0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det är därför jag inte kommit loss ännu, att de tar så hemskt mycket för montaget. Det tar 2 man mindre än 8h säger de, och i nästa mening pratar de om åtskilliga 10.000 tals kronor. I detta fall så vill de alltså ha 5000-10000SEK i timmen (beroende på om en eller två man).Hur förklaras detta? Är det dålig konkurrens?
Plus: Inverterstyrd, inget vatten i utedelen, jobbar mot "hela" vattenmängden hela tiden (växlar inte mellan att göra vv och värme)
Ett par nyfikna frågor .Vart i landet ligger huset ?När är det byggt ?vilken typ av dimensionerande temp är det på rad kretsen . 80-60 . 55-45 . eller har du golv värme ?cocacola
Om det är för dyrt att köpa tjänsten, gör det själv.Om inte, köp av den som har ett rimligt pris och som gör det åt dig.Välj en leverantör med gott renomeé.
Med installationen följer också ett garantiåtagande som inte finns om man köper lösa delar och monterar själv. Det kostar en del.
Citat från: cocacola skrivet 08 augusti 2010, 08:09:26Ett par nyfikna frågor .Vart i landet ligger huset ?När är det byggt ?vilken typ av dimensionerande temp är det på rad kretsen . 80-60 . 55-45 . eller har du golv värme ?cocacola Fråga 1 och 2 får du svar på om du :,v(
CiteraPlus: Inverterstyrd, inget vatten i utedelen, jobbar mot "hela" vattenmängden hela tiden (växlar inte mellan att göra vv och värme)Det låter som fast kondensering - Det är definitivt inget plus (förutom på elräkningen)I övrigt håller jag med föregående talare om att kostnaderna för installationerna verkar rejält kryddade. Kolla med nån gängse VVS-firma vad dom vill ha för att installera prylarna om du köper dom själv.
Citat från: purjo__ skrivet 08 augusti 2010, 08:19:53CiteraPlus: Inverterstyrd, inget vatten i utedelen, jobbar mot "hela" vattenmängden hela tiden (växlar inte mellan att göra vv och värme)Det låter som fast kondensering - Det är definitivt inget plus (förutom på elräkningen)I övrigt håller jag med föregående talare om att kostnaderna för installationerna verkar rejält kryddade. Kolla med nån gängse VVS-firma vad dom vill ha för att installera prylarna om du köper dom själv. Huh? Nu tappade du mig,... Vilket av de tre påstående är inget plus och varför är det inget plus?
Citat från: mrstef skrivet 11 augusti 2010, 00:00:41Citat från: purjo__ skrivet 08 augusti 2010, 08:19:53CiteraPlus: Inverterstyrd, inget vatten i utedelen, jobbar mot "hela" vattenmängden hela tiden (växlar inte mellan att göra vv och värme)Det låter som fast kondensering - Det är definitivt inget plus (förutom på elräkningen)I övrigt håller jag med föregående talare om att kostnaderna för installationerna verkar rejält kryddade. Kolla med nån gängse VVS-firma vad dom vill ha för att installera prylarna om du köper dom själv. Huh? Nu tappade du mig,... Vilket av de tre påstående är inget plus och varför är det inget plus? Att hela tiden värma hela vattenmängden till tappvarmvattentemperatur.En VP har bättre verkningsgrad vid lägre temperaturer ut - Därför brukar man skilja på varmvattnet och radiatorerna via växelventiler. Då behöver man inte värma till högre temp än vad radiatorerna för tillfället behöver (flytande kondensering). Om det finns behov av varmvatten så växlar man tillfälligt över och producerar högre, dyrare temperatur i den delen av pannan.Jag vet inte exakt hur mycket det skiljer, men jag har hört siffror i storleksordningen 30% högre elförbrukning på årsbasis vid fast jämfört med flytande kondensering.
