Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Innegivare och termostater och fjärrstyrd RG20  (läst 1798 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
Innegivare och termostater och fjärrstyrd RG20
« skrivet: 14 oktober 2018, 08:47:40 »
Har ett fritidshus med.en Nibe 1210, där (fjärrstyrda) radiatortermstater hÃ¥ller nere temperaturen till 11 grader när vi är borta.  Har inte kunnat laborera med vp-kurvorna, dÃ¥ en källarlägenhet bebotts.

Men nu skall hela huset köras på sparlåga och man kan då om man vill laborera med kurvor och/eller innegivare.

Om man lämnar kurvorna oförändrade och ställer innegivaren pÃ¥ 11 grader, kommer inte det leda till självsvängningar eller i alla fall att den inte kommer ner temp?  SÃ¥ fort man är nere i "mÃ¥ltempen" 11 grader sÃ¥ kommer vl pumpen köra ut vatten som är avpassat för 20 grader?

Hur mycket skulle man ev tjäna på att låta innegivaren dra ner tempen jmf låta termostaterna strypa (och att strypa med termostater har inte varit något problem tidigare).

Hur mycket skulle man tjäna pÃ¥  att istället skruva ner kurvorna?  Det trÃ¥kiga är att det är sÃ¥ pilligt att gÃ¥ och ändra dessa varje gÃ¥ng man kommer och gÃ¥r.
« Senast ändrad: 20 oktober 2018, 09:16:45 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Innegivare och termostater
« Svar #1 skrivet: 14 oktober 2018, 09:37:44 »
Om man lämnar kurvorna oförändrade och ställer innegivaren pÃ¥ 11 grader, kommer inte det leda till självsvängningar eller i alla fall att den inte kommer ner temp?  SÃ¥ fort man är nere i "mÃ¥ltempen" 11 grader sÃ¥ kommer vl pumpen köra ut vatten som är avpassat för 20 grader?
Det går inte att komma ner till måltemperaturen. Om temperaturen inne är x grader och man ställer innegivaren på 11 grader kommer börvärdet på framledningstemperaturen att sänkas med (x-11) x k grader där k är inställningen på rumsgivarpåverkan. Det betyder att det aldrig kommer att bli 11 grader inne utan innetemperaturen blir något högre. Det måste vara en skillnad mellan inställd temperatur och den verkliga innetemperaturen för att det ska kunna bli en sänkning av framledningstemperaturen. För att få 11 grader inne måste innegivaren ställas på 9 eller 10 grader, det beror på vilket värde på rumsgivarpåverkan man har ställt in.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Innegivare och termostater och fjärrstyrd RG20
« Svar #2 skrivet: 20 oktober 2018, 09:25:45 »
Ok, det låter troligt att man kommer att uppnå måltempen genom att sätta den ett par grader under målet.

Nu fjärrstyr jag ju alla radiatorer sÃ¥ jag kan fÃ¥ det varmt när jag kommer ut.  Med innegivare sÃ¥ mÃ¥ste man naturligtvis styra den ocksÃ¥/istället.

Har skissat pÃ¥hur man med ett tvÃ¥poligt relä borde kunna ha tvÃ¥ olika temperaturer inställda pÃ¥ RG20.  NÃ¥gon som ser nÃ¥got problem?

« Senast ändrad: 20 oktober 2018, 10:50:56 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Innegivare och termostater och fjärrstyrd RG20
« Svar #3 skrivet: 20 oktober 2018, 10:09:39 »
Vad stÃ¥r siffrorna 6 0 5 och 4 för? 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Innegivare och termostater och fjärrstyrd RG20
« Svar #4 skrivet: 20 oktober 2018, 10:25:23 »
Numreringen pÃ¥ originalplinten.  Fast jag rÃ¥kade numrera första 0 isf 1

Rättade min ritning (ovan) och ersatte reläkopplingen med strömställare för att göra det tydligare.  Original RG20 nedan.
« Senast ändrad: 20 oktober 2018, 10:53:36 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Innegivare och termostater och fjärrstyrd RG20
« Svar #5 skrivet: 20 oktober 2018, 15:35:26 »
Vet inte om jag har fattat rätt men jag resonerar så här: Mellan 1 och 6 ska det vara 2,5 kohm vid 20 grader inne. Men nu vill vi ha möjligheten att pumpen ska tro att det är 20 grader inne fast det bara är 11 grader i rummet. För att det ska bli 11 grader i rummet måste reglersystemet tro att det är kanske 9 grader i rummet för att det ska bli någon differens mellan 11 grader och rumstempaturen. Vid 9 grader är resistansen mellan 1 och 6 exempelvis 5 kohm.

