Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärme kopplad till pannan hur funkar det?  (läst 2234 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kentmedmera

  • Gäst
Kentmedmera
Bergvärme kopplad till pannan hur funkar det?
« skrivet: 12 oktober 2018, 20:08:12 »
Hej!
Jag har köpt ett hus och förra ägaren har absolut ingen aning om hur detta fungerar, och innan jag pillar och provar att elda så frågar jag här, annars får jag väl ringa en tekniker.

Men det är som så att min bergvärmepump är kopplad till vedpannan, som man inte har eldat i på några år. Jag undrar nu vad behöver man göra ifall man vill stöd elda? Grejen är att jag får tag i ved ganska billigt och blir det 20 minus så går det bra att elda om så är fallet.

Thermia villa 75 Heter VP.
CTC ved/oljepanna heter pannan.

Cirkulationspump sitter ovanför pannan med on off knapp på väggen.
Och 3 avstängnsningventiler till höger om pannan.
De nya kopparören har de dragit när de installera bergvärme.
Bilder om hur allt är kopplat finns här nedan.
https://imgur.com/a/GBMHiSP
https://imgur.com/a/XcSRzeV
https://imgur.com/a/ijJbvMk
https://imgur.com/a/wRIskw6

Om jag skulle vilja stöd elda vad behöver jag göra? Förutom en skorstens besiktning.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme kopplad till pannan hur funkar det?
« Svar #1 skrivet: 12 oktober 2018, 20:36:20 »
När jag ser den i kopplingen tror jag att värmepumpen håller pannan varm också? Det kan vara rätt onödigt om man inte har riktigt tätt spjäll eftersom värmen gärna smiter ut via skorsten.

Men till ämnet, jag tror du behöver ställa om alla tre kranarna och stänga av värmepumpen samt starta den andra cirkulationspumpen. Lite oklart hur det funkar med varmvattnet. Börjar med en liten brasa för att känna på systemet lite innan det blir kallt och kritiskt :)

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Kentmedmera

  • Gäst
Kentmedmera
SV: Bergvärme kopplad till pannan hur funkar det?
« Svar #2 skrivet: 12 oktober 2018, 20:54:58 »
Hej!

Vad jag förstÃ¥tt sÃ¥ har de kopplat in sig pÃ¥ returen mot pannan i värmesystemet, sÃ¥ värmen frÃ¥n bergvärmens ledning Ã¥ker in i pannan, och cirkulationspumpen man ser till vänster är frÃ¥n pannan ut till radiatorerna.  En cirkulationspump som ej gÃ¥r.  Varför man nu vill lagra värme till pannan före man skickar ut det till elementen.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29373
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bergvärme kopplad till pannan hur funkar det?
« Svar #3 skrivet: 12 oktober 2018, 20:55:49 »
Jag tror värmepumpen sitter i serie med pannan.
Om shunten är stängd så kommer inte värmepumpen värma pannan.
Med ventilerna kan du stänga av flödet över värmepumpen så att bara pannan värmer huset själv så det stämmer att värmepumpen bör stängas av om du vill värma huset med bara pannan.
Ett alternativ är att stödelda i pannan och shunt fram den värmen, i det läget känner värmepumpen av att det blir varmare och stoppar sin uppvärmning.
Detta kräver dock att man är aktiv och ändrar shunten i takt med att pannan blir varm och hur varm framledningen blir.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Kentmedmera

  • Gäst
Kentmedmera
SV: Bergvärme kopplad till pannan hur funkar det?
« Svar #4 skrivet: 12 oktober 2018, 21:14:06 »
Okej, två frågor.

Bör cirkulationspumpen vid pannan gå med bergvärme igång?
Varför går det två ledningar från bergvärmepannan till exakt samma ledning till pannan? De är kopplade till vänster om pannan på samma ledning?

Kentmedmera

  • Gäst
Kentmedmera
SV: Bergvärme kopplad till pannan hur funkar det?
« Svar #5 skrivet: 12 oktober 2018, 21:18:09 »
Blev lite fel formulerat där.
Jag undrar varför det går två ledningar från bergvärmepumpen till exakt samma ledning vid höger om pannan? De är liksom kopplade på samma ledning, men det är två rör från bergvärmepumpen.

Är en retur och en till?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29373
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bergvärme kopplad till pannan hur funkar det?
« Svar #6 skrivet: 12 oktober 2018, 21:20:50 »
Eftersom ventilen emellan är stängd så tolkar jag det som att grejerna är seriekopplade.
Jag gissar att det är på returen till pannan som värmepumpen är inkopplad?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

kentamedmera

  • Gäst
kentamedmera
SV: Bergvärme kopplad till pannan hur funkar det?
« Svar #7 skrivet: 14 oktober 2018, 16:24:05 »
Har fått reda på att bergvärmerören går in till returen via pannan, går genom pannan och vidare ut mot cirkulationspump och sedan ut till elementen.

Shunten som sitter i pannan sitter stenhårt och står på 0 ? Ska den göra det?
Antar att shunten måste öppnas när jag eldar sen.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme kopplad till pannan hur funkar det?
« Svar #8 skrivet: 14 oktober 2018, 18:57:32 »
När du kör värmepumpen bör shunten stå på noll men ska du elda måste den gå att justera. Det är inte någon som spärrat den på något vis? Annars har den nog kärvat ihop och behöver fixas till på något sätt..

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärme kopplad till pannan hur funkar det?
« Svar #9 skrivet: 14 oktober 2018, 19:14:45 »
Har fått reda på att bergvärmerören går in till returen via pannan, går genom pannan och vidare ut mot cirkulationspump och sedan ut till elementen.

Shunten som sitter i pannan sitter stenhårt och står på 0 ? Ska den göra det?
Antar att shunten måste öppnas när jag eldar sen.
Shunten bör gå att vrida loss om den kärvat fast ta bort ratten och prova med en liten skiftnyckel men ta inte i allt för hårt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Bergvärme kopplad till pannan hur funkar det?
« Svar #10 skrivet: 21 oktober 2018, 11:26:33 »
Du har ju ärvt vedeldningsmöjligheten iochmed köpet av huset. man kan se det på olika sätt:

a)Släng genast ut pannan som tar plats och som säkert rostar sönder tills när man ska ha den...

 b)Om man ser det utifrÃ¥n Prepper synvinkeln sÃ¥ som vÃ¥rt elnät nog ser ut om 10 Ã¥r sÃ¥ är det bra att ha pannan kvar, men du behöver  el/batteri/ omformare till  cirkulationspumpen  och ev andra styrningar - "systemtänk" Att bara kunna elda men aldrig har provat att det fungerar gör systemet ganska värdelöst när strömen gÃ¥r eftersom nätet är överlastat vid sträng kyla. Solen skiner inte(januari), vindkraften stÃ¥r dÃ¥ det inte blÃ¥ser just nu och kärnkraften stängde vi för nÃ¥gra Ã¥r sen
Några kubik ved på lager behövs också.

c)Det är ju ocksÃ¥ möjligt att stödelda med VP i gÃ¥ng om tex brinetempen blir väldigt lÃ¥g eller av rent ekonomiska skäl  - tex gratis ved.

Du skulle ju kunna investera i en motorshunt fr ESBE och en elektronisk styrning .  Det borde gÃ¥ att placera givarna sÃ¥ att shunten är stängd om du inte eldar. alternativt att du bara tar den i drift när du eldar.

Jag körde med en sÃ¥dan och En Thermomatic styrning mellan min gamla värmepump och solvärmen. Gör lite research pÃ¥ vedelningsdelen  i detta forum el dylikt.
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!