Ok, jag tackar för informationen. Jag som trodde att den här typen av installationer där man jobbar direkt mot hela vattenvolymen var det modernare alternativet som gjorts möjligt av högre prestanda (högre temperatur) från nyare utedelar. Men den traditionella konstruktionen med att separat värma varmvattnet är alltså att föredra då eftersom pumpen inte behöver jobba lika hårt och man kan få högre COP i och med att man jobbar mot lägre temperaturer större delen av året.Då skulle man ju vilja ha en sådan, men alla sådana jag har sett kör fortfarande ut vattnet till utedelen. Är inte det lite föråldrat? Är det inte bättre att köra kylmedium ut till VP:n pga frysrisken?
Citat från: mrstef skrivet 12 augusti 2010, 09:41:11Ok, jag tackar för informationen. Jag som trodde att den här typen av installationer där man jobbar direkt mot hela vattenvolymen var det modernare alternativet som gjorts möjligt av högre prestanda (högre temperatur) från nyare utedelar. Men den traditionella konstruktionen med att separat värma varmvattnet är alltså att föredra då eftersom pumpen inte behöver jobba lika hårt och man kan få högre COP i och med att man jobbar mot lägre temperaturer större delen av året.Då skulle man ju vilja ha en sådan, men alla sådana jag har sett kör fortfarande ut vattnet till utedelen. Är inte det lite föråldrat? Är det inte bättre att köra kylmedium ut till VP:n pga frysrisken?Både och, det blir ofta dyrare installationer om du måste ha både VVS och kyltekniker för installationen.Frysrisken är väl den enda egentliga nackdelen.
Har tänkt hålla mig utanför men jag kan inte hålla mig längre.mrstef lyssna inte på detta. Om du har ett system där du vill ha 55 grader vid dut finns det inte en sportmössa att du kommer få en ren elpanna när du behöver spets. Vad gäller maskin som inte kör ut varken vatten eller gas så vet jag att Rickard kan tipsa dig om minst 2 fabrikat. Lycka till
Hur menar du då purjo
Har man ett äkta högtempsystem så blir värmepumpen en elpanna vid DUT (då behöver radiatorerna 80°C för att hålla huset varmt), punkt slut, om inte ombyggnationer eller specialvärmepumpar används.En av de vanligare problemen som dryftas här i forumet när det blir riktigt kallt ute...Istället för att köra värmepump och elpatroner i vattenkretsen kan man då istället spetsa med elradiatorer, kupevärmare eller vedeldning.Att bygga om för att klara DUT vid max 55°C i ett sånt system kräver utbyte av alla radiatorer, och förmodligen hela rörsystemet, vilket kan göra hela investering svår att räkna hem.Luft/vatten-värmepumpar som inte kör vatten eller gas mellan ute och innedel är bland annat Thermia och Sfinxs Solar, finns säkert fler - de har istället en glykolblandning som gör dem fryssäkra, men alla former av extra värmeväxlingar är en nackdel ur COP-synpunkt, och det är en av anledningarna till att inte fler använder sig av detta = en extra värmeväxlare gör det dyrare, och den sämre COP:n gör besparingen mindre.
Purjo. Så länge ni ger felaktiga råd så måste denna fråga ventileras. Om det är ett riktigt högtemp system så monterar man en "special pump". Samma pump som vanligt men lite större kompressor och annan gas. De fungerar inte så som ni säger.
55 grader är inga problem. Behöver du mer än så måste du dock tänka till lite eftersom tillverkarnas standardlösningar inte är tänkta att fungera vid högre temperaturer.
Finns det kunder som sett en kompetent installatör göra några som helst mätningar på radiatorkretsen i samband med offertgivandet så får ni gärna posta i denna tråd.
Kocken. Det du måste förstå är att om vi mäter och styr i vad som i verkligheten är värmepumpen , KYLKRETSEN, så kommer vi att få ut ALLT som den producerar. Du köper den med std inställningar, man kan fixa lite mer drag i den. Om du har en gramledning på 55 grader så tillverkar den säkert 58 över kondensorn. detta innebär en förlust. Jag försökte förklara detta i täta ut tråden, men blev dumförklarad där med Rickard, Special pumpen är exakt samma pump som den normala villa pumpen. Typ en eller 2 storlekar större och med R134a som köldmedia. Den blir då kanske 5lax dyrare. om ni upplyste om sådant här istället, att det faktiskt finns saker för högtemp system, och det blir M K T billigare än att montera radiatorer.Om den inst/säljare som kommer hem säger att vi måste byta radiatorer, då är det bullshit.Sedan så är tekniken EXAKT den samma i stora fastigheter som i villa pumpar, lite mer problem att lösa och lite mer trix att ta till, MEN ANNARS SAMMA.Detta är det som är intressant, om sedan folk väljer det billigaste, ja då är det en helt annan fråga
Min Eko55 har mkt begränsade styrmöjligheter och spetsen är på 6kw Jag behövde 67 grader fram i vintras, pumpen startar el och stänger av den. Min Vp gick konstant i 3 månader. Nej, jag har inte gjort ngt med min VP inte bytt ett rör på 10 år.
Leonidas, är det inte lämpligare att den som sitter inne med kunskaperna delar med sig, för dom som saknar kunskapen har väl knappast nått att dela med sig av. Och har man kunskaper och inte vill dela med sig tycker jag att inte så mycket att göra på ett konsumentforum att göra. Och förstår inte lekmännen på forumet vad du säger får du försöka förklara så att dom förstår och inte "dumförklara" dessa.
Citat från: Leonidas skrivet 13 augusti 2010, 08:37:13Min Eko55 har mkt begränsade styrmöjligheter och spetsen är på 6kw Jag behövde 67 grader fram i vintras, pumpen startar el och stänger av den. Min Vp gick konstant i 3 månader. Nej, jag har inte gjort ngt med min VP inte bytt ett rör på 10 år. 67 grader fram innebär förmodligen inget problem eftersom returen från radiatorerna håller sig under gränsen för vad VP'n tål.Min VP har R404A och tål inte lika mkt som en R407c dito. Inte mkt mindre men ändåsedan så kan man fråga installatören om det fabrikat han representerar har en högtemp pump, det kan mkt väl finnas även om det inte finns på en hemsida.
Citat från: purjo__ skrivet 13 augusti 2010, 08:58:18Citat från: Leonidas skrivet 13 augusti 2010, 08:37:13Min Eko55 har mkt begränsade styrmöjligheter och spetsen är på 6kw Jag behövde 67 grader fram i vintras, pumpen startar el och stänger av den. Min Vp gick konstant i 3 månader. Nej, jag har inte gjort ngt med min VP inte bytt ett rör på 10 år. 67 grader fram innebär förmodligen inget problem eftersom returen från radiatorerna håller sig under gränsen för vad VP'n tål.Min VP har R404A och tål inte lika mkt som en R407c dito. Inte mkt mindre men ändåsedan så kan man fråga installatören om det fabrikat han representerar har en högtemp pump, det kan mkt väl finnas även om det inte finns på en hemsida.
Citat från: Leonidas skrivet 13 augusti 2010, 08:37:13Min Eko55 har mkt begränsade styrmöjligheter och spetsen är på 6kw Jag behövde 67 grader fram i vintras, pumpen startar el och stänger av den. Min Vp gick konstant i 3 månader. Nej, jag har inte gjort ngt med min VP inte bytt ett rör på 10 år. 67 grader fram innebär förmodligen inget problem eftersom returen från radiatorerna håller sig under gränsen för vad VP'n tål.Min VP har R404A och tål inte lika mkt som en R407c dito. Inte mkt mindre men ändå
Visst men det är ju det som en så kallad Gängse vvs firma påtalar. Och visar vad det finns för olika alternativ.talar dem inte om att det finns sådana alternativ så är det vad C-C kallar, en wannabee firma. Om folk som kommer hit och frågar innan de tar kontakt med en firma blir upplysta om dessa saker så får dem en bättre fungerande anläggning,när den väl är monterad. sedan så finns det andra sätt att göra detta på än en std lösning, men då kräver det ännu lite mer av installatören.vi tar dig som exempel. Om din Bosch blev monterad av X VP:s i sundsvall och är en vanlig std lösning.Då sätter jag 1000 spänn på att jag kunde monterat en Högtemp anläggning helt styrd på nätet med loggning av allt för mindre pengar än din bosch.jag är inte ensam om att kunna det, man måste bara leta lite så hittar man folk som kan saker.Nej jag vill inte skryta på ngt sätt utan säger bara hur det är.
Bah.. Jag bor mitt i Sverige, så alla installatörer borde ha lika långt i genomsnitt hem till mig.
Jag förstår precis vad Rickard kallar Gängse, och jag förstår varför. Men det är inte vad jag kallar detsamma Men om vi struntar i den diskussionen och går på sakfrågan. Är vi överrens där? Det SKA inte bli elpannor för då är det felkopplat.
När sa jag det nu då??
Det SKA inte bli elpannor för då är det felkopplat.
Bara att ställa er på kö då Skämt å sido. Det finns många som jag. Jag är absolut inte exeptionellt duktig på detta. Det gäller bara att hitta ngn som har lite intresse. För det finns ingen som kan allt själv. Kan man flödena, så kanske man inte är så haj på styren osv. Jag är hyffsad på lite av varje men inte mer. Jag tar hjälp av så många som jag behöver för att lösa de problem jag ställs inför. Så gör en Gängse VVS:are Jag rådfrågar många olika personer om bla kylproblem som jag ställs inför. Jag tar hjälp med flödesberäkningar av de stora jobben. det finns nog en och annan person som börjar tröttna på att jag ringer och tjatar Jag känner många som kan det jag kan och mkt mer än så..
jag håller med dig om allt utom hur du använder termen Gängse VVS; firma. det blir lite tjatigt med det men jag tycker nog att dem som kan allt detta jag pratar om är dem som är Gängse ( de riktiga firmorna) och inte dem andra wannabee gubbarna. Ponera att du har rätt i att de flesta är som du beskriver, ja då beskriver du wannabee´s inte Gängse OK
Har inte varit inne på ett tag för det har åskat här, men ännu värre på forumet. Bara för att man har sysslat med vvs i 40 år innebär inte det att du kan värmepumpar. Om inte den firman som man kantaktar har personal som kan det, går utbildningar och lär sig hur de funkar så är det en wannabee firma.Så vitt jag kommer ihåg så sa du att alla firmor i Piteå sög och det var bättre att gör det själv, fast jag har väl fel där med. de firmor som cougar, Lexus, C-C jobbar på är inte Wannabee firmor, för de har personal som är intresserade och som lär sig mer hela tiden.Hoppas att fler vill dela med sig av sina synpunkter, och inte bara jag och Kim yung ääähh Rickard
Det finns en firma som påstår sig kunna lev. 80 gradigt vatten med sitt system. Kör gasen direkt in i ack.tanken till förångaren eller heter det kondensor på den sidan. Påstår att gasen skulle kunna ge en temperatur på 110 grader. Var själv på g att köpa ett system men vågade inte.
Citat från: hokanp skrivet 13 augusti 2010, 20:56:13Det finns en firma som påstår sig kunna lev. 80 gradigt vatten med sitt system. Kör gasen direkt in i ack.tanken till förångaren eller heter det kondensor på den sidan. Påstår att gasen skulle kunna ge en temperatur på 110 grader. Var själv på g att köpa ett system men vågade inte.Det finns och fungerar, blir kanske inte världens högsta COP, men i vart fall bättre än direktverkande el - förhoppningsvis.Så vitt jag vet är ingen sådan pump ännu testad hos SP.
Ja, och rätt frågor skall ställas så att man kan undvika att få en elpanna när det blir riktigt kallt ute, även om det kanske kostar några tusen eller tiotusen extra.Man kan inte förvänta sig att gängse VVS:are, eller försäljare, helt och fullt förstår vikten av att ha ett adekvat dimensionerat radiatorsytem till en standardvärmepump.Är vi överens om detta så är det lungt för mig.
Citat från: Rickard skrivet 13 augusti 2010, 21:30:50Ja, och rätt frågor skall ställas så att man kan undvika att få en elpanna när det blir riktigt kallt ute, även om det kanske kostar några tusen eller tiotusen extra.Man kan inte förvänta sig att gängse VVS:are, eller försäljare, helt och fullt förstår vikten av att ha ett adekvat dimensionerat radiatorsytem till en standardvärmepump.Är vi överens om detta så är det lungt för mig.försäljaren ska absolut ha den kunskapen , hur ska det annars bli rätt . ansvarig installatör ska ha den kunskapen , Kan inte säljaren /installatören svara och förklara systemet han tänkt bygga välj en annan och ta referenser . cocacola
Tyvärr, i mina trakter finns det bara en som ev. kan/vill räkna lite själv och dessutom förklara, så att i alla fall vissa förstår, men han är lite dyrare så många presumtiva kunder tappar intresset. Dom övriga använder möjligen leverantörens beräkningsprogram (dock inte alla flera låter Ahlsell räkna) några chansar lite, några gör hembesök. Det är den verklighet som råder här. I dina trakter finns i så fall bara en som skulle ha jobben . Chansa lite med andras ekonomi får inte förekomma . Låta andra räkna Sc:,har dom inte varit på plats och kunnat verifiera energieförbrukningen äventuella oegentligheter i rad systemet så som avsknad av radiatorer eller dyligt. möjligheter till injustering ja hela den listan som finns när man tar fram en kund anpassad lösning , då blir det inge bra då får man såna här diskussioner och problem. och dom företagen bör göra 2 saker. utbildning eller välja något annat att göra. cocacola
Märkligt och inte så bra. de borde frågat dig hur du vill att de ska göra. Hur mkt VV du behöver och när spets ska starta t,ex. jag är inte ute och säljer så ofta men de gånger det händer så frågar jag det. Brukar koppla upp datorn och visa programmet, köra några beräkningar på kundens hus och visa vad som händer med olika pumpar.Men nu har jag inget program,omöjligt att få in det i min nya dator Måste fråga nån data gubbeIbland kör jag hela teknik snacket, försöker förklara så folk förstår, men det gör de nog inte eftersom inte ens folk här förstår mig Vart i Örebro? När du vill ha en uppmätning så hör av dig, kör förbi Örebro 2 ggr i Veckan när jag ska till stockholm.
Ett exempel på en bra säljare / installatör är en som kan sänka sig till kundens kunskaps nivå och lyfta den tills dom får en överblick av hur deras värme pumps installation kommer att bli . Hur vad och varför ska kunna svaras på alla frågor kunden har . är det ett avikande värmesystem som ligger utanför en standard instalation berättar man det och ut i från dem förutsätningar som finns i fastigheten anpassar man installationen , I sin offert skickar man hur styren fungerar med en liten" postit lapp" läs den här inför genomgången och samla på dig eventuella frågor .Klistermärket med kontaktperson och telefon nummer vid drift frågor.Ska en värmepumps instalation fungera optimalt ja då krävs det att en som kan helhetsbilden åker dit och tittar Thumbsup.Finns en liten fara med ÅF nätet som borde nämnas , Dom är färgade av sitt märke i väldigt många fall. Tekniken dom lär sig på en 4 dagars kurs i småland /katrineholm /värmland och några ställen till är i många fall bara anpassade efter tillverkarens lösningar som passar deras tillverkning .den fungerar i lågtempade system vid standard dimensioneringar , vill man ha något extra över det eller andra avikelser krävs det en som har varit med ett tag för att fixa problemet .cocacola så här jobbar jag .Kundrelationer är den bästa reklam en installtör kan få tilsammans med en välfungerande installation oavsett vad det gäller
Hade man kört tekniksnacket till varje kund hade man inte sålt många annläggningar, samma om man frågat kunden vad HAN tycker att man skall göra, då hade man bliviut idiotförklarad....
Nej det kan jag inte. Jag har ingen aning om hur det ser ut i resten av landet, men den erfarenhet jag har av pumpar säger mig att dem inte fungerar på det , sättet. Det kan vara så att jag tolkat detta på fel sätt, men Den tolkning jag gjort är följande.Så fort spets behövs så blir VP:n en elpanna och definitivt vid DUT.Det är helt och hållet fel, på dem pumpar jag monterat och ( här är jag lite osäker) då borde det funka så på de flesta.Rätt monterat och injusterat så kommer det inte att hända, så enkelt är det. Varför kan du inte inse det. Brukar dem pumpar du monterat funka som elpannor när det blir kallt?Det jag sa, eller trodde att jag sa, innan ni började attackera var att det finns andra vägar att gå, det var allt.Jag sa det när Rickard berättade för TS att VP blir en elpanna. Och för att jag sa det så tycker ni alla att jag är en idiot?? Jag har ju rätt, DET FINNS ALTERNATIV, och för det mesta kan man montera en "vanlig" pump så att den INTE blir en ren elpanna, den spetsar med el , men blir INTE en elpanna
Självklart är det rätt med en BV eller en LV pump. Är det högtemp så kan vi ju med tankar och andra gaser mm fixa så att vi kan köra på olika sätt.
som skrivet det finns massor med vägar att gå för att lösa problemen . Men någonstans finns det radiatorer som går för fort stryp dom och systemet blir ännu bättre . med en ctc anläggning monterad Thumbsup är den inte känslig för flödes stypningarna som sker i systemet . 65 grader vid - 13 något är fel ,den framledningen ska vi inte behöva du bör kunna sänka 8-10 grader för att uppnå en inomhus temp på 20-21 . titta igenom rad systemet . Samt kolla frånluften . finns risk för att lgh är överventilerade . (utgår från att det är en lite större fastighet )cocacola
T.Johansson. Om vi leker med tanken att jag kommer på ett besök hos dig, jag frågar dig hur du vill att ditt värmesystem ska fungera och vid vilken ungefärlig temp du vill att spetsen ska gå till om du nu vill ha spets alls. Jag frågar hur stort ditt VV behov är och berättar skillnader mellan olika pumpar. Om du är intresserad av det så kan jag visa hur jag räknar på ditt hus. För jag har inga hemligheter i mitt program.Sedan så frågar jag om det finns ngt som du undrar generellt om VP saker eller om det märke jag brukar rekommendera i synnerhet.Tycker du då att- Faan vilken idiot, han frågar mig saker. jag väljer Benke`s han sa inget om konstiga saker??
Om vi tar ditt exempel. Så kanske det allra bästa är att stoppa dit nya raddar. Men om den konverteringen skulle kosta 150000 och vi säger en Nibe 1245(vanligaste pumpen) kostar kunden 60000. Allt annat samma.Då kan vi köpa en billigare pump utan styr, mer avancerat styr, tankar shuntar, montera det och ändå ha 75000 typ kvar. COP blir lite sämre men det tar 40 år typ att spara in de 75000. Bara det jag vill ha sagt.DET finns alternativ om man vill.Folk kanske inte vill ha feta raddar. De kanske vill ha de befintliga av estetiska skäl.Allt går.
T.J åker du bara ut och säger -japp ni ska ha en 10kw Zubadan.
Men ni verkar snöa in på att det måste vara antingen eller. Man MÅSTE INTE KONVERTERA HELA HUSET för att få en juste drift. Kanske inte är alla som vill ha fläktkonvektorer,etcnu är jag mig själv igen, OK Nisse
T.J OK Thumbsup Vi jobbar lite olika men vad gör det.Rickard Ok det är bara jag som missuppfattat alltihop. Då får väl jag be om ursäkt att jag har malt på i denna tråd, när allt bara var ett missförstånd. Som jag kände det så fick man lite mothugg, och jag trodde inte att vi var överrens.
Citat från: VP ORAKLET skrivet 15 augusti 2010, 20:39:25T.J OK Thumbsup Vi jobbar lite olika men vad gör det.Rickard Ok det är bara jag som missuppfattat alltihop. Då får väl jag be om ursäkt att jag har malt på i denna tråd, när allt bara var ett missförstånd. Som jag kände det så fick man lite mothugg, och jag trodde inte att vi var överrens. Jag tror att vi har nog ungefär samma slutresultat,men jobbar och presenterar på olika vis,vi jobbar ju efter att kunden ska vara nöjd,och så länge han är det så har vi gjort ett bra jobb,vi allesammans Thumbsup Thumbsup Thumbsup//Thommy J
Inte jag jag säljer för att tjäna så mycket det bara går.....
Tjena, har tänkt att investera i en LV-pump och har fått in 4 olika anbud. Nu skall man bara lyckas välja också,.. det skiljer nästan 40 000 på billigaste och dyraste. Nedan följer en lista med de anbud jag fått in, lite för och nackdelar med de olika paketen så som jag ser det, samt pris inklusive installation, efter ROT-avdrag. Kommentarer? Vad skulle ni ha valt?Bor i Skåne i ett ganska standard 70-tals hus med 1,5 plan. Vattenburen el idag. 188m2. 3 barn och duschglad fru.Thermoheat (Themoheat innedel med Mitsubishi PUHZ-RP 60 utedel (tror jag) på 10,9kW)http://www.thermoheat.se/Plus: Inverterstyrd, inget vatten i utedelen, jobbar mot "hela" vattenmängden hela tiden (växlar inte mellan att göra vv och värme)Minus: Lite okänt, 2 års garantiMitt pris efter ROT: 103 500 krNibe (Nibe VVM300 innedel med Nibe Fighter 2025 utedel på 8kW)Plus: Välkänt märkeMinus: Inte inverterstyrd, vatten i utedelenMitt pris efter ROT: 110 000 krIVT (IVT Kombimodul 200 A/W med IVT Air 90 utedel på 8,8kW)Plus: 5 års garanti på inne/utedel och 10 års garanti på kompressorn, välkänt märkeMinus: Inte inverterstyrdVet någon om det körs vatten eller bara kylmedium till utedelen på den här? Försäljaren som var här var lite osäker.Mitt pris efter ROT: 92 500 krLG (Custombygge som görs av firma med en Nibe VPA 200-70 ack tank och en LG Therma V AHUW096A0 utedel på 9kW)Plus: Inverterstyrd, inget vatten i utedelen, designen låter lite lik Thermoheat där VP:n jobbar direkt mot hela vattenmängden i acktankenMinus: 2 års garanti, lite utlämnad till firman då det inte är ett "standardpaket", ingen automatik för legionellabekämpning (försäljaren menar på att det inte behövs eftersom vattnet rör sig hela tiden, ingen har någonsin fått legionella i en VP-anläggning).Mitt pris efter ROT: 73 000 krSå skall man gå på de mer välkända som jag tycker verkar ligga lite efter rent tekniskt, eller vågar man satsa på uppstickarna med lite nyare teknik?Det här med garantier är också en intressant puck. Vad ger maskinskadeförsäkringen i hemförsäkringen efter att garantin gått ut?MVHStefan
Citat från: Leonidas skrivet 13 augusti 2010, 08:02:17Kocken. Det du måste förstå är att om vi mäter och styr i vad som i verkligheten är värmepumpen , KYLKRETSEN, så kommer vi att få ut ALLT som den producerar. Du köper den med std inställningar, man kan fixa lite mer drag i den. Om du har en gramledning på 55 grader så tillverkar den säkert 58 över kondensorn. detta innebär en förlust. Jag försökte förklara detta i täta ut tråden, men blev dumförklarad där med Rickard, Special pumpen är exakt samma pump som den normala villa pumpen. Typ en eller 2 storlekar större och med R134a som köldmedia. Den blir då kanske 5lax dyrare. om ni upplyste om sådant här istället, att det faktiskt finns saker för högtemp system, och det blir M K T billigare än att montera radiatorer.Om den inst/säljare som kommer hem säger att vi måste byta radiatorer, då är det bullshit.Sedan så är tekniken EXAKT den samma i stora fastigheter som i villa pumpar, lite mer problem att lösa och lite mer trix att ta till, MEN ANNARS SAMMA.Detta är det som är intressant, om sedan folk väljer det billigaste, ja då är det en helt annan fråga Det borde väl leveratörerna informera om, att det finns pumpar färdiga för högtempsystem, och inte jag?Det är absolut inte något som någon tillverkare alls nämner, och ingen säljare som säljer, inte av de som arbetar med villainstallationer i alla fall.Vilka pumpar finns det som kommer färdiga från fabrik med de kompressorer och köldmedier som krävs för att klara ett 80/60-system?(Ja, du får nämna nman när det är relevant i det ämne som diskuteras)