Vore det inte enklast att med ett enpoligt relä koppla in ett motstÃ¥nd pÃ¥ ca 5 kohm mellan 1 och 6 när man vill sänka innetemperaturen. Reglersystemet kommer dÃ¥ att mäta en resistans som är lägre vilket betyder att reglersystemet tror att rumstemperaturen är högre än den verkliga. Börvärdet pÃ¥ framledningstemperaturen sänks dÃ¥. Med rätt värde pÃ¥ det inkopplingsbara motstÃ¥ndet och pÃ¥verkansfaktor ska det bli 11 grader inne sÃ¥ smÃ¥ningom. 

Jag har inte klart för mig vad anslutningar 4 och 5 har för funktion men jag antar att det är någon form av finjustering.

Jag har modifierat sommarurkopplingen pÃ¥ min pump pÃ¥ ett liknande sätt genom att montera ett inkopplingsbart motstÃ¥nd parallellt med utegivaren. När det är 15 grader ute tror reglersystemet att det är över 25 grader ute. PÃ¥ sÃ¥ sätt undviker jag att pumpen gÃ¥r igÃ¥ng nattetid vÃ¥r och höst när hög dagstemperatur gör att det egentligen inte behövs nÃ¥gon värme för att innetemperaturen dagtid ska vara behaglig. Det är enklare än att hÃ¥lla pÃ¥ att ändra sommarurkopplingstemperaturen som dessutom har 10 grader som lägsta värde.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Innegivare och termostater och fjärrstyrd RG20
« Svar #6 skrivet: 20 oktober 2018, 18:19:02 »
Anslutning 6 ger uppmätt rumstemperatur till VPn och plint 5 ger pumpen inställt bör-värde för inomhustemperaturen.

Jag är med pÃ¥ att man kan lösa det genom att lura pumpen att tro att det är varmare än det i själva verket är, men jag tycker det skulle vara bättre att pÃ¥verka den inställda temperaturen genom att dubblera motstÃ¥nden som sätter detta.  DÃ¥ har man full kontroll över vad det är för värden som pumpen hela tiden kör mot istället för att lura pumpen att det är en annan temperatur än det verkligen är.¨

Att koppla in ett motstÃ¥nd till för att rapportera fel temperatur kräver ju bara enpoligt relä medan dubbla temperaturinställningar ser ut att kräva 2 poler (ev att det skulle räcka med att växla bara plint 5, men det är osäkert).  Men eftersom 2-poliga reläer inte är svÃ¥ra att fÃ¥ tag pÃ¥ sÃ¥ är det inget problem.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Innegivare och termostater och fjärrstyrd RG20
« Svar #7 skrivet: 20 oktober 2018, 20:44:38 »
Då förstår jag hur det fungerar. Elegantare än min version men lite mer komplicerad.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Innegivare och termostater och fjärrstyrd RG20
« Svar #8 skrivet: 12 december 2018, 06:29:03 »
RG20 innegivaren har 10 grader som minsta inställbara temperatur.  Skulle helst ställa in tempen nÃ¥got lägre för att fÃ¥ den att landa runt 11 grader. Nu landar den lite högt tror jag.

Med tanke pÃ¥ hur RG20 är uppbyggd med tvÃ¥ fasta motstÃ¥nd pÃ¥ var sin sida om vridpoten, tror ni styren kommer att gÃ¥ lägre ner än 10 grader om an flyttar över det ena fasta motstÃ¥ndet till andra sidan om poten?  NÃ¥gon som provat?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!