Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byte frÃ¥n CTC TOTAL kombipanna (89) till luftvattenvärmepump?  (läst 1767 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rjakobsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,
vi står inför att byta en CTC Total kombipanna från 89 till ett modernt system med luftvattenvärmepump.
Vi köpte huset i höstas och använde då upp den oljan som fanns i tanken.
Nu är det slut och vi har kört eldriften på pannan. Det är alltså vattenburen värme i huset.

Förbrukning under eldrift
Under December månad drog elpanna & hushåll 4263 kwh.
Temperaturen växlade mellan +4 och -3 grader.

Om huset
Huset är byggt år 1953, och ligger på Gotland nära kusten.
Väggar av 20 cm siporex med invändig och utvändig puts.
Verkar isolera hyfsat bra.
Självdrag
1&1/2 plan á 118 kvm, källare på 107 kvm.
Källaren är i princip ouppvärmd, men vill gärna ha möjlighet att värma den i framtiden.

Av en lokal firma blev vi rekommenderade Panasonic Aquarea All-in-one T-cap 9 kW, men till en offert som översteg 110 000 kr.
Alla lokala offerter verkar överstiga just 110 k, medan nätfirmorna ligger under 100 k.
Bergvärme är inte aktuellt pga att man inte får borra.
Jordvärme utesluts pga för liten tomt (700 kvm).
 
Vi funderar på att dessa modeller:
  • Mitsubishi SW100 + Ecodan
  • Bosch 6000 AW 13 kw + AWM
Idéer och tankar?
« Senast ändrad: 13 januari 2017, 12:20:22 av rjakobsson »

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
Beror på hur tuff man är och vågar? För min del handlar jag allt över internet oavsett om det gäller bil eller LED-lampa, självklart man går efter rekommendationer.
Inget intresset i olika fabrikat, bara erfarenhet.
Kostnadsfråga: CTC EcoAir 510M +CTC EcoZenith i350L liger på 78.501:- på nätet, så själva installation, hur mycket ,nåt man behöver att skyffla undan, som ingår?
 
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Total yta som ska värmas blir ju då 118+118+107= 343 kvm? Det drar nog i alla fall 14 kW vid DVUT som är -12 °C för Visby. En 9 kW värmepump låter som för liten.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad rjakobsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Total yta som ska värmas blir ju då 118+118+107= 343 kvm? Det drar nog i alla fall 14 kW vid DVUT som är -12 °C för Visby. En 9 kW värmepump låter som för liten.

Hej, tack för svar.
Total bostadsyta är 118 kvm och 107 kvm källare. Ursäkta om jag uttryckte mig otydligt.

Utloggad rjakobsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Beror på hur tuff man är och vågar? För min del handlar jag allt över internet oavsett om det gäller bil eller LED-lampa, självklart man går efter rekommendationer.
Inget intresset i olika fabrikat, bara erfarenhet.
Kostnadsfråga: CTC EcoAir 510M +CTC EcoZenith i350L liger på 78.501:- på nätet, så själva installation, hur mycket ,nåt man behöver att skyffla undan, som ingår?

Jag är likadan, har inga problem med att beställa från nätet.
Faktum är att vi redan har gjort det, men vi har inte bestämt oss för vilken pump det blir än.

Vi fick in en offert lokalt på en CTC.
Inklusive installation så skulle det landa på inte mindre än 138 k :) .
Har du bättre erfarenheter av CTC än de andra tidigare nämnda märkena?
« Senast ändrad: 13 januari 2017, 17:32:23 av rjakobsson »

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
För min del sÃ¥ hämtar jag produkten frÃ¥n nätet och kan installera den själv. Men vist ta reda pÃ¥ vad själva installation kostar pÃ¥ Gotland. Även  om du skulle bjuda in nÃ¥n frÃ¥n fastlandet med denes kostnader och själv stÃ¥ för fiolen, en hel del kvar till fantasi summor.
Gillar CTC med min erfarenhet.
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
CTC-systemen verkar vara driftsäkra. Om man kikar här inne på forumen så handlar inläggen på CTC-sidan oftast om att optimera driften, inte om att det inte fungerar alls.

BÃ¥de Jiri och jag har CTC-system som vi är nöjda med, trots att jag bor alldeles för lÃ¥ngt norrut för att det ska funka med LVVP, enligt en del av "experterna" här inne.  :)
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 777
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!