÃ¥ste bli rätt dÃ¥ det är teknik och människors pengar/hälsa vi skriver om.
Vill fortfarande hävda att man ska kunna sitt jobb innan man går ut till folk.
Annars hamnar dom i kategorin Tradera säljare och ja jag vill dra det sÃ¥ lÃ¥ngt att det nästan är bedrägeri . BMW verkstan som bara kan byta olja fÃ¥r en motor renovering  :D jämförelsen gÃ¥r att dra i alla branscher . Varför ska vi acceptera nÃ¥got annat i VVS branschen , Nej tror det skulle behövas ett TV program i stället för fuskbyggarna skulle det heta wannbe vvsare och deras installationer  :)

När ni prata om scripter och flashmedier  ja jag vet inte vad det heter  dÃ¥ är jag helt borta . skulle man behöva ett rÃ¥d där hoppas man att det är nÃ¥gon som verkligen vet att det är si och sÃ¥ .  Fakta är vad som ska upp i skrift. NÃ¥gon som jag saknar som va grym pÃ¥ det är ACE . +att han kunde föra sig i skrift sÃ¥ alla förstÃ¥r.
cocacola *vinkar*
« Senast ändrad: 14 augusti 2010, 10:43:52 av cocacola »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Anbudsfight - Nibe vs IVT vs Thermoheat vs LG med priser
« Svar #124 skrivet: 14 augusti 2010, 11:15:29 »
Coca Cola.

En gammal trefas cirkpump lämnades kvar i kretsen.

Tyvärr löser dess motorskydd ut hela tiden och pumpen blockerar flödet....iaf litet grand.

Motvilligt har åf accepterat att de skall ta bort den. Den oberoende VVS firman som utför alla installationer åt åf tar 1000:-/timmen, som åf får betala. Jag tycker dock att rörmokarna borde ha begripit detta.........

Rickard har helt rätt när han påpekar att det troligen huvudsakligen görs std installationer. De funkar säkert acceptabelt för det mesta., men ibland strular det.

Konsumenterna fattar inget utan ser bara på elräkningarna.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Anbudsfight - Nibe vs IVT vs Thermoheat vs LG med priser
« Svar #125 skrivet: 14 augusti 2010, 11:32:51 »
ÅF är altså en försäljare som anlitar i bästa fall samma ue för jobbet . blir fel ibland p.g.a

vvs installtören kommer dit med en arbetsorder i handen . Det här är dina anslutningspunkter ,görs något annat får han inte betalt om inte en ÄTA lapp kommer fram . Det är den "kompetente" säljaren som är ansvarig installtör och ska se till att rätt installation görs från början .

som du skriver Konsumenterna fattar inget . Ännu större vikt att det finns någonstans där tipsen kommer Fråga så här kan dom inte ge dig svaren ta någon annan ,
eftersom pumpen lämnades kvar vilken funktion hade dom tänkt sig pumpen skulle fylla . Har dom sagt det ?
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Anbudsfight - Nibe vs IVT vs Thermoheat vs LG med priser
« Svar #126 skrivet: 14 augusti 2010, 11:39:10 »
CC

Det stämmer. ÅF tar ansvaret.

Jag litade på ÅF....och ändå betraktar jag mig som allmänt kunnig......men inte om bergvärmepumpar.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Anbudsfight - Nibe vs IVT vs Thermoheat vs LG med priser
« Svar #127 skrivet: 15 augusti 2010, 01:04:31 »
C-C  Du tycker alltsÃ¥ att det är bättre att VVS folk köper pumpar pÃ¥ Dahl och sedan räknar hos ahlsell?  Hur tänker du dÃ¥ :)  Jag säger inte att Ã…F systemet är perfekt men de har i vart fall egna beräknings program.

I övrigt så tycker vi väl detsamma, vi vill att folk ska lära sig vad dem ska fråga.

Rickard    C-C kan väl maila dig en lista sÃ¥ kan du ha den i FAQ:n   För det finns väl inte en chans att du lägger ut mina ord där va *roflmao* *roflmao* *roflmao*  MÃ¥nga smiley´s ,jag skojar lite.

Förresten sÃ¥ fÃ¥r du gärna skriva  den där novellen, om du vill.
« Senast ändrad: 15 augusti 2010, 01:08:00 av Leonidas »

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Anbudsfight - Nibe vs IVT vs Thermoheat vs LG med priser
« Svar #128 skrivet: 15 augusti 2010, 01:16:22 »
Nej du misstolkar mig .  ;) Faran med en Ã¥f är att dom blir färgade av sin leverantör . Det finns massor med bra leveranrörer som kan anpassa en värmepump efter dom förhÃ¥llanden som den ska sitta i . En Ã…F tänker ofta standardlösning som pÃ¥ kursen .inte alltid den passar .

cocacola *vinkar*

Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Anbudsfight - Nibe vs IVT vs Thermoheat vs LG med priser
« Svar #129 skrivet: 15 augusti 2010, 01:24:29 »
Nej det har du rätt i. Men i de fallen sÃ¥ tar man en annan VP frÃ¥n ett annat märke. Det blir jag tvungen till eftersom "mitt märke" inte erbjuder mig alla möjligheter. Men jag har 3 steg kvar i hierarkin hos det märket,innan jag fÃ¥tt ett definitivt besked  ;)  Nöjer mig inte med nej hos 2 olika instanser, jag har ju inte pratat med  bossen än ;D

Om vi generaliserar så vidhåller jag att ÅF BORDE vara bättre, men jag inser att det brister där med. *vinkar*

Rocas. Hur sa du till din Ã…F?  Vad frÃ¥gade dem dig? 


Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Anbudsfight - Nibe vs IVT vs Thermoheat vs LG med priser
« Svar #130 skrivet: 15 augusti 2010, 09:26:08 »
Leonidas.

IVT ÅF frågade inte mej något förutom den tidigare energiförbrukningen.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Anbudsfight - Nibe vs IVT vs Thermoheat vs LG med priser
« Svar #131 skrivet: 15 augusti 2010, 09:37:24 »
Märkligt och inte sÃ¥ bra.  de borde frÃ¥gat dig hur du vill att de ska göra. Hur mkt VV du behöver och när spets ska starta t,ex.  jag är inte ute och säljer sÃ¥ ofta men de gÃ¥nger det händer sÃ¥ frÃ¥gar jag det. Brukar koppla upp datorn och visa programmet, köra nÃ¥gra beräkningar pÃ¥ kundens hus och visa vad som händer med olika pumpar.

Men nu har jag inget program,omöjligt att fÃ¥ in det i min nya dator :'(  MÃ¥ste frÃ¥ga nÃ¥n data gubbe

Ibland kör jag hela teknik snacket, försöker förklara så folk förstår, men det gör de nog inte eftersom inte ens folk här förstår mig ;D ;D

Vart i Örebro?  När du vill ha en uppmätning sÃ¥ hör av dig,  kör förbi Örebro 2 ggr i Veckan när jag ska till stockholm. *vinkar*

 

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Anbudsfight - Nibe vs IVT vs Thermoheat vs LG med priser
« Svar #132 skrivet: 15 augusti 2010, 09:50:33 »
Märkligt och inte sÃ¥ bra.  de borde frÃ¥gat dig hur du vill att de ska göra. Hur mkt VV du behöver och när spets ska starta t,ex.  jag är inte ute och säljer sÃ¥ ofta men de gÃ¥nger det händer sÃ¥ frÃ¥gar jag det. Brukar koppla upp datorn och visa programmet, köra nÃ¥gra beräkningar pÃ¥ kundens hus och visa vad som händer med olika pumpar.

Men nu har jag inget program,omöjligt att fÃ¥ in det i min nya dator :'(  MÃ¥ste frÃ¥ga nÃ¥n data gubbe

Ibland kör jag hela teknik snacket, försöker förklara så folk förstår, men det gör de nog inte eftersom inte ens folk här förstår mig ;D ;D

Vart i Örebro?  När du vill ha en uppmätning sÃ¥ hör av dig,  kör förbi Örebro 2 ggr i Veckan när jag ska till stockholm. *vinkar*

 


Hade man kört tekniksnacket till varje kund hade man inte sålt många annläggningar, samma om man frågat kunden vad HAN tycker att man skall göra, då hade man bliviut idiotförklarad....

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Anbudsfight - Nibe vs IVT vs Thermoheat vs LG med priser
« Svar #133 skrivet: 15 augusti 2010, 10:02:02 »
Det kan jag inte hålla med om. Om inte kunden säger hur han vill ha det, så vet jag ju inte har han vill ha det.
Jag frÃ¥gar massor av saker, och ger dem olika alternativ pÃ¥ t,ex när spets ska starta.  PÃ¥ i stort sett varje möte jag varit pÃ¥ sÃ¥ tycker folk att detta var ett bra möte. 

Kanske bara är jag som gör så men jag anser det vara självklart att kunden måste säga hur han/hon vill ha det. Det är ju deras hus och de som ska bo där.

Jag skulle snarare idiotförklara den som bara åker ut till ett hus och säger att du ska ha en 8:a med 200l beredare.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Anbudsfight - Nibe vs IVT vs Thermoheat vs LG med priser
« Svar #134 skrivet: 15 augusti 2010, 10:14:32 »

Ett exempel på en bra säljare / installatör är en som kan sänka sig till kundens kunskaps nivå och lyfta den tills dom får en överblick av hur deras värme pumps installation kommer att bli . Hur vad och varför ska kunna svaras på alla frågor kunden har . är det ett avikande värmesystem som ligger utanför en standard instalation berättar man det och ut i från dem förutsätningar som finns i fastigheten anpassar man installationen ,

I sin offert skickar man hur styren fungerar med en liten" postit lapp" läs den här inför genomgången och samla på dig eventuella frågor .
Klistermärket med kontaktperson och telefon nummer vid drift frågor.

Ska en värmepumps instalation fungera optimalt ja dÃ¥ krävs det att en som kan helhetsbilden Ã¥ker dit och tittar  Thumbsup
.
Finns en liten fara med ÅF nätet som borde nämnas ;), Dom är färgade av sitt märke i väldigt många fall. Tekniken dom lär sig på en 4 dagars kurs i småland /katrineholm /värmland och några ställen till är i många fall bara anpassade efter tillverkarens lösningar som passar deras tillverkning .
den fungerar i lÃ¥gtempade system vid standard dimensioneringar , vill man ha nÃ¥got extra över  det eller andra avikelser krävs det en som har varit med ett tag för att fixa problemet .
cocacola *vinkar*
så här jobbar jag .Kundrelationer är den bästa reklam en installtör kan få tilsammans med en välfungerande installation oavsett vad det gäller

Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 403
